Υπό την προεδρία του Αλέξη Τσίπρα συνεδρίασε το απόγευμα της Κυριακής το κυβερνητικό συμβούλιο. Σύμφωνα με πληροφορίες, εξετάστηκε η πορεία των διαπραγματεύσεων στις Βρυξέλλες και παρουσιάστηκαν τα νομοσχέδια που έρχονται στη Βουλή.

Τα νομοσχέδια αυτά είναι:

  • Επανασύστασης και λειτουργίας της ΕΡΤ. Η ψήφισή του θα ολοκληρωθεί άμεσα μετά το Πάσχα.
  • Σχέδιο νόμου του Υπουργείου Δικαιοσύνης «Κατάργηση των σωφρονιστικών καταστημάτων Γ’ τύπου και άλλες διατάξεις» με το οποίο επιχειρείται η συνολική αποκατάσταση της εύρυθμης λειτουργίας των φυλακών και του σωφρονιστικού συστήματος. Το σ/ν θα γίνει νόμος του Κράτους αμέσως μετά το σ/ν της ΕΡΤ Α.Ε.
  • Σχέδιο νόμου για την αποκατάσταση των αδικιών στους δημοσίους υπαλλήλους και την εύρυθμη λειτουργία του δημοσίου, τον περιορισμό της γραφειοκρατίας και την προώθηση της αξιοκρατίας.
  • Σχέδιο νόμου για την αναστολή των πλειστηριασμών της πρώτης κατοικίας και ρύθμιση των δόσεων των στεγαστικών δανείων με βάση το πραγματικό εισόδημα των οφειλετών.

O απολογισμός των δύο μηνών

Συμπληρώνοντας δύο μήνες ζωής, η κυβέρνηση κάνει απολογισμό έργου σε επίπεδο διαπραγματεύσεων, αλλά και νομοθετικό, τονίζοντας ότι στο σύντομο αυτό διάστημα έχει επιτελεστεί σημαντικό έργο, «η καταγραφή του οποίου αναδεικνύει την εντατική προσπάθεια και τη συντονισμένη λειτουργία της».

Αναλύοντας τις αποφάσεις που ελήφθησαν, τους νέους θεσμούς που δημιουργήθηκαν και τις προσπάθειες που καταβάλλονται για την αντιμετώπιση της οικονομικής κρίσης, η κυβέρνηση εκφράζει ικανοποίηση για την ψήφιση του νομοσχεδίου για την αντιμετώπιση της ανθρωπιστικής κρίσης και τη ρύθμιση των ληξιπρόθεσμων οφειλών, με τις 100 δόσεις.

Κεντρικό ζήτημα της κυβερνητικής πολιτικής το δίμηνο αυτό, τονίζεται στον απολογισμό, υπήρξε η διαπραγμάτευση με τους εταίρους και δανειστές για τη διαμόρφωση των όρων της μεταμνημονιακής εποχής και της μετάβασης από τα μνημόνια της λιτότητας στην περίοδο της κοινωνικής ευαισθησίας, δικαιοσύνης, ανάπτυξης και της αποκατάστασης της εθνικής κυριαρχίας και αξιοπρέπειας.

Ειδικότερα:

α) Η απόφαση του Eurogroup της 20/2/2015 καθιέρωσε το πλαίσιο της μεταβατικής περιόδου Φεβρουαρίου–Ιουνίου 2015, για την τελική συμφωνία αναδιάρθρωσης του χρέους και την διαμόρφωση νέου εθνικού σχεδίου οικονομικής ανασυγκρότησης και ανάπτυξης που θα καταστήσει το χρέος βιώσιμο.

β) Η Κυβέρνηση διαπραγματεύτηκε επίμονα και σε όλα τα επίπεδα τη συμφωνία νέων δράσεων σε αντικατάσταση των μνημονιακών, και έθεσε τα όρια και τα θέματα τα οποία είναι αδιαπραγμάτευτα.

Ταυτόχρονα τερμάτισε οριστικά την προκλητική παρουσία της τρόϊκας στα υπουργεία και τα δημόσια κτήρια της χώρας, απέρριψε δε κάθε απόπειρα επέμβασης των δανειστών στα προτεινόμενα υπό την κυβέρνηση σχέδια νόμου προς ψήφιση και το περιεχόμενό τους (νόμος για την ανθρωπιστική κρίση και τη ρύθμιση των ληξιπρόθεσμων οφειλών).

