Σύμφωνα με κύκλους της Κομισιόν την Παρασκευή το μεσημέρι η αναχώρηση των εκπροσώπων των ευρωπαίων δανειστών για τις Βρυξέλλες οφείλεται στη συμμετοχή τους με φυσική παρουσία στο Euroworking Group που θα πραγματοποιηθεί το απόγευμα της ίδιας μέρας, γεγονός που επιτρέπει καλύτερη διαβούλευση μαζί τους.

Σύμφωνα με τους ίδιους κύκλους οι εκπρόσωποι των δανειστών θα επιτρέψουν εντός της ίδιας ημέρας στην Αθήνα όπου συνεχίζονται ακόμη και αυτή την ώρα οι διαβουλεύσεις.

Η κίνηση αυτή προκαλεί ερωτηματικά, καθώς αποτελεί αιχμή κατά της κυβέρνησης ότι στην Ελλάδα δεν υπάρχει ασφάλεια επικοινωνιών και ότι υπάρχει κίνδυνος υποκλοπής των συνομιλιών, όπως στην περίπτωση Τόμσεν-Βελκουλέσκου.

Από κυβερνητικής πλευράς επιχειρείται υποβάθμιση του θέματος.Το Μαξίμου υποστηρίζει μάλιστα ότι η αποχώρηση ήταν προγραμματισμένη για να γίνουν διαβουλεύσεις καιότι οι εκπρόσωποι των δανειστών θα επιστρέψουν απόψε ή αύριο προκειμένου να κλείσει τα επόμενα 24ωρα η συμφωνία.

Τι αναφέρει η Κομισιόν

Οι επικεφαλής της αποστολής της Ευρωπαϊκής Ένωσης και του Διεθνούς Νομισματικού Ταμείου στην Ελλάδα είχαν σήμερα συνομιλίες στις Βρυξέλλες για την αξιολόγηση της χώρας, δήλωσε εκπρόσωπος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, τονίζοντας ότι η συνάντηση αυτή είχε προγραμματιστεί εδώ και καιρό.

«Θα επιστρέψουν εντός της ημέρας», δήλωσε η εκπρόσωπος της Κομισιόν Ανίκα Μπράιντχαρτ, προσθέτοντας ότι οι αξιωματούχοι της ευρωζώνης ούτως ή άλλως αναμένονταν να συναντηθούν στις Βρυξέλλες σήμερα.

Από την πλευρά της η Μίνα Αντρέεβα σημειώνει:

Την ίδια ώρα αξιωματούχος της ΕΕ, που βρίσκεται κοντά στις συζητήσεις, δήλωσε στο Reuters ότι οι θεσμοί ελπίζουν ότι θα υπάρξει συμφωνία έως την Κυριακή.

Τα κείμενα της συμφωνίας

Ως την Κυριακή το απόγευμα θα είναι, πιθανότατα, έτοιμα τα κείμενα της συμφωνίας με την οποία θα κλείσει η πρώτη αξιολόγηση. Αυτό ανέφερε ο υπουργός Οικονομικών κ. Ευκλείδης Τσακαλώτος μετά την πρόσφατη, τετράωρη, συνάντηση των υπουργών με το κουαρτέτο

Όπως είπε ο κ. Τσακαλώτος η συζήτηση ανέδειξε ποια βήματα χρειάζεται να γίνουν ως το Σάββατο ώστε να αρχίσει η μετατροπή των συμφωνηθέντων σε κείμενο απόφασης, «ένα κείμενο που θα έχουμε συναποφασίσει και που ελπίζουμε να έχουμε τελειώσει Κυριακή το απόγευμα», κατέληξε.

Εντωμεταξύ σύμφωνα με κύκλους του υπουργείο οικονομικών η διαπραγμάτευση μεταξύ κυβέρνησης – κουαρτέτου συνεχίζεται αύριο, Σάββατο και ως εκ τούτου είναι αβάσιμες και ανεπιβεβαιώτες οι πληροφορίες που αναφέρουν ότι οι εκπρόσωποι των δανειστών αποχώρησαν από τη χώρα μας.


