Υστερα από πολλές δεκαετίες παγκόσμιας κυριαρχίας οι τρεις μεγαλύτερες ναυπηγικές εταιρείες της Νότιας Κορέας αντιμετωπίζουν μια πρωτοφανή κρίση που απειλεί την ίδια τους την επιβίωση. Οι Daewoo Shipbuilding & Marine Engineering, Hyundai Heavy Industries και Samsung Heavy Industries λυγίζουν υπό το βάρος συσσωρευμένων υπέρογκων χρεών, την έλλειψη νέων παραγγελιών και μιας υποτονικής παγκόσμιας οικονομικής δραστηριότητας.
Οι τρεις κολοσσοί θεωρούνταν για χρόνια η «Αγία Τριάδα» της Νότιας Κορέας. Αλλά το μέγεθός τους δεν περιοριζόταν μόνο εντός των συνόρων της τέταρτης μεγαλύτερης οικονομίας της Ασίας. Σύμφωνα με την «Daily Mail», μετά τις δεκαετίες 1980 και 1990 και αφού κατάφεραν να πετάξουν τους ευρωπαίους ανταγωνιστές τους εκτός παιχνιδιού, κρατούσαν στα χέρια τους το 70% της παγκόσμιας αγοράς.
Η Daewoo Shipbuilding, η Hyundai Heavy και η Samsung Heavy είναι, μεταξύ άλλων, από τους κορυφαίους κατασκευαστές μεγάλων πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων, πετρελαιοφόρων και σκαφών που χρησιμοποιούνται για τη μεταφορά υγροποιημένου φυσικού αερίου. Αλλά τα τελευταία χρόνια αντιμετωπίζουν μεγάλη πίεση από τους χαμηλότερου κόστους κινέζους αντιπάλους σε πιο βασικής κατηγορίας πλοία, όπως τα μεταφορικά των χύδην εμπορευμάτων, συμπεριλαμβανομένων του άνθρακα και των τροφίμων, επισημαίνουν οι «Financial Times».
Ξεκινά περίοδος επώδυνης αναδιάρθρωσης
Η παρατεταμένη δε πτώση των τιμών του πετρελαίου και η παγκόσμια οικονομική επιβράδυνση εξασθένησαν τη ζήτηση για δεξαμενόπλοια, πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων, εξέδρες άντλησης πετρελαίου, πλοία γεωτρήσεων κ.ά. Αντιπροσωπευτικό δείγμα της παρακμάζουσας πορείας των «Τριών Μεγάλων» της Κορέας είναι ότι κατά το πρώτο τρίμηνο του τρέχοντος έτους κατέγραψαν μόλις οκτώ παραγγελίες για εμπορικά πλοία. Την περασμένη χρονιά τα τρία ναυπηγεία της Νότιας Κορέας κατέγραψαν καθαρές ζημιές ύψους 4,9 δισ. δολαρίων, σχεδόν τις διπλάσιες συγκριτικά με το 2014.
Η ναυπηγική βιομηχανία είναι ένα (αν όχι το πιο) σημαντικό μέρος της οικονομίας της Νότιας Κορέας. Οι δανειστές των τριών κορυφαίων εταιρειών –κυρίως κρατικά χρηματοπιστωτικά ιδρύματα όπως η Τράπεζα Ανάπτυξης και η Τράπεζα Εξαγωγών – Εισαγωγών της Κορέας –έχουν τοποθετήσει δισεκατομμύρια δολάρια στη δοκιμαζόμενη βιομηχανία σε μια προσπάθεια να στηρίξουν τις τρεις επιχειρήσεις που χαρακτηρίζονται από τη Σεούλ «πολύ μεγάλες για να αποτύχουν».
Μιλώντας στη βρετανική εφημερίδα ο Γιανγκ Τζονγκ-Σέο, αναλυτής στην Τράπεζα Εξαγωγών -Εισαγωγών, δήλωσε ότι τα επόμενα δύο έτη θα είναι οι «δύο χειρότερες χρονιές που έχουν διανύσει ποτέ τα τρία ναυπηγεία καθώς ξεκινά μια περίοδος επώδυνης αναδιάρθρωσης υπό την κρατική ηγεσία».
Σε αντάλλαγμα για τις κρατικές ενισχύσεις και τις συμφωνίες επέκτασης του χρέους, οι οικονομικοί ρυθμιστές της Σεούλ πιέζουν τις τρεις επιχειρήσεις για περισσότερες πωλήσεις περιουσιακών στοιχείων, μαζικές απολύσεις, μειώσεις μισθών και εκσυγχρονισμό των επιχειρηματικών τους σχεδίων.
