Μειώσεις έως και 50% στο κόστος ορισμένων παραβάσεων του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας και εξόφληση προστίμων με δόσεις περιλαμβάνονται, σύμφωνα με πληροφορίες, στις εισηγήσεις του αναπληρωτή υπουργού Προστασίας του Πολίτη κ. Γιάννη Πανούση προς τα αρμόδια υπουργεία.
Επιπλέον ετοιμάζει και μια δεύτερη εισήγηση –βρίσκεται στη φάση της επεξεργασίας – σχετικά με την αντικατάσταση της «ποινής» της αφαίρεσης πινακίδων κυκλοφορίας με παροχή κοινωφελούς εργασίας. Το σκεπτικό του υπουργού είναι, όπως αναφέρουν οι ίδιες πληροφορίες, ότι ο παραβάτης μπορεί το αυτοκίνητο να το έχει ως «εργαλείο δουλειάς ή για να πηγαίνει καθημερινά στο νοσοκομείο» οπότε με τον τρόπο αυτό και θα συνετιστεί ο παραβάτης και δεν θα στερηθεί το όχημα του.
Ωστόσο στελέχη του υπουργείου σημείωναν πως το θέμα των δόσεων είναι μια πρόταση η οποία θα πρέπει να εξεταστεί μαζί και με άλλους παράγοντες όπως η Εφορία ενώ προς συζήτηση θα τεθεί η σχετική πρόταση για την κοινωφελή εργασία. Σημειώνεται πως αρμόδιο για τη σύνταξη του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας είναι το υπουργείο Μεταφορών.
Το σκεπτικό του υπουργείου είναι η σημαντική μείωση του κόστους του προστίμου στις λεγόμενες «απλές» παραβάσεις όπως η στάθμευση (που αποτελούν ουσιαστικά και την πλειοψηφία των παραβάσεων που βεβαιώνονται κάθε χρόνο), ενώ δεν θα αλλάξει τίποτα στις επικίνδυνες παραβάσεις, κυρίως αυτές που αποτελούν βασικές αιτίες πρόκλησης ατυχημάτων όπως η παραβίαση ταχύτητας, ερυθρού σηματοδότη, μέθη κ.α.
Υπενθυμίζεται ότι ο στόχος του υπουργείου είναι διπλός: Να υπάρξει μείωση σε υψηλά πρόστιμα και να γίνει προσαρμογή με βάση την οικονομική κρίση και να μπορεί να πληρώνει την κλήση ο πολίτης καθώς ένας σημαντικός αριθμός οδηγών λόγω έλλειψης χρημάτων αδυνατεί.
Επιπλέον στο παρελθόν έχει γίνει συζήτηση για το κατά πόσο ένα μέρος των χρημάτων θα μπορούσε να δίνεται για τις ανάγκες της Τροχαίας. Κάτι τέτοιο δεν συζητείται σήμερα, όπως τονίζουν στελέχη του υπουργείου.
Το μεγαλύτερο μέρος των ποσών που δίνονται για τις κλήσεις για παράβαση του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας πηγαίνει στα ταμεία των Οργανισμών Τοπικής Αυτοδιοίκησης και εκείνοι στη συνέχεια καλύπτουν πάγιες και διαρκείς ανάγκες.«Δεν είναι σαν τα ανταποδοτικά τέλη που πηγαίνουν για την καθαριότητα», λένε χαρακτηριστικά στελέχη των δήμων.
Επίσης σύμφωνα με νόμο του 2014 πέντε ευρώ από κάθε κλήση των 100 ευρώ για τροχαία παράβαση που πληρώνουν οι πολίτες πηγαίνουν στα επικουρικά ταμεία για τις συντάξεις των ένστολων.
Ακόμη εάν η κλήση πληρώνεται στα υποκαταστήματα των Ελληνικών Ταχυδρομείων ένα ποσό της τάξης των 3,5 ευρώ ανά εισπραχθήσα κλήση το κρατούν τα ΕΛ.ΤΑ.
Επιπλέον εάν λήξει η ημερομηνία εξόφλησης του ποσού της κλήσης τότε αναγκαστικά ο πολίτης θα πρέπει να απευθυνθεί στην Εφορία η οποία κρατάει ένα ποσοστό της τάξης του 5% ανά βεβαίωση είσπραξης.
Σύμφωνα με στοιχεία της ΕΛ.ΑΣ. κατά το 1ο εξάμηνο του 2015, από τις Υπηρεσίες Τροχαίας, βεβαιώθηκαν συνολικά 163.550 επικίνδυνες παραβάσεις σε όλη την επικράτεια, σε σχέση με 196.649 το αντίστοιχο διάστημα, πέρυσι. Οι παραβάσεις, που βεβαιώθηκαν, αφορούν:
– 74.901 Παραβάσεις ταχύτητας
– 19.486 Μη χρήση κράνους
– 13.432 Μη χρήση ζώνης ασφαλείας
– 12.693 Μέθη
– 11.923 Παραβάσεις οχημάτων (ΚΤΕΟ)
– 8.690 Παραβίαση χρήσης κινητού τηλεφώνου
– 5.708 Παραβίαση ερυθρού Σηματοδότη
– 5.057 Κίνηση στο αντίθετο ρεύμα
– 3.582 Αντικανονικό Προσπέρασμα
– 2.679 Αντικανονικοί ελιγμοί
– 1.299 παραβάσεις διαφημιστικών πινακίδων
– 2.251 Φθαρμένα ελαστικά
– 1.552 Παραβίαση προτεραιότητας
– 210 Μη χρήση παιδικών καθισμάτων
– 87 Κίνηση στην αριστερή λωρίδα/ Μη κίνηση στο άκρο δεξιό της οδού