Eίναι οι εξισορροπιστές και αυτό σημαίνει ότι «ακροβατούν ανάμεσα στην αβεβαιότητα και στην επισφάλεια από τη μία πλευρά, αλλά διαθέτουν αυτοπεποίθηση, επιδεικνύουν εφευρετικότητα και επιδίδονται σε πειραματισμούς από την άλλη». Ο Γκάρι Καριόν-Μουραγιάρι, ο ένας δηλαδή εκ των δύο επιμελητών του New Museum και της έκθεσης «The Equilibrists / Οι Εξισορροπιστές» στο Μουσείο Μπενάκη (Πειραιώς 138), αναφέρθηκε με εγκωμιαστικά σχόλια στους 33 έλληνες και κύπριους καλλιτέχνες μέχρι 35 ετών, η δουλειά των οποίων επιλέχθηκε από 500 πορτφόλιο έπειτα από προτροπή του Ιδρύματος ΔΕΣΤΕ.
Αναµφίβολα, η έκθεση χαρτογραφεί ένα αξιοσέβαστο κοµµάτι της σύγχρονης ελληνικής εικαστικής σκηνής και των µέσων µε τα οποία εκφράζονται αυτοί οι –περισσότερο ή λιγότερο γνωστοί µας –καλλιτέχνες, αλλά ακόµη πιο σίγουρα έχει στηθεί µε τέτοιο τρόπο ώστε να αποτελεί µια εµπειρία που χτυπάει τον ώµο του επισκέπτη σε κάθε αίθουσα του ισογείου του µουσείου. Από τις χλωµές, κέρινες προσόψεις των στοιχειωµένων κτιρίων της Αθήνας και της Θεσσαλονίκης στο έργο της Μαλβίνας Παναγιωτίδη (φωτογραφία επάνω), στην απόκοσµη ηρεµία του χωριού των ψαράδων που δεν έχει αγγίξει η σύγχρονη εποχή, στο δωµάτιο µε το βίντεο της Μαριάννας Χριστοφίδη, στην επιβλητική κινηµατογράφηση του γκραφίτι µιας απρόσιτης και σε αχρηστία σιδηροδροµικής γέφυρας από τους Kernel, η οποία τρέχει στον χώρο παράλληλα µε την πορεία του επισκέπτη προς τα ενδότερα, εκεί όπου προβάλλει στο φόντο το τρισδιάστατο έργο της Λουκίας Αλαβάνου (φωτογραφία κάτω) σαν σε σκηνή από θεατρική παράσταση, στα αφηρηµένα γλυπτά-δοχεία µε µια λεπτή επίστρωση από πετρέλαιο του Μανώλη Δασκαλάκη-Λεµού, µια σεµνή, λόγω διαστάσεων, εκλεκτική συγγένεια µε τη δουλειά του Ρίτσαρντ Γουίλσον.
Το σίγουρο είναι ότι κάθε επισκέπτης θα βρει τις δηµιουργίες που ταιριάζουν στους προβληµατισµούς και στις αισθητικές προτιµήσεις του και είναι χαρακτηριστικό ότι όσοι βρεθήκαµε στην έκθεση αποµονώσαµε διαφορετικά έργα. Θα σταθώ, λοιπόν, λίγο παραπάνω στη δουλειά του Γιώργου Γεροντίδη, την οποία οµολογώ αγνοούσα, επειδή είναι πραγµατικά εντυπωσιακές η λεπτοµέρεια και η επιµέλεια στην πολυεγκατάσταση «Pieces of a Clash –Kinetic Sculpture» (φωτογραφία κάτω). Η εικονοποίηση, δηλαδή, της φανταστικής ιστορίας µιας αινιγµατικής φιγούρας, προφανώς ενός ιδιόρρυθµου συλλέκτη του καθηµερινού και του ευτελούς, µέσα από κινητικά γλυπτά, found objects αλλά και την ακριβέστατη καταγραφή τους στη µικροσκοπική εκδοχή τους στα πανέµορφα τελικά σχέδια που έχει φιλοτεχνήσει µε στένσιλ και σκόνη από χρωστικές.
«The Equilibrists / Οι Εξισορροπιστές»: Μουσείο Μπενάκη, κτίριο οδού Πειραιώς, έως τις 9 Οκτωβρίου (κλειστά τον Αύγουστο).
* Δημοσιεύθηκε στο BHmagazino την Κυριακή 3 Ιουλίου 2016
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