Ενα πείραμα μπορεί να ξεκινήσει με απλά υλικά. Η πλαστελίνη ζωντανεύει, το αλεύρι κάνει «θαύματα» και οι μπίλιες μεταμορφώνονται σε πρωτόνια, ηλεκτρόνια και σωματίδια Higgs.
Η σύγχρονη Φυσική και οι επιστημονικές εξελίξεις μπορούν να γίνουν αντικείμενο μελέτης και παιχνιδιού για τους μαθητές του δημοτικού και αυτό αποδεικνύουν ο Αγγελος Αλεξόπουλος, η Τίνα Νάντσου και ο Αγγελος Πατσιάς με το πρόγραμμα «Παίζοντας με τα Πρωτόνια» (της Σχολής Χιλλ), αλλά και το «Kids@CERN» (του Δημοτικού Σχολείου Φουρφουρά) που πραγματοποιούν σε συνεργασία με το CERN.
Πόσο διασκεδαστικό είναι το να «παίζει» κάποιος με τα πρωτόνια;
Μπορούν οι επιστημονικές εξελίξεις να τραβήξουν το ενδιαφέρον μαθητών;
Τ. Νάντσου: «Αν συνδεθούν με την καθημερινή ζωή των παιδιών, τότε ναι. Για παράδειγμα, στο CERN εφευρέθηκε το Web, ο παγκόσμιος ιστός δηλαδή, η οθόνη αφής και το ποντίκι του υπολογιστή. Αυτές οι εφαρμογές υπάρχουν σε όλα τα παιδικά δωμάτια. Τα παιδιά ενδιαφέρονται για ό,τι νέο δημιουργείται, αρκεί κανείς να μιλήσει στη δική τους γλώσσα και να τους τα παρουσιάσει σαν ένα παιχνίδι, ένα κυνήγι θησαυρού, ένα μεγάλο ταξίδι».
Πώς προέκυψε η ιδέα;
Τι σημαίνει για εσάς η στήριξη επιστημόνων όπως ο κ. Νανόπουλος;
Α. Αλεξόπουλος: «Είναι ιδιαίτερα σημαντικό όταν επιστήμονες διεθνούς κύρους, όπως ο διακεκριμένος καθηγητής και πρόεδρος της Ακαδημίας Αθηνών κ. Δημήτρης Νανόπουλος, έρχονται σε επαφή τόσο με τα παιδιά όσο και με τους εκπαιδευτικούς. Το «Kids@CERN» είναι αδύνατον να τρέξει χωρίς τους επτά ερευνητές του CERN που δέχθηκαν να συμμετέχουν εθελοντικά. Αφιερώνουν χρόνο, ασχολούνται ενεργά γιατί πολύ απλά θέλουν να μοιραστούν τη χαρά της δουλειάς τους, τη χαρά της επιστήμης. Και το κίνητρό τους γίνεται ακόμη πιο ισχυρό όταν οι αποδέκτες είναι μικρά παιδιά».
* Ο Αγγελος Αλεξόπουλος είναι outreacher στο πείραμα CMS του CERN, η Τίνα Νάντσου είναι φυσικός και εκπαιδευτικός στη Σχολή Χιλλ και ο Αγγελος Πατσιάς είναι εκπαιδευτικός και διευθυντής του Δημοτικού Σχολείου Φουρφουρά.
* Δημοσιεύθηκε στο BHmagazino την Κυριακή 29 Μαρτίου 2015
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