Στο θέμα της ιδιωτικοποίησης του λιμανιού του Πειραιά αναφέρθηκε ο υπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής κ. Θοδωρής Δρίτσας στην «αγχωμένη» λόγω πίεσης χρόνου ομιλία του κατά την ανάγνωση των προγραμματικών δηλώσεων της κυβέρνησης.
Αίσθηση προκάλεσε η αποκάλυψή του ότι ο ανθυποπλοίαρχος ΛΣ Κυριάκος Παπαδόπουλος, κυβερνήτης του σκάφους 602 που έχει σώσει δεκάδες πρόσφυγες στη Μυτιλήνη -ανάμεσα τους γυναίκες και παιδιά-, θα προταθεί για βράβευση από την Ακαδημία Αθηνών ενώ μίλησε με θερμά λόγια για αυτόν.
Στάθηκε ιδιαίτερα στις πρωτοβουλίες του υπουργείου για την αντιμετώπιση της απλήρωτης ναυτικής εργασίας και της ανεργίας των ναυτικών αλλά δεν αναφέρθηκε σε ενδεχόμενη αναδιάρθρωση των υπηρεσιών του Λιμενικού Σώματος (αλλαγές στο «Λιμενικό Καλλικράτη») ένα βασικό αίτημα των συνδικαλιστών του Σώματος.
Ο κ. Δρίτσας στην τοποθέτησή του ανέφερε ότι το υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής έχει μπροστά του κυρίως δύο υποχρεώσεις, να υλοποιήσει άμεσα που προέρχονται από το 1ο και 2 Μνημόνιο.
Η πρώτη, είναι η συνέχιση της διαγωνιστικής διαδικασίας, για την πώληση του 51% των μετοχών του ΟΛΠ (εν συνεχεία και του ΟΛΘ), με την κατάθεση δεσμευτικών προσφορών για τον ΟΛΠ εντός Οκτωβρίου και σε αυτήν την υποχρέωση «είμαστε δεσμευμένοι», όπως είπε ενώ η ίδια η διαγωνιστική διαδικασία περιλαμβάνει ζητήματα για τα οποία επιβάλλεται κοινωνική διαβούλευση, για τη χρήση εκτάσεων και εγκαταστάσεων, όπως και για τη ρύθμιση λειτουργιών του λιμανιού, με βάση κοινά παραδεκτούς διεθνείς κανόνες δημοσίου συμφέροντος «και σε αυτά δεν είμαστε θεσμικά δεσμευμένοι».
Σε αυτή την κατεύθυνση θα επιδιωχθεί, μεταξύ άλλων: «Συμβάσεις παραχώρησης του Ελληνικού Δημοσίου προς τον ΟΛΠ και τον ΟΛΘ, με τρόπο που να κατοχυρώνονται στο μέγιστο δυνατό βαθμό τα συμφέροντα του Δημοσίου και οι ανάγκες των εργαζόμενων, των τοπικών κοινωνιών και των δήμων. Εποπτεία και έλεγχος της λειτουργίας των λιμανιών, σύμφωνα με τα ευρωπαϊκά πρότυπα. Δημιουργία Δημόσιων Λιμενικών Αρχών σε Πειραιά και Θεσσαλονίκη. Ολοκλήρωση της δομής και των αρμοδιοτήτων της Ρυθμιστικής Αρχής Λιμένων».
Εργασιακά
Ως προς τη δεύτερη δεσμευτική υποχρέωση, σημείωσε ότι αφορά στη σύνθεση των πληρωμάτων των μεγάλων επιβατηγών-οχηματαγωγών πλοίων των εσωτερικών γραμμών.
Όπως είπε, «δική μας προσπάθεια, ήταν να μην περάσει η μεταφορά του μοντέλου της Αδριατικής στις εσωτερικές γραμμές, αλλά με γνώμονα την ασφάλεια της ανθρώπινης ζωής στη θάλασσα, να καθοριστούν τα επίπεδα στελέχωσης για όλες τις κατηγορίες προσωπικού: δεν είναι δική μας επιλογή. Τώρα είμαστε στη φάση επεξεργασίας σχεδίων υλοποίησης. Θα επιδιώξουμε διάλογο μέσα στο πιεστικό χρονικό πλαίσιο, κατανοώντας σαφώς, ότι το θέμα έχει προφανή κοινωνική-εργασιακή διάσταση».