Συμφωνία τώρα μετά η δόση

Ο Υπουργός Οικονομικών Ευκλείδης Τσακαλώτος ανέφερε επίσης ότι η συμφωνία «δεν φέρνει δόση γιατί όπως ξέρετε υπάρχει μια διαφωνία γιατί η Γερμανία και οι άλλες χώρες θέλουν το ΔΝΤ μέσα και άρα πρέπει να συμφωνήσουμε και με το ΔΝΤ και με την Κομισιόν και με το Eurogroup να πει το Eurogroup ότι προχωράμε».

Άρα συμφωνήσαμε, τόνισε ο Υπουργός, που χρειάζεται περισσότερη συζήτηση σε τεχνικά θέματα, εντοπίσαμε ποια θέματα χρειάζονται πολιτική συζήτηση και είμαστε έτοιμοι το Σάββατο, όλο το Σάββατο και όλη την Κυριακή είναι η πρόβλεψή μου, να έχουμε αυτό το τελικό κείμενο για να μπορούμε να πάμε στην Ουάσινγκτον την Πέμπτη όπoυ θα έχουμε το κείμενο και μπορεί η συζήτηση να διευρυνθεί και σε άλλα θέματα σαν το χρέος.

Θα είναι ένα κείμενο που θα λέει τι θα περιλαμβάνει η συμφωνία για να κλείσει η πρώτη αξιολόγηση εξήγησε ο υπουργός.

«Ενα κείμενο με τους τρεις ευρωπαϊκούς θεσμούς με τον ESM βασικά γιατί είναι δάνειο του ESM και ένα δεύτερο κείμενο που είναι μαζί με το ΔΝΤ -αυτά τα κείμενα μοιάζουν αλλά δεν είναι και ίδια»

Ο υπουργός Οικονομικών μετά την συνάντηση με τους θεσμούς απάντησε σε ερωτήσεις δημοσιογράφων

«Έγινε η συζήτηση, για το ποια βήματα χρειάζεται να γίνουν από εδώ μέχρι το Σάββατο για να αρχίσει το Σάββατο η μετατροπή των συμφωνηθέντων σε κείμενο απόφασης -ένα κείμενο που θα έχουμε συναποφασίσει- και που ελπίζουμε να τελειώσει Κυριακή απόγευμα. Άρα εντοπίσαμε σε ποια θέματα χρειάζεται περισσότερη τεχνική συζήτηση, σε ποια πολιτική συζήτηση και άρα να είμαστε έτοιμοι το Σάββατο -όλο το Σάββατο φαντάζομαι και όλη την Κυριακή είναι η πρόβλεψή μου- να έχουμε αυτό το τελικό κείμενο για να μπορούμε να πάμε στην Ουάσιγκτον την Πέμπτη. Θα έχουμε το κείμενο και μπορεί η συζήτηση να διευρυνθεί και σε άλλα θέματα, όπως το χρέος».

Συμφωνία επί της αρχής την Κυριακή;

«Όχι. Θα είναι ένα κανονικό κείμενο ότι συμφωνήσαμε να κάνουμε αυτά. Τι είναι η συμφωνία για να κλείσει η πρώτη αξιολόγηση. Όταν τελειώνεις μια πρώτη αξιολόγηση λες τι πρέπει να κάνεις, τι νομοθετήματα χρειάζεσαι και μετά συζητάς ποια πράγματα θα πρέπει να γίνουν μέχρι τη δεύτερη αξιολόγηση».

Άρα staff level agreement;

«Δεν ξέρω αν τεχνικά λέγεται staff level agreement σε αυτή τη φάση. Θα είναι ένα κείμενο με τους τρεις ευρωπαϊκούς θεσμούς –με τον ESM βασικά- και θα υπάρχει και ένα άλλο κείμενο που είναι μαζί με το ΔΝΤ. Αυτά τα κείμενα μοιάζουν, αλλά δεν είναι και ίδια».

Μπορούμε να το πούμε βάση συμφωνίας αυτό;

«Όχι. Συμφωνία».

