Λεωφορεία λίγο πριν από τη… στάση πληρωμών, εκπέμπουν SOS

Σε τραγική κατάσταση βρίσκεται η εταιρεία Οδικές Συγκοινωνίες ΑΕ (ΟΣΥ), η οποία λειτουργεί τα λεωφορεία και τα τρόλεϊ της πρωτεύουσας, καθώς τα έσοδα της δημόσιας επιχείρησης βαίνουν μειούμενα και βρίσκεται πολύ κοντά στο να κηρύξει πλήρη στάση πληρωμών.

Σε τραγική κατάσταση βρίσκεται η εταιρεία Οδικές Συγκοινωνίες ΑΕ (ΟΣΥ), η οποία λειτουργεί τα λεωφορεία και τα τρόλεϊ της πρωτεύουσας, καθώς τα έσοδα της δημόσιας επιχείρησης βαίνουν μειούμενα και βρίσκεται πολύ κοντά στο να κηρύξει πλήρη στάση πληρωμών.
Η εταιρεία, η οποία είναι ακέφαλη μετά την αποδοχή της παραίτησης του πρώην επικεφαλής της κ. Γιάννη Οικονόμου από τον υπουργό Υποδομών κ. Χρήστο Σπίρτζη, έχει βρεθεί χωρίς διοίκηση, καθώς τυπικά παραμένουν στο διοικητικό συμβούλιο έξι μη εκτελεστικά μέλη, τα οποία δεν μπορούν όμως να λάβουν αποφάσεις.
Η ΟΣΥ καταβάλλει μόνο μισθούς στους 6.000 εργαζομένους της, έχει σταματήσει να πληρώνει το ΙΚΑ, αλλά και όλους τους προμηθευτές της, οι οποίοι λαμβάνουν «έναντι» 10% των οφειλομένων.
Η εταιρεία περιμένει τα τελευταία 5 εκατ. ευρώ της τακτικής επιδότησης του 2015 (συνολικά ανέρχεται σε 85 εκατ. ευρώ), η αποδέσμευση των οποίων εκκρεμεί στο υπουργείο Υποδομών, ενώ είναι άγνωστο τι μέλλει γενέσθαι το υπολειπόμενο δίμηνο του έτους.
Λιγότερα έσοδα από κόμιστρα τον Σεπτέμβριο
Τα οικονομικά στοιχεία που συλλέγουν οι συγκοινωνιακοί φορείς προκαλούν τεράστια ανησυχία στις εταιρείες, καθώς τα έσοδα από κόμιστρο μειώθηκαν τον Σεπτέμβριο από τα 20 εκατ. ευρώ στα 17 εκατ. ευρώ (την αντίστοιχη περυσινή περίοδο ήταν 20 εκατ. ευρώ), οι εισπράξεις από διαφήμιση και άλλες δραστηριότητες ήταν εξαιρετικά χαμηλές, ενώ παράλληλα τα συναρμόδια υπουργεία που επιδοτούν τη μειωμένη ή τη δωρεάν μετακίνηση ευαίσθητων κοινωνικών ομάδων δεν βάζουν το χέρι στην τσέπη. Όλα αυτά οδηγούν τους φορείς σε φοβερά δύσκολη θέση, όπως αναφέρουν στελέχη των εταιρειών.
Επίσης, οι ΔΕΚΟ των μεταφορών επιβαρύνονται και με την αύξηση του ΦΠΑ, τον οποίον απορροφούν, με αποτέλεσμα να δυσχεραίνεται ακόμη περισσότερη η οικονομική τους κατάσταση, καθώς επιβαρύνονται με περίπου 2 εκατ. ευρώ ανά μήνα.
Σύμφωνα με πληροφορίες, ο ΟΑΣΑ ζητεί από την κυβέρνηση έκτακτη επιχορήγηση για να βγει η χρονιά.
Συγκεκριμένα, από τα 21 εκατ. ευρώ που έχουν προϋπολογιστεί για επιδότηση του ΟΑΣΑ από τα συναρμόδια υπουργεία, έχουν εκταμιευθεί μόλις 1,7 εκατ. ευρώ, ενώ για τον ΦΠΑ απαιτούνται άλλα 8 περίπου εκατ. ευρώ για να καλυφθεί η «τρύπα» και άλλα 10 εκατ. ευρώ από τις απώλειές του για τη δωρεάν μετακίνηση του Ιουλίου.
Έτσι, υπολογίζεται ότι απαιτούνται σχεδόν 40 ακόμη εκατ. ευρώ για να βγει η χρονιά και να αποπληρωθούν οι οφειλές στους προμηθευτές.
Παράλληλα, σύμφωνα με πρόσφατη νομοθετική ρύθμιση του υπουργείου Υποδομών, η εκτέλεση του μεταφορικού έργου από τον ΟΑΣΑ αναστέλλεται αυτοδικαίως για όσο χρονικό διάστημα δεν καταβάλλουν τα συναρμόδια υπουργεία το αντίτιμο ή τη διαφορά του εισιτηρίου από τη σχετική πίστωση. Πρόκειται για διάταξη η οποία εάν εφαρμοστεί, θα σταματήσει η δωρεάν ή με μειωμένο εισιτήριο μετακίνηση για ευαίσθητες κοινωνικές ομάδες.
Προαπαιτούμενο
Στο μεταξύ, εκκρεμεί η έναρξη της υλοποίησης του επιχειρησιακού σχεδίου του ΟΑΣΑ, που αποτελεί προαπαιτούμενο για το κλείσιμο της αξιολόγησης με στόχο την εκταμίευση της πρώτης δόσης του νέου δανείου.
Το σχέδιο, το οποίο περιέχει δεκάδες δράσεις με άμεσο ορίζοντα υλοποίησης, προβλέπει -μεταξύ άλλων- τη συγχώνευση των διευθύνσεων Πληροφορικής, Ανθρώπινου Δυναμικού, Οικονομικών και Προμηθειών της ΟΣΥ και της ΣΤΑΣΥ και τη μεταφορά τους στον ΟΑΣΑ.
Πάντως, σύμφωνα με πληροφορίες η κυβέρνηση θα προχωρήσει στην τοποθέτηση νέων διοικήσεων μετά τις 15 Νοεμβρίου. Παράλληλα, το υπουργείο Υποδομών επεξεργάζεται σενάρια και αλλαγές τόσο για την νέα τιμολογιακή πολιτική όσο και για την εξυπηρέτηση του συγκοινωνιακού δικτύου.

Ακολούθησε το Βήμα στο Google news και μάθε όλες τις τελευταίες ειδήσεις.