Σύμφωνα με τον διεθνή Τύπο, οι τρεις κορεατικές εταιρείες σκοπεύουν να περιορίσουν συνδυαστικά την ικανότητα παραγωγής τους κατά 20% και το εργατικό δυναμικό κατά 30% ως το 2018, σε μια προσπάθεια να περιορίσουν τα λειτουργικά κόστη. Ταυτόχρονα έχουν ήδη θέσει σε εφαρμογή ένα σχέδιο πώλησης περιουσιακών στοιχείων με την επιδίωξη να αποκομίσουν κεφάλαια ύψους 7,5 δισ. δολαρίων.
Οι συνέπειες μιας πιθανής κατάρρευσης των Τριών Μεγάλων θα ήταν τεράστιες για τη χώρα, εκτιμά η «Daily Mail». «Το νότιο λιμάνι του Ulsan και το νησί Geoje, όπου βρίσκονται οι κεντρικές αποβάθρες και των τριων ναυπηγικων εταιρειών, είναι τα θεμέλια μιας περιφερειακής οικονομίας που στηρίζεται σε μεγάλο βαθμό στη ναυπηγική βιομηχανία για τη συλλογή φορολογικών εσόδων και τις καταναλωτικές δαπάνες των 200.000 εργαζομένων του κλάδου» αναφέρεται χαρακτηριστικά στο δημοσίευμα.
Ψευδή οικονομικά στοιχεία
Ερευνες για λογιστικό σκάνδαλο
Η Daewoo Shipbuilding & Marine Engineering, η δεύτερη μεγαλύτερη ναυπηγική εταιρεία του κόσμου και μία από τους «Τρεις Μεγάλους» της Κορέας, έχει ακόμη ένα πρόβλημα να αντιμετωπίσει πέρα από τα χρέη. Οι οικονομικές αρχές της χώρας εισέβαλαν στα γραφεία της εταιρείας τον περασμένο μήνα, καθώς η εταιρεία βρίσκεται υπό μια διευρυνόμενη έρευνα για την εμπλοκή της σε λογιστικό σκάνδαλο.
Ειδικότερα, η ναυπηγική εταιρεία κατηγορείται για νόθευση των τραπεζικών λογαριασμών της με σκοπό να αποκρύψει τα δισεκατομμύρια δολάρια των ζημιών που κατέγραψε τα τελευταία χρόνια από την κλιμάκωση του κόστους ενεργειακών υπεράκτιων έργων. Σύμφωνα με τα τοπικά μέσα ενημέρωσης, η απάτη, για την ενορχήστρωση της οποίας διώκονται δύο πρώην διευθύνοντες σύμβουλοι της εταιρείας, ξεπερνά τα 1,3 δισ. δολάρια.
«Φούσκωναν» τα λειτουργικά κέρδη
Κατά την εισβολή στα γραφεία της εταιρείας οι Αρχές έκαναν φύλλο και φτερό τα αρχεία της κατάσχοντας σκληρούς δίσκους υπολογιστών, λογιστικά βιβλία και διάφορα άλλα έγγραφα.
Το Διοικητικό Συμβούλιο Ελέγχου και Επιθεώρησης της Νότιας Κορέας επισήμανε ότι η Daewoo Shipbuilding είχε «φουσκώσει» τα λειτουργικά κέρδη της το 2013 και το 2014 κατά 385 εκατ. και 959 δολάρια αντίστοιχα, δηλώνοντας μικρότερο κόστος παραγωγής από τις εξέδρες άντλησης πετρελαίου και άλλες δραστηριότητες.
Η Daewoo Shipbuilding ήταν η μόνη από τους τρεις κορεάτες γίγαντες της παγκόσμιας βιομηχανίας ναυπηγείων που δήλωσε κέρδη για το οικονομικό έτος 2014. Εναν χρόνο αργότερα, το 2015, οι καταγεγραμμένες ζημιές της ξεπέρασαν τα 3 δισ. δολάρια. Και σαν μην έφταναν όλα αυτά, η εταιρεία δεν έχει δεχθεί καμία νέα παραγγελία για την κατασκευή πλοίων από την αρχή του τρέχοντος έτους, ενώ η μετοχή της έχει καταποντιστεί κατά 70% μόνο τον τελευταίο χρόνο.
Για την ιστορία, η εταιρεία διέψευσε τους ισχυρισμούς της κρατικής υπηρεσίας για τις λογιστικές διαφορές που ανακαλύφθηκαν στον έλεγχο και δήλωσε ότι δεν χειραγώγησε εσκεμμένα τα οικονομικά της στοιχεία.
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