Κοσμογονία στην αυτοκίνηση: Έρχεται η πρώτη γενιά… Transformers

Εκατόν τριάντα χρόνια μετά την κατοχύρωση της πατέντας του «motorwagen» από τον Γερμανό Καρλ Μπεντς, οι επίγονοί του στην Daimler ετοιμάζονται να γράψουν την επόμενη σελίδα στις χερσαίες μεταφορές.

Βαρκελώνη, αποστολή
Εκατόν τριάντα χρόνια μετά την κατοχύρωση της πατέντας του «motorwagen» από τον Γερμανό Καρλ Μπεντς, οι επίγονοί του στην Daimler, στην οποία ανήκει πια η Mercedes-Benz, ετοιμάζονται να γράψουν την επόμενη σελίδα στις χερσαίες μεταφορές, καθώς βρίσκονται πια πολύ κοντά στα αυτοματοποιημένα και διασυνδεδεμένα οχήματα-ρομπότ.
Σύμφωνα με τον αντιπρόεδρο της Daimler, αρμόδιο για τη στρατηγική και την παραγωγή των Mercedes-Benz Βίλκο-Αντρέας Σταρκ, όπως και το 1886 όταν κανείς δεν μπορούσε να φανταστεί την επιρροή που θα είχε το «motorwagen» στην ανθρωπότητα, έτσι και σήμερα δεν μπορούμε ακόμη να κατανοήσουμε πλήρως τις αλλαγές που θα φέρουν τα διασυνδεδεμένα και αυτοματοποιημένα οχήματα χωρίς οδηγό.
«Η ψηφιοποίηση θα έχει την ίδια επιρροή που είχε η ανάπτυξη του αυτοκινήτου στην ανθρωπότητα πριν από 130 χρόνια» είπε στο Mobile World Congress στη Βαρκελώνη. Ήδη, παρατήρησε, για την παραγωγή της νέας S-Class της Mercedes έχουν γραφτεί περίπου 100 εκατ. γραμμές κώδικα, όταν για ένα Boeing γράφτηκαν μόλις 14 εκατ. γραμμές.
Σύμφωνα με τον κ. Σταρκ, η Daimler μετατρέπεται από εταιρεία παραγωγής αυτοκινήτων σε φορέα παροχής υπηρεσιών κινητικότητας, καθώς έχει συγκροτήσει γύρω της ένα «οικοσύστημα» εταιρειών όπως η MyTaxi, η Car2Go και η BlackLane που φέρνουν την αυτοκίνηση στον 21ο αιώνα
Οι πυλώνες αυτής της μετάβασης, τόνισε ο κ. Σταρκ, είναι τέσσερις:
* Το ψηφιοποιημένο οικοσύστημα: Το όχημα ενσωματωνεται σε ένα ολιστικό οικοσύστημα, το οποίο είναι συνδεδεμένο με την «ευφυή» πόλη και το «έξυπνο» σπίτι
* Η αυτόνομη οδήγηση: Η δυνατότητα του οχήματος να διαθέτει αυτόματο πιλότο και να απαλλάσσει τον οδηγό από την υποχρέωση της οδήγησης.
* Ο διαμοιρασμός των μεταφορών (shared mobility): Σε 20 χρόνια, πιστεύει ο κ. Σταρκ, όποιος διαθέτει αυτοκίνητο θα το αξιοποιεί όχι μόνο για δική του χρήση, αλλά και για να μεταφέρει πρόσωπα, όπως γίνεται σήμερα με τα σπίτια που εκμισθώνονται μέσω του AirBnB. Το αυτοκίνητο-ρομπότ θα μπορεί να μεταφέρει τον επιβάτη όπου θέλει και στη συνέχεια, λειτουργώντας με πλήρη αυτονομία να μεταφέρει και άλλους επιβάτες κερδίζοντας έτσι χρήματα για τον ιδιοκτήτη του.
* Η ηλεκτρονική κινητικότητα (e-mobility): Η διασύνδεση του οχήματος με το Διαδίκτυο των Πραγμάτων.
Η εταιρεία που θα πληροί αυτές τις τέσσερις προϋποθέσεις, τόνισε, θα είναι ο νικητής της επόμενης μέρας, καθώς θα έχει οικοδομήσει νέα επιχειρηματικά μοντέλα. Για τον ίδιο λόγο, σχολίασε ο κ. Σταρκ, το Uber επενδύει τόσα χρήματα στην έρευνα και ανάπτυξη αυτόνομης οδήγησης, διότι θα αποτελέσει τεχνολογία που θα διαταράξει και θα ανατρέψει τη σημερινή αγορά.
Αυτοκινούμενος χώρος εργασίας
Ήδη το ερευνητικό μοντέλο της Mercedes F 015 αποτελεί «το τέλειο όραμα του πώς θα είναι το αυτοκίνητο στο μέλλον», καθώς, σύμφωνα με τον αντιπρόεδρο της Daimler, έχει αυτόνομη οδήγηση, είναι ηλεκτρικό και είναι διασυνδεδεμένο, κάτι που το μετατρέπει σε έναν τρίτο χώρο καθημερινότητας μετά το σπίτι και την εργασία. Μάλιστα, το εσωτερικό του είναι πολυτελές και θυμίζει lounge ξενοδοχείου.
Όπως παραδέχθηκε ο κ. Σταρκ, κατά πάσα πιθανότητα στο αρκετά κοντινό μέλλον τα αυτοκίνητα θα είναι όπως το F 015, ενώ κάτι αντίστοιχο προετοιμάζεται και για τα φορτηγά, καθώς ήδη το inspiration truck freightliner μπορεί και οδηγεί από μόνο του, επιτρέποντας στον οδηγό να κάνει άλλα πράγματα και, μάλιστα, έχει λάβει την έγκριση των αρμόδιων αρχών των ΗΠΑ.
