Με τον υπουργό Ναυτιλίας, Θ. Δρίτσα, να εξηγεί ότι ο κυρωτικός νόμος για την σύμβαση παραχώρησης του πλειοψηφικού πακέτου των μετοχών του ΟΛΠ εισάγεται με τη διαδικασία του κατεπείγοντος εξ ανάγκης και όχι με υπαιτιότητα της κυβέρνησης και σύσσωμη την αντιπολίτευση να στηλιτεύει σαν αντικοινοβουλευτική αυτήν την πρακτική, ξεκίνησε η συζήτηση του σχετικού νομοσχεδίου στην αρμόδια κοινοβουλευτική Επιτροπή. «Δεν είναι αυτό που οραματιζόμαστε αλλά οι δεξιές δυνάμεις απέτρεψαν τα σχέδια μας» είπε ο υπουργός
Τοποθετούνται οι εισηγητές και ειδικοί αγορητές των κομμάτων, ενώ προηγήθηκε η κατά πλειοψηφία αποδοχή της πρότασης του αρμόδιου υπουργού να προχωρήσει η συζήτηση με τον χαρακτήρα του κατεπείγοντος, ωστόσο, να διεξαχθεί ακρόαση των εμπλεκόμενων εξωκοινοβουλευτικών φορέων το απόγευμα.
«Η διαδικασία έπρεπε να ολοκληρωθεί μέχρι τις αρχές Ιουνίου. Το ίδιο ισχύει και για τις σχέσεις της χώρας με την Κίνα, που έρχεται επικουρικά, αλλά αποτελεί μία σημαντική παράμετρο», ενημέρωσε ο κ. Δρίτσας, εξηγώντας πως δεν μπορούσε να εισαχθεί νωρίτερα στη Βουλή, γιατί υπήρχαν χρονοβόρες διαδικασίες, όχι από την κυβέρνηση, αλλά από το Ελεγκτικό Συνέδριο και την Επιτροπή Ανταγωνισμού, οι οποίες ολοκληρώθηκαν πριν λίγες ημέρες, ενώ έπρεπε να ολοκληρωθεί και η εκδίκαση προσφυγών που είχαν κατατεθεί και απορρίφθηκαν.
Όπως είπε, «οι επισημάνσεις της Επιτροπής Ανταγωνισμού επέβαλλαν να εξετάσουμε αν απαιτούνται νέες αλλαγές στη σύμβαση ή στον κυρωτικό νόμο, ωστόσο η Επιτροπή αποφάνθηκε πως δεν χρειάζεται καμία αλλαγή, αλλά τα θέματα θα επιλυθούν εν τοις πράγμασι και η Επιτροπή Ανταγωνισμού θα επιλαμβάνεται.
Ο κ. Δρίτσας, ενημέρωσε, επίσης, ότι το Ελεγκτικό Συνέδριο ενέκρινε τη σύμβαση, αξιολογώντας μόνο τη νομιμότητα της μεταβίβασης των μετοχών και δεν μπήκε στην ουσία της σύμβασης.
«Ο νόμος 4336 αναφέρει ότι έως τον Ιούνιο πρέπει να έχει ψηφιστεί» και ότι η συζήτηση του νομοσχεδίου «έχει σχέση και με το ταξίδι του πρωθυπουργού και είναι καλό να έχουμε τελειώσει με το ζήτημα ενόψει του ορίζοντα που ανοίγεται στις σχέσεις της χώρας με την Κίνα», ανέφερε και ο εισηγητής του ΣΥΡΙΖΑ, Ηλίας Καματερός.
Η αντιπολίτευση
Ότι αυτοεκτίθεται κατηγόρησε τον υπουργό Ναυτιλίας, η εισηγήτρια της ΝΔ, Όλγα Κεφαλογιάννη, η οποία ζήτησε από τον κ. Δρίτσα να εξηγήσει πώς έχει κάνει αυτήν τη μεταμόρφωση και ο ίδιος και η κυβέρνησή του. Αφού επεσήμανε ότι η διαδικασία ήταν σε εξέλιξη όταν ανέλαβε η κυβέρνηση, αλλά χρειάστηκε να περάσουν 18 μήνες για να κλείσει η συμφωνία, έκανε λόγο για μεθόδευση και ευτελισμό του Κοινοβουλίου.
