«Μερική» επαναφορά του νομοσχεδίου Μπαλτά για τα ιδιωτικά σχολεία

Σε τροχιά νομοθετικών ρυθμίσεων μπαίνει για άλλη μία φορά ο χώρος της εκπαίδευσης.

«Επιστρέφει» το νομοσχέδιο Μπαλτά για την παιδεία στο νομοθετικό έργο της κυβέρνησης, και μάλιστα με μεμονωμένες διατάξεις. Αν και έχουν αποσυρθεί όσες φορές επιχειρήθηκε είτε για περαιτέρω επεξεργασία ή αφού μπήκαν στο στόχαστρο των εκπροσώπων θεσμών, αφού παραβαίνουν πλήρως τις μνημονιακές υποχρεώσεις της χώρας, «Το Βήμα» είναι σε θέση να γνωρίζει ότι προετοιμάζεται άρθρο το οποίο αφορά την ιδιωτική εκπαίδευση.
Μοιάζει λοιπόν για ένα νέο επεισόδιο της «βεντέτας» που έχει ανοίξει μεταξύ της κυβέρνησης και του υπουργείου Παιδείας με τα ιδιωτικά σχολεία.
Το άρθρο αυτό ίσως ενταχθεί στο νομοσχέδιο του υπουργείου Παιδείας για την έρευνα, καθώς κατατίθεται άμεσα στη Βουλή, αλλά δεν αποκλείεται να εισαχθεί και σε άλλο. Με αυτό επιστρέφουν οι διατάξεις Μπαλτά για τα ιδιωτικά σχολεία και τα φροντιστήρια που είχαν προκαλέσει μεγάλες αντιδράσεις.
Έτσι, μπαίνουν «ρήτρες» μονιμότητας των εκπαιδευτικών στα ιδιωτικά σχολεία, απαγορεύονται τα φροντιστήρια στο εσωτερικό τους, περιορίζονται γενικώς οι χρήσεις των χώρων τους για πρόσθετες εκπαιδευτικές δραστηριότητες εκτός ωρολογίου προγράμματος. Αυτό πρακτικά μπορεί να οδηγήσει στη διακοπή μαθημάτων ενισχυτικής διδασκαλίας. Οι επιχειρηματίες των σχολείων από την πλευρά τους εκτιμούν ότι δεν θα έχουν δυνατότητα να διοργανώνουν μεγάλα γεγονότα ή να νοικιάζουν για εκδηλώσεις ή συνέδρια τα κτίρια τους κατά τις απογευματινές ώρες εάν δεν πάρουν έγκριση κρατικού λειτουργού των αρμοδίων Διευθύνσεων Εκπαίδευσης.
Μεταξύ άλλων οι αλλαγές που φέρνει η διάταξη στον χώρο της ιδιωτικής εκπαίδευσης είναι:
* Οι ιδιωτικοί εκπαιδευτικοί θα μπορούν να απομακρύνονται από ένα σχολείο μετά την πρώτη διετία της πρόσληψής τους. Στην εξαετία μπορεί να απομακρυνθεί μόνο το 33% των εκπαιδευτικών ενός σχολείου. Μετά την εξαετία η απομάκρυνση ενός εκπαιδευτικού επιτρέπεται μόνο με την αιτιολογία της «διατάραξης σχολικού κλίματος» και μόνο με την έγκριση τριμελούς συμβουλίου το οποίο έχει απαρτία εφόσον συμμετέχουν όλα μέλη του (εκπρόσωπος των ιδιοκτητών σχολείων, εκπρόσωπος των συνδικαλιστών εκπαιδευτικών και ένα μέλος του Ινστιτούτου Εκπαιδευτικής Πολιτικής –ΙΕΠ). Αυτό πρακτικά όμως δημιουργεί πρόβλημα καθώς ο εκπρόσωπος των εκπαιδευτικών μπορεί να μην παρουσιάζεται και το συμβούλιο να μην μπορεί να συζητήσει και να εγκρίνει ή όχι την απόλυση ενός συναδέλφου του.
