Στο «Χάρισμα» («Solace, ΗΠΑ, 2015) του βραζιλιάνου σκηνοθέτη Αλφόνσο Πογιάρτ ένας γιατρός που έχει εγκαταλείψει το επάγγελμά του καταδιώκεται από ένα χάρισμα που όσο γοητευτικό ακούγεται, άλλο τόσο βασανιστικό είναι: «διαβάζει» ανθρώπους –τι έχουν κάνει, τι πρόκειται να πάθουν κ.ο.κ. –απλώς και μόνον με το να τους αγγίζει. Μια σειρά δολοφονιών αναγκάζει έναν φίλο του, αστυνομικό του FBI, να ζητήσει και πάλι τη βοήθεια του γιατρού. Τι μπορεί να σημαίνει το γεγονός ότι τα θύματα του δολοφόνου πάσχουν από ανίατες αρρώστιες και πρόκειται ούτως ή άλλως να πεθάνουν;

Για μία ακόμη φορά λοιπόν ο Αντονι Χόπκινς που υποδύεται τον γιατρό βοηθά το FBI με τη φαντασία και τον ιδιαίτερο ψυχισμό του, ακριβώς όπως είχε κάνει ως δρ Χάνιμπαλ Λέκτερ στη «Σιωπή των αμνών», με τη διαφορά ότι εκεί o γιατρός ήταν θεόμουρλος και επικίνδυνος. Το γεγονός ότι θα αργήσουμε πολύ να δούμε τη μορφή του δολοφόνου, πόσω μάλλον να ακούσουμε τη «φιλοσοφία» του περί ζωής και θανάτου (θεωρεί ότι σκοτώνοντας τα θύματά του τους προσφέρει αξιοπρέπεια), δείχνει ότι το «Χάρισμα» φέρει και σημάδια από το αριστουργηματικό «Seven» του Ντέιβιντ Φίντσερ. Και βέβαια, η ιδέα του ίδιου του αγγίγματος, που δίνει υπερφυσικές ικανότητες σε αυτόν που αγγίζει, έχει τις ρίζες της στη «Νεκρή ζώνη» του Ντέιβιντ Κρόνενμπεργκ που με τη σειρά της ήταν βασισμένη σε ένα καλογραμμένο θρίλερ του Στίβεν Κινγκ.
Επομένως το «Χάρισμα» είναι ένα μεταφυσικό θρίλερ που θυμίζει άλλα θρίλερ, κάτι που το δυσκολεύει να αποκτήσει τη δική του «ταυτότητα», χωρίς φυσικά αυτό να σημαίνει ότι δεν παρακολουθείται, αν μη τι άλλο, με περιέργεια.
Βαθμολογία: 2
ΑΘΗΝΑ: VILLAGE MALL – VILLAGE ΡΕΝΤΗ – VILLAGE ΦΑΛΗΡΟ – ODEON KOSMOPOLIS – ODEON STARCITY – STER IΛΙΟΝ – ΦΙΛΟΘΕΗ – ΝΑΝΑ – ΑΕΛΛΩ – ΑΘΗΝΑΙΟΝ CINEPOLIS ΓΛΥΦΑΔΑ – ΧΛΟΗ –ΔΕΞΑΜΕΝΗ – ΚΗΦΙΣΙΑ – ΦΙΛΙΠ –ΑΜΑΡΥΛΙΣ – ΡΙΑ – ΑΡΚΑΔΙΑ – ΒΟΤΣΑΛΑΚΙΑ – ΛΙΛΑ – ΜΑΡΙΕΛ – ΑΙΓΛΗ κ.α. ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ: VILLAGE COSMOS – ODEON ΠΛΑΤΕΙΑ – STER MAKEΔONIA – ΕΛΛΗΝΙΣ
————————————
Μια ματιά στη μουσική βιομηχανία των Ηνωμένων Πολιτειών και πιο συγκεκριμένα στην άνοδο του DJ δίνει η ταινία «We are your friends» (που μεταφράζεται ως «Είμαστε οι φίλοι σας») που σκηνοθέτησε ο Μαξ Τζόζεφ, δημιουργός και οικοδεσπότης του Catfish στο MTV. Ο Ζακ Εφρον υποδύεται τον ταλαντούχο DJ της Καλιφόρνιας που προσπαθεί να μεγαλοπιαστεί στον χώρο με τη βοήθεια ενός σταρ του είδους (Γουές Μπέντλεϊ). Στην απέναντι όχθη όμως βρίσκονται οι φίλοι του, οπότε ο νεαρός καλείται να πάρει μια μεγάλη απόφαση. Πρώτη μεγάλου μήκους ταινία του Τζόζεφ μετά από μικρού και μεγάλου μήκους ντοκιμαντέρ, είναι φτιαγμένη με επαγγελματισμό και γνώσεις για τον χώρο που πραγματεύεται αλλά σύντομα εξαντλείται μέσα από σκηνές σε πάρτι με πισίνες ή στα στούντιο όπου ο DJ παλεύει να αποδείξει την αξία του.
