Βαθμολογία:5: εξαιρετική, 4: πολύ καλή, 3: καλή, 2: ενδιαφέρουσα, 1: μέτρια, 0: απαράδεκτη, _: χωρίς άποψη
Μια χούφτα άνθρωποι αποκλεισμένοι εν μέσω χιονοθύελλας σε έναν σταθμό για ταχυδρομικές άμαξες στο Γουαϊόμινγκ, του οποίου την πόρτα για να την κλείσουν όποτε την ανοίγουν –και την ανοίγουν συχνά –θα πρέπει να την καρφώνουν (με δύο σανίδες).
Οι άνθρωποι είναι οκτώ σύμφωνα με τον τίτλο της τελευταίας ταινίας του Κουέντιν Ταραντίνο «Οι μισητοί οκτώ» («The hateful eight», ΗΠΑ, 2015). Θα δούμε όμως περισσότερα πρόσωπα κατά την διάρκεια αυτού του τρίωρου έπους, το οποίο –αν μη τι άλλο –είναι σίγουρα το μεγαλύτερο σε διάρκεια «γουέστερν δωματίου» στην ιστορία του κινηματογράφου.
Στις ταινίες του Κουέντιν Ταραντίνο οι ήρωες πάντοτε μιλούν. Μιλούν πολύ. Ασταμάτητα. Σαν να ηδονίζονται με το ν’ ακούν τον εαυτό τους να μιλά. Το ίδιο συμβαίνει κι εδώ. Περισσότερο ίσως από κάθε άλλη ταινία του σκηνοθέτη.
Και μέσα από αυτούς τους δίχως διακοπή λόγους, ο Ταραντίνο, με φόντο μια καλύβα, πλάθει μια ολόκληρη κοινωνία «τεράτων», έτσι όπως είχε κάνει στο «Reservoir dogs», την πρώτη ταινία του. Μόνο που αυτή τη φορά, ωριμότερος ων, αλληθωρίζει και λίγο προς την πλευρά του Ευγένιου Ο’ Νιλ («Ο παγοπώλης έρχεται»), μα και της Αγκαθα Κρίστι («Η ποντικοπαγίδα», «Οι δέκα μικροί νέγροι»).
Ομως ενδεδυμένη ως γουέστερν, η ταινία «Μισητοί οκτώ» είναι μια μικρογραφία της ίδιας της Αμερικής που λίγο μετά τον εμφύλιο πόλεμό της βρίσκεται στο χειρότερο σημείο που βρέθηκε ποτέ. Κυνηγοί κεφαλών, εγκληματίες πολέμου, κακοποιοί του χειρίστου είδους, ένας στάβλος από ανθρώπινα περιττώματα που τρώγονται με βουλιμία μεταξύ τους, χωρίς καλά-καλά να καταλάβεις το γιατί!
Ζουμεροί χαρακτήρες δίνουν ο καθένας το στίγμα του στην ταινία, που παρά την τρίωρη διάρκειά της δεν κουράζει. Κορυφαίος ο Σάμιουελ Λ. Τζάκσον που έχει τη μερίδα του λέοντος στον ρόλο του πρώην στρατιωτικού, νυν κυνηγού κεφαλών με έναν αέρα Λι Βαν Κλιφ των ταινιών του Λεόνε και άλλων σπαγκέτι γουέστερν. Δίπλα του οι Κερτ Ράσελ, Τζένιφερ Τζέισον Λι (που πολύ πιθανόν να διεκδικήσει το Οσκαρ Β’ ρόλου), Τιμ Ροθ, Ντέμιαν Μπιτσίρ, Μπρους Ντερν και Μάικλ Μάντσεν.
Και οι οκτώ είναι υπέροχοι!
