Ο «αγώνας» και το Παναρσακειακό Μαθητικό Συνέδριο

«Η λέξη "αγώνας" συνδέεται άρρηκτα με τη λέξη "στόχος". Πίσω από τη λέξη "αγώνας" κρύβεται μια πολύτιμη έννοια. Είναι οι προσπάθειες που καταβάλλει κάποιος για να πετύχει τον στόχο του.

«Η λέξη «αγώνας» συνδέεται άρρηκτα με τη λέξη «στόχος». Πίσω από τη λέξη «αγώνας» κρύβεται μια πολύτιμη έννοια. Είναι οι προσπάθειες που καταβάλλει κάποιος για να πετύχει τον στόχο του. Χωρίς να ξεπερνά τα όρια και χωρίς να χρησιμοποιεί αθέμιτα μέσα. Σε τελική ανάλυση, αφού ο αγώνας είναι συνυφασμένος με τον σκοπό, είναι λογικό επακόλουθο κάθε άνθρωπος που δίνει νόημα στη ζωή του να αγωνίζεται καθημερινά για κάτι που ο ίδιος επιθυμεί να πετύχει»
Μελέτη σε βάθος


Ο Στέλιος Αλεξίου είναι μαθητής της Β’ Λυκείου στο Α’ Αρσάκειο Γενικό Λύκειο Ψυχικού. Ο «αγώνας» είναι μια λέξη που απέκτησε για αυτόν το ιδιαίτερο νόημά της όταν την «έβγαλε» από το σχολικό λεξικό του και τη μελέτησε σε βάθος. Μαζί του 1.500 μαθητές από τα 14 Αρσάκεια Γυμνάσια και Λύκεια της Φιλεκπαιδευτικής Εταιρείας από την Αθήνα, τη Θεσσαλονίκη, την Πάτρα και τα Ιωάννινα αναρωτήθηκαν τι σημαίνει «αγώνας» και είχαν την ευκαιρία να δώσουν στην έρευνά τους «σάρκα και οστά»: εισηγήσεις, posters, ταινίες μικρού μήκους, βιωματικά εργαστήρια, μουσικά και εικαστικά δρώμενα, έκθεση εικαστικού υλικού, ρητορικά αγωνίσματα, ψηφιακό υλικό, αγώνες στίβου.
Η Φιλεκπαιδευτική Εταιρεία έχει διοργανώσει ως σήμερα σειρά συνεδρίων που κάθε χρόνο βάζουν ένα ακόμη κομμάτι στο μεγάλο παζλ της ανθρώπινης ψυχής, προσεγγίζοντας από όλες τις πλευρές το μεγάλο ερώτημα: Τι σημαίνει η έννοια του αγώνα και τι προκαλεί τον άνθρωπο να αγωνιστεί;
Το Σάββατο 25 και την Κυριακή 26 Απριλίου στα Αρσάκεια-Τοσίτσεια Σχολεία Εκάλης ακαδημαϊκοί, ερευνητές, άνθρωποι της τέχνης και των γραμμάτων και φυσικά μαθητές θα προσεγγίσουν εκ νέου την έννοια του «αγώνα» στο 4ο Παναρσακειακό Μαθητικό Συνέδριο. Θέμα του συνεδρίου «Αγώνας και αγώνες: Πρόκληση στο πνεύμα, στην κοινωνία, στην επιστήμη, στον πολιτισμό».
Σκοπός του συνεδρίου είναι οι μαθητές να προσεγγίσουν και να κατανοήσουν την έννοια του αγώνα σε όλες τις εκφάνσεις και μορφές που παίρνει μέσα στον χρόνο και σε κάθε τομέα της ζωής. Επίσης, να συνειδητοποιήσουν τη βαθύτερη σχέση του αγώνα με τη φύση –είτε αυτή ορίζεται ως φυσικό περιβάλλον είτε ταυτίζεται με το είναι του ανθρώπου –και να αντιληφθούν τον ρόλο του αγώνα σε κάθε βήμα εξέλιξης και προόδου. Τέλος, να ανιχνεύσουν στοιχεία «αγώνα» στην πραγματικότητα που βιώνουν σήμερα οι έφηβοι και να προβληματιστούν για τους αγώνες που εκείνοι προ(σ)καλούνται να πραγματοποιήσουν.
Το συνέδριο, το οποίο τελεί υπό την αιγίδα του υπουργείου Παιδείας, θα πραγματοποιηθεί σε συνεργασία με διακεκριμένους πανεπιστημιακούς, ερευνητές και ανθρώπους της τέχνης, οι οποίοι θα έχουν ενεργό συμμετοχή με εισηγήσεις, παρεμβάσεις και στελέχωση των προεδρείων σε κάθε συνεδρία.
Τα αποτελέσματά του είναι ήδη πλούσια: 93 posters, 91 εισηγήσεις, 10 δραματοποιήσεις, δύο βιωματικά εργαστήρια, επτά εικαστικά, έξι μουσικά δρώμενα, έξι ρητορικά, τέσσερις ταινίες μικρού μήκους, δύο χορευτικά δρώμενα, ένα ψηφιακό υλικό.
Οι δράσεις του συνεδρίου θα ενταχθούν σε διαφορετικούς θεματικούς άξονες. Τι αναδεικνύει τον αγώνα ως:
  • Συστατικό στοιχείο της ανθρώπινης ύπαρξης,
  • Απαραίτητη προϋπόθεση της εξέλιξης και της προόδου,
  • Μια πρόκληση για το παρόν και το μέλλον των εφήβων.
Μεταξύ αυτών θα συζητηθούν οι αθλητικοί αγώνες και αγωνιστικοί θεσμοί (π.χ. η ηθική, πολιτική και κοινωνική σημασία της εκεχειρίας στους Ολυμπιακούς Αγώνες), η αξιοποίηση των θετικών επιστημών στον αθλητισμό, οι αγώνες επιστήμης, ο αγώνας για την επιβίωση και την εξέλιξη των ειδών σύμφωνα με τον Δαρβίνο, ο αγώνας για την εξέλιξη της έρευνας σε διάφορες επιστήμες, η έννοια του «αγώνα» σε φαινόμενα της φυσικής, της χημείας και της βιολογίας, ο αγώνας της απόδειξης και εύρεσης της αλήθειας (ή Ο αγώνας της απόδειξης στην πορεία για την αναζήτηση της αλήθειας), αγώνες λόγου και τέχνης κ.ά.
Οπως λένε οι εκπρόσωποι των Αρσακείων Σχολείων, «στόχος είναι να μάθουν τα παιδιά να δουλεύουν σε μικρές και μεγάλες ομάδες πάνω σε μεγάλες διαθεματικές και διεπιστημονικές ενότητες. Να γίνουν «μικροί επιστήμονες»: να μάθουν να αναζητούν πηγές, να τις αξιολογούν, να παίρνουν συνεντεύξεις για μια έρευνα, να φτιάχνουν ερωτηματολόγια, να επεξεργάζονται τα δεδομένα τους, να μελετούν πρωτότυπα έργα, να γυρίζουν ταινίες μικρού μήκους, να δραματοποιούν ένα έργο, να μελοποιούν ένα ποίημα».
Τη γενική εποπτεία του συνεδρίου έχει ο πρόεδρος της Φιλεκπαιδευτικής Εταιρείας, καθηγητής κ. Γ. Μπαμπινιώτης και το Διοικητικό Συμβούλιό της που αποτελείται από διακεκριμένους πανεπιστημιακούς δασκάλους.
«Ενα μαθητικό συνέδριο τέτοιου εύρους συνιστά παιδευτικό γεγονός και αποτελεί παρέμβαση στα εκπαιδευτικά πράγματα της χώρας μας» λέει η φιλόλογος και επόπτρια των σχολείων της Φιλεκπαιδευτικής Εταιρείας κυρία Βασιλική Παπαπέτρου-Μουρσελά.
«Εκπαιδεύοντας τον μελλοντικό πολίτη»