Βαθμολογία: 1
ΑΘΗΝΑ: BAPKIZA – ODEON KOSMOPOLIS ΜΑΡΟΥΣΙ – ODEON STARCITY – VILLAGE MALL – VILLAGE PENTH – VILLAGE ΦΑΛΗΡΟ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ: ODEON ΠΛΑΤΕΙΑ – STER ΜΑΚΕΔΟΝΙΑ – VILLAGE COSMOS – CINEMA ΟΝΕ
———————————-
Προβλέψιμα τα πράγματα στο «The transporter: Refueled» (Γαλλία/ Κίνα, 2015) του Καμίλ Ντελαμάρ, μια ακόμη ταινία της γνωστής «σειράς» περιπετειών όπου τα αυτοκίνητα παίζουν πολύ καλύτερα από τους ηθοποιούς. Θυμίζω ότι οι ταινίες Transporter βοήθησαν στο κτίσιμο της καριέρας του Τζέισον Στέιθαμ, ο οποίος αυτή τη φορά δεν δέχθηκε να παίξει, παραχωρώντας τη θέση του στον Εντ Σκρέιν του «Game of thrones». Ο Transporter λοιπόν, που είναι ίσως ο ικανότερος οδηγός του κόσμου, αναλαμβάνει δύσκολες αποστολές στην Κυανή Ακτή μπλέκοντας πάντα σε απίστευτες φασαρίες. Τα ίδια κι εδώ βεβαίως με ένα σχηματικό σενάριο σύμφωνα με το οποίο ένα γκρουπ πανέμορφων γυναικών αποφασίζει να εκδικηθεί τον κακό Ρώσο που τις αγόρασε απ’ τα σπίτια τους και τις έκανε πόρνες πολυτελείας. Το πιο ενδιαφέρον στοιχείο της ταινίας είναι η σχέση του Transporter με τον μπαμπά του (Ρέι Στίβενσον) που σίγουρα είναι πιο γοητευτικός από τον γιο.
Βαθμολογία: 1 1/2
ΑΘΗΝΑ: AEΛΛΩ – NANA – STER COOL TYMBΟΣ ΜΑΡΑΘΩΝΑΣ – ODEON ΓΛΥΦΑΔΑ – ODEON KOSMOPOLIS ΜΑΡΟΥΣΙ – ODEON STARCITY – STER ΙΛΙΟΝ – VILLAGE MALL – VILLAGE PENTH – VILLAGE ΦΑΛΗΡΟ – VILLAGE ΠΑΓΚΡΑΤΙ – VILLAGE ΑΓΙΟΣ ΔΗΜΗΤΡΙΟΣ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ: ODEON ΠΛΑΤΕΙΑ – STER ΜΑΚΕΔΟΝΙΑ – VILLAGE COSMOS – CINEMA ΟΝΕ
——————————–
Μέσα σε ένα μπλε στέισον βάγκον από την Αλβανία μια τυπική οικογένεια Αμερικανών (πάτερ φαμίλιας ο Εντ Χελμς του «Hangover») προσπαθεί να κάνει διακοπές σε ένα θεματικό πάρκο για ηλιθίους. Το «Τρελό θηριοτροφείο: Η νέα γενιά» των Τζόναθαν Γκολντστάιν, Τζον Φράνσις Ντάλεϊ είναι γυρισμένο ανάμεσα στους εμετούς, τα κλωτσομπουνίδια και τις άλλες γνωστές αποκρουστικές καταστάσεις που συναντά κανείς στις αμερικανικές κωμωδίες «για όλη την οικογένεια». Απευθύνεται αποκλειστικά και μόνον στους φαν σειρών όπως το «Kick ass». Είναι όμως πραγματικά τραγικό. Εκεί που κάναμε αμάν να γλιτώσουμε από την πρώτη γενιά, να σου η δεύτερη! Οταν το θέλει, αμείλικτο το Χόλιγουντ!