Και συμπλήρωσε ότι ξεχωριστή θέση στις πρωτοβουλίες που είχε αναλάβει στην πρώτη επτάμηνη διακυβέρνηση και σκοπεύει να ολοκληρώσει κατέχουν μεταξύ άλλων, η αποκατάσταση των απλήρωτων ναυτικών της ΝΕΛ, η εισαγωγή επιλαχόντων σημαιοφόρων και υπαξιωματικών στις Σχολές του Λιμενικού Σώματος, η αποκατάσταση και λειτουργία των κτιριακών εγκαταστάσεων των Ακαδημιών Εμπορικού Ναυτικού (ΑΕΝ) Μακεδονίας στη Μηχανιώνα, το «πάσο» για τους σπουδαστών της ΑΕΝ Ασπροπύργου, η απόδοση του παραλιακού μετώπου του λιμανιού Πάτρας στον Δήμο Πατρέων και άλλες.
Ο κ. Δρίτσας επεσήμανε ακόμη ότι υπάρχει όντως και στο υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής πεδίο αναζήτησης νέων πόρων και εξοικονόμησης μη λειτουργικών δαπανών. «Αυτά θα είναι τα δικά μας «ισοδύναμα», χωρίς κοινωνικό κόστος, αντίθετα με κοινωνική ασφάλεια. Θα επιδιώξουμε στην κατεύθυνση αυτή να αναβαθμίσουμε την αποτελεσματικότητα του Λιμενικού Σώματος – Ελληνικής Ακτοφυλακής, στην καταπολέμηση του λαθρεμπορίου στη θάλασσα, να συγκροτήσουμε το Μητρώο Τουριστικών Πλοίων, να κάνουμε λειτουργικό το σύστημα είσπραξης του Τέλους Πλόων, να καθιερώσουμε ηλεκτρονικό εισιτήριο, παντού, να αλλάξουμε το δαπανηρό σύστημα υδροδότησης των άνυδρων νησιών».
Λιμενικό Σώμα
Για το Λιμενικό Σώμα ανέφερε ότι στόχος είναι η στήριξή του στην προσπάθεια των στελεχών του για τη διαχείριση των προσφυγικών ροών λέγοντας ότι το υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής και κυρίως το ΛΣ-ΕΛΑΚΤ και η Γενική Γραμματεία Αιγαίου, σε άμεση και διαρκή συνεργασία με την Ελληνική Αστυνομία και το υπουργείο Προστασίας του Πολίτη, το υπουργείο Μεταναστευτικής Πολιτικής, το υπουργείο Εθνικής Άμυνας, το υπουργείο Εσωτερικών, το υπουργείο Υγείας, σηκώνει μεγάλο μέρος από το βάρος της διαχείρισης των προσφυγικών και μεταναστευτικών ροών.
Στην ομιλία του γινόταν ακόμη λόγος για ενίσχυση των υποδομών του Λιμενικού Σώματος – Ελληνικής Ακτοφυλακής, στήριξη των αναγκών του προσωπικού του και θεσμοθέτηση συστήματος εισαγωγής στο Σώμα με διαφάνεια, ισοτιμία και αξιοκρατία, αναμόρφωση του προεδρικού διατάγματος για τις μεταθέσεις, εκσυγχρονισμό πλωτού / χερσαίου / εναέριου στόλου και βελτίωση του πλαισίου συντήρησης των επιχειρησιακών μέσων ΛΣ-ΕΛΑΚΤ, βελτίωση της διαχείρισης των θαλασσίων συνόρων με επιχειρησιακή συνεργασία και συντονισμό δράσεων, στο πλαίσιο του Εθνικού Συστήματος Ολοκληρωμένης Θαλάσσιας Επιτήρησης και του Εθνικού Συντονιστικού Κέντρου Επιτήρησης Συνόρων, Μετανάστευσης και Ασύλου και η εξασφάλιση ασφαλούς ναυσιπλοΐας και προστασίας θαλασσίου περιβάλλοντος.
