Σε κίνδυνο αναμένεται να τεθεί το συγκοινωνιακό έργο των λεωφορείων και των τρόλεϊ της Αθήνας τα επόμενα χρόνια, πλήττοντας την καθημερινότητα των πλέον ευάλωτων πολιτών αν δεν βρεθούν χρήματα, προκειμένου να ανανεωθεί το γηράσκον τμήμα του στόλου της εταιρείας Οδικές Συγκοινωνίες (ΟΣΥ) ΑΕ. Οπως αποκαλύπτει «Το Βήμα της Κυριακής», το 2016 θα μειωθεί σημαντικά λόγω της ηλικίας, της περιβαλλοντικής νομοθεσίας και των τεχνικών προβλημάτων ο ενεργός στόλος των λεωφορείων και των τρόλεϊ, κατά 22% και 38% αντίστοιχα, με αποτέλεσμα να έρθει «κουτσούρεμα» στα δρομολόγια των συγκοινωνιών, τα οποία μετά βίας «βγαίνουν» σήμερα.
Αν μάλιστα το ζήτημα του νέου στόλου δεν δρομολογηθεί, οι εκτιμήσεις της ΟΣΥ δείχνουν ότι το 2023 θα έχουν απομείνει μόλις 800 από τα περισσότερα από 2.000 διαθέσιμα σήμερα λεωφορεία. Ως εκ τούτου, το σύστημα των αστικών συγκοινωνιών αναζητεί τουλάχιστον 80 εκατ. ευρώ προκειμένου να ανανεώσει τον στόλο και να συνεχίσει να εκτελεί το υφιστάμενο συγκοινωνιακό έργο.
Γήρανση και συντήρηση
Ο στόλος της ΟΣΥ αποτελείται σήμερα από 2.387 λεωφορεία και τρόλεϊ, 17 τύπων συνολικά. Τα λεωφορεία (13 τύποι) έχουν μέση ηλικία 11,8 ετών, ενώ τα τρόλεϊ (τέσσερις τύποι) έχουν μέση ηλικία 12,7 ετών. Με βάση το σημερινό συγκοινωνιακό έργο, το οποίο κυμαίνεται στο 50% της προ του 2011 περιόδου, απαιτούνται σε καθημερινή βάση 1.265 λεωφορεία και 173 τρόλεϊ, καθώς και μία εφεδρεία της τάξεως του 20% (253 λεωφορεία και 35 τρόλεϊ) προκειμένου να μπορούν να αντικαθίστανται όσα οχήματα πηγαίνουν για σέρβις. Ετσι το σύστημα των οδικών συγκοινωνιών χρειάζεται 1.518 λεωφορεία και 208 τρόλεϊ διαθέσιμα κάθε μέρα.
Σήμερα ο ενεργός στόλος (το σύνολο του στόλου μείον τα προσωρινώς αποχαρακτηρισμένα λόγω βλαβών) των λεωφορείων ανέρχεται σε 1.870 οχήματα και των τρόλεϊ στα 292 οχήματα. Σύμφωνα με στελέχη της ΟΣΥ, ο ενεργός στόλος της εταιρείας περιλαμβάνει πολλά οχήματα με χαμηλό συντελεστή διαθεσιμότητας λόγω μεγάλης ηλικίας και σοβαρών βλαβών, καθώς από το 2010 υπάρχουν προβλήματα λόγω της διαρκούς μείωσης του τεχνικού προσωπικού και της αδυναμίας εξασφάλισης ομαλής ροής ανταλλακτικών εξαιτίας της δυσχερούς οικονομικής κατάστασης της ΟΣΥ. Ετσι, όπως εκτιμούν, δύσκολα αυτά τα οχήματα θα επανέλθουν στην εκτέλεση του συγκοινωνιακού έργου, καθώς η επισκευή και συντήρησή τους απαιτεί χρόνο, χρήμα και προσωπικό που δεν υπάρχει. Ηδη, ενώ οι συγκοινωνιακές ανάγκες σε αρθρωτά λεωφορεία απαιτούν 292 οχήματα καθημερινά στους δρόμους, κυκλοφορούν μόνο 235. Μάλιστα, κενό 60 οχημάτων για την κάλυψη των καθημερινών αναγκών των επιβατών υπάρχει και σε άλλους τύπους.
Εκτιμήσεις της ΟΣΥ, οι οποίες λαμβάνουν υπόψη τα σοβαρά τεχνικά προβλήματα και τις επερχόμενες ανάγκες τεχνικής υποστήριξης, δείχνουν ότι στα τέλη του 2016 ο ενεργός στόλος των λεωφορείων θα μειωθεί κατά 415 οχήματα (22%) και των τρόλεϊ κατά 134 οχήματα (38%), ως αποτέλεσμα της γήρανσης του στόλου, της αδυναμίας ουσιαστικής και οικονομικά συμφέρουσας επισκευής (με τα υφιστάμενα δεδομένα τεχνικού προσωπικού και χρηματορροών) και των περιορισμών της περιβαλλοντικής νομοθεσίας που αποκλείει τη χρήση οχημάτων ηλικίας άνω των 22 ετών στην Αθήνα.
«Στον αέρα» τα δρομολόγια
Προκειμένου να αντιμετωπίσει το πρόβλημα, η ΟΣΥ προχώρησε σε ανακατασκευή του στόλου των αρθρωτών λεωφορείων, με ρυθμό 34 οχημάτων κατ’ έτος, επίδοση χαμηλή λόγω των ελλείψεων σε τεχνικό προσωπικό. Παράλληλα η εταιρεία πρέπει να προχωρήσει σε ανακατασκευή εκατοντάδων παλαιότερων οχημάτων.
Ωστόσο, παρότι αποτελεί κοινό τόπο το γεγονός ότι η προμήθεια νέου στόλου πρέπει να δρομολογηθεί, και μάλιστα προβλέπεται στο Στρατηγικό Πλαίσιο Επενδύσεων Μεταφορών (ΣΠΕΜ) 2014-2025, δεν έχει συμπεριληφθεί στα έργα της νέας προγραμματικής περιόδου 2014-2020.
Σύμφωνα με στελέχη της ΟΣΥ, είναι σαφές ότι χωρίς την προμήθεια νέων οχημάτων το συγκοινωνιακό έργο θα τεθεί σε μεγάλο κίνδυνο, καθώς, αν δεν αγοραστεί νέος στόλος, από το 2023 δεν θα μπορούν να καλυφθούν οι συγκοινωνιακές ανάγκες της πρωτεύουσας.
Εισηγήσεις
Νέα οχήματα και συγκοινωνιακή πολιτική
Στελέχη της ΟΣΥ υπογραμμίζουν ότι το κόστος συντήρησης ενός παλαιού ηλικιακά στόλου είναι ιδιαίτερα υψηλό και επισημαίνουν ότι στην Ευρώπη το μέγιστο ωφέλιμο χρονικό διάστημα χρήσης ενός λεωφορείου δεν ξεπερνά τα 15 χρόνια. Παράλληλα σημειώνουν ότι οι διαδικασίες ολοκλήρωσης ενός διαγωνισμού είναι χρονοβόρες και ενδεχομένως να φτάνουν και τα τέσσερα χρόνια από την προκήρυξη ως την παραλαβή των πρώτων οχημάτων.
Εισηγήσεις
Νέα οχήματα και συγκοινωνιακή πολιτική
Στελέχη της ΟΣΥ υπογραμμίζουν ότι το κόστος συντήρησης ενός παλαιού ηλικιακά στόλου είναι ιδιαίτερα υψηλό και επισημαίνουν ότι στην Ευρώπη το μέγιστο ωφέλιμο χρονικό διάστημα χρήσης ενός λεωφορείου δεν ξεπερνά τα 15 χρόνια. Παράλληλα σημειώνουν ότι οι διαδικασίες ολοκλήρωσης ενός διαγωνισμού είναι χρονοβόρες και ενδεχομένως να φτάνουν και τα τέσσερα χρόνια από την προκήρυξη ως την παραλαβή των πρώτων οχημάτων.
Ετσι η εταιρεία προτείνει να ενταχθούν άμεσα στη νέα προγραμματική περίοδο 2014-2020 η κατ’ ελάχιστον προμήθεια σε πρώτη φάση: 120 αρθρωτών πετρελαιοκίνητων λεωφορείων (τουλάχιστον Euro VI), προϋπολογισμού 36 εκατ. ευρώ, και 180 τυπικών πετρελαιοκίνητων λεωφορείων (τουλάχιστον Euro VI), προϋπολογισμού 45 εκατ. ευρώ.
Επίσης προτείνει σε δεύτερη φάση να προχωρήσει η προμήθεια 45 τυπικών τρόλεϊ νέας τεχνολογίας, προϋπολογισμού 25 εκατ. ευρώ, ώστε σε συνδυασμό με τον εκσυγχρονισμό και την επέκταση του εναέριου δικτύου το τρόλεϊ να αποτελέσει βασικό μέσο μετακίνησης στο κέντρο της Αθήνας.
Ακόμη εισηγείται την πιλοτική προμήθεια οχημάτων φιλικών προς το περιβάλλον, όπως τέσσερα τρόλεϊ διπλής άρθρωσης (25 μ.) και μεταφορικής ικανότητας 200 ατόμων, προϋπολογισμού 6 εκατ. ευρώ, 20 υβριδικών λεωφορείων (12 και 18 μέτρων) με παράλληλο ή σειριακό σύστημα κίνησης, αθροιστικού προϋπολογισμού 7,5 εκατ. ευρώ, και πέντε τρόλεϊ τύπου midi, προϋπολογισμού 2 εκατ. ευρώ. Ηδη με επιστολές του προς το υπουργείο Υποδομών και τον ΟΑΣΑ ο επικεφαλής της ΟΣΥ κ. Γιάννης Οικονόμου έχει ζητήσει την ένταξη της προμήθειας νέου στόλου στη νέα προγραμματική περίοδο.
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