Βαθμολογία: 3
ΑΘΗΝΑ: ODEON ΟΠΕΡΑ – ΓΑΛΑΞΙΑΣ – GAZARTE – CINE ΧΟΛΑΡΓΟΣ – ΑΒΑΝΑ – ΑΛΕΞΑΝΔΡΑ ΠΑΤΗΣΙΩΝ –ΤΡΙΑ ΑΣΤΕΡΙΑ ΝΕΟ ΗΡΑΚΛΕΙΟ – ΛΑΜΠΡΟΣ ΚΩΝΣΤΑΝΤΑΡΑΣ ΑΙΓΑΛΕΩ – ODEON ΑΤΛΑΝΤΙΣ – ΒΑΡΚΙΖΑ – ΖΕΑ ΠΑΣΑΛΙΜΑΝΙ – ODEON ΓΛΥΦΑΔΑ – NOVACINEMA ODEON ΜΑΡΟΥΣΙ – ODEON STARCITY – STER ΙΛΙΟΝ –ΟΛΑ ΤΑ VILLAGE ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ: ΟΛΥΜΠΙΟΝ – ODEON ΠΛΑΤΕΙΑ – STER ΜΑΚΕΔΟΝΙΑ – VILLAGE COSMOS – CINEMA ONE
—————————————————-
Με τα λεφτά των άλλων
Το «Μεγάλο σορτάρισμα» («The big short», ΗΠΑ, 2015) του Ανταμ Μακ Κέι είναι βασισμένο στο ομότιτλο μπεστ σέλερ του Μάικλ Λούις (εκδόσεις Παπαδόπουλος) και αναφέρεται στην πρόσφατη φούσκα της αμερικανικής κτηματαγοράς που οδήγησε στην παγκόσμια οικονομική κρίση.
Η δράση είναι μοιρασμένη σε μικροϊστορίες μικροεπενδυτών (ανάμεσά τους οι Κρίστιαν Μπέιλ, Ράιαν Γκόσλινγκ, Μπραντ Πιτ και Στιβ Καρέλ) που αντιλαμβάνονται το πρόβλημα πολύ πριν η κρίση ξεσπάσει.
Δαιδαλώδης, μεγάλη σε διάρκεια, γεμάτη ακαταλαβίστικους (για τους μη μυημένους) όρους χρηματιστηρίου και τραπεζών αλλά παρ’ όλ’ αυτά με εξαιρετικά ενδιαφέρον θέμα, η ταινία μοιάζει με δριμύτατο κατηγορώ προς το καπιταλιστικό σύστημα και μας θυμίζει ότι τελικά το παγκόσμιο κραχ για κάποιους μόνον όφελος είχε αφού τους μετέτρεψε σε δισεκατομμυριούχους με τα λεφτά των άλλων.
Βαθμολογία: 2 ½
ΑΘΗΝΑ: ODEON STARCITY – VILLAGE MALL – VILLAGE ΠΑΓΚΡΑΤΙ – VILLAGE ΡΕΝΤΗ – VILLAGE ΦΑΛΗΡΟ – ΑΕΛΛΩ – ΑΘΗΝΑΙΟΝ CINEPOLIS ΓΛΥΦΑΔΑ –ΒΑΡΚΙΖΑ –ΔΑΝΑΟΣ –ΙΝΤΕΑΛ – ΚΗΦΙΣΙΑ – ΛΑΜΠΡΟΣ ΚΩΝΣΤΑΝΤΑΡΑΣ ΑΙΓΑΛΕΩ – ΝΑΝΑ –ΜΙΚΡΟΚΟΣΜΟΣ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ: ODEON ΠΛΑΤΕΙΑ – VILLAGE COSMOS – CINEMA ONE
—————————————————-
Στη σκιά του Φαραντί
Με την «Ιστορία της Ναχίν» («Nahid», Ιράν, 2015) η Ιρανή Ιντα Παναχαντέ αναπτύσσει ζητήματα που αφορούν την καταπιεσμένη γυναίκα στο σύγχρονο Ιράν, όπως τη δυσκολία μιας διαζευγμένης γυναίκας (Σαρέχ Μπαγιάτ) με παιδί να παντρευτεί, εφόσον σύμφωνα με τη νομοθεσία σε αυτή την περίπτωση η επιμέλεια πηγαίνει στον πατέρα. Ενα δυνατό θέμα το οποίο η σκηνοθέτρια χειρίζεται ευπρεπώς στο σκηνοθετικό ντεμπούτο της. Ωστόσο, όταν ο Ασγκάρ Φαραντί έχει ανεβάσει τόσο πολύ τον πήχη με ταινίες όπως το «Τι απέγινε η Ελι;» και «Ενας χωρισμός» τότε οι αδυναμίες φαίνονται.
Bαθμολογία: 2
ΑΘΗΝΑ: ΑΑΒΟΡΑ –ΑΤΤΑΛΟΣ – ΔΙΑΝΑ