Η υπνηλία και η έλλειψη προσοχής αποτελούν δύο από τους βασικούς παράγοντες αυτοκινητικών ατυχημάτων –και- για τους Έλληνες οδηγούς σύμφωνα με το Ευρωβαρόμετρο Υπεύθυνης Οδήγησης, την πανευρωπαϊκή έρευνα που πραγματοποιήθηκε από το Ίδρυμα Vinci Autoroutes για την Ασφαλή οδήγηση και τα αποτελέσματα της οποίας παρουσιάστηκαν σε εκδήλωση που πραγματοποιήθηκε την Τρίτη 7 Απριλίου με τη συμμετοχή μη κυβερνητικών οργανώσεων, εκπροσώπων ιδιωτικών εταιρειών και φορέων μαζί με την νέα εκστρατεία ενημέρωσης των οδηγών η οποία με τίτλο «Πάρ’το αλλιώς» στοχεύει στην αφύπνιση των οδηγών για τους κινδύνους της κούρασης στο τιμόνι.
Η νέα εκστρατεία που υλοποιείται με τη στήριξη του Ιδρύματος Vinci Autoroutes, του Ιδρύματος Οδικής Ασφάλειας «Πάνος Μυλωνάς» και των εταιρειών «Γέφυρα Α.Ε.» , «Ολυμπία Οδός» και «Hellastron» έγκειται στην παρουσίαση απλών συμβουλών προς τους οδηγούς για την ξεκούρασή τους και σε διαφημιστικό σποτ, εν όψει και της κορύφωσης της εξόδου και της επιστροφής για τις διακοπές του Πάσχα.
Ενδεικτικό, είναι σε ό,τι αφορά τα ευρήματα της έρευνας που διεξήχθη από το Ίδρυμα Vinci Autoroutes και υλοποιήθηκε από την Ipsos, το 56% των ελλήνων οδηγών παραδέχονται ότι έχουν βρεθεί στη θέση του οδηγού όντας ήδη κουρασμένοι, έναντι μόνον 39% του ευρωπαϊκού μέσου όρου.
Όπως σημειώνεται χαρακτηριστικά πρόκειται για «μια συμπεριφορά που κάθε άλλο παρά ανώδυνη είναι, καθώς από την έρευνα προκύπτει ότι το 38% των ελλήνων οδηγών έχουν φτάσει στο σημείο να αποκοιμηθούν στο τιμόνι τουλάχιστον μία φορά ποσοστό που τοποθετεί τους Έλληνες πολύ πάνω από τον ευρωπαϊκό μέσο όρο που διαμορφώνεται στο 25%».
Επίσης, όπως σημειώνεται στην έρευνα που πραγματοποιήθηκε σε 10 χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης συνεχίζοντας μια πρωτοβουλία που ξεκίνησε το 2011 καταγράφοντας την εξέλιξη των συνηθειών των οδηγών σε σχέση με τους κινδύνους που συνεπάγονται, αν και το ποσοστό των «ολιγόυπνων» ελλήνων οδηγών είναι το χαμηλότερο, αυτό δεν αναιρεί το γεγονός ότι «το 24% των Ελλήνων, δηλαδή περίπου ένας στους τέσσερις, πάσχει από χρόνια έλλειψη ύπνου κατά τη διάρκεια της εβδομάδας και επομένως βρίσκεται καθημερινά σε κίνδυνο όταν πιάνει το τιμόνι».
Παράλληλα, σύμφωνα με τα ευρήματα της έρευνας οι Έλληνες τείνουν να μην παίρνουν αποτελεσματικά μέτρα πρόληψης για την αντιμετώπιση του κινδύνου της υπνηλίας στο τιμόνι.
Αναλυτικότερα σε σχέση με τις συνήθειες ύπνου τους πριν από ένα μακρύ ταξίδι με αυτοκίνητο, το 82% επιλέγει να κοιμάται πιο αργά ή να ξυπνά πιο νωρίς από τη συνηθισμένη ώρα αφύπνισής του, ενώ ο αντίστοιχος ευρωπαϊκός μέσος όρος είναι 81%. Επίσης, το 88% των Ελλήνων ολοκληρώνει την προετοιμασία του για ταξίδι αργά το βράδυ όταν ο μέσος όρος στην Ευρώπη ανέρχεται σε 75% με το «ελληνικό» ποσοστό να είναι το υψηλότερο στη Ευρώπη.
Μία από τις καλές αλλά πάντα υπό βελτίωση συνήθειες των Ελλήνων οδηγών είναι ότι επιλέγουν σπανιότερα να αναχωρήσουν νύχτα για ταξίδι (62%), μετά τους Ολλανδούς (53%), ενώ τις πρώτες θέσεις σε αυτή την κατηγορία καταλαμβάνουν οι Πολωνοί (78%) και οι Γερμανοί (77%).
Ωστόσο, όπως επισημαίνει η έρευνα, οι Έλληνες οδηγοί επιλέγουν λιγότερες στάσεις για ξεκούραση στη διάρκεια ενός ταξιδιού (36%, σε αντίθεση με το 57% του ευρωπαϊκού μέσου όρου) κάνοντας διάλειμμα κάθε 3 ώρες και 40 λεπτά, ενώ οι υπόλοιποι Ευρωπαίοι κάνουν στάση στο ταξίδι τους ανά 3 ώρες και 15 λεπτά. Παράλληλα οι Έλληνες εναλλάσσονται λιγότερο συχνά στο τιμόνι με κάποιον άλλον σε σχέση με τον μέσο όρο (62% έναντι 70%).
Μια άλλη κακή συνήθεια των ελλήνων οδηγών που όμως δεν έχει σχέση με τον ύπνο ή τη κούραση είναι η διάσπαση της προσοχής του από το κινητό τηλέφωνο.
Αναλυτικότερα το 67% των ελλήνων οδηγών παραδέχονται ότι μιλούν στο τηλέφωνο ενώ οδηγούν, χρησιμοποιώντας hands-free -ποσοστό που είναι το μεγαλύτερο στην Ευρώπη, όπου ο μέσος όρος είναι 51%.
Το 54% παραδέχεται ότι τηλεφωνεί ενώ οδηγεί, χωρίς να χρησιμοποιεί hands-free, ποσοστό που ξεπερνάει μόνο η Πολωνία με 59% και, σε κάθε περίπτωση, αρκετά υψηλότερο από τον ευρωπαϊκό μέσο όρο που ανέρχεται στο 35%.
Επίσης, το 29% από τους ερωτηθέντες στην Ελλάδα, παραδέχονται ότι στέλνουν SMS ή e-mail οδηγώντας, όταν ο αντίστοιχος ευρωπαϊκός μέσος όρος είναι 26%. Ωστόσο, τα υψηλότερα ποσοστά στην ταυτόχρονη οδήγηση και την αποστολή SMS ή e-mail παρατηρούνται στην Ιταλία (34%) και την Πολωνία (33%), ενώ όπως επισημαίνεται στην έρευνα πρόκειται για μία επικίνδυνη τάση που μοιράζονται όλοι οι ευρωπαίοι οδηγοί.
Σημειώνεται ότι το Ίδρυμα για την Υπεύθυνη Οδήγηση VINCI Autoroutes, ιδρύθηκε τον Φεβρουάριο του 2011 αποτελώντας παρατηρητήριο και εργαλείο πληροφόρησης αφιερωμένο στην καταπολέμηση μάχη της έλλειψης ασφάλειας στους δρόμους με στόχο την βελτίωση της οδηγικής συμπεριφοράς και την ενίσχυση της ατομικής ευθύνης του οδηγού.