Σύμφωνα με τον κ. Σταρκ, λόγω αυτής της αλλαγής, το επίκεντρο του σχεδιασμού των αυτοματοποιημένων οχημάτων θα μεταφερθεί από το εξωτερικό του στο εσωτερικό του, κάτι που θα αποτελέσει, όπως είπε, το μέλλον της αυτόνομης οδήγησης.
Μείωση του χρόνου παραγωγής λόγω ψηφιοποίησης
Πάντως, ήδη η ψηφιοποίηση της παραγωγής, σημείωσε, έχει μειώσει το διάστημα ανάπτυξης ενός οχήματος από τους 48 μήνες σε πολύ μικρότερο αριθμό, είπε, τονίζοντα ότι είναι πολύ σημαντικό η ψηφιοποίηση να περάσει σε όλη την αλυσίδα παραγωγής αξίας.
Σύμφωνα με τον κ. Σταρκ, δεδομένου ότι όλα τα εμπλεκόμενη μέρη της βιομηχανίας επενδύουν τεράστια ποσά για να προετοιμάσουν αυτήν τη μετεξέλιξη, το πιθανότερο είναι η αυτόνομη οδήγηση να έρθει «πολύ νωρίτερα από ό,τι πιστεύουμε».
Πάντως, ο αντιπρόεδρος της Daimler ξεκαθάρισε ότι θα χρειαστούν σαφείς και ενιαίοι νομοθετικοί κανόνες παντού (Ευρώπη, ΗΠΑ, Κίνα), ενώ υπογράμμισε ότι η αυτοματοποιημένη οδήγηση θα κάνει τους δρόμους απείρως πιο ασφαλείς από όσο είναι σήμερα.
Ωστόσο, σημείωσε ότι, καθώς πάντοτε κάποιοι θα θέλουν να έχουν το τιμόνι στα χέρια τους, τα αυτοκίνητα του -όχι και τόσο μακρινού- μέλλοντος θα διαθέτουν και μη αυτοματοποιημένη λειτουργία, καθώς ούτως ή άλλως το αυτοκίνητο-ρομπότ θα χρειάζεται χάρτες υψηλής ευκρίνειας, οι οποίοι απαιτούν τεράστια ποσά για να ετοιμαστούν. Έτσι, προέβλεψε ότι η αυτόνομη οδήγηση θα γίνει πραγματικότητα σε αστικές περιοχές.
Προς 200 εκατ. λιγότερα οχήματα
Στο μεταξύ, σύμφωνα με τον αντιπρόεδρο της Shell, αρμόδιο για το Retail Marketing και τα Shell Brands International κ. Ντέιβιντ Μπαντς, με βάση άλλες τέσσερις παρεμφερείς αρχές (διασυνδεδεμένη κινητικότητα, ηλεκτρικά οχήματα, αυτόνομη οδήγηση και οικονομία διαμοιρασμού), στο εγγύς μέλλον κάθε πλήρως αυτόνομο όχημα θα αντικαθιστά περίπου 11 σημερινά αυτοκίνητα, κάτι που σημαίνει 200 εκατ. λιγότερα οχήματα, όταν υπάρξει πλήρως αυτοματοποιημένη οδήγηση σε μαζική κλίμακα.
Σύμφωνα με τον κ. Μπαντς, η μείωση του κόστους μεταφοράς θα φτάσει το 75% σε σχέση με σήμερα, ενώ τα πλεονεκτήματα από τη μείωση της εκπομπής ρύπων και την εξάλειψη της κυκλοφοριακής συμφόρησης θα είναι ιδιαίτερα μεγάλα.
Κατά τον αντιπρόεδρο της Shell, αυτή η μετάβαση, που θα προέλθει από την εξειδίκευση των αλγορίθμων και το sharing driving, θα σημαίνει 1,2 εκατ. θάνατους λιγότερους από τροχαία σε όλο τον πλανήτη.
Ο κ. Μπαντς υποστήριξε ότι μία λύση στον σημερινό κατακερματισμό του ψηφιακού περιβάλλοντος θα είναι το «internet of me», δηλαδή ένας ψηφιακός μηχανισμός συνάθροισης δεδομένων κατά τις προτιμήσεις του χρήστη του αυτόνομου οχήματος.
Η εφαρμογή της οικονομίας του διαμοιρασμού στα αυτοκίνητα, είπε ο αντιπρόδρος της Shell, θα σημάνει το «ξεκλείδωμα» μίας τεράστιας και αναξιοποίητης σήμερα χωρητικότητας στόλου. Προέβλεψε επίσης ότι σε αυτήν τη μετάβαση θα συνυπάρχουν παράλληλα πολλές και διαφορετικές τεχνολογίες (ηλεκτρική ενέργεια, καθαρότεροι κινητήρες πετρελαίου κτλ.).
Σύμφωνα με την Boston Consulting Group, ως το 2030 αναμένεται να υπάρχουν περίπου 44 εκατ. διασυνδεδεμένα αυτόνομα οχήματα. Ήδη στην Ευρωπαίκή Ένωση από το 2018 όλα τα αυτοκίνητα θα είναι εξοπλισμένα με το σύστημα «eCall», το οποίο θα στέλνει αυτόματα σήμα κινδύνου και το γεωγραφικό στίγμα του οχήματος ύστερα από κάθε ατύχημα.

Ακολούθησε το Βήμα στο Google news και μάθε όλες τις τελευταίες ειδήσεις.