Αντεπίθεση στην Ινδία από McDonald’s και Pizza Hut

Μπορεί ο παλιός «παίκτης» σε μια αγορά να είναι αλλιώς, ο νέος όμως δεν παύει να είναι ωραίος. Μέχρι του σημείου να κάνει τον παλιό να μοιάζει παλιοκαιρισμένος.

Μπορεί ο παλιός «παίκτης» σε μια αγορά να είναι αλλιώς, ο νέος όμως δεν παύει να είναι ωραίος. Μέχρι του σημείου να κάνει τον παλιό να μοιάζει παλιοκαιρισμένος. Οταν συμβαίνει κάτι τέτοιο, οι συναγερμοί ηχούν στα επιτελεία του «παλαιού και κατεστημένου παίκτη». Και οι σχεδιασμοί της αντεπίθεσης για την ανάκτηση των χαμένων μεριδίων στην αγορά δίνουν και παίρνουν.
Είναι η περίπτωση της McDonald’s και της Pizza Hut, την οποία επίσης ελέγχει ο αμερικανικός όμιλος ταχείας εστίασης. Εν προκειμένω, τα καμπανάκια του συναγερμού χτυπούν για τις εξελίξεις στην Ινδία, την τεράστια αγορά των 1,2 δισ. καταναλωτών και εν δυνάμει πελατών της McDonald’s, που συγκαταλέγεται μεταξύ των πλέον αναπτυσσόμενων την τελευταία 20ετία για τον όμιλο.
Η κάμψη των μεριδίων στην ινδική αγορά των ταχυφαγείων θορύβησε τον αμερικανικό κολοσσό επειδή σε αυτήν ακριβώς την αγορά έχει στηρίξει τη στρατηγική του για να ξεπεράσει τον τεράστιο ανταγωνισμό και τις δυσκολίες που αντιμετωπίζει στην εγχώρια, αμερικανική αγορά, αλλά και στην εξίσου πολυάριθμη, από άποψη καταναλωτών, κινεζική. Η McDonald’s, λοιπόν, επιχειρεί το απίθανο για την εφετινή χρονιά: να αλλάξει τις παλαιές και δοκιμασμένες συνταγές –που όμως εμφανίζουν σαφείς ενδείξεις καταναλωτικής κόπωσης –με νέες, ευφάνταστες και καινοτόμες.
Το Μακ του Μαχαραγιά


Σε ό,τι αφορά τα ονομαστά χάμπουργκερ της McDonald’s, η εδρεύουσα στο Οουκμπρουκ του Ιλινόις εταιρεία αποφάσισε να επανασχεδιάσει το διάσημο Big Mac, γνωστό στην Ινδία ως Maharaja Mac, ως το Μακ του Μαχαραγιά δηλαδή! Ετσι, αντί για το διάσημο σάντουιτς με τις δύο φέτες κοτόπουλου, που έτρωγαν οι Ινδοί –υπενθυμίζεται ότι για θρησκευτικούς λόγους το κρέας μόσχου απουσιάζει από τα προϊόντα της εταιρείας στη χώρα αυτή –η McDonald’s από τον Ιανουάριο του 2016 προτείνει παχύτερες φέτες κοτόπουλου και επιπλέον σάλτσες χαλαπένιος και χαμπανέρο. Τα ινδικά McDonald’s προσφέρουν επίσης στους δεκάδες εκατομμύρια χορτοφάγους Ινδούς σάντουιτς με στρώσεις καλαμποκιού και τυριού, αντί για στρώσεις κοτόπουλου. Σε ό,τι αφορά τις πίτσες Hut που αντιμετωπίζουν τον ανηλεή ανταγωνισμό της αλυσίδας Domino (λειτουργεί περί τα 1.000 καταστήματα στην Ινδία και τα μισά από αυτά τα άνοιξε την τελευταία πενταετία), αντεπιτίθενται με νέους γευστικούς συνδυασμούς. Επίσης, ο αμερικανικός όμιλος έφερε τα καφενεία McCafe στην Ινδία.
Με τη δυναμική αυτή αντίδρασή τους τα ταχυφαγεία McDonald’s επιχειρούν να ανακτήσουν το μερίδιό τους στην ινδική αγορά που έπεσε στο 26% από το 38% που ήταν το 2009. Και η Pizza Hut επιχειρεί να ξαναφτάσει στο 31% της ινδικής αγοράς πίτσας από το 18% που έπεσε λανσάροντας πίτσες με τιμή κάτω του 1 δολαρίου. Οι πωλήσεις, βέβαια, και των φαστφουντάδικων και των πιτσαριών δεν έχουν πάψει να αυξάνονται. Ωστόσο, σε ό,τι αφορά τα McDonald’s, η αύξηση του τζίρου της ήταν 3% πέρυσι, ενώ μόλις το 2013 ήταν… 26%!

«Οι συνθήκες στην αγορά έχουν σκληρύνει την τελευταία διετία, αλλά πάντα υπάρχουν πράγματα για να κάνεις και να βγεις μπροστά»
δήλωσε στη «Wall Street Journal» ο Αμίτ Ζατία, αντιπρόεδρος της Westlife Development, που λειτουργεί τα McDonald’s στη Δυτική και στη Νότια Ινδία. Οι πάμπολλες δυτικές εταιρείες εστίασης και δη εταιρείες γρήγορου φαγητού, που επεκτάθηκαν στην Ινδία, πίστεψαν ότι οι υψηλοί ρυθμοί οικονομικής ανάπτυξης θα προσέθεταν εκατομμύρια ακόμη Ινδών στη μεσαία τάξη. Αλλά, όπως γράφει η «WSJ», «εκατοντάδες εκατομμύρια Ινδοί ζουν ακόμη κάτω από το όριο της φτώχειας, που είναι 1,90 δολάρια την ημέρα». Ε, δύσκολα θα ξόδευε κανείς ένα μεροκάματο για να φάει δύο πίτσες.

ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Ακολούθησε το Βήμα στο Google news και μάθε όλες τις τελευταίες ειδήσεις.