Ενημερωτική συνάντηση πραγματοποιήθηκε η διοίκηση των Ελληνικών Πετρελαίων με τους Έλληνες Ευρωβουλευτές κ.κ. Νίκο Ανδρουλάκη, Στέλιο Κούλογλου, Γιώργο Κύρτσο, Δημήτρη Παπαδημούλη, Κώστα Χρυσόγονο και την κυρία Σοφία Σακοράφα..
Η συνάντηση αυτή αποτελεί συνέχεια πρόσφατης εκδήλωσης στις Βρυξέλλες της Fuels Europe, καθώς και της «6ης Συνάντησης του Ευρωπαϊκού Φόρουμ Διύλισης» που διεξήχθη στο Ευρωκοινοβούλιο. Στόχος είναι να ενισχυθεί ο διάλογος μεταξύ των εταιρειών Διύλισης και των Ευρωπαϊκών θεσμών, προκειμένου να γίνουν γνωστές και να αντιμετωπιστούν οι προκλήσεις που αντιμετωπίζει ο κλάδος στο διεθνές περιβάλλον.
Επισημαίνεται ότι, η προστιθέμενη αξία για την Ευρωπαϊκή οικονομία από τον κλάδο Διύλισης ανέρχεται ετησίως σε 23 δισ. Ευρώ, οι φόροι που συλλέγονται από τις πωλήσεις πετρελαιοειδών ανέρχονται στα 270 δις Ευρώ, οι επενδύσεις κάθε χρόνο αποτιμώνται στα 5 δισ. Ευρώ, ενώ μόνο οι άμεσα απασχολούμενοι στα ευρωπαϊκά διυλιστήρια ξεπερνούν τους 140 χιλιάδες εργαζόμενους.
Η συνολική επίδραση του κλάδου στην Ελληνική οικονομία φτάνει τα 3,8 δις Ευρώ (2% του ΑΕΠ), οι θέσεις εργασίας -άμεσες και έμμεσες- ανέρχονται σε 40,6 χιλιάδες, ενώ υπολογίζεται πως για κάθε 1 Ευρώ προστιθέμενης αξίας στον κλάδο προκύπτουν 2,7 Ευρώ ΑΕΠ στην εθνική οικονομία.
Κατά τη συνάντηση συζητήθηκαν, μεταξύ άλλων:
·Ο κομβικός ρόλος που διαδραματίζουν τα ΕΛΠΕ ως ηγετικός ενεργειακός Όμιλος στην περιοχή της ΝΑ Ευρώπης, σε ένα περιβάλλον έντονου ανταγωνισμού.
·Η ανάλυση της τιμής αντλίας και οι φόροι και δασμοί στην αμόλυβδη βενζίνη.
·Οι σημαντικές προκλήσεις που αντιμετωπίζουν τα ευρωπαϊκά Διυλιστήρια.
·Η επιπλέον επίπτωση των πολιτικών της ΕΕ στην ανταγωνιστικότητα των Διυλιστηρίων της.
·Η επιβάρυνση κόστους των Διυλιστηρίων της ΕΕ έναντι των ανταγωνιστών.
·Η μεταφορά ορισμένων διυλιστηρίων και νέων επενδύσεων μακριά από τις χώρες της ΕΕ, με αρνητικές συνέπειες για την ασφάλεια εφοδιασμού της ΕΕ και την απασχόληση, αλλά και με επιβάρυνση του φαινομένου της Κλιματικής Αλλαγής.
·Οι πολιτικές και οι νομοθεσίες που είναι υπό διαμόρφωση στην ΕΕ σήμερα και στο αμέσως επόμενο διάστημα και που επηρεάζουν το μέλλον του κλάδου (ζήτηση προϊόντων, κόστος διύλισης, επενδύσεις κλπ).
·Ο ρόλος της Διύλισης στην παγκόσμια δράση κατά της Κλιματικής Αλλαγής και η συνεισφορά της στην επίτευξη των στόχων της συμφωνίας του COP21.
Στη διάρκεια της συζήτησης επισημάνθηκε ιδιαίτερα ότι, η μέση επιβάρυνση στη λειτουργία ενός ευρωπαϊκού διυλιστηρίου έναντι ενός μη ευρωπαϊκού, είναι αυτή τη στιγμή περίπου 4 δολάρια το βαρέλι, λόγω ακριβώς των κανονισμών που ισχύουν σε πανευρωπαϊκό επίπεδο. Τα καύσιμα της Ευρώπης πρέπει να συνεχίσουν να παράγονται στην Ευρωπαϊκή Ένωση, γιατί αυτό διασφαλίζει της ασφάλεια εφοδιασμού, ενισχύει τις εθνικές οικονομίες, ενώ στηρίζει την απασχόληση στα κράτη-μέλη. Ταυτόχρονα, η μετακίνηση διυλιστικής ικανότητας εκτός Ευρώπης στρέφεται τελικά κατά του περιβάλλοντος. Χαρακτηριστικό είναι ότι, για κάθε 100 μονάδες διοξειδίου του άνθρακα που εκπέμπει ένα ευρωπαϊκό διυλιστήριο, τα αντίστοιχα διυλιστήρια της Μέσης Ανατολής εκπέμπουν 35% παραπάνω εκπομπές. Όπως τονίστηκε, είναι υποχρέωση όλων μας να συνεργαστούμε, Ευρωκοινοβούλιο, Κράτη-Μέλη, κοινωνίες των Πολιτών και εταιρίες Διύλισης, για να διασφαλίσουμε ένα βιώσιμο και αειφόρο ενεργειακό μέλλον για την Ευρώπη.