Συνάντηση Κορυφής: Οι Moss και Hamilton στη Monza

To «Autodromo Nazionale di Monza» είναι μία από τις παλαιότερες πίστες αγώνων στον κόσμο. Κατασκευάστηκε σε διάστημα 1.000 ημερών από 3.500 εργάτες και ολοκληρώθηκε το 1922.

To «Autodromo Nazionale di Monza» είναι μία από τις παλαιότερες πίστες αγώνων στον κόσμο. Κατασκευάστηκε σε διάστημα 1.000 ημερών από 3.500 εργάτες και ολοκληρώθηκε το 1922.
Ενα από τα χαρακτηριστικότερα σημεία του είναι η στροφή με την έντονη κλίση στο παλιό οβάλ τμήμα, όπου τα αυτοκίνητα έστριβαν με ταχύτητες που άγγιζαν τα 290 χλμ./ώρα. Η στροφή ήταν τόσο γρήγορη που το συγκεκριμένο τμήμα έκλεισε το 1961 λόγω επικινδυνότητας.
Η σχέση της Mercedes-Benz με τη Monza ξεκίνησε το 1926. Το 1954 ο Juan Manuel Fangio κέρδισε εκεί με την W 196 Stromlinien και επανέλαβε τον θρίαμβο το 1955, με μια μικρότερου μεταξονίου έκδοση, κατακτώντας έτσι τον τρίτο από τους πέντε παγκόσμιους τίτλους του στην F1.
Η W 196 R θεωρείται ένα από τα «ιερά τέρατα» του σπορ και η απόλυτη κυρίαρχος της F1 τη διετία 1954-55. Διέθετε οκτακύλινδρο, σε σειρά, κινητήρα 2,5 λίτρων με σύστημα ψεκασμού και δεσμοδρομικό σύστημα βαλβίδων, απόδοσης 290 ίππων.
Το μονοθέσιο κατασκευάστηκε σε δύο εκδοχές, την αεροδυναμική Stromlinien με τους καλυμμένους τροχούς και τη «φυσιολογική», ώστε οι Γερμανοί να επιλέγουν το κατάλληλο ανάλογα με τις ιδιαιτερότητες κάθε πίστας. Το κόστος αυτής της επιλογής; Συγκριτικά υψηλότερο από όσα δαπανά σήμερα η Mercedes-Benz στην F1 –σε μια χρονιά.
Η επέτειος των 60 ετών ήταν η αφορμή για την επιστροφή της W 196 στη Monza, με τους sir Stirling Moss και Lewis Hamilton. Μέλος της ομάδας και ο τετράποδος σταρ των paddock, το bulldog του Hamilton, ο διάσημος Roscoe.
Οι ακτίνες του πρωινού ήλιου της Monza ζέσταιναν την ατμόσφαιρα ταυτόχρονα με τη διαδικασία προθέρμανσης των κινητήρων. Ο sir Stirling είχε ήδη πάρει τη θέση του στην αεροδυναμική Streamliner (ή Stromlinien) με τον Lewis Hamilton να τον κοιτάζει διαρκώς.
Με το «πράσινο φως» των μηχανικών, τα δύο Ασημένια Βέλη ανέπτυξαν ταχύτητα και ο χαρακτηριστικός ήχος των οκτακύλινδρων μοτέρ πλημμύρισε την ατμόσφαιρα.
Στη διάρκεια της διαδρομής, ο Hamilton δεν αντιστάθηκε στον πειρασμό. Βύθισε το πόδι του στο γκάζι, διαγράφοντας έναν γύρο με τη μέγιστη δυνατή ταχύτητα. Ο ήχος του κινητήρα που φλερτάρει με το όριο των στροφών λειτουργίας του αποτελεί την ιδανική υπόκρουση ενός μοναδικού θεάματος.
Αργότερα, ο 86χρονος sir Stirling ξεκουράζεται στη λέσχη οδηγών της Monza και διηγείται: «Μου άρεσε να οδηγώ και τις δύο εκδόσεις της W 196, αλλά θυμάμαι ότι στον Juan δεν άρεσε η Streamliner. Τον εμπόδιζε να δει την ακριβή θέση των τροχών. Ενιωθα πάντοτε έκπληξη όταν το ανέφερε, καθώς εγώ κοιτούσα πολύ μακρύτερα όταν αγωνιζόμουν. Οφείλω, ωστόσο, να παραδεχτώ ότι ο Juan ήταν ταχύτερος από εμένα στη Formula 1. Μπορούσα να ακολουθήσω τον ρυθμό οδηγώντας δίπλα του, αλλά όχι να τον προσπεράσω».
Ο Lewis, καθισμένος δίπλα στον Moss, χαμογελάει ενθουσιασμένος από την εμπειρία του. «Ηταν μαγικό. Φώναζα στον Stirling «Εκπληκτικό!» αλλά δεν μπορούσε να με ακούσει. Δεν μπορώ ακόμη να πιστέψω ότι βρέθηκα εκεί έξω μαζί του. Οσοι οδηγούσαν αυτά τα μονοθέσια ήταν σίγουρα υπεράνθρωποι. Δεν ήξεραν καν αν θα ζούσαν μετά από κάθε αγώνα. Τότε υπήρχε πραγματικός φόβος. Σήμερα υπάρχει περισσότερη ακρίβεια και λιγότερος φόβος. Είναι υπέροχο να οδηγείς τις W 196. Λατρεύω τα μηχανικά κιβώτια, προσφέρουν συναρπαστική αίσθηση. Μπορείς να παίξεις με τις στροφές του κινητήρα στα κατεβάσματα και οι αλλαγές είναι εξαιρετικά ομαλές παρά το γεγονός ότι οι σχέσεις είναι ανάποδα. Η ισχύς είναι διαθέσιμη στις 4.600 σ.α.λ. –στα σύγχρονα μονοθέσια μπορούμε να φτάσουμε και τις 15.000 σ.α.λ., αν και συνήθως δεν το κάνουμε».