Φέρνει δόση; Μέρος δόσης;

«Δεν φέρνει δόση, γιατί όπως ξέρετε υπάρχει μια διαφωνία. Η Γερμανία και οι άλλες χώρες θέλουν το ΔΝΤ μέσα, άρα πρέπει να συμφωνήσουμε και με το ΔΝΤ και με την Κομισιόν. Και το Eurogroup να πει ότι προχωράμε. Άρα δεν είναι ότι…».

Πώς φαίνεται να κλείνει το Ασφαλιστικό

1. Οι διαπραγματεύσεις για την πρώτη αξιολόγηση θα ολοκληρωθούν σύντομα καθώς είναι κοινή η βούληση όλων των πλευρών να υπάρξει συμφωνία. Τα σενάρια των καθυστερήσεων φαίνεται να «καίγονται» καθώς τώρα όλοι συμφωνούν ότι μέχρι το Πάσχα θα πρέπει να έχει ολοκληρωθεί η συμφωνία, ενώ το αργότερο μέχρι την Τρίτη, θα έχει ολοκληρωθεί και η επεξεργασία του κειμένου των θεσμών. Η κοινή βούληση για συμφωνία δεν αποκλείει και διαφοροποιήσεις όπως, άλλωστε, συμβαίνει σε όλες τις διαπραγματεύσεις. Να σημειωθεί ότι το ΔΝΤ, ως όφειλε, κατέθεσε και το δικό του κείμενο στο οποίο καταγράφονται κάποιες διαφοροποιήσεις του.

2. Η συμφωνία του Ιουλίου ήταν γνωστό από την αρχή ότι φέρνει μέτρα ύψους 5,4 δισ. ευρώ σε βάθος τριετίας – μέχρι το τέλος του 2018. Θυμίζουμε ότι από το 2010 που ξεκίνησε η κρίση οι προηγούμενες κυβερνήσεις είχαν πάρει μέτρα ύψους πάνω από 62 δισ. ευρώ. Και μίλαγαν για success story, ενώ σήμερα, με 5,4 δισ. ευρώ, καταστροφολογούν…

3. Πρόσθετα μέτρα δεν υπάρχουν και ας φαντασιώνονται κάποιοι ότι «οι κοριοί χαλάνε τη δουλειά» ανεβάζοντας το «λογαριασμό στα 6,5 δισ. ευρώ». Το κόστος των μέτρων που μένει να εφαρμοστεί είναι 2,6 δισ. ευρώ, όπως προβλέπει η συμφωνία, και θα εφαρμοστούν σε διάστημα 30 μηνών -δηλαδή 1,1 δισ. ευρώ σε ετήσια επιβάρυνση. Φυσικά και δεν επιχαίρει κανείς -το ελπίζουμε…- γι’ αυτά τα 2,6 δισ. ευρώ μέτρα, ιδιαίτερα όταν καλείται να τα πληρώσει μια κοινωνία ταλαιπωρημένη.

4. Από την έως σήμερα διαπραγμάτευση η χώρα κερδίζει στο φορολογικό και στο ασφαλιστικό.

5. Στο φορολογικό βάσει των στοιχείων των δηλώσεων 2015 [εισοδήματα 2014] της εισφοράς αλληλεγγύης συμπεριλαμβανομένης:

– Το 99,8% των μισθωτών / συνταξιούχων έχει μείωση φόρου ή πολύ μικρή επιβάρυνση [από 10.000 έως 22.000 ευρώ το χρόνο η επιβάρυνση είναι, μέσος όρος, 80 ευρώ]. Έχουμε ελάφρυνση των μεσαίων εισοδημάτων από 28.000 μέχρι 43.000 ευρώ [ακόμα και 400 ευρώ λιγότερα καλούνται να πληρώσουν μισθωτοί]. Και υπάρχει επιβάρυνση για τα μεγάλα εισοδήματα, πάνω από 50.000 ευρώ, έως και 5% τους εισοδήματός τους. Συνολικά για μισθωτούς και συνταξιούχους υπάρχει εξορθολογισμός και προοδευτική επιβάρυνση ανάλογα με τα εισοδήματα.

