Η αγορά των τεχνολογικών καταναλωτικών προϊόντων αντέχει στην κρίση –τουλάχιστον οι περισσότερες κατηγορίες των προϊόντων της. Και είναι χαρακτηριστικό το γεγονός ότι στο δεύτερο τρίμηνο του 2015, στο διάστημα δηλαδή των μακρών και αδιέξοδων διαπραγματεύσεων της ελληνικής κυβέρνησης με τους δανειστές της χώρας και ενώ η ελληνική αγορά μήνα με τον μήνα «στέγνωνε» από ρευστότητα, η αγορά των τεχνολογικών καταναλωτικών προϊόντων ανήλθε στα 456 εκατ. ευρώ σημειώνοντας αύξηση κατά 12,1% έναντι του αντίστοιχου τριμήνου του 2014.
Αξίζει να σημειωθεί ότι οι τέσσερις από τους επτά τομείς έχουν θετική εξέλιξη και δύο από αυτούς, οι τηλεπικοινωνίες και οι μεγάλες οικιακές συσκευές, είχαν διψήφια ανάπτυξη, ενώ οι κατηγορίες των φωτογραφικών ειδών, των ηλεκτρικών καταναλωτικών αγαθών και των ειδών εξοπλισμού γραφείων και αναλώσιμων εμφάνισαν ισχυρή κάμψη και μάλιστα με διψήφια ποσοστά.
Ειδικότερα, σύμφωνα με τα στοιχεία της εταιρείας GfK TEMAX και με το πρόγραμμα της Ψηφιακής Αλληλεγγύης το οποίο ολοκληρώθηκε στο τέλος του Ιουνίου, οι κατηγορίες που ήταν άμεσα συνδεδεμένες με αυτό (tablets και φορητοί υπολογιστές) επηρέασαν θετικά τον κλάδο των προϊόντων πληροφορικής. Και στις δύο κατηγορίες η άνοδος ήταν πιο έντονη στο πρώτο τρίμηνο, με τη μέση τιμή να παραμένει σταθερή για τα tablets, ενώ κατέγραψε σημαντική πτώση στους φορητούς υπολογιστές. Τέλος, με θετικό πρόσημο έκλεισε και το δεύτερο τρίμηνο της χρονιάς για πληκτρολόγια και κάμερες.
Στα είδη εξοπλισμού γραφείου και αναλώσιμα, έπειτα από αρκετά συνεχόμενα ανοδικά τρίμηνα, η κατηγορία είχε πτωτική πορεία στο δεύτερο τρίμηνο. Σε αυτό συμμετείχαν η κατηγορία των πολυμηχανημάτων αλλά και αυτή των εκτυπωτών. Σημαντικό γεγονός για την εν λόγω αγορά αποτελεί ασφαλώς η συνεχιζόμενη πτώση μέσης τιμής και για τις δύο κατηγορίες, με τα πολυμηχανήματα να παρουσιάζουν πιο έντονα ποσοστά μεταβολής τα οποία ξεπέρασαν το 10%.
Οι «λευκές» συσκευές
Αντιθέτως, ο τομέας των μεγάλων οικιακών συσκευών παρουσίασε θετική εξέλιξη. Η κατηγορία των πλυντηρίων ρούχων σημειώνει σημαντική άνοδο, με την αύξηση του χώρου του κάδου να συνεχίζεται με τάση προς τα 9 κιλά. Επίσης σταθερή αύξηση παρουσιάζουν οι πωλήσεις στα στεγνωτήρια, με τη μέση τιμή να παραμένει σταθερά σε υψηλά επίπεδα. Οι εντοιχιζόμενες συσκευές έπειτα από μια μακρά πτωτική περίοδο στις πωλήσεις τους παραμένουν σταθερές τόσο στα πλυντήρια πιάτων όσο και στις κουζίνες, με τη χαμηλή μέση τιμή τους να αποτελεί σημαντικό παράγοντα στην εικόνα της αγοράς.
