Το ορόσημο των 100 δρομολογίων που πραγματοποιήθηκαν εντός του 2015 για λογαριασμό της Cosco «γιορτάζει» αυτές τις ημέρες η ΤΡΑΙΝΟΣΕ.
Η εταιρεία, η οποία υλοποιεί το μνημόνιο συνεργασίας που υπεγράφη με τους Κινέζους το φθινόπωρο του 2014 και προβλέπει ενίσχυση και προνομιακή συνεργασία στη μεταφορά φορτίων από την Ασία στην Ευρώπη, έχει θέσει τον φιλόδοξο στόχο να φτάσει τα 500 δρομολόγια για το 2016.
Παράλληλα, αυτή η συνεργασία διευρύνεται με τη συμμετοχή των Σερβικών και των Σλαβομακεδονικών Σιδηροδρόμων που θα διασφαλίσουν ανεμπόδιστη μετάβαση των φορτίων των πελατών της Cosco προς τις γραμμές συναρμολόγησής τους στην Κεντρική Ευρώπη, στο πλαίσιο της στρατηγικής της ΤΡΑΙΝΟΣΕ που έχει στόχο να επιστρέφουν τα τρένα έμφορτα, κυνηγώντας έτσι τις εξαγωγές από τη Μεσευρώπη προς το λιμάνι του Πειραιά.
Αυτές οι θετικές εξελίξεις για την εταιρεία, όπως παρατηρούν πηγές της ΤΡΑΙΝΟΣΕ, δίνουν αξία εν όψει της ιδιωτικοποίησής της, για την οποία γίνεται σαφής αναφορά στην εγκύκλιο για την κατάρτιση του προϋπολογισμού του 2016 που απέστειλε τη Δευτέρα σε όλους τους φορείς του Δημοσίου ο αναπληρωτής υπουργός Οικονομικών, κ. Δημήτρης Μάρδας.
Χρειάζονται μηχανοδηγοί
Ωστόσο η αύξηση του εμπορευματικού έργου αλλά και η ομαδική συνταξιοδότηση δεκάδων μηχανοδηγών καθιστά επιτακτική την πλήρωση του κενού που παρουσιάζει η εταιρεία σε ανθρώπινους πόρους. Συγκεκριμένα, στο οργανόγραμμα της ΤΡΑΙΝΟΣΕ προβλέπονται 420 μηχανοδηγοί, όμως τυπικά υπάρχουν 320, εκ των οποίων 40 αποχωρούν τους επόμενους μήνες με συνταξιοδότηση.
Παράλληλα, ο νόμος προβλέπει ότι για να γίνει κανείς μηχανοδηγός χρειάζεται εξάμηνη βασική εκπαίδευση και διετή θητεία. Με τον «νόμο Ρέππα» για τον ΟΣΕ έφυγαν από την εταιρεία 30 μηχανοδηγοί οι οποίοι μετατάχθηκαν σε άλλες θέσεις του Δημοσίου και το κενό τους καλύφθηκε εκ των ενόντων με μετεκπαιδεύσεις προσωπικού.
Ωστόσο, καθότι και σε άλλες ειδικότητες έχει καταγραφεί εντονότατη έξοδος από την υπηρεσία, με αποτέλεσμα το ανθρώπινο δυναμικό να λιγοστεύει για την κρίσιμη ειδικότητα του μηχανοδηγού, η ΤΡΑΙΝΟΣΕ έχει επιτύχει την ψήφιση νομοθετικής ρύθμισης από το υπουργείο Υποδομών που προβλέπει την επιστροφή των 30 μηχανοδηγών που είχαν μεταταγεί σε άλλους φορείς του Δημοσίου βάσει του «νόμου Ρέππα». Ωστόσο εκκρεμεί η έκδοση της κοινής υπουργικής απόφασης (ΚΥΑ) με την οποία θα επιστρέψουν στην εταιρεία.
Σύμφωνα με πληροφορίες, η ΤΡΑΙΝΟΣΕ έχει ζητήσει επίλυση του ζητήματος τόσο από το υπουργείο Οικονομίας όσο και από το Ταμείο Αξιοποίησης Ιδιωτικής Περιουσίας του Δημοσίου (ΤΑΙΠΕΔ).
Η ΤΡΑΙΝΟΣΕ, σύμφωνα με πληροφορίες, εκτιμά ότι θα κλείσει το 2015 με κέρδος 3 εκατ. ευρώ, καθώς μέχρι στιγμής η ύφεση δεν έχει αφήσει αποτύπωμα στις πωλήσεις της.
Η ευκαιρία της νέας διώρυγας του Σουέζ
Στο μεταξύ, αξίζει να σημειωθεί ότι η Αίγυπτος το επόμενο διάστημα ολοκληρώνει τη διάνοιξη της νέας διώρυγας στο Σουέζ, που θα επιταχύνει το διεθνές εμπόριο μεταξύ Ευρώπης και Ασίας.
Μάλιστα, σύμφωνα με εκτιμήσεις της Cosco, εάν η Ευρώπη επιστρέψει στην ανάπτυξη και πυκνώσουν οι εμπορικές συναλλαγές της με την Κίνα, ενώ παράλληλα αυξηθεί η τιμή του πετρελαίου, η νέα διώρυγα θα ζήσει καλές μέρες. Αυτό το ενδεχόμενο, σύμφωνα με πληροφορίες της ελληνικές αγοράς, θα μπορούσε να δημιουργήσει δυνητικά ακόμη περισσότερες ευκαιρίες για τον Πειραιά.
Η νέα διώρυγα του Σουέζ θα έχει μήκος 72 χλμ. και θα αναπτύσσεται παράλληλα με την υφιστάμενη, ενώνοντας την Ερυθρά Θάλασσα με τη Μεσόγειο. Το έργο αποτελεί προσωπικό στοίχημα του στρατηγού Αμπντέλ Φατάχ αλ Σίσι, ο οποίος κινητοποίησε τον στρατό της χώρας για τις ανάγκες κατασκευής.
Μάλιστα, συγκεντρώθηκε ποσόν 9 δισ. δολαρίων μέσα από ομόλογα έργου που διατέθηκαν δημόσια. Στόχος της κυβέρνησης του Καΐρου είναι ο διπλασιασμός των εσόδων από τη διώρυγα από τα 5,3 δισ. δολάρια το 2015 στα 13,2 δισ. δολάρια το 2023.