«Στον απόηχο των επιθέσεων στο Παρίσι, οι αρχές ανησυχούν ολοένα και περισσότερο για την επιδέξια χρήση του Διαδικτύου από τους τζιχαντιστές του Ισλαμικού Κράτους», γράφει το γερμανικό περιοδικό Spiegel.
Ακουγόταν σαν τζιχαντιστική μεγαλομανία: «Θα κατακτήσουμε την Ρώμη σας, θα σπάσουμε τους σταυρούς σας, και θα υποδουλώσουμε τις γυναίκες σας». Κάθε μουσουλμάνος θα σκοτώσει από έναν «Σταυροφόρο», έγραψαν οι εξτρεμιστές, ειδικά στις Ηνωμένες Πολιτείες, στη Μεγάλη Βρετανία, στην Αυστραλία, στη Γαλλία και στη Γερμανία.
Αυτές οι λέξεις τυπώθηκαν στο Dabiq, το προσεγμένο διαδικτυακό περιοδικό προπαγάνδας του Ισλαμικού Κράτους τον Φεβρουάριο, λίγες εβδομάδες μετά τις επιθέσεις στο σατιρικό περιοδικό Charlie Hebdo στο Παρίσι. «Γνωρίζουμε πλέον ότι οι τζιχαντιστές εννοούσαν ό,τι έγραψαν», τονίζει το Spiegel.
Μέχρι την περασμένη Παρασκευή, υπήρχε μόνο ένα περιστατικό στο οποίο βομβιστές αυτοκτονίας είχαν ανατιναχθεί σε μια μεγάλη ευρωπαϊκή πόλη – στο Λονδίνο το 2005. Τώρα Γερμανοί εμπειρογνώμονες ασφαλείας πιστεύουν ότι σχεδόν όλα είναι δυνατά. Οι επιθέσεις στο Παρίσι έγιναν δεκτές με επευφημίες στο γερμανόφωνο Διαδίκτυο, και νεαροί ισλαμιστές επανειλημμένα μοιράστηκαν εικόνες των νεκρών και των σοκαρισμένων πολιτών στο Snapchat και το Twitter.
Στον κόσμο των μέσων κοινωνικής δικτύωσης, το Ισλαμικό Κράτος έχει καταστροφική επιτυχία – και, μέχρι στιγμής, οι αρχές στη Γερμανία και στην Ευρώπη είναι σε απελπιστικά μειονεκτική θέση μπροστά σε αυτή την εξελιγμένη ηλεκτρονική προπαγάνδα.
Υπάρχουν τώρα αυξανόμενοι φόβοι ότι Γερμανοί ισλαμιστές θα μπορούσαν να ριζοσπαστικοποιηθούν περισσότερο ως αποτέλεσμα των επιθέσεων στο Παρίσι, και ότι μπορεί να αναδυθούν από τον ψηφιακό, στον πραγματικό κόσμο. Η σειρά των επιθέσεων στη Γαλλία μπορεί να χρησιμεύσει ως πρότυπο, ή τουλάχιστον ως κίνητρο, για δολοφόνους- μιμητές που μπορεί να επινοήσουν τα δικά τους σχέδια. Με αυτή την έννοια, οι αντιδράσεις ευφορίας στο Διαδίκτυο είναι λόγος ανησυχίας.
Περίπου 1.000 βίντεο του ISIS κυκλοφορούν στο Διαδίκτυο. Μερικά δείχνουν φρικιαστικούς αποκεφαλισμούς σε αργή κίνηση, μαζικές εκτελέσεις και σφαγές στο πεδίο της μάχης, αλλά υπάρχουν και άλλα που δείχνουν παιδιά να γελάνε στα σχολεία, άνδρες και γυναίκες να τρυγάνε ειρηνικά στα χωράφια, και χωροφύλακες να ρυθμίζουν την κυκλοφορία. Το μήνυμα είναι σαφές: Κοιτάξτε πόσο ισχυρό και μαγευτικό είναι το «χαλιφάτο».
Ενα βίντεο εννέα λεπτών που ανέβηκε στο Διαδίκτυο στα τέλη Σεπτεμβρίου ονομάζεται «Το Πανηγύρι του Μουτζαχίντ». Απεικονίζει την υπέροχη ζωή του «Αμπου Γιουσέφ αλ-Αλμάνι» (Γιουσέφ του Γερμανού), ενός Ευρωπαίου ισλαμιστή με μπλε μάτια και κόκκινη γενειάδα. Τον δείχνει να κάνει βόλτα στις υπαίθριες αγορές, όπου οι πάγκοι είναι γεμάτοι με προϊόντα, να αγοράζει πάνες, σοκολάτα και ένα παιχνίδι Καλάσνικοφ για τον γιο του, τον οποίο στη συνέχεια ντύνει με την μαύρη στολή του Ισλαμικού Κράτους.
Αυτή είναι η συναισθηματική και επαγγελματικά παραγόμενη «πραγματικότητα» που παρουσιάζει το ISIS στους υποστηρικτές του σε όλο τον κόσμο. «Και σε αντίθεση με την διαδεδομένη άποψη, η ρομαντική εκδοχή του τζιχάντ είναι πιο αποτελεσματικό εργαλείο στρατολόγησης από τα αιματοβαμμένα βίντεο της οργάνωσης των τζιχαντιστών», γράφει το Spiegel.