Βαθμολογία: 0
ΑΘΗΝΑ: ΟΛΑ ΤΑ ΚΛΕΙΣΤΑ VILLAGE – ODEON KOSMOPOLIS MAΡOYΣI – ODEON STARCITY – STER ΙΛΙΟΝ – ΑΕΛΛΩ – ΝΑΝΑ – ΑΘΗΝΑΙΟΝ – ΑΘΗΝΑΙΟΝ CINEPOLIS ΓΛΥΦΑΔΑ – ΦΛΟΙΣΒΟΣ Π. ΦΑΛΗΡΟ – ΣΠΟΡΤΙΝΓΚ Ν. ΣΜΥΡΝΗ – ΑΜΙΚΟ ΧΑΛΑΝΔΡΙ – ΑΙΓΛΗ ΧΑΛΑΝΔΡΙ – ΤΡΙΑ ΑΣΤΕΡΙΑ Ν. ΗΡΑΚΛΕΙΟ – ΑΤΤΙΚΟΝ ΑΛΣΟΣ ΓΑΛΑΤΣΙ κ.α. ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ: ODEON ΠΛΑΤΕΙΑ – STER ΜΑΚΕΔΟΝΙΑ – VILLAGE COSMOS – CINEMA ΟΝΕ
——————————-
Ο «πόλεμος» των συναισθημάτων ενός κοριτσιού ενώ μεγαλώνει πρωταγωνιστεί στην ταινία «Τα μυαλά που κουβαλάς» («Inside out», ΗΠΑ, 2015) των Πίτερ Ντόκτερ, Ρονάλντο Ντελ Κάρμεν που φέρει τη σφραγίδα της σπουδαίας εταιρείας κινουμένων σχεδίων PIXAR. Η Χαρά, με το τεράστιο χαμόγελο, η Λύπη, μπλε, κοντή και με γυαλάκια, η Αηδία και ο κατακόκκινος Θυμός είναι μερικά από αυτά τα συναισθήματα που προσπαθούν να ισορροπήσουν τα πράγματα στον εγκέφαλο της μικρής, διαμορφώνοντας έτσι την προσωπικότητά της. Κανείς δεν μπορεί να αμφισβητήσει την ευφυΐα των δημιουργών της PIXAR, όμως η τελευταία δημιουργία τους, συγκρινόμενη με ταινίες όπως το «Ψάχνοντας τον Νέμο», «Οι απίθανοι» και «Up», είναι σαφώς αδύναμη, ενώ η κεντρική ιδέα εξαντλείται γρήγορα. Θα προβληθεί πάντως και υποτιτλισμένη, όχι μόνον μεταγλωττισμένη, κάτι πολύ καλό γιατί έχουμε πιά ξεχάσει τα κινούμενα σχέδια στην αυθεντική γλώσα τους. Επίσης θα προβληθεί δισδιάστατη και τρισδιάστατη.