«Δεν είναι κατεπείγον το νομοσχέδιο, δρομολογημένο είναι», υποστήριξε ο βουλευτής της Χρυσής Αυγής, Νίκος Κούζηλος.
Για «φαρσοκωμωδία» μίλησε ο Οδυσσέας Κωνσταντινόπουλος, εκ μέρους της Δημοκρατικής Συμπαράταξης, εκτιμώντας πως η κυβέρνηση θέλει με σύντομες διαδικασίες να αποφύγει να μάθει ο κόσμος τι έλεγε πριν και τι λέει τώρα. Επίσης, ζήτησε να κατατεθεί η απόφαση της Επιτροπής Ανταγωνισμού.
«Όλη η διαδικασία είναι σκάνδαλο από μόνη της. Παλιά μου τέχνη κόσκινο. Και εσείς και οι προηγούμενοι, τα μεγάλα ζητήματα τα φέρνετε ως κατεπείγοντα», σημείωσε η βουλευτής του ΚΚΕ, Διαμάντω Μανωλάκου. Τόνισε, δε, πως η εξήγηση για την Επιτροπή Ανταγωνισμού δεν αποτελεί άλλοθι, καθώς και οι εφημερίδες γράφουν πως η κυβέρνηση επιλέγει αυτήν τη μορφή για να έχει ο πρωθυπουργός τη συμφωνία στις αποσκευές του στην Κίνα.
Ο βουλευτής του Ποταμιού, Σπύρος Δανέλλης, εκτίμησε ως θεμιτή «την επιθυμία» του πρωθυπουργού να έχει τη συμφωνία στις αποσκευές του, ωστόσο, καταλόγισε στην κυβέρνηση «έλλειμμα σχεδιασμού που δεν επέτρεψε να έχουμε κανονική διαδικασία». «Αυτό που γίνεται δεν περιποιεί τιμή στο Κοινοβούλιο», υπογράμμισε.
Για «λαϊκισμό» κατηγόρησε τη ΝΔ ο Δ. Καμμένος, εκ μέρους των ΑΝΕΛ, ο οποίος επέμεινε: «Να μείνουμε στην ουσία και να δούμε αν η συμφωνία είναι εις όφελος του λαού και των εργαζομένων και του Πειραιά».
Την επιφύλαξη της Ένωσης Κεντρώων, ως προς τη σύμβαση, εξέφρασε ο βουλευτής του κόμματος, Μάριος Γεωργιάδης.
Έως την Πέμπτη αναμένεται να έχει ψηφιστεί από τη Βουλή η αναθεωρημένη σύμβαση παραχώρησης του ΟΛΠ στην κινεζική Cosco, μετά την πρόσφατη υπογραφή συμφωνίας από την κινεζική εταιρεία για την απόκτηση του 67% συνολικά των μετοχών της επιχείρησης.
Η νέα αναθεωρημένη σύμβαση παραχώρησης θα συζητηθεί στις 11 το πρωί στην αρμόδια επιτροπή της Βουλής, ενώ την Πέμπτη θα εισαχθεί στην Ολομέλεια προς ψήφιση.
Η αναθεωρημένη σύμβαση προβλέπει τη διασφάλιση των εργασιακών δικαιωμάτων των εργαζομένων στον ΟΛΠ, με δικαίωμα μετάταξής τους με την ίδια σχέση εργασίας σε υπηρεσίες, φορείς ή νομικά πρόσωπα του δημοσίου και του ευρύτερου δημοσίου τομέα, υποχρεωτικές επενδύσεις από τον παραχωρησιούχο, αλλά και αύξηση του ετήσιου ανταλλάγματος παραχώρησης από το 2% που είναι σήμερα στο 3,5%.