-Το 92% των φορολογουμένων μόνο από επιχειρηματική δραστηριότητα έως 32.000 ευρώ θα πληρώσει λιγότερο φόρο [μέχρι και 700 ευρώ λιγότερα!]. Υπάρχει, δηλαδή, σημαντική ελάφρυνση στα μικρά και μικρομεσαία εισοδήματα.

– Το 71% των φορολογουμένων με εισόδημα από επιχειρήσεις και μισθούς να πληρώσει λιγότερο φόρο. Και σ’ αυτή την κατηγορία υπάρχει ελάφρυνση για τα χαμηλότερα εισοδήματα.

6. Στο ασφαλιστικό δεν θα υπάρξει καμιά μείωση των κύριων συντάξεων, ενώ έχει συμφωνηθεί και το ύψος της εθνικής σύνταξης στα 384 ευρώ στα 20 χρόνια ασφάλισης και στα 346 ευρώ με 15 χρόνια –θα βαίνει αυξανόμενη, δηλαδή, κατά 2% τα τελευταία πέντε χρόνια. Κοντά σε συμφωνία είναι οι δύο πλευρές και για τα ποσοστά αναπλήρωσης των συντάξεων με διαφωνία να καταγράφεται έντονα από το ΔΝΤ ως προς το ύψος των επικουρικών συντάξεων.

7. Να σημειωθεί ότι τα προβλεπόμενα μέτρα δεν είναι απαραίτητο να υλοποιηθούν όλα. Αν η ελληνική οικονομία πάει καλύτερα δεν θα χρειαστεί ούτε να νομοθετηθούν. Και αυτό δεν είναι απίθανο να συμβεί.

8. Η ύφεση το 2015, για παράδειγμα, αποδείχτηκε οριακή και κατά πολύ μικρότερη όλων των προβλέψεων. Το πραγματικό ΑΕΠ μειώθηκε μόλις κατά 0,2% κι όχι κατά 7% όπως λανθασμένα καταστροφολογούσαν η ΝΔ και οι προσκείμενοι σ’ αυτήν αναλυτές. Να σημειωθεί ότι το ΔΝΤ, μόλις τον Οκτώβριο του 2015, προέβλεπε ύφεση 2,3 % για το 2015, ενώ τελικά ήταν μόλις -0,2%! Δεν είναι, βέβαια, οι μοναδικές λάθος εκτιμήσεις του ΔΝΤ. Όλες οι προβλέψεις του για την ύφεση έπεσαν έξω από την πρώτη χρονιά της κρίσης!

Έτος

Πρόβλεψη ΔΝΤ

Πραγματικότητα

2010

-4,0%

-5%

2011

-2,6%

-7,1%

2012

+1,1%

-6,6%

2013

+2,1%

-3,3%

2015

-2,3%

-0,2%

9. Το ίδιο λάθος εκτιμήσεις κάνει και με το πρωτογενές πλεόνασμα. Το 2015 η σημερινή κυβέρνηση πέτυχε πρωτογενές πλεόνασμα από 0,2% έως 0,4%, ενώ το πρόγραμμα προέβλεπε πρωτογενές έλλειμμα 0,25%. Η συγκυβέρνηση ΝΔ – ΠΑΣΟΚ είχε στόχο το 2014 πρωτογενές πλεόνασμα 1,5% του ΑΕΠ και τελικά επετεύχθη 0,4%. Η διαφορά ύψους -2 δισ. ευρώ θα είχε ως συνέπεια την λήξη επιπρόσθετων μέτρων το 2015 για την κάλυψη του κενού, ενώ την ίδια χρονιά, με βάση το προηγούμενο πρόγραμμμα της κυβέρνησης ΝΔ-ΠΑΣΟΚ, θα έπρεπε να επιτευχθεί πρωτογενές πλεόνασμα 3% που σήμαινε πρακτικά και άλλα μέτρα.

10. Είναι φανερό ότι το ΔΝΤ την περίοδο 2010 – 2014 έκανε ευνοϊκότερες εκτιμήσεις [παραπάνω πίνακας] ακριβώς επειδή ήθελε να δικαιολογήσει την βιωσιμότητα του προγράμματος στο οποίο συμμετείχε. Από το 2015 [3ο πρόγραμμα] κάνει διαρκώς δυσμενέστερες προβλέψεις προφανώς για να δικαιολογήσει την απουσία του.