Βαθμολογία: 2
ΑΘΗΝΑ ΜΕΤΑΓΛΩΤΙΣΜΕΝΗ: ΟΛΑ ΤΑ VILLAGE – COΟL TYMBOΣ – ODEON KOSMOPOLIS ΜΑΡΟΥΣΙ – ODEON STARCITY – SMART CINEMA (ΕΚΤΟΣ ΔΕΥΤΕΡΑΣ) – STER ΙΛΙΟΝ – ΑΕΛΛΩ – ΑΘΗΝΑΙΑ – ΑΘΗΝΑΙΟΝ CINEPOLIS ΓΛΥΦΑΔΑ – ΑΙΓΛΗ – ΑΛΕΚΑ – ΑΛΕΞΑΝΔΡΑ-ΧΑΛΑΝΔΡΙ – ΑΛΣΟΣ Ν. ΦΙΛΑΔΕΛΦΕΙΑ – ΑΜΑΡΥΛΛΙΣ ΑΓ. ΠΑΡΑΣΚΕΥΗ – ΑΜΙΚΟ – ΑΡΚΑΔΙΑ – ΒΥΡΩΝΑΣ – ΔΙΑΝΑ – ΕΚΡΑΝ – ΚΗΦΙΣΙΑ – ΛΙΛΑ – ΜΑΡΙΛΕΝΑ – ΝΑΝΑ – ΣΙΝΕ ΑΡΓΥΡΟΥΠΟΛΗ – ΣΙΝΕ ΓΑΛΑΤΣΙ – ΣΙΝΕ ΚΑΤΕΡΙΝΑ ΧΑΙΔΑΡΙ – ΣΙΝΕ ΚΗΠΟΣ ΜΟΣΧΑΤΟ – ΤΡΙΑ ΑΣΤΕΡΙΑ – ΦΛΕΡΥ – ΦΛΟΙΣΒΟΣ κ.α. ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ ΜΕΤΑΓΛΩΤΙΣΜΕΝΗ:ODEON ΠΛΑΤΕΙΑ – STER ΜΑΚΕΔΟΝΙΑ – VILLAGE COSMOS – CINEMA ΟΝΕ – ΕΛΛΗΝΙΣ – ΣΙΝΕ ΠΥΛΑΙΑ – ΚΟΛΟΣΣΑΙΟΝ
ΑΘΗΝΑ ΜΕ ΥΠΟΤΙΤΛΟΥΣ: ODEON KOSMOPOLIS ΜΑΡΟΥΣΙ – ODEON STARCITY – STER ΙΛΙΟΝ – VILLAGE MALL – VILLAGE ΡΕΝΤΗ – VILLAGE ΦΑΛΗΡΟ – VILLAGE AΓ. ΔΗΜΗΤΡΙΟΣ – ΑΘΗΝΑΙΟΝ CINEPOLIS ΓΛΥΦΑΔΑ – ΔΙΑΝΑ – ΝΑΝΑ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ ΜΕ ΥΠΟΤΙΤΛΟΥΣ: ODEON ΠΛΑΤΕΙΑ – STER ΜΑΚΕΔΟΝΙΑ – VILLAGE COSMOS
———————————
ΕΠΑΝΕΚΔΟΣΕΙΣ
Η «Η σκλάβα της αγάπης» («Raba lyubvi», Σοβιετική Ενωση, 1975) είναι η δεύτερη μεγάλου μήκους ταινία του ρώσου σκηνοθέτη Νικίτα Μιχάλκοφ (σε σενάριο του αδελφού του, Αντρέι Κοντσαλόφσκι).