γ) Έκανε απολύτως σαφές σε όλα τα επίπεδα της ευρωζώνης και το ΔΝΤ, ότι δεν πρόκειται να συνεχίσει την εξυπηρέτηση του δημοσίου χρέους, από ίδιους πόρους, εάν οι δανειστές δεν προχωρήσουν άμεσα στην εκταμίευση των δόσεων τις οποίες καθυστερούν από το 2014. Η χώρα έχει να εισπράξει δόση από Κομισιόν ή ΔΝΤ από τον Αύγουστο του 2014, παρόλα αυτά εκπληρώνει κανονικά τις υποχρεώσεις της.

δ) Ζήτησε στη βάση της ίσης μεταχείρισης και των κανόνων λειτουργίας της ΕΚΤ, την άρση όλων των περιορισμών οι οποίοι έχουν επιβληθεί από τις 4/2/2015 σε βάρος αφ΄ ενός της χρηματοδότησης των ελληνικών τραπεζών αλλά και της χρηματοδότησης του Δημοσίου από τις ελληνικές τράπεζες.

ε) Ανέπτυξε πρωτοβουλία για την προσέλκυση επενδυτών/χρηματοδοτήσεις από τρίτες χώρες, όπως κυρίως η Κίνα στην οποία μετέβη επίσημη αποστολή υπό τον Αντιπρόεδρο της Κυβέρνησης.

στ) Τα παραπάνω ζητήματα αποτελούν απαραίτητες προϋποθέσεις για την εξυπηρέτηση του δημοσίου χρέους χωρίς να τίθεται σε διακινδύνευση πληρωμές του δημοσίου στους Έλληνες πολίτες, μισθοί, συντάξεις, υγεία, παιδεία, άμυνα, δημόσια έργα.

Η Κυβέρνηση, προστίθεται, «κληρονόμησε από την προηγούμενη Κυβέρνηση μια εξαιρετικά πρωτοφανή κατάσταση. Οι δανειστές ESM, IMF (ΔΝΤ) και ECB (ΕΚΤ), έχουν αναστείλει από το πρώτο εξάμηνο 2014 το σύνολο των εκταμιεύσεων και της χρηματοδότησης της χώρας, ποσά που είχαν σκοπό αποκλειστικά να εξυπηρετήσουν την πληρωμή του δημοσίου χρέους, η Ελλάδα συνέχισε να καταβάλλει στη λήξη τους ομόλογα του IMF, τόκους και δόσεις προς την ECB και ESM. Η Ελλάδα είναι η μοναδική χώρα που εξοφλεί το δημόσιο χρέος χωρίς αναχρηματοδότησή του, από ιδίους εθνικούς πόρους και εσωτερικό δανεισμό (T. Bills)».

Ακόμη, το Μαξίμου επιβεβαιώνει ότι σήμερα, Παρασκευή, ξεκινά το Brussels Group στις Βρυξέλλες το οποίο και συζητά πάνω στη λίστα μεταρρυθμίσεων της ελληνικής κυβέρνησης.

Στο απολογισμό του δίμηνου κυβερνητικού έργου τονίζεται ότι η κυβέρνηση συγκροτήθηκε σε πολύ σύντομο χρονικό διάστημα, λιγότερο των δύο ημερών, με διεκπεραίωση όλων των προβλεπόμενων διαδικασιών, γεγονός που δείχνει καλή προετοιμασία και συντονισμό ενεργειών.

Στο διάστημα των δύο μηνών, υπογραμμίζεται, έχει συνεδριάσει δύο φορές το Υπουργικό Συμβούλιο, ενώ συγκροτήθηκαν και συνεδρίασαν κατ’επανάληψη τα ακόλουθα Κυβερνητικά συλλογικά όργανα.

α) Το Κυβερνητικό Συμβούλιο (ΚΥ.ΣΥΜ.)
β) Το Κυβερνητικό Συμβούλιο Οικονομικής Πολιτικής (ΚΥ.Σ.ΟΙ.Π.) που συστήθηκε από τη νέα Κυβέρνηση
γ) Το ΚΥΣΕΑ το οποίο ολοκλήρωσε τις κρίσεις των Ενόπλων Δυνάμεων, Λιμενικού Σώματος και Ελληνικής Αστυνομίας – Πυροσβεστικής.

«Οι ρυθμοί συνεδρίασης των συλλογικών Κυβερνητικών Οργάνων εντείνονται, ώστε να εξασφαλίζεται πλήρως η συλλογική λειτουργία της Κυβέρνησης».

