Η ετήσια έκθεση για την εκπαίδευση του Κέντρου Ανάπτυξης Εκπαιδευτικής Πολιτικής της ΓΣΕΕ (ΚΑΝΕΠ/ΓΣΕΕ) παρουσιάστηκε σήμερα, Τρίτη, με αντικείμενο τα οικονομικά μεγέθη της περιόδου 2004-14.
Όπως προκύπτει απο την έρευνα, οι έλληνες μαθητές καταλαμβάνουν τις τελευταίες θέσεις στην Ευρωπαική Ένωση στην επίδοση στα βασικά γνωστικά αντικείμενα (Μαθηματικά, Γλώσσα, Φυσικές Επιστήμες ), ενώ στη χώρα μας δεν έχει χτιστεί κανένα σχολείο τα τελευταία έξι χρόνια.
Ακόμη, στους επτά διαθέσιμους στόχους που θέτει η Ευρωπαϊκή Επιτροπή για να διαπιστωθεί η πρόοδος εκσυγχρονισμού των εκπαιδευτικών συστημάτων, η Ελλάδα επίσης αποτυγχάνει, την ώρα που χώρες με αντίστοιχα κοινωνικοοικονομικά προβλήματα (Σλοβακία, Πορτογαλία, Εσθονία, Λετονία κ.ά.) εμφανίζουν σαφώς καλύτερη εικόνα.
«Η πολιτική των μνημονίων που ακολουθείται από το 2010 έως και σήμερα έχει επιδεινώσει δραματικά την ήδη κακή εικόνα του ελληνικού εκπαιδευτικού συστήματος» αναφέρεται στην έκθεση. «Κύρια χαρακτηριστικά της διαλυτικής επίδρασης της ασφυκτικής πολιτικής της λιτότητας στον χώρο της πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης, όπως αυτή προκύπτει από τη σύγκριση του ελληνικού εκπαιδευτικού συστήματος με αυτά των υπόλοιπων χωρών της ΕΕ» συνεχίζουν οι συντάκτες της.
Και συνεχίζουν αναφέροντας:
– Το πρόβλημα εστιάζεται κυρίως στην προσχολική εκπαίδευση, οι υποδομές της οποίας δεν καλύπτουν το σύνολο των αναγκών των νηπίων. Επίσης, στο σύνολο των σχολείων της πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης παρουσιάζονται σοβαρότατα προβλήματα και ελλείψεις, τόσο στις φυσικές υποδομές (κτίρια), όσο και στις υποστηρικτικές υποδομές (χώροι εστίασης, εργαστηριακές υποδομές, χώροι πολλαπλών δραστηριοτήτων) και στους εκπαιδευτικούς πόρους (κατάλληλα διδακτικά υλικά, εξοπλισμός σε διδακτικά μέσα και αναλώσιμα υλικά.
– Η Ελλάδα παρότι δεν παρουσιάζει ιδιαίτερα υψηλά ποσοστά σχολικής διαρροής εν τούτοις εμφανίζει ραγδαία αύξηση του αριθμού των νέων ανθρώπων έξω από την εκπαίδευση, την εργασία και την κατάρτιση
– Καταγράφεται έξαρση των εκπαιδευτικών/κοινωνικών ανισοτήτων. «Η εφαρμογή του ακραίου, νεοφιλελεύθερου προγράμματος στο χώρο της εκπαίδευσης έχει προκαλέσει όξυνση των εκπαιδευτικών, άρα και των κοινωνικών ανισοτήτων. Είναι χαρακτηριστικό ότι η Ελλάδα σημειώνει το μεγαλύτερο εύρος ανισοκατανομής πόρων ανάμεσα σε προνομιούχα (κοινωνικο οικονομικά και πολιτιστικά) και μη προνομιούχα σχολεία» τονίζεται στην έκθεση.
– Η χώρα μας εμφανίζεται ανάμεσα στους Ευρωπαίους «πρωταθλητές» της ανεργίας των νέων ανθρώπων με πτυχίο από την αγορά εργασίας.
Ν. Φίλης: Εγκαταλείφθηκε το δημόσιο σχολείο
Tην ανάγκη να υπάρξει συνεννόηση σε θέματα παιδείας ανάμεσα σε όλες τις πολιτικές δυνάμεις, τους εκπαιδευτικούς και την κοινωνία, υπογράμμισε στη ομιλία του ο υπουργός Παιδείας κ. Νίκος Φίλης μετά την παρουσίαση των συμπερασμάτων της ετήσιας έκθεσης του ΚΑΝΕΠ/ΓΣΕΕ για τα βασικά μεγέθη της εκπαίδευσης.
«Με συνείδηση ότι όλοι ξεκινάμε από διαφορετικές ιδεολογικές αφετηρίες για ένα πρόβλημα που κατεξοχήν διαθλάται από ιδεολογικές αντιλήψεις ή και προκαταλήψεις, το θέμα της Παιδείας, αλλά με συνείδηση ότι πρέπει να βρούμε κοινούς τόπους για ένα κοινό καλό, έχει σημασία να υπάρξει συνεννόηση σε βάθος χρόνου και να βγάλουμε, ει δυνατόν, το θέμα της εκπαίδευσης έξω από το θέμα της αντιπολιτευτικής αντιπαράθεσης» ανέφερε ο κ. Φίλης.
Ο τομεάρχης Παιδείας της ΝΔ, καθηγητής κ. Θεόδωρος Φορτσάκης, τόνισε στην ομιλία του: «Προσχωρώ απόλυτα σε αυτή την προσέγγιση, ότι τα σχολεία πρέπει να μείνουν μακριά από χρησιμοθηρικούς σκοπούς». Πρόσθεσε ότι θα πρέπει «να βγουν οι σχολικοί καβγάδες» από τα ζητήματα της Παιδείας. «Γιατί εάν δεν το κάνουμε αυτό δεν θα κατορθώσουμε να συμφωνήσουμε σε ένα πλαίσιο. Και οι διαφορετικές ιδεολογικές αφετηρίες δεν δικαιολογούν σήμερα το να μην μπορέσουμε να βρούμε ένα σταθερό πλαίσιο συνεννόησης που θα μείνει σταθερό για πολλά χρόνια» επισήμανε ο κ. Φορτσάκης..
Για την υποχρηματοδότηση της Παιδείας και τα ευρωπαϊκά κονδύλια ο κ. Φίλης υποστήριξε ότι έγινε «πάρτι» στην εκπαίδευση τα προηγούμενα χρόνια. «Υπενθυμίζω ότι η ΕΕ χρηματοδότησε για αρκετά χρόνια την πρόσληψη αναπληρωτών για διάφορες ειδικότητες, με την υποχρέωση της ελληνικής πολιτείας να μεταφέρει αυτό το προσωπικό ως μόνιμο στον τακτικό προϋπολογισμό. Εντέλει δεν έγινε τίποτα. Αντιθέτως τα χρόνια των μνημονίων έχουμε 31.000 αποχωρήσεις εκπαιδευτικών και 2.500 προσλήψεις. Αυτό το γεγονός, όσο και να χρησιμοποιούν κάποιοι το επιχείρημα ότι μειώνεται ο μαθητικός πληθυσμός, δείχνει μία εγκατάλειψη του δημόσιου σχολείου από το κράτος, στο σκέλος του εκπαιδευτικού. Και χωρίς εκπαιδευτικό δεν υπάρχει σχολείο» είπε ο κ. Φίλης.
Επανέλαβε δε ότι έχει ετοιμαστεί ένα σχέδιο μαζικών προσλήψεων εκπαιδευτικών σε βάθος τριετίας.