Πρόκειται για ένα παράξενο και άκρως επιβλητικό «παιχνίδι» ανάμεσα στον πλαστό κόσμο του κινηματογράφου και τον αληθινό κόσμο σε συνάρτηση με τα μεγάλα πολιτικά γεγονότα στη Ρωσία του 1918. Ο Μιχάλκοφ εξιστορεί τις σχέσεις και τις συγκρούσεις ανάμεσα στα μέλη μιας ταινίας που γυρίζεται στην Κριμαία του 1918, την ίδια ώρα που μαίνεται ο εμφύλιος πόλεμος ανάμεσα στους μπολσεβίκους και τους «Λευκούς» τσαρικούς. Οπως και στην πρώτη ταινία του, «Στο σπίτι ανάμεσα σε ξένους, ένας ξένος κι αυτός» ή στη μεταγενέστερη και πολύ δημοφιλή «Ψεύτης ήλιος», ο σκηνοθέτης μεγαλουργεί εστιάζοντας στην επίδραση των κοσμογονικών αλλαγών πάνω στις «μικρές» ζωές των καθημερινών ανθρώπων (παίζουν οι Ελενα Σολοβέι, Ροντιόν Ναφαπάτοφ κ.ά.).
Βαθμολογία: 4
ΑΘΗΝΑ: ΛΑΙΣ – ΟΑΣΙΣ – ΠΑΝΑΘΗΝΑΙΑ – ΤΡΙΑΝΟΝ
————————
Γυρισμένη στα μέσα της δεκαετίας του 1970, ανάμεσα στη «Γειτονιά των καταφρονημένων» και το «Καγκεμούσα», το «Dersu Uzala» (1975) του Ακίρα Κουροσάβα είναι το χρονικό ενός δύσκολου ταξιδιού στα βάθη της παγωμένης Σιβηρίας, όπου με οδηγό τον Ντερσού Ουζαλά (Mαξίμ Μουνζούκ), ένας επιστήμονας (Γιούριλι Σολομίν) κάνει τοπογραφική έρευνα, στο πέρασμα από τον 19ο στον 20ό αιώνα.
Στον βραχύσωμο οδηγό, έναν τετραπέρατο, πρωτόγονο με καθαρή ψυχή και οξύ πνεύμα, αντανακλάται η ουσία της τρυφερής αυτής ταινίας που μιλά για έναν κόσμο που φεύγει και έναν άλλο που έρχεται αλλά συγχρόνως υποκλίνεται στο επικίνδυνο μεγαλείο της φύσης, καθότι εξ ολοκλήρου γυρισμένη σε φυσικούς χώρους και κάτω από εξαιρετικά δύσκολες συνθήκες. Συμπαραγωγή Σοβιετικής Ενωσης / Ιαπωνίας, απέσπασε το Οσκαρ καλύτερης ξενόγλωσσης ταινίας.
Βαθμολογία: 3 1/2
ΑΘΗΝΑ: ΖΕΦΥΡΟΣ
————————-
Στον «Φάλσταφ» («Falstaff», Ισπανία / Γαλλία / Ελβετία, 1965), ταινία γνωστή και ως «Οι καμπάνες του μεσονυκτίου», ο Ορσον Γουέλς χρησιμοποίησε αποσπάσματα από διάφορα έργα του αγαπημένου του Γουίλιαμ Σαίξπηρ («Ερρίκος ο 4ος», «Ριχάρδος ο 3ος» κ.ά.) ρίχνοντας το κέντρο βάρους στον Φάλσταφ, έναν φωνακλά γερογλεντζέ, φίλο του γιου του βασιλιά Ερρίκου του 4ου ο οποίος εν τέλει θα τον απαρνηθεί. Γεμάτος από παράξενες λήψεις και ανορθόδοξα πλάνα (χαρακτηριστικό των ταινιών του Γουέλς), ο «Φάλσταφ» –που για τον δημιουργό του ήταν η καλύτερη ταινία του –είναι απολαυστικός χάρη στην πληθωρική περσόνα του κεντρικού ήρωα, ενός ανθρώπου-βουνό σε σώμα και καρδιά που πίνει τη ζωή από την κανάτα, αμφισβητεί κάθε μορφή εξουσίας και εν τέλει το πληρώνει με το χειρότερο νόμισμα. Κατά μία έννοια θα μπορούσες να πεις ότι ο Φάλσταφ είναι ο ίδιος ο Γουέλς και ίσως γι’ αυτό να τον αγαπούσε τόσο πολύ.
Βαθμολογία: 3
ΑΘΗΝΑ: ΑΣΤΥ