Σαρωτικές αλλαγές στην Παιδεία εξήγγειλαν κατά την ομιλία τους στη Βουλή ο νέος υπουργός κ. Αρ. Μπαλτάς και ο αναπληρωτής υπουργός του κ. Τ. Κουράκης. Παρ’ ότι δε ο κ. Μπαλτάς με στόμφο κατέκρινε τη Δευτέρα στη Βουλή τις κυβερνήσεις που ανακαλούν με το «καλημέρα» τις πολιτικές των προηγούμενων, λίγο αργότερα ο κ. Κουράκης ανακοίνωσε ότι ανακαλούνται σχεδόν στο σύνολό τους οι αποφάσεις των υπουργών της τελευταίας δεκαετίας τουλάχιστον.
Μεταξύ αυτών αναμένεται να ανακληθεί και η πρόσφατη εγκύκλιος του υπουργείου Παιδείας για την αλλαγή του ωρολογίου προγράμματος στα δημοτικά και την εισαγωγή μιας ώρας μελέτης ώστε να μην έχουν οι μαθητές φόρτο εργασίας στο σπίτι και δύο διδακτικών ωρών Φυσικής Αγωγής και Μελέτης Περιβάλλοντος, η οποία και θα εφαρμοζόταν από τον Μάρτιο…
Πάντως, οι αλλαγές που εξαγγέλθηκαν είναι τόσες πολλές (και αρκετές από αυτές δαπανηρές), που είναι αμφίβολο αν αρκούν τέσσερα χρόνια.
Συγκεκριμένα και σύμφωνα με όσα ανακοινώθηκαν στη Βουλή:
– Καταργούνται τα Συμβούλια Διοίκησης στα ΑΕΙ και όσοι από τους «αιώνιους» φοιτητές τους το θέλουν μπορούν να επιστρέψουν στις σπουδές τους.
– Δεν αλλάζει για τις επόμενες δυο σχολικές χρονιές το σύστημα των πανελλαδικών εξετάσεων, αλλά είναι βέβαιο ότι αλλάζει από την ερχόμενη χρονιά. Εφέτος καταργούνται η Τράπεζα Θεμάτων και οι πανελλαδικού τύπου προαγωγικές εξετάσεις της Α’ και της Β’ Λυκείου. Πάντως εξαγγέλθηκε η αποσύνδεση προαγωγικών και απολυτήριων εξετάσεων στο Λύκειο από την εισαγωγή στα ιδρύματα ανώτατης εκπαίδευσης, χωρίς όμως περισσότερες λεπτομέρειες.
– Επανέρχεται η Διεύθυνσης Ιδιωτικής Εκπαίδευσης του υπουργείου Παιδείας και οι εκπαιδευτικοί τους θα επανενταχθούν ως προς τα εργασιακά τους στο υπουργείο Παιδείας. Αναμένεται και νέος νόμος για την ιδιωτική εκπαίδευση, όπως και νέες διατάξεις για τη λειτουργία των φροντιστηρίων.
– Σταματούν οι συγχωνεύσεις και καταργήσεις σχολείων, ενώ επανεξετάζονται οι περιπτώσεις αυτών που συγχωνεύτηκαν ή καταργήθηκαν.
– Αλλάζουν τα αναλυτικά προγράμματα και τα βιβλία στα σχολεία, επανέρχονται τα «συσσίτια» με μικρογεύματα στις σχολικές μονάδες αλλά και προγράμματα προληπτικής ιατρικής και εμβολιασμών.
– Μειώνονται οι μαθητές ανά τμήμα στα σχολεία και αυξάνεται ο αριθμός ξένων γλωσσών που διδάσκονται.
– Εξωσχολικές δραστηριότητες επαναφέρουν τη λογική του «ανοικτού» σχολείου, που αποτελεί ωστόσο σχεδιασμό που είχε εξαγγείλει και η κυβέρνηση Γιώργου Παπανδρέου, αλλά ποτέ τελικά δεν εφαρμόστηκε.
– Ιδρύεται Ενιαίο Σχολείο Θεωρίας και Πράξης με κοινή γενική και τεχνική εκπαίδευση.
– Μέσος όρος θα είναι το 9,5 για την προαγωγή των μαθητών στο Λύκειο.
– Επαναπροσλαμβάνονται οι σχολικοί φύλακες.
– Καταργούνται οι μεταγυμνασιακές Σχολές Επαγγελματικής Κατάρτισης (ΣΕΚ) και αναδιαμορφώνεται το μεταλυκειακό έτος των Επαγγελματικών Λυκείων (ΕΠΑΛ) από έτος μαθητείας σε έτος ειδίκευσης αποφοίτων ΕΠΑΛ και επαναφορά του από την άτυπη στην τυπική εκπαίδευση.
– Επανέρχονται οι ειδικότητες των ΕΠΑΛ που καταργήθηκαν και επανέρχονται στην υπηρεσία οι εκπαιδευτικοί που απολύθηκαν.
– Θεσπίζονται περισσότερα επιστημονικά πεδία για τους εφετινούς μαθητές της Β’ Λυκείου.
– Αναβαθμίζονται τα δημοτικά και ολοήμερα σχολεία. Στην Αθήνα ωστόσο σοβαρές καθυστερήσεις στον διεθνή διαγωνισμό προμήθειας τροφίμων -ύψους σχεδόν 1 εκατ. ευρώ- έχει στερήσει εφέτος το Δημοτικό Βρεφοκομείο από τη δυνατότητα να προετοιμάζει καθημερινά 10.500 μερίδες φαγητού που διανέμονται στους βρεφονηπιακούς σταθμούς, στα σχολεία και στα συσσίτια του δήμου.
– Αλλάζει εκ νέου ο νόμος για την ειδική αγωγή.
– Επανέρχεται η ενισχυτική διδασκαλία και η πρόσθετη διδακτική στήριξη.
– Εντάσσονται στην εκπαίδευση δράσεις αντιρατσιστικής εκπαίδευσης και αναπτύσσεται η διαπολιτισμική εκπαίδευση και οι τάξεις υποδοχής, ενώ αναβαθμίζεται η εκπαίδευση των μουσουλμανοπαίδων της Θράκης