Το πείραμα του CERN

Ενα πείραμα μπορεί να ξεκινήσει με απλά υλικά. Η πλαστελίνη ζωντανεύει, το αλεύρι κάνει «θαύματα» και οι μπίλιες μεταμορφώνονται σε πρωτόνια, ηλεκτρόνια και σωματίδια Higgs.

Ενα πείραμα μπορεί να ξεκινήσει με απλά υλικά. Η πλαστελίνη ζωντανεύει, το αλεύρι κάνει «θαύματα» και οι μπίλιες μεταμορφώνονται σε πρωτόνια, ηλεκτρόνια και σωματίδια Higgs.

Η σύγχρονη Φυσική και οι επιστημονικές εξελίξεις μπορούν να γίνουν αντικείμενο μελέτης και παιχνιδιού για τους μαθητές του δημοτικού και αυτό αποδεικνύουν ο Αγγελος Αλεξόπουλος, η Τίνα Νάντσου και ο Αγγελος Πατσιάς με το πρόγραμμα «Παίζοντας με τα Πρωτόνια» (της Σχολής Χιλλ), αλλά και το «Kids@CERN» (του Δημοτικού Σχολείου Φουρφουρά) που πραγματοποιούν σε συνεργασία με το CERN.

Πόσο διασκεδαστικό είναι το να «παίζει» κάποιος με τα πρωτόνια;

Α. Αλεξόπουλος:
«Σε ιδανικές συνθήκες, όλοι θα έπρεπε να βρίσκουμε κάτι διασκεδαστικό στα πρωτόνια, ανεξαρτήτως ηλικίας και επαγγέλματος… Ο συναρπαστικός κόσμος των φυσικών επιστημών θα θέλαμε να γίνει μια «παιδική χαρά» ανοιχτή για όλους».

Μπορούν οι επιστημονικές εξελίξεις να τραβήξουν το ενδιαφέρον μαθητών;

Τ. Νάντσου:
«Αν συνδεθούν με την καθημερινή ζωή των παιδιών, τότε ναι. Για παράδειγμα, στο CERN εφευρέθηκε το Web, ο παγκόσμιος ιστός δηλαδή, η οθόνη αφής και το ποντίκι του υπολογιστή. Αυτές οι εφαρμογές υπάρχουν σε όλα τα παιδικά δωμάτια. Τα παιδιά ενδιαφέρονται για ό,τι νέο δημιουργείται, αρκεί κανείς να μιλήσει στη δική τους γλώσσα και να τους τα παρουσιάσει σαν ένα παιχνίδι, ένα κυνήγι θησαυρού, ένα μεγάλο ταξίδι».
Πώς προέκυψε η ιδέα;



Τ. Νάντσου:
Η ιδέα ξεκίνησε το καλοκαίρι του 2013, όταν γνώρισα τον Αγγελο Αλεξόπουλο στο Εθνικό Πρόγραμμα Εκπαίδευσης Καθηγητών στο CERN. Εκεί του παρουσίασα τη δουλειά που κάνω μέσα από το blog μου «Πειράματα Φυσικής με Απλά Υλικά» και του πρότεινα να γίνει ένα πρόγραμμα για το CERN προσαρμοσμένο στην Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση. Εφέτος αποφασίσαμε το «Παίζοντας με τα Πρωτόνια» να αγκαλιαστεί και από άλλα σχολεία της Ελλάδας, ήρθαμε σε επαφή με τον Αγγελο Πατσιά από το Δημοτικό Φουρφουρά και έτσι γεννήθηκε το «Kids@CERN»».

Α. Πατσιάς:
«Με το «Kids@CERN» θέλαμε να δείξουμε ότι η γνώση, το όραμα, το ταξίδι, η δημιουργικότητα δεν κοιτάζουν ούτε σύνορα χωριών, ούτε νομών, ούτε χωρών και δεν ξεχωρίζουν ανθρώπους. Γεμάτοι ευγνωμοσύνη είδαμε έλληνες επιστήμονες από το CERN να αναθέτουν τις αποστολές και τα πιτσιρίκια να ενεργοποιούν τους πάντες για να καταφέρουν να ανταποκριθούν. Σκεφθείτε ότι επειδή η αποστολή πάει και στο σπίτι, υπήρχαν σαστισμένες γιαγιάδες που με ανοιχτό στόμα άκουγαν τις ερωτήσεις των παιδιών για τα φυσικά μεγέθη».
Τι σημαίνει για εσάς η στήριξη επιστημόνων όπως ο κ. Νανόπουλος;

Α. Αλεξόπουλος:
«Είναι ιδιαίτερα σημαντικό όταν επιστήμονες διεθνούς κύρους, όπως ο διακεκριμένος καθηγητής και πρόεδρος της Ακαδημίας Αθηνών κ. Δημήτρης Νανόπουλος, έρχονται σε επαφή τόσο με τα παιδιά όσο και με τους εκπαιδευτικούς. Το «Kids@CERN» είναι αδύνατον να τρέξει χωρίς τους επτά ερευνητές του CERN που δέχθηκαν να συμμετέχουν εθελοντικά. Αφιερώνουν χρόνο, ασχολούνται ενεργά γιατί πολύ απλά θέλουν να μοιραστούν τη χαρά της δουλειάς τους, τη χαρά της επιστήμης. Και το κίνητρό τους γίνεται ακόμη πιο ισχυρό όταν οι αποδέκτες είναι μικρά παιδιά».

* Ο Αγγελος Αλεξόπουλος είναι outreacher στο πείραμα CMS του CERN, η Τίνα Νάντσου είναι φυσικός και εκπαιδευτικός στη Σχολή Χιλλ και ο Αγγελος Πατσιάς είναι εκπαιδευτικός και διευθυντής του Δημοτικού Σχολείου Φουρφουρά.

* Δημοσιεύθηκε στο BHmagazino την Κυριακή 29 Μαρτίου 2015

ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Ακολούθησε το Βήμα στο Google news και μάθε όλες τις τελευταίες ειδήσεις.