Στο ίδιο χρονικό διάστημα, προστίθεται, η κυβέρνηση ανακοίνωσε (Υπουργικό Συμβούλιο /27-2-2015) το νομοθετικό έργο το οποίο υλοποιεί σε πλήρη συνέπεια προς τις προγραμματικές δηλώσεις του πρωθυπουργού στη Βουλή.

Κατατέθηκε, εγκρίθηκε και έγινε δεκτός με μεγάλη πλειοψηφία ο νόμος για την «Επείγουσα αντιμετώπιση της ανθρωπιστικής κρίσης και άλλες διατάξεις».

Υλοποιήθηκε έτσι, τονίζεται από το Μαξίμου, η βασική προτεραιότητα του Κυβερνητικού Προγράμματος έναντι των δοκιμαζομένων από την οικονομική κρίση πολιτών και την Μνημονιακή λιτότητα.

Ρυθμίστηκαν ακόμη, προσθέτουν, ζητήματα οργάνωσης και λειτουργίας της κυβέρνησης και των κυβερνητικών οργάνων με κύρια δράση τη θεσμοθέτηση της Γενικής Γραμματείας κατά της Διαφθοράς για την επικουρία του έργου του Υπουργού Επικρατείας κατά της Διαφθοράς.

Κατατέθηκε, συζητήθηκε και έγινε δεκτό το Σχέδιο Νόμου για την ρύθμιση σε 100 δόσεις των ληξιπρόθεσμων οφειλών προς την εφορία και τα ασφαλιστικά ταμεία και άλλες διατάξεις, που ρυθμίζουν σημαντικά φορολογικά θέματα κατά της φοροδιαφυγής και της ταχύτερης είσπραξης των φορολογικών εσόδων κάθε κατηγορίας και είδους.

Ο νόμος αυτός, σύμφωνα με τις ίδιες κυβερνητικές πηγές, εκτιμάται ότι θα αυξήσει σημαντικά τα φορολογικά έσοδα κατά το τρέχον οικονομικό έτος, παράλληλα όμως, λόγω της άρσης του συνόλου των μέτρων καταστολής λόγω οφειλών, αναμένεται να συμβάλλει άμεσα και αποτελεσματικά στην επανεκκίνηση της Οικονομίας, με την επαναδραστηριοποίηση επιχειρήσεων που θα λάβουν τώρα, λόγω της ρύθμισης, φορολογική και ασφαλιστική ενημερότητα, άρση κατασχέσεων λογαριασμών και ποινικών διώξεων.

Με τη ρύθμιση κατά των εικονικών τριγωνικών συναλλαγών αναμένεται άμεση μείωση τιμών των εισαγόμενων προϊόντων πρώτης ανάγκης και σύλληψη φοροδιαφυγής μέσω της έκδοσης εικονικών τιμολογίων, αναφέρεται ακόμη στον κυβερνητικό απολογισμό.

Το ίδιο χρονικό διάστημα, προστίθεται, με σειρά αποφάσεων των αρμοδίων Υπουργών και τροπολογιών στα ψηφισθέντα νομοσχέδια, λύθηκαν σειρά σοβαρών ζητημάτων και εκπληρώθηκαν ή εκπληρώνονται βασικές προγραμματικές δεσμεύσεις της Κυβέρνησης:

(α) Διατήρηση των κυρίων και επικουρικών συντάξεων και του εφάπαξ στα επίπεδα που είχαν διαμορφωθεί την 31/12/2014 ώστε να μην μειωθούν περαιτέρω στα πλαίσια των μνημονιακών ρυθμίσεων.

«Η νέα κυβέρνηση, δηλαδή, ανέστειλε μνημονιακούς νόμους που προβλέπουν μαθηματικό τύπο για τον υπολογισμό του εφάπαξ που το μειώνει κατά πολύ, μη εφαρμογή του μηδενικού ελλείμματος για τις επικουρικές συντάξεις (ουσιαστικά θα τις μηδένιζαν…), καθώς και μη εφαρμογή του τριμηνιαίου δείκτη βιωσιμότητας των κύριων συντάξεων. Νόμους που είχε ψηφίσει η κυβέρνηση Σαμαρά και η νέα κυβέρνηση δεν εφαρμόζει!»

(β) Απαλλαγή από αντικειμενικά κριτήρια φορολόγησης όσων στερούνται εισόδημα και άλλες αναγκαίες ρυθμίσεις, για τη φορολογική ελάφρυνση των πολύ οικονομικά αδύναμων.