«Επιδιώκουμε να σπάσουμε την παραδοσιακή ροή της εκπαιδευτικής πράξης, εισάγοντας σε αυτήν την ισχυρή βιωματικότητα, την πολυεπίπεδη συνεργατικότητα και την επιστημονική διαθεματικότητα. Αυτή η μεταβολή, μπορώ να πω, «συγκλονίζει» τα παιδιά που για ένα σχεδόν ολόκληρο σχολικό έτος μυούνται σε νέους τρόπους επεξεργασίας της γνώσης, σε νέους τρόπους καλλιέργειας, σε νέους τρόπους έκφρασης. Η παρέμβαση αυτή μεταβάλλει την παραδοσιακά κατακερματισμένη γνώση σε ενιαία, πανανθρώπινη γνώση, σε εργαλείο διαμόρφωσης του πνεύματος και της ψυχής του ανθρώπου. Ετσι πιστεύουμε ότι διαμορφώνεται ο μελλοντικός πολίτης ως επαρκής ακροατής, επαρκής αναγνώστης, επαρκής θεατής. Μια τέτοια εκπαίδευση συνιστά καινοτομία, γιατί, όσο κι αν ακούγεται παράξενο, επαναπροσδιορίζει τον ρόλο του σχολείου, του εκπαιδευτικού, του μαθητή, του πολίτη, του ανθρώπου» καταλήγει.

ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Ακολούθησε το Βήμα στο Google news και μάθε όλες τις τελευταίες ειδήσεις.