Η ηθική διάβρωση συµβαδίζει µε την αποδόµηση του κοινωνικού ιστού και την καταστροφή του περιβάλλοντος. Ο Εστέµπαν δεν κρύβει ότι η Ολµπα ήταν πάντα ένα είδος σκουπιδότοπου, χώρος συσσώρευσης απορριµµάτων, τόπος εκτελέσεων στον εµφύλιο, παλαιότερα, όµως, υπήρχε η ελπίδα της αλλαγής (η ρωσική λογοτεχνία ήταν δηµοφιλής ως χρονικό της εποποιίας των εργατών) ή το αποκούµπι της ανάπτυξης («από το κατώτερο κοινωνικό επίπεδο […] πιστεύουµε πως έχουµε καταφέρει να ξεφύγουµε τα τελευταία χρόνια»). Τώρα, η ανεργία κάνει τον Χούλιο, τον εργάτη του Εστέµπαν, να βρίζει από µέσα του ακόµη και όσους του δανείζουν ένα πεντάευρω, µόνο και µόνο στη σκέψη ότι σε εκείνους ακόµη περισσεύουν κάποια χρήµατα. Είναι τελικά αυτές οι φωνές, όπως έλεγε ο Τσίρµπες στην εφηµερίδα «LaVanguardia» το 2013, που έχουν σηµασία, όχι η πλοκή του βιβλίου: αυτό «είναι ένα µυθιστόρηµα παρεκβάσεων». Και ο ρεαλισµός του είναι δραστικός –η ανέχεια σκληρή, οι σεξουαλικές επαφές αφτιασίδωτες, η καθηµερινότητα µίζερη, η νοσταλγία οδυνηρή: «Ο πιο ριζοσπαστικός υλισµός, η απλοποίηση των πραγµάτων στο κοντινότερο δυνατό στο κρεβάτι και το χρήµα». Δεν είναι αισιόδοξος ο Ραφαέλ Τσίρµπες. Αλλά πώς µπορεί να είναι κανείς όταν περιγράφει «το µεγάλο χανγκόβερ µετά το µεγαλύτερο πανηγύρι εξουσίας, χρήµατος και σεξ που έγινε ποτέ στην Ισπανία»;
* Δημοσιεύθηκε στο BHmagazino την Κυριακή 23 Αυγούστου 2015
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