* Ο έλεγχος της νομιμότητας των απολύσεων αφαιρείται από τα δικαστήρια (σε αυτά μπορούσε να προσφύγει κάποιος ως σήμερα) και παραπέμπεται στο παραπάνω τριμελές όργανο.
* Τα φροντιστήρια εξαναγκάζονται να αποκτήσουν «προφίλ» σχολείων με αναγκαστικές διακοπές το Πάσχα και τα Χριστούγεννα και συγκεκριμένες ώρες απασχόλησης των εκπαιδευτικών τους. Ειδικότερα αναφέρεται για τις ημέρες από 24 Δεκεμβρίου ως 2 Ιανουαρίου, τα Θεοφάνεια, την Καθαρή Δευτέρα, από Μεγάλη Πέμπτη ως και Τρίτη του Πάσχα, των Τριών Ιεραρχών, του Αγίου Πνεύματος, τον Δεκαπενταύγουστο, τις Κυριακές και τις αργίες κ.λπ. Στην εκπαιδευτική κοινότητα είναι γνωστό ότι οι μαθητές έκαναν στα φροντιστήρια μέσης εκπαίδευσης τις επαναλήψεις τους εν όψει των πανελλαδικών εξετάσεων στις διακοπές των Χριστουγέννων και του Πάσχα. Ο ίδιος ο υπουργός Παιδείας κ. Νίκος Φίλης μάλιστα έχει παραδεχτεί την αναγκαιότητα των φροντιστηρίων για την κάλυψη των «προβλημάτων» του εκπαιδευτικού μας συστήματος.
Ακόμη:
* Τα φροντιστήρια δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης και τα κέντρα ξένων γλωσσών οφείλουν να καταθέτουν στις οικείες διευθύνσεις εκπαίδευσης το αναλυτικό εβδομαδιαίο ωρολόγιο πρόγραμμα μαθημάτων από όπου να προκύπτει ο αριθμός των τμημάτων και των μαθητών του κάθε τμήματος, οι ώρες διδασκαλίας του κάθε μαθήματος και ο διδάσκων της κάθε διδακτικής ώρας. Εδώ εγείρεται ένα ερώτημα για το τι θα γίνεται όταν, καπώς δεν υπάρχει «συμβόλαιο» με μαθητές και γονείς, αποχωρήσει κάποιος είτε για οικονομικούς λόγους είτε λόγω αιφνίδιας αποχώρησης (π.χ. μετάθεση) ή επειδή απλώς δεν ικανοποιείται από τις παρεχόμενες υπηρεσίες.
* Οι ιδιοκτήτες των φροντιστηρίων και των κέντρων ξένων γλωσσών καταθέτουν στις διευθύνσεις εκπαίδευσης αντίγραφα των συμβάσεων εργασίας που έχουν συνάψει με τους διδάσκοντες. O έλεγχος των τυπικών προσόντων των διδασκόντων γίνεται από τις διευθύνσεις εκπαίδευσης.

