«Σουσάμι άνοιξε» τον ψηφιακό κόσμο

Ενα δίκτυο σχολικών μονάδων, τάξεων και μαθητών με «όχημα» την ψηφιακή τεχνολογία στοχεύει να δημιουργήσει

Το Δίκτυο για τα Δικαιώματα του Παιδιού θεωρεί ότι το πρόγραμμα «Σουσάμι άνοιξε» αποτελεί σημαντικό εργαλείο, ικανό να φέρει τα λιγότερο προνομιούχα παιδιά σε άμεση επαφή με εκπαιδευτικά προγράμματα αξιοποίησης τεχνολογικών εφαρμογών τα οποία ως σήμερα αποτελούσαν το κρυφό πλεονέκτημα των μαθητών ορισμένων μόνο σχολείων

Ενα δίκτυο σχολικών μονάδων, τάξεων και μαθητών με «όχημα» την ψηφιακή τεχνολογία στοχεύει να δημιουργήσει το πρόγραμμα «Σουσάμι άνοιξε» του Δικτύου για τα Δικαιώματα του Παιδιού. Οι μαθητές, ηλικίας 9-15 ετών, θα συνδέονται με ασφάλεια μεταξύ τους, με φορητούς υπολογιστές και ταμπλέτες, με στόχο τη διοχέτευση και ανανέωση του εκπαιδευτικού υλικού προς όλους. Η ροή πληροφορίας και γνώσης που θα εξασφαλίζεται από μια διευθυντική – συντονιστική ομάδα εθελοντών εκπαιδευτικών του Δικτύου θα τους δώσει την ευκαιρία να αξιοποιήσουν τις νέες τεχνολογίες, πάντοτε στο πλαίσιο των ενδιαφερόντων και των κλίσεών τους, σε τοπικές και υπερτοπικές δράσεις.

Ατυπη εκπαίδευση

«Λαμβάνοντας υπόψη τις δύσκολες συνθήκες ζωής των παιδιών τα τελευταία χρόνια και τα αιτήματα των εκπαιδευτικών για βοήθεια στην παρακολούθηση των τεχνολογικών εξελίξεων δημιουργήσαμε το «Σουσάμι άνοιξε», με την πεποίθηση ότι οι νέες τεχνολογικές εφαρμογές μπορούν να βοηθήσουν αποφασιστικά στη δημιουργικότητα και στη συνοχή μέσα και έξω από τη σχολική τάξη» αναφέρει η σχετική ανακοίνωση του Δικτύου.
«Διότι πλάι στην εκπαιδευτική διαδικασία η άτυπη τεχνολογική εκπαίδευση ανοίγει τους ορίζοντες των παιδιών και των νέων, δίνοντας κίνητρα για πρωτοβουλίες, γνώση, εξωστρέφεια και πνεύμα συνεργατικότητας. Τα παιδιά και οι έφηβοι μαθαίνουν εύκολα και αξιοποιούν τα νέα μέσα και αυτή η δυνατότητα τους προσφέρει αυτοπεποίθηση και την αίσθηση του ανήκειν σε μια κοινότητα με ευρεία προοπτική» συνεχίζει. Η άτυπη αυτή εκπαίδευση, μέσω του προγράμματος που έχει ήδη εφαρμοστεί πιλοτικά, θα ξεκινά μεν στη σχολική αίθουσα, αλλά θα επεκτείνεται και πέρα από τα όρια της τάξης, στη βιβλιοθήκη, στους αθλητικούς χώρους, στο μουσείο και σε άλλες δραστηριότητες του ελεύθερου χρόνου.
Μέσω του προγράμματος κάθε παιδί αποκτά το δικαίωμά του στον ψηφιακό κόσμο και μπορεί να διαβάζει και να σημειώνει, να φωτογραφίζει και να βιντεοσκοπεί, να ηχογραφεί, να ακούει και να παίζει μουσική, να παρακολουθεί ταινίες και βίντεο. Ακόμη, να εξασκείται, να λύνει γρίφους και προβλήματα, να προγραμματίζει, να παίζει, να πληροφορείται και να αναζητεί, να εξερευνά και να ταξιδεύει παντού, με ή χωρίς χάρτες.
Οι μαθητές θα μπορούν να δημιουργούν artifacts, π.χ. να ζωγραφίζουν, να συντάσσουν κάθε είδους έγγραφα, να κατασκευάζουν βιβλία, σχέδια, διαφάνειες, αφίσες, κόμικς, ιστολόγια κ.τ.λ., να επεξεργάζονται πολυμέσα, να επικοινωνούν και να τα μοιράζονται στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης. Επίσης, να διατηρούν το ημερολόγιο, την αριθμομηχανή, το ρολόι, το ξυπνητήρι, το χρονόμετρο, το ραδιόφωνο, τον φακό τους και πολλά άλλα εργαλεία σε μία και μόνο ταμπλέτα χαμηλού κόστους (100-200 ευρώ), η οποία είναι εξοπλισμένη με τις αντίστοιχες εφαρμογές (χωρίς κόστος).
Παιδιά-δημιουργοί

Στο «Σουσάμι άνοιξε» οι μαθητές θα είναι οι δημιουργοί των ατομικών ή συνεργατικών «τεχνημάτων» (artifacts) τους, με βάση όχι το στενό σχολικό ωράριο αλλά με άξονα την περιέργεια, τη φιλομάθεια και την ερευνητική τους διάθεση. Θα λειτουργούν συλλογικά αλλά και αυτόνομα, ακολουθώντας σχέδια δράσης βασισμένα σε «καλές πρακτικές», υπό τον συντονισμό και την υποστήριξη των εκπαιδευτικών. Για τον λόγο αυτόν έχουν συνδεθεί άμεσα τα γνωσιακά επίπεδα (cognitive levels) και τα αντίστοιχα ρήματα ενέργειας (action verbs) με τις δραστηριότητες (activities) των παιδιών και τις αντίστοιχες εφαρμογές τους (apps).
Ολα τα παραπάνω αποτυπώνονται ως μια δομημένη –και εύληπτη –συλλογή περισσότερων από 100 εκπαιδευτικών προγραμμάτων στην αφίσα του προγράμματος που είναι διαθέσιμη σε όλους δωρεάν. Τα apps μπορούν να κατεβάσουν σε μια φθηνή ταμπλέτα τα ίδια τα παιδιά και οι εκπαιδευτικοί με ευκολία, ακόμη και χωρίς διαρκή σύνδεση με το Διαδίκτυο. Ολα τα εικονίδια της αφίσας διασυνδέονται (link) με μια εφαρμογή ελεύθερης πρόσβασης ή με κάποιον σημαντικό ιστότοπο που διαθέτει εφαρμογές. Τμήμα των apps είναι τοποθετημένο στο Cloud υποδηλώνοντας την απαίτηση διαδικτυακής σύνδεσης.
Το «Open Sesame» έχει ήδη δοκιμαστεί πιλοτικά με ομάδες παιδιών, γονιών και εκπαιδευτικών σε υποβαθμισμένες γειτονιές του κέντρου της Αθήνας, χάρη σε μια μικρή οικονομική υποστήριξη για την αγορά των αναγκαίων τάμπλετ από ιδιώτες φίλους του Δικτύου για τα Δικαιώματα του Παιδιού. Στόχος είναι να διαδοθεί και να στηρίξει τη σχολική κοινότητα, ιδιαίτερα σε περιοχές που δεν διαθέτουν πυκνές πολιτιστικές πληροφορίες και ερεθίσματα, στις μεγαλουπόλεις αλλά και στις πιο απομακρυσμένες γωνιές της περιφέρειας.
Το Δίκτυο για τα Δικαιώματα του Παιδιού θεωρεί ότι το πρόγραμμα αποτελεί σημαντικό εργαλείο, ικανό να φέρει τα λιγότερο προνομιούχα παιδιά σε άμεση επαφή με εκπαιδευτικά προγράμματα αξιοποίησης τεχνολογικών εφαρμογών τα οποία ως σήμερα αποτελούσαν το κρυφό πλεονέκτημα των μαθητών ορισμένων μόνο σχολείων. Ακόμη περισσότερο, μπορεί να προσφέρει την αίσθηση του ανήκειν σε μια κοινότητα με ευρεία προοπτική, ανοιχτή στη διαφορετικότητα και χωρίς γεωγραφικά ή άλλα σύνορα. Το πιο σημαντικό για τους ανθρώπους του Δικτύου είναι το δικαίωμα όλων των παιδιών, χωρίς εξαίρεση, στην εκπαίδευση και στον ψηφιακό γραμματισμό.

HeliosPlus

Ακολούθησε το Βήμα στο Google news και μάθε όλες τις τελευταίες ειδήσεις.