Σε παρόμοιο μήκος κύματος κινήθηκε και ο τομέας των μικρών οικιακών συσκευών. Παρουσίασε θετικούς ρυθμούς ανάπτυξης για δεύτερη συνεχόμενη περίοδο από την αρχή της χρονιάς. Τα αποτελέσματα του δευτέρου τριμήνου δείχνουν τις περισσότερες κατηγορίες να είναι με θετικό πρόσημο. Η άνοδος στις ηλεκτρικές οδοντόβουρτσες ξεχωρίζει και σε αυτή την περίοδο, καθώς και σε όλες τις κατηγορίες της προσωπικής φροντίδας, με την κατηγορία των κουρευτικών μηχανών να ακολουθεί με ιδιαίτερη δυναμική. Επίσης οι βραστήρες, οι φρυγανιέρες, οι αποχυμωτές και οι ηλεκτρικές ζυγαριές εμφανίζονται με θετική απόδοση, γεγονός που αποδεικνύει την τάση του καταναλωτή προς την υγιεινή διατροφή επιλέγοντας κατηγορίες όπου έχει τον έλεγχο για έναν πιο υγιεινό και ποιοτικό τρόπο ζωής.
Τηλεοράσεις και κινητά
Συνεχίζεται όμως η πτώση για τα φωτογραφικά είδη σε διψήφια ποσοστά για ένα ακόμη τρίμηνο. Σημαντική εξέλιξη στην ως τώρα πορεία του κλάδου των φωτογραφικών ειδών αποτελεί το γεγονός ότι ο ρυθμός ανόδου των μηχανών με αποσπώμενους φακούς μειώνεται από τρίμηνο σε τρίμηνο, με το φαινόμενο να γίνεται πιο έντονο όσο πλησιάζουμε στο τέλος του δευτέρου τριμήνου.
Αλλά οι τηλεπικοινωνίες παρέμειναν ο ταχύτερα αναπτυσσόμενος κλάδος στην Ελλάδα για ακόμη ένα τρίμηνο. Η συνεχιζόμενη προτίμηση των καταναλωτών για έξυπνα κινητά τηλέφωνα σε υψηλότερα επίπεδα μέσης τιμής έχει οδηγήσει σε σημαντική άνοδο την υποκατηγορία. Σε αυτό βέβαια θα πρέπει να συνυπολογίσουμε τα ιστορικά χαμηλά επίπεδα της κινητής τηλεφωνίας κατά το πρώτο εξάμηνο του 2014. Αναφορικά με τις υπόλοιπες κατηγορίες τα ακουστικά επωφελήθηκαν από την πορεία της κινητής τηλεφωνίας διατηρώντας το θετικό πρόσημο, ενώ πτώση κατέγραψαν έπειτα από αρκετά τρίμηνα τα σταθερά τηλέφωνα.
Και, τέλος, τα ηλεκτρονικά καταναλωτικά προϊόντα παρουσίασαν αρνητικό πρόσημο έπειτα από έναν χρόνο ανάκαμψης. Ετσι πτώση κατέγραψε ο τζίρος, σαφώς επηρεαζόμενος από την αρνητική πορεία της τηλεόρασης. Η εικόνα αυτή οφείλεται μεταξύ άλλων στη σύγκριση με τον περυσινό Ιούνιο, όπου είχαμε την έναρξη του Παγκοσμίου Κυπέλλου Ποδοσφαίρου, που οδήγησε σε εκτόξευση των πωλήσεων δεκτών τηλεόρασης. Στον αντίποδα, θετικά κινήθηκαν κατηγορίες όπως οι κονσόλες παιχνιδιών, οι βιντεοκάμερες, τα ηχεία hi-fi και οι ηχομπάρες, καθώς επίσης και οι συσκευές αποθήκευσης όπως οι κάρτες μνήμης και τα USB.
HeliosPlus