Προς αναστολή η επέκταση του Μετρό για Πειραιά

Προς αναστολή εργασιών οδεύει το μετρό Πειραιά μετά τη συσσώρευση οφειλών ΦΠΑ

Προς αναστολή εργασιών οδεύει το μετρό Πειραιά μετά τη συσσώρευση οφειλών ΦΠΑ από την Αττικό Μετρό προς την κατασκευάστρια κοινοπραξία J&P Αβαξ – Ghella – Alstom, ύψους σχεδόν 9 εκατ. ευρώ, η οποία προέκυψε λόγω νομικής διένεξης. Παράλληλα, η κακή οικονομική συγκυρία διογκώνει τα προβλήματα που αντιμετωπίζει η επέκταση του τραμ προς Πειραιά, ενός έργου που προχωρεί μεν, αλλά με σημαντικές δυσκολίες.
Στο μεταξύ, νομική εμπλοκή αντιμετωπίζει και το ζήτημα της προμήθειας των 25 νέων συρμών του τραμ, καθώς οι εταιρείες που συμμετέχουν στον διαγωνισμό έχουν εμπλακεί σε δικαστικές προσφυγές, με αποτέλεσμα να καθυστερούν το άνοιγμα των οικονομικών προσφορών και η ολοκλήρωση του διαγωνισμού.


Διένεξη για τον ΦΠΑ

Ειδικότερα, έχει προκύψει μείζον θέμα με τον ΦΠΑ στο έργο του μετρό του Πειραιά, καθώς η Αττικό Μετρό έχει καλέσει την κοινοπραξία (ήδη από τις 7 Νοεμβρίου 2014) να μην περιλαμβάνει ΦΠΑ στα τιμολόγιά της βάσει του Ν. 4281/2014. Η κοινοπραξία συνέχισε να εκδίδει τιμολόγια με τον ΦΠΑ καθώς θεωρεί ότι οι αλλαγές στον κώδικα ΦΠΑ που έφερε η συγκεκριμένη νομοθετική ρύθμιση δεν αφορούν την περίπτωση του συγκεκριμένου έργου. Ωστόσο η Αττικό Μετρό αρνείται να καταβάλει ΦΠΑ που προσεγγίζει τα 9 εκατ. ευρώ.
Η κοινοπραξία άσκησε ένσταση η οποία απερρίφθη από την Αττικό Μετρό και στη συνέχεια προσέβαλε την απόφαση για τη μη καταβολή ΦΠΑ. Οι εργολάβοι αντιμετωπίζουν χρηματοδοτικό πρόβλημα από αυτή την εξέλιξη καθώς καλούνται να καλύψουν από την τσέπη τους τον ΦΠΑ των υπεργολάβων και των προμηθευτών τους, χωρίς να μπορούν να συμψηφίσουν τον ΦΠΑ εισροών και εκροών και χωρίς να έχουν πρόσβαση στον τραπεζικό δανεισμό λόγω της οικονομικής κατάστασης της χώρας. Ετσι, η κοινοπραξία ετοιμάζεται για αναστολή εργασιών.
Σύμφωνα με τις επίμαχες αλλαγές στον κώδικα ΦΠΑ, οι φορείς του Δημοσίου, εφόσον εκτελούν έργα που εκμεταλλεύονται, μπορούν να πάρουν απαλλαγή από τον ΦΠΑ. Ετσι, αυθαιρέτως εισήλθε στις διατάξεις του νόμου η Αττικό Μετρό αντί της ΣΤΑΣΥ που εκμεταλλεύεται το δίκτυο του μετρό. Το μετρό Πειραιά, προϋπολογισμού δημοπράτησης 660 εκατ. ευρώ, έχει προχωρήσει κατά 52% στη διάνοιξη σηράγγων και κατά 35% στα έργα πολιτικού μηχανικού.
Το τραμ έπεσε σε αρχαία