Οι περικοπές στις επικουρικές συντάξεις φαίνεται πως είναι το μεγαλύτερο «αγκάθι» για την επίτευξη συμφωνίας στο ασφαλιστικό, παρότι κυβερνητικά στελέχη τόνιζαν χθες ότι υπάρχει σημαντική πρόοδος.

Η ελληνική πλευρά επιμένει πως δεν μπορεί να κάνει άλλη υποχώρηση πέραν της πρότασης για μειώσεις έως και 40% στις επικουρικές συντάξεις με δίχτυ ασφαλείας τα 1.400 ευρώ (από κύριες και επικουρικές συντάξεις) και στόχο την εξοικονόμηση 200 εκατ. ευρώ. Οι εκπρόσωποι των δανειστών και κυρίως το Διεθνές Νομισματικό Ταμείο εμφανίζεται να επιμένει στην εφαρμογή της ρήτρας μηδενικού ελλείμματος, ενώ η κυβέρνηση αντιπροτείνει τον κανόνα βιωσιμότητας, βάσει του οποίου ένα σημαντικό μέρος των ελλειμμάτων μπορεί να καλυφθεί και από την εκποίηση της περιουσίας του ΕΤΕΑ, η οποία εκτιμάται σε 2,5 δισ. ευρώ, ενώ αναμένεται να αυξηθεί, με την ένταξη σε αυτό και των κλάδων εφάπαξ.

Οι διαπραγματεύσεις συνεχίζονται και όσον αφορά στους νέους συντελεστές αναπλήρωσης.Οι δανειστές φαίνεται πως συμφωνούν με την ελληνική πρόταση για συντελεστή 0,77% για κάθε έτος μέχρι τη 15ετία από 0,80% της αρχικής πρότασης, καθώς και για συντελεστή 2% για τα έτη από 39,1 μέχρι 42. Παραμένουν βέβαια έντονες οι διαφωνίες για τους ενδιάμεσους συντελεστές, καθώς το τελικό ποσοστό αναπλήρωσης που ζητούν οι θεσμοί δεν ξεπερνά το 40% (για την ανταποδοτική σύνταξη) ενώ η ελληνική πλευρά προτείνει 45%.

Στον αντίποδα, συμφωνία υπάρχει στο ύψος της Εθνικής Σύνταξης στα 384 ευρώ μετά από 20 έτη ασφάλισης, καθώς και στη μείωση του ποσού κατά 2% για κάθε έτος κάτω των 20 και έως την 15ετία, που παραμένει το όριο για τη θεμελίωση συνταξιοδοτικού δικαιώματος.

Παράλληλα, οι εκπρόσωποι των θεσμών εμφανίζονται να εγείρουν νέα θέματα, όπως αυτό με τις συντάξεις χηρείας. Σύμφωνα με πληροφορίες ζητούν να τεθεί το 57ο έτος ηλικίας ως όριο για τους δικαιούχους σύνταξης χηρείας. Ζητούν δηλαδή (και φαίνεται πως το υπουργείο Εργασίας, προκειμένου να κλειδώσει τη συμφωνία, θα το αποδεχθεί) οι επιζώντες σύζυγοι να δικαιούνται σύνταξη σε περίπτωση θανάτου συνταξιούχου ή ασφαλισμένου, εφόσον είναι από 57 ετών και άνω.

Οι νεότεροι θα λαμβάνουν τη σύνταξη χηρείας μόνο για 3 έτη, ενώ σε περίπτωση ύπαρξης ανήλικων τέκνων η σύνταξη χηρείας θα καταβάλλεται μέχρι την ενηλικίωση των παιδιών, ή σε περίπτωση σπουδών με τη συμπλήρωση του 24ου έτους ηλικίας τους.Σύμφωνα με πληροφορίες, οι όποιες παρεμβάσεις θα αφορούν τις συντάξεις για θανάτους που θα επέλθουν μετά την ψήφιση του σχετικού σχεδίου νόμου.