Οι διευθύνοντες σύμβουλοι που δίνουν προτεραιότητα στη μακροπρόθεσμη κερδοφορία –σε ορίζοντα πενταετίας –είναι αναγκαίο να εντοπίσουν και να κατανοήσουν τον αντίκτυπο που θα έχουν οι εταιρείες τους στους Στόχους Βιώσιμης Ανάπτυξης (ΣΒΑ) της κοινωνίας, σύμφωνα με νέα έκθεση της PwC.
Η έκθεση της PwC Business through a new lens εξετάζει τον μεταβαλλόμενο ρόλο και τη θέση των επιχειρήσεων στην κοινωνία, αντανακλώντας τις απόψεις που εξέφρασαν πρόσφατα πάνω από 1.400 διευθύνοντες σύμβουλοι που συμμετείχαν στη 19η Ετήσια Έρευνα της PwC για τους διευθύνοντες συμβούλους. Ταυτόχρονα η έκθεση διερευνά και την σχέση μεταξύ επιχειρήσεων και κυβερνήσεων καθώς και τον συνολικό αντίκτυπο και των δύο στην κοινωνία.
Στη σχετική έκθεση αναλύονται τα αποτελέσματα της έκθεσης της PwC σύμφωνα με τα οποία το 87% των διευθύνοντων συμβούλων θεωρούν ότι μέσα στην επόμενη πενταετία οι εταιρείες θα δώσουν προτεραιότητα στη μακροπρόθεσμη έναντι της βραχυπρόθεσμης κερδοφορίας και ότι οι ανάγκες των πελατών και των ενδιαφερόμενων μερών θα παίζουν όλο και πιο σημαντικό ρόλο στην επιτυχία όλων. Κατά συνέπεια, θα πρέπει να διαπιστωθεί έγκαιρα το πώς οι επιχειρηματικές στρατηγικές συμβάλλουν στην επιτυχία, ή περιορίζουν τον αρνητικό τους αντίκτυπο στις εθνικές δεσμεύσεις Στόχων Βιώσιμης Ανάπτυξης (ΣΒΑ).
Οι ΣΒΑ συμφωνήθηκαν το 2015 μεταξύ 193 χωρών για την επίτευξη 169 στόχων σε 17 τομείς οικονομικού, περιβαλλοντικού και κοινωνικού ενδιαφέροντος, δημιουργώντας ένα νέο πλαίσιο συνεργασίας μεταξύ κυβερνήσεων και επιχειρήσεων. Σύμφωνα με ανεξάρτητες εκτιμήσεις, απαιτούνται πάνω από 11,5 τρις δολάρια για την επίτευξη των στόχων, μέσω επενδύσεων σε μεγάλο βαθμό από τον ιδιωτικό τομέα, για την ενδεχόμενη αναβάθμιση της υπάρχουσας τεχνολογίας των υφιστάμενων διαδικασιών, δεξιοτήτων και μισθών.
Η ατζέντα των Παγκόσμιων Στόχων αναμένεται να παίξει σημαντικό ρόλο στις επιχειρηματικές στρατηγικές και τις επενδύσεις, καθώς υλοποιούνται τα εθνικά και διεθνή σχέδια δράσης, εφαρμόζεται το ρυθμιστικό πλαίσιο και οι πολιτικές και μια ευρύτερη προσδοκία για τον ρόλο των επιχειρήσεων στην κοινωνία αναδεικνύεται. Ήδη, το 84% των διευθύνοντων συμβούλων αναγνωρίζουν ότι αναμένεται από την επιχείρησή τους να ανταποκριθεί στις ευρύτερες ανάγκες των ενδιαφερομένων μερών, ενώ το 52% υποστηρίζει ότι ήδη ξεκινήσει να μεταφέρει το επίκεντρό του από το κέρδος στις ανάγκες της ευρύτερης ομάδας μετόχων.
Ο κ. Malcolm Preston, επικεφαλής του τομέα Αειφορίας και Κλιματικής Αλλαγής (Sustainability and Climate Change) στο παγκόσμιο δίκτυο της PwC, σχολιάζει ότι «Οι διευθύνοντες σύμβουλοι εκτιμούν ότι κατά τη διάρκεια της επόμενης πενταετίας οι ανάγκες των πελατών και των διαφόρων ενδιαφερόμενων μερών θα αποκτούν όλο και μεγαλύτερη σημασία για τους επιτυχημένους οργανισμούς. Ο στρατηγικός σχεδιασμός πρέπει να ξεκινήσει άμεσα δίνοντας μεγαλύτερη έμφαση σε πολλούς από τους στόχους του ΣΒΑ. Η έγκαιρη αναγνώριση του τρόπου με τον οποίο οι κεντρικές λειτουργίες μιας εταιρείας επηρεάζουν την επίτευξη ενός ΣΒΑ, θετικά ή αρνητικά, αποτελεί κλειδί για τη μετάβαση από το μοντέλο που έχει στο επίκεντρο τους μετόχους σε ένα μοντέλο που θα επικεντρώνεται σε μια ευρύτερη ομάδα ενδιαφερόμενων μερών. Αυτό μπορεί να διευκολύνει μια εταιρεία να προσαρμόσει τη στρατηγική της και να ανταποκριθεί στις μεταβαλλόμενες προσδοκίες που απορρέουν από τον ρόλο της, ενώ θα μπορούσε επίσης να μειώσει σημαντικά τις εκπλήξεις που προέρχονται από το ρυθμιστικό πλαίσιο και την αβεβαιότητα».
Οι συζητήσεις γύρω από τον ρόλο και την αποστολή των επιχειρήσεων αποτελούν μία από τις δυνάμεις που θα συμβάλουν στη μετάβαση από τη βραχυπρόθεσμη οπτική σε έναν πιο μακροπρόθεσμο ορίζοντα για τις αποφάσεις στρατηγικής και επενδύσεων. Σύμφωνα με την έκθεση της PwC 27% των διευθύνοντων συμβούλων υποστηρίζουν ότι οι πελάτες τους θέλουν οι σχέσεις τους με τους οργανισμούς να ανταποκρίνονται στις ανάγκες των ενδιαφερόμενων μερών. Αυτό το ποσοστό αναμένεται να ανέλθει σε 44% μέσα στα επόμενα πέντε χρόνια. Το φαινόμενο θα μπορούσε να επιταχυνθεί σε τοπικό επίπεδο από εθνικές και διεθνείς πολιτικές για την επίτευξη των στόχων των καταναλωτών τους οποίους βλέπουν να καταλήγουν τελικά να γίνονται στόχοι των επιχειρήσεων.