Με τον Roscoe –στον οποίο ο Bernie Ecclestone έχει εξασφαλίσει πάσο για τα paddock της F1 αξίας ενός εκατομμυρίου στερλινών –να τρίβεται στα πόδια του Hamilton, ο sir Stirling αποκάλυψε ότι του αρέσουν τα αυτοκίνητα με υπερστροφή διότι είναι ταχύτερα. O Lewis απάντησε: «Διαφοροποιούμε το setup του μονοθεσίου κατά τη διάρκεια του αγώνα προκειμένου να αντισταθμίσουμε τα αποτελέσματα της κατανάλωσης καυσίμου, της φθοράς των ελαστικών και άλλων παραμέτρων. Μεταβάλλουμε συνεχώς την ισορροπία του προκειμένου να βελτιστοποιήσουμε την προσαρμογή του στις μεταβαλλόμενες συνθήκες».
Ο Moss δείχνει σαστισμένος. «Για να κάνω το ίδιο, απλώς αυτοσχεδίαζα» τονίζει.
Κάποιος ρώτησε τον Lewis αν θεωρεί ότι η σημερινή F1 είναι εύκολη, χωρίς κανέναν κίνδυνο, απλώς μια επιχειρηματική δραστηριότητα. «Βλακείες. Αν κάποιος θεωρεί ότι είναι εύκολο να οδηγήσει τα σύγχρονα μονοθέσια, είναι ευπρόσδεκτος να δοκιμάσει το δικό μου. Στα παλαιότερα αυτοκίνητα όλα συμβαίνουν πιο αργά, άρα έχεις χρόνο να αντιδράσεις. Στα δικά μας μονοθέσια τα πάντα συμβαίνουν στιγμιαία, έτσι πρέπει να αντιδράς και στιγμιαία» απάντησε ο Hamilton.
Υπήρχε φόβος στην εποχή του Moss; «Ναι, φοβόμουν. Οταν έχασα το σύστημα διεύθυνσης εδώ, με τέρμα γκάζι στο οβάλ της πίστας, τα χέρια μου σταύρωσαν. Φυσικά τότε δεν είχαμε ζώνες ασφαλείας και έτσι πετάχτηκα έξω». Ο Hamilton τον κοίταξε δύσπιστα. «Φίλε μου, αν είχα εγώ ένα τέτοιο ατύχημα θα προτιμούσα να παραμείνω στο μονοθέσιο. Πρέπει να ήσασταν τρελοί! Εγώ τρόμαξα όταν είχα υποστεί διάσειση τρεις φορές στην F3. Αν είχα και άλλο ατύχημα μετά από εκείνο, δεν νομίζω ότι θα τα είχα καταφέρει».
Είναι ξεκάθαρο ότι ο Lewis απολαμβάνει το πρωτάθλημα με τη Mercedes. Θα σκεφτόταν άραγε το ενδεχόμενο να μεταπηδήσει στη Ferrari;
«Είναι σαν να ρωτάς έναν παντρεμένο με ξανθιά αν θα του άρεσε μια μελαχρινή! Είμαι συνδεδεμένος με τη Mercedes-Benz. Πάντα ήμουν. Σίγουρα η Ferrari είναι ξεχωριστή. Αγαπώ την Ιταλία και τους οπαδούς της αλλά η Mercedes μου είναι γρήγορη, ασφαλής, αξιόπιστη και με βοήθησε να κερδίσω έναν παγκόσμιο τίτλο».
Οσο ο χρόνος περνά αντιλαμβάνομαι από τη συζήτησή τους ότι ο Lewis σέβεται και θαυμάζει απεριόριστα τον sir Stirling, ο οποίος του ανταποδίδει.
«Οδήγησα μέχρι την κορυφή της καμπύλης του οβάλ τμήματος για να νιώσω πώς ακριβώς είναι» του λέει χαμογελώντας ο Hamilton. «Στις ταχύτητες του αγώνα οι κραδασμοί πρέπει να ήταν σφοδρότατοι».
Κοιτάζω δύο από τους μεγαλύτερους οδηγούς δύο εποχών χωρίς καμία δυνατότητα σύγκρισης στους τομείς της τεχνολογίας και του οδηγικού στυλ.
Ο Juan Manuel Fangio κέρδισε τα πρωταθλήματα του ’54 και του ’55 με τη Mercedes-Benz W 196 R και την ομάδα του, η οποία ξεπέρασε τον ανταγωνισμό χάρη στην οργάνωση και στην τεχνολογική υπεροχή της.
Την ίδια τακτική υιοθετεί σήμερα η Mercedes ΑΜG Petronas, γνωρίζοντας ότι ασφαλώς βοηθάει το να έχεις πάντα στην ομάδα σου τους καλύτερους οδηγούς.
Στο άκουσμα της λέξης «οι καλύτεροι», ο sir Stirling Moss και ο Lewis Hamilton μπορούν σίγουρα να κάνουν ένα βήμα μπροστά.

ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Ακολούθησε το Βήμα στο Google news και μάθε όλες τις τελευταίες ειδήσεις.