Παράλληλα, με προβλήματα συνεχίζεται η κατασκευή του τραμ στον Πειραιά, ένα έργο στο οποίο η Αττικό Μετρό έχει αντιμετωπίσει σοβαρές εμπλοκές στη συνεργασία της με τους συναρμόδιους φορείς. Πλέον, τα προβλήματα έχουν ξεπεραστεί σημαντικά, ωστόσο η συνεχής εύρεση αρχαίων και οι ολότελα διαφορετικοί ρυθμοί των αρχαιολογικών υπηρεσιών και της Αττικό Μετρό δημιουργούν επιπλοκές στην εξέλιξη των εργασιών.
Ωστόσο, ο εργολάβος (Θεμέλη) αντιμετωπίζει τα προβλήματα που έχουν γνωρίσει όλες οι κατασκευαστικές στην περίοδο της χρηματοοικονομικής κρίσης, όπως η απαίτηση των προμηθευτών του εξωτερικού για προπληρωμή του συνόλου του κόστους των προμηθειών και τη μη αποδοχή των εγγυητικών επιστολών των ελληνικών τραπεζών.
Η Αττικό Μετρό, σε συνεργασία με τον κατασκευαστή, προσπαθεί να ξεπεράσει τα όποια προβλήματα και, σύμφωνα με στελέχη κοντά στο έργο, το πλάνο για ολοκλήρωση των εργασιών εντός του 2016 παραμένει εφικτό. Το ποσοστό ολοκλήρωσης του φυσικού αντικειμένου του έργου, συμβατικού προϋπολογισμού 61 εκατ. ευρώ, είναι πάνω από 25%.
Καθυστερεί ο διαγωνισμός για 25 συρμούς

Στο μεταξύ, σε νομική εμπλοκή έχει βρεθεί ο διαγωνισμός για την προμήθεια 25 συρμών για τις επεκτάσεις του τραμ, προϋπολογισμού 45 εκατ. ευρώ. Στον διαγωνισμό κατέβηκαν αρχικά οι εταιρείες CNR, Solaris, Pesa, Stadler, Scoda και CAF, αλλά για τυπικούς λόγους οι τρεις πρώτες αποκλείστηκαν. Ακολούθησε η τεχνική αξιολόγηση των προσφορών όπου, σύμφωνα με πληροφορίες, πρώτη ανεδείχθη η CAF, δεύτερη η Stadler και τρίτη η Scoda.
Οπως αναμενόταν, ακολούθησαν ενστάσεις και προσφυγές από διαγωνιζομένους οι οποίες έφτασαν στο Ελεγκτικό Συνέδριο. Μάλιστα, κατά πληροφορίες, το δικαστήριο έλαβε αποφάσεις και τεχνικού χαρακτήρα σε σχέση με την τεχνική αξιολόγηση των προσφορών, την οποία η Αττικό Μετρό δεν έχει αποδεχθεί, υπερασπιζόμενη τις αποφάσεις της. Σύμφωνα με πληροφορίες, οι νομικές διαδικασίες συνεχίζονται.
Πάντως, η χρηματοδότηση της προμήθειας των νέων συρμών βαίνει στο ΣΕΣ, αφού το άνοιγμα των οικονομικών προσφορών καθυστερεί. Οι νέοι συρμοί θα είναι εφοδιασμένοι με μπαταρίες και θα μπορούν να κυκλοφορήσουν και χωρίς τη χρήση του παντογράφου (ο βραχίονας που ηλεκτροδοτείται από το εναέριο δίκτυο τροφοδοσίας).

Πρόκειται για πρόβλεψη που έγινε για να καλύψει τις ανάγκες της επέκτασης του τραμ στην Πανεπιστημίου, η οποία ακυρώθηκε. Σημειωτέον ότι η β’ φάση της επέκτασης του τραμ προς Φρεαττύδα δεν έχει χρηματοδότηση από το νέο ΕΣΠΑ.

HeliosPlus

Ακολούθησε το Βήμα στο Google news και μάθε όλες τις τελευταίες ειδήσεις.