Στο άρθρο 7 και στα οικεία παραρτήματα της αναθεωρημένης σύμβασης παραχώρησης προβλέπεται πρόγραμμα υποχρεωτικών επενδύσεων σε όλους τους τομείς δραστηριότητας του λιμανιού, προϋπολογισμού 350 εκατ.ευρώ κατά την πρώτη πενταετή επενδυτική περίοδο και 50 εκατ. ευρώ στη δεύτερη πενταετή επενδυτική περίοδο.
Στη σύμβαση, επίσης, ορίζονται οι όροι χρήσης και εκμετάλλευσης της γης των κτισμάτων και της υποδομής της χερσαίας ζώνης του λιμανιού, αλλά και το ποσοσό του ετήσιου ανταλλάγματος προς το κράτος.
Αρχικά θα μεταταβιβαστεί το 51% των μετοχών του ΟΛΠ και στη συνέχεια εφόσον πληρωθούν οι αναβλητικές αιρέσεις το υπόλοιπο 16%.
Επίσης, εξαιρούνται από τη σύμβαση παραχώρησης η ζώνη των λιπασμάτων στη Δραπετσώνα, ενώ προστατεύονται πολλές περιοχές και αρχαιολογικοί χώροι της χερσονήσου της Κυνοσούρας. Εξάλλου διασφαλίζονται κρίσιμες εγκαταστάσεις του λιμενικού σώματος.
Ιδιαίτερη μνεία γίνεται στο άρθρο 10Α, σύμφωνα με το οποίο διατηρείται σε ισχύ ο υφιστάμενος κανονισμός προσωπικού των εργαζομένων της ΟΛΠ ΑΕ, ενώ η αντικατάστασή του από το Διοικητικό Συμβούλιο του Οργανισμού γίνεται σύμφωνα με τις ισχύουσες διατάξεις και δεν επιτρέπεται οποιαδήποτε παρέκκλιση.
Με τον τρόπο αυτό διασφαλίζεται ο απαρέγκλιτος σεβασμός στο δικαίωμα των συνδικαλιστικών ενώσεων να συμμετέχουν σε διαδικασία αντικατάστασης του εν λόγω κανονισμού και να αποφευχθούν μονομερείς αποφάσεις εκ μέρους του παραχωρησιούχου.
Εξάλλου, με την ολοκλήρωση της διαδικασίας κύρωσης της σύμβασης δεν επιτρέπεται με κανέναν τρόπο η αιφνίδια και μονομερής ανατροπή των εργασιακών σχέσεων και ο πραχωρησιούχος δεν δικαιούται μονομερώς να μετατρέψει συμβάσεις εξαρτημένης εργασίας σε συμβάσεις έργου ή να μειώσει μισθούς και να απολύσει εργαζόμενους χωρίς να τηρήσει την προβλεπόμενη από τον υφιστάμενο γενικό κανονισμό προσωπικού διαδικασία.
Ο συντελεστής υπολογισμού του ανταλλάγματος παραχώρησης, επίσης, αυξάνεται από τον ισχύοντα σήμερα 2% σε 3,5%.
Αναφορικά με τις μετατάξεις του προσωπικού σε ΟΛΠ και ΟΛΘ, σύμφωνα με το άρθρο 11, επιτρέπεται στους εργαζόμενους να υποβάλουν αίτηση εντός προθεσμίας, που για το προσωπικό του ΟΛΠ λήγει στις 30 Ιουνίου του 2017 και για το προσωπικό του ΟΛΘ στις 30 Ιουνίου 2018.
Επίσης, με κοινή απόφαση των υπουργών Οικονομικών και Ναυτιλίας μπορεί να ορίζεται ανώτατος αριθμός προσωπικού της κάθε εταιρείας που επιτρέπεται να μεταταγεί κατά παρέκκλιση των κείμενων διατάξεων.
Η αναθεωρημένη σύμβαση παραχώρησης υπογράφηκε στις 24 Ιουνίου 2016 από τους υπουργούς Οικονομικών και Ναυτιλίας και τον ΟΛΠ, ενώ στις 10 Ιουνίου εγκρίθηκε από τη γενική συνέλευση των μετόχων του Οργανισμού.