Ο υπουργός Υποδομών σημείωσε ότι η προηγούμενη κυβέρνηση είχε στον σχεδιασμό της να δημιουργήσει 15 σταθμούς διοδίων και στην συνέχεια να τους ιδιωτικοποιήσει, ενώ πρόσθεσε ότι τόσο η λειτουργία και συντήρηση όσο και η διαχείριση των σταθμών διοδίων έχουν πρακτικά ιδιωτικοποιηθεί, μέσω υπεργολαβιών. «Το μόνο που μένει να ιδιωτικοποιηθεί είναι οι νέοι σταθμοί που είχαν προβλεφθεί να υπάρχουν. Αυτό είναι λίγο τρέλα. Δεν έχει μείνει να δοθεί σε ιδιώτες κάτι άλλο» τόνισε ο κ. Σπίρτζης.
Όπως σημείωσε, στον σχεδιασμό της προηγούμενης κυβέρνησης υπήρχε πρόβλεψη να μείνει το χρέος της εταιρίας στο δημόσιο και να ιδιωτικοποιηθεί ο δρόμος, μιλώντας για έναν σκόπιμο σχεδιασμό «που ήθελε όλο τον πλούτο να τον μεταβιβάζουμε σε ιδιώτη για να έχει και τα οφέλη».
Ο υπουργός Υποδομών μίλησε για δυσλειτουργίες στην εταιρία, τόνισε ότι υπάρχουν πολλά θέματα τα οποία η νέα διοίκηση θα πρέπει να αντιμετωπίσει, όπως οι αρνητικοί λογαριασμοί της ΑΤΤΙΚΑΤ, ενώ αίσθηση προκάλεσε η δήλωσή του ότι το ΤΑΙΠΕΔ προχώρησε σε αλλαγή στο ΔΣ της εταιρίας χωρίς την έγκριση του κοινοβουλίου «και αυτό εγείρει νομικά θέματα στην λειτουργία της Εγνατίας».
Ο κ. Σπίρτζης μίλησε παράλληλα για ανεπαρκείς κάθετους άξονες και κακό σχεδιασμό σε σχέση με τα διευρωπαϊκά δίκτυα, ο οποίος δεν υπηρετεί την χώρα, ενώ υπογράμμισε ότι δεν υπάρχουν ασφαλείς και αξιόπιστες συνδέσεις με τα λιμάνια και τις τουριστικές περιοχές στη Βόρεια Ελλάδα. Επίσης, τόνισε την ανυπαρξία Σταθμών Εξυπηρέτησης Αυτοκινητιστών (ΣΕΑ).
Ηλεκτρονικό σύστημα διοδίων
Ο υπουργός Υποδομών υποστήριξε την ανάγκη συνεργασίας της Εγνατίας με ιδιώτες, σημειώνοντας ότι «το ελληνικό δημόσιο δεν χρειάζεται να φτιάχνει καφέδες ούτε να κάνει τα βενζινάδικα» και υπογράμμισε ότι η Εγνατία πρέπει να λειτουργήσει ως πρότυπη εταιρία, η οποία θα βοηθήσει και στην διαχείριση των υπόλοιπων αυτοκινητόδρομων, θα υιοθετήσει ηλεκτρονικό, αναλογικό σύστημα διοδίων, θα δώσει έμφαση στην εξωστρέφεια και θα ενισχύσει τις προσπάθειες για το εθνικό μητρώο υποδομών.
Ο κ. Σπίρτζης τόνισε ότι με το ηλεκτρονικό σύστημα διοδίων θα υπάρξουν μειωμένα και πιο δίκαια διόδια, ενώ πρόσθεσε ότι απαιτούνται ιδιαίτερες προβλέψεις για τους μόνιμους κατοίκους και τις εκάστοτε κοινωνικές ανάγκες.
Στην παρατήρηση του βουλευτή της ΝΔ, κ. Χρήστου Σταϊκούρα ότι στον προϋπολογισμό του 2016, ο οποίος εγκρίθηκε από τη Βουλή, προβλέπεται η παραχώρηση του αυτοκινητόδρομου εντός του έτους, αλλά και στην άποψη του βουλευτή της ΝΔ, κ. Κωστή Χατζηδάκη ότι άλλα σχεδιάζει το υπουργείο Υποδομών για την Εγνατία και άλλα το ΤΑΙΠΕΔ, ο κ. Σπίρτζης απάντησε ότι με την συμφωνία του Ιουλίου αλλάζει ο προηγούμενος σχεδιασμός για την αξιοποίηση της εταιρίας, καθώς προβλέπεται ότι θα περάσει στο νέο υπερ-ταμείο που θα δημιουργηθεί.