Απασχόληση, σχολές
Μίλησε ακόμη για στοχευμένες πρωτοβουλίες, για την κατοχύρωση και αύξηση θέσεων εργασίας ελλήνων ναυτικών, στην ποντοπόρο ναυτιλία και διερεύνηση των δυνατοτήτων αύξησης της απασχόλησης, με τρόπο που θα είναι επωφελής για ναυτικούς και επιχειρήσεις, αλλά και για την ελληνική οικονομία, με όρους που θα λαμβάνουν υπόψη τους τις παραδόσεις, τις προσδοκίες, αλλά και τις κοινά παραδεκτές συνθήκες, που πρέπει να διέπουν την απασχόληση των ελλήνων ναυτικών.
Επίσης στόχος του υπουργείου είναι ο ανασχεδιασμός και αναβάθμιση του συστήματος της δημόσιας ναυτικής εκπαίδευσης και εξασφάλιση πόρων για την αντιμετώπιση ελλείψεων σε υποδομές και ανθρώπινο δυναμικό, ο σχεδιασμός πολιτικών, για την ενίσχυση του κεφαλαίου ναυτικής εκπαίδευσης, η αξιοποίηση διαθέσιμων πόρων ΕΣΠΑ για τη δημιουργία Ολοκληρωμένου Πληροφορικού Συστήματος Ναυτικής Εκπαίδευσης και η υποστήριξη των σπουδαστών ΑΕΝ μέσω της δημιουργίας Γραφείου Σταδιοδρομίας.
Ακτοπλοΐα, ποντοπόρος ναυτιλία και κρουαζιέρα
Για την ακτοπλοΐα στις προτεραιότητες του υπουργείου είναι ο επανασχεδιασμός ακτοπλοϊκού συστήματος (θεσμικού πλαισίου, ακτοπλοϊκού δικτύου) για την πληρέστερη κάλυψη των κοινωνικών και οικονομικών αναγκών της νησιωτικής επικράτειας, με βελτίωση των ακτοπλοϊκών υπηρεσιών που προσφέρονται στις νησιωτικές κοινωνίες και στους επισκέπτες των νησιών, η διατήρηση ποιοτικού και αξιόπλοου στόλου και την κάλυψη των αναγκών των λιγότερο ευνοημένων περιοχών, με όρους που διαφυλάσσουν το δημόσιο συμφέρον, λαμβάνοντας υπόψη τις ανάγκες και τις προτεραιότητες των νησιωτικών κοινωνιών.
Για την ποντοπόρο ναυτιλία στον σχεδιασμό του υπουργείου περιλαμβάνεται η ενίσχυση της ανταγωνιστικότητας της ναυτιλίας και ο σχεδιασμός πολιτικών για τη μεγέθυνση των ωφελειών στην απασχόληση στα πλοία και στην ξηρά, καθώς και στα δημόσια έσοδα, η δημιουργία των προϋποθέσεων για την αύξηση των πολλαπλασιαστικών επιδράσεων της ναυτιλίας στην ελληνική οικονομία, κυρίως μέσω μέτρων που θα επιτρέψουν την παραπέρα ανάπτυξη του ναυτιλιακού cluster και η ενίσχυση των υποδομών και των λειτουργιών του Πειραιά, με στόχο την παραπέρα ανάπτυξή του ως ναυτιλιακού κέντρου και διαχειριστικού κέντρου της ελληνικής ναυτιλίας.
Στα πλάνα του υπουργείου συμπεριλαμβάνεται και ο τομέας της κρουαζιέρας για τον οποίο στόχος είναι η ενίσχυση του κλάδου και συντονισμός των δράσεων των φορέων, μέσω της σύστασης Εθνικής Συντονιστικής Επιτροπής Κρουαζιέρας ενώ προβλέπεται ο εκσυγχρονισμός πλαισίου και λειτουργιών (Μητρώο Τουριστικών Πλοίων, Ηλεκτρονικό Εισιτήριο, Πρότυπο Ναυλοσυμφώνου κ.ά.) στον κλάδο των τουριστικών σκαφών, με στόχο τη βελτίωση της ανταγωνιστικότητας και την αύξηση των επιδράσεων σε επίπεδο εσόδων και απασχόλησης καθώς και η αναβάθμιση της πλοηγικής υπηρεσίας, με ενίσχυση της στελέχωσης και των υποδομών της, για την υποστήριξη του αναπτυξιακού ρόλου ναυτιλίας και λιμένων.