Η αντίδραση της ΟΙΕΛΕ

Δελτίο Τύπου για το θέμα, με τίτλο «Νέος νόμος για την ιδιωτική εκπαίδευση: ελεύθερες οι δραστηριότητες των ιδιωτικών σχολείων υπό την εποπτεία του κράτους, φραγμός όμως στη φροντιστηριοποίηση», εξέδωσε την Παρασκευή η Ομοσπονδία Ιδιωτικών Εκπαιδευτικών Λειτουργών Ελλάδας (ΟΙΕΛΕ). Κάνει λόγο για «σημαντικές διατάξεις που αφορούν τη λειτουργία των ιδιωτικών εκπαιδευτηρίων», επισημαίνοντας πέντε σημεία: ελεύθερη επιλογή δραστηριοτήτων και χωρίς περιορισμό ωρών, κατάργηση γραφειοκρατικών διαδικασιών, καταπολέμηση της «μαύρης εργασίας», αποτροπή «φροντιστηριοποίησης».

Ολόκληρη η ανακοίνωση της ΟΙΕΛΕ:

«Με βάση τις διατυπωμένες προτάσεις του υπουργείου Παιδείας για τη νέα νομοθετική ρύθμιση σχετικά με την ιδιωτική εκπαίδευση, γίνεται αντιληπτό ότι υπάρχουν σημαντικές διατάξεις που αφορούν τη λειτουργία των ιδιωτικών εκπαιδευτηρίων:

1. Ελευθερώνεται η επιλογή δραστηριοτήτων. Για πρώτη φορά τα ιδιωτικά σχολεία μπορούν ελεύθερα να επιλέγουν τις δραστηριότητες που θα ασκούν, όπως όμως γίνεται σε όλες τις χώρες της ΕΕ όλες αυτές οι δραστηριότητες θα εποπτεύονται από το υπουργείο Παιδείας.

2. Καταπολεμάται η γραφειοκρατία, καθώς διευκολύνεται η έγκριση δραστηριοτήτων με μια απλή απόφαση του διευθυντή Εκπαίδευσης, όταν παλαιότερα χρειαζόταν μια σύνθετη διαδικασία μέσω του Παιδαγωγικού Ινστιτούτου και με τελική απόφαση του εκάστοτε υπουργού Παιδείας.

3. Αίρεται ο περιορισμός των ωρών για τις δραστηριότητες, οι οποίες πλέον είναι ελεύθερες χρονικών περιορισμών.

4. Καταπολεμάται η μαύρη και απλήρωτη εργασία. Η εποπτεία της πολιτείας στις εντός και εκτός ωρολόγιου προγράμματος δραστηριότητες εγγυάται την καταπολέμηση της μαύρης και απλήρωτης εργασίας που μέχρι σήμερα αποτελεί μάστιγα σε ορισμένα ιδιωτικά σχολεία.

5. Αποτρέπεται η μετατροπή των ιδιωτικών σχολείων σε φροντιστήρια. Αρκετά σχολεία δεν εφαρμόζουν το επίσημο αναλυτικό και ωρολόγιο πρόγραμμα, ιδίως στις τελευταίες τάξεις του Λυκείου, όπου διδάσκονται αποκλειστικά τα μαθήματα των Πανελλαδικών Εξετάσεων.

Χτύπημα στη φροντιστηριοποίηση των ιδιωτικών σχολείων

Ο έλεγχος της πολιτείας διασφαλίζει ότι οι δραστηριότητες αυτές θα έχουν ως στόχο τη διεύρυνση του γνωστικού πεδίου των μαθητών, την προσφορά αγωγής και πολιτισμού, την εφαρμογή παιδαγωγικών καινοτομιών και νεοτερικών στρατηγικών μάθησης και την ολοκληρωμένη κοινωνικοποίηση των νέων παιδιών και όχι τη στυγνή φροντιστηριοποίηση των ιδιωτικών σχολείων. Δυστυχώς, ορισμένα ιδιωτικά σχολεία αξιοποιούν τόσο τον εντός όσο και τον εκτός ωρολογίου προγράμματος χρόνο για να προσφέρουν επί της ουσίας φροντιστηριακές υπηρεσίες στους μαθητές, για την απλή εκμάθηση μηχανιστικών τρόπων προσαρμογής στις διαφόρων ειδών εξετάσεις που προβλέπονται σήμερα, ιδίως σε αυτές για την είσοδό τους στην τριτοβάθμια εκπαίδευση. Η ΟΙΕΛΕ έχει κατ’ επανάληψη εκφράσει την πεποίθησή της για την αποσύνδεση της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης από την τριτοβάθμια, γεγονός που θα απελευθερώσει δημιουργικές παιδαγωγικές δυνάμεις και στην ιδιωτική εκπαίδευση.

Θεωρούμε, επομένως, ότι οι διατάξεις του νέου νομοσχεδίου που αφορούν τη λειτουργία των ιδιωτικών σχολείων κινούνται σε θετική κατεύθυνση, αρκεί να συνδυαστούν με μια ολοκληρωμένη προσέγγιση που να αφορά ολόκληρο το εκπαιδευτικό σύστημα».

Ακολούθησε το Βήμα στο Google news και μάθε όλες τις τελευταίες ειδήσεις.