Ο υπουργός Υποδομών άσκησε κριτική στην προηγούμενη κυβέρνηση, μιλώντας για στρεβλή πολιτική, χαρακτηρίζοντας το ΤΑΙΠΕΔ ως «παράλληλη κυβέρνηση», ενώ τόνισε ότι όταν ιδρυθεί το νέο Ταμείο, η Εγνατία Οδός θα προωθηθεί προς αξιοποίηση, αλλά θα εποπτεύεται από το αρμόδιο υπουργείο «και όχι από σχήματα που είχατε προβλέψει» τα οποία ελάμβαναν κατεύθυνση «όχι από την ελληνική κυβέρνηση».
Οι αρνητικοί λογαριασμοί
Ο κ. Σπίρτζης σημείωσε ότι οι αρνητικοί λογαριασμοί δεν έχουν διεκδικηθεί από τους εργολάβους «που δεν έκαναν τις εργασίες που έπρεπε να κάνουν», ενώ σημείωσε ότι η ιδιωτικοποίηση των διοδίων αυτοκινητόδρομου «δεν είναι σοβαρός σχεδιασμός.
Ο υπουργός Υποδομών είπε ότι δεν υπάρχει διάσταση απόψεων για την Εγνατία στους κόλπους της κυβέρνησης, ενώ υπογράμμισε την επιφύλαξή του για ότι έχει γίνει από το 2011 μέχρι πρόσφατα σε σχέση με την αξιοποίηση της εταιρίας.
Μάλιστα, απαντώντας σε άλλη ερώτηση του κ. Χατζηδάκη, χαρακτήρισε το ΤΑΙΠΕΔ ως «τέρας που δημιουργήσατε» και τόνισε ότι θα ακολουθηθεί η πρόταση που συμφέρει περισσότερο το ελληνικό δημόσιο και όχι την εξυπηρέτηση του χρέους.
Έρχονται νέοι σταθμοί διοδίων
Σύμφωνα με τον νέο πρόεδρο της Εγνατίας και πολιτικό μηχανικό, κ. Αντωνούδη, η υπουργική απόφαση του 2014 για την χωροθέτηση των νέων σταθμών διοδίων του αυτοκινητόδρομου δεν έχει ακόμη εφαρμοστεί, όμως σημείωσε ότι μπορεί να εξασφαλιστεί η επιτάχυνση τής.
Ο κ. Αντωνούδης τόνισε ότι τόσο τα ηλεκτρονικά διόδια όσο και οι ΣΕΑ της Εγνατίας πρέπει να προχωρήσουν προκειμένου να εξασφαλιστούν περισσότερα έσοδα για την εταιρία.
Ωστόσο, παραδέχθηκε ότι «υπάρχει μία διχογνωμία μεταξύ του ΤΑΙΠΕΔ και του υπουργείου όσον αφορά τις συμβάσεις αλλά θεωρώ ότι μπορούν αυτά να αντιμετωπιστούν σε συνεργασία με το υπουργείο». Παράλληλα, επιβεβαίωσε ότι το ζήτημα των αρνητικών λογαριασμών θα αντιμετωπιστεί, σημειώνοντας ότι ήδη στις 2 Δεκεμβρίου 2015 εξετάστηκε αγωγή της ΑΤΤΙΚΑΤ εναντίον της Εγνατίας Οδού και αναμένεται η απόφαση του δικαστηρίου.
Ο κ. Αντωνούδης είπε ότι οι δυνατότητες της εταιρίας είναι τεράστιες. «Μπορούμε να αναπτύξουμε οπτικές ίνες κι εμπορευματικούς σταθμούς» σημείωσε και πρόσθεσε ότι η εταιρία μπορεί να ποντάρει στην εξωστρέφεια και να αναβαθμιστεί σε μεγαλύτερο ρόλο, πέραν του τεχνικού συμβούλου, στην Ευρώπη και τη Μέση Ανατολή.
Σύμφωνα με τον νέο πρόεδρο της Εγνατίας, τα έσοδα από τους σταθμούς διοδίων από τα Μάλγαρα και το Άκτιο φτάνουν τα 15 εκατ. ευρώ κατ’ έτος, ενώ ο τζίρος των έξι σταθμών του κυρίως άξονα κυμαίνεται μεταξύ 45 και 50 εκατ. ευρώ.
Το δάνειο μειώνεται κάθε χρόνο
Επίσης, αναφέρθηκε στο ζήτημα του δανείου που είχε λάβει η εταιρία από την Τράπεζα Πειραιώς, το οποίο μειώνεται χρόνο με τον χρόνο, καθώς από τα 250 εκατ. ευρώ, έπεσε στα 125 εκατ. ευρώ, αφού οι εισπράξεις των έξι σταθμών διοχετεύονται απ’ ευθείας στην τράπεζα, σε εφαρμογή δικαστικής απόφασης. «Είναι ζήτημα χρόνου και ίσως μίας διαπραγμάτευσης πως μπορούν κάποια από αυτά τα έσοδα να πάνε αλλού» τόνισε. Σημειωτέον ότι prior action του νέου μνημονίου αποτελεί η επαναδιαπραγμάτευση του συγκεκριμένου δανείου.
Ιδιώτες με υπεργολαβία, όχι με παραχώρηση
Σύμφωνα με την διευθύνουσα σύμβουλο της Εγνατίας και καθηγήτρια του τμήματος Πολιτικών Μηχανικών του ΑΠΘ, κυρία Καλφακάκου, με τεχνοκρατικούς όρους και προκειμένου να αποφευχθεί το προηγούμενο της Αττικής Οδού, η σύμβαση της οποίας είναι «μόνο προς όφελος της εταιρίας», θα είναι καλύτερο να δοθεί η εκμετάλλευση του δρόμου με υπεργολαβία μέσω ανοιχτού διεθνούς διαγωνισμού και όχι μέσω σύμβασης παραχώρησης.
Και αυτό διότι, όπως είπε, στην δεύτερη περίπτωση οι αποζημιώσεις που θα αξίωνε ο παραχωρησιούχος σε περίπτωση αστοχιών (π.χ. κατολίσθηση) θα είναι μεγαλύτερες σε σχέση με το πρώτο σενάριο.
Η κυρία Καλφακάκου τάχθηκε εναντίον της παραχώρησης της εκματέλλευσης και της λειτουργίας (μιλώντας «τεχνοκρατικά και όχι πολιτικά»), καθώς δεν θα συνέφερε το ελληνικό δημόσιο. Επίσης, αναφέρθηκε στην ανάγκη ταχείας ολοκλήρωσης των ΣΕΑ, οι οποίοι μπορούν είτε να παραχωρηθούν είτε να προχωρήσουν με ανοιχτό διαγωνισμό, ενώ τόνισε ότι εάν υπάρχει διαφθορά στην εταιρία, θα χτυπηθεί.
Ακόμα, χαρακτήρισε ως καλή ιδέα την σιδηροδρομική Εγνατία, τονίζοντας ότι θα πρέπει να διερευνηθεί με το υπουργείο Υποδομών το πως μπορεί να εμπλακεί η εταιρία στην ωρίμανσή της.
Στο μεταξύ, η διευθύνουσα σύμβουλος της εταιρίας δήλωσε ότι οι 13 σταθμοί διοδίων για την Εγνατία είναι πάρα πολλοί, υπογραμμίζοντας ότι εάν προχωρήσουν, ο αυτοκινητόδρομος θα γίνει σαν τον ΠΑΘΕ, όπου, όπως τόνισε, υπάρχουν υπερβολικά διόδια με αποτέλεσμα να μειωθεί η κυκλοφορία.
«Μπορούν να γίνουν λιγότεροι. Εάν έχει περισσότερους φόρτους με αναλογική χρεώση, θα έχει πιο πολλά έσοδα» είπε και υπογράμμισε ότι «εάν βάλεις πολλούς σταθμούς με διόδια 2,4 ευρώ, στο τέλος όλοι θα πηγαίνουν στους παράδρομους».