Αρ. Μπαλτάς: Από την επόμενη χρονιά οι αλλαγές στις πανελλαδικές εξετάσεις

«Δεν θα κάνουμε βίαιες αλλαγές που θα αναστατώσουν τις ελληνικές οικογένειες ή θα αγχώσουν τα παιδιά στη μέση της σχολικής χρονιάς» λέει μιλώντας στο «Βήμα» ο νέος υπερ-υπουργός Πολιτισμού, Παιδείας και Θρησκευμάτων

«Δεν θα κάνουμε βίαιες αλλαγές που θα αναστατώσουν τις ελληνικές οικογένειες ή θα αγχώσουν τα παιδιά στη μέση της σχολικής χρονιάς» λέει μιλώντας στο «Βήμα» ο νέος υπερ-υπουργός Πολιτισμού, Παιδείας και Θρησκευμάτων κ. Αριστείδης Μπαλτάς, πανεπιστημιακός καθηγητής, έμπειρος στα θέματα διοίκησης και με γνώση των διαδικασιών που απαιτούνται για τη θεμελίωση αλλαγών που προορίζεται να διαρκέσουν.
Ο κ. Μπαλτάς δηλώνει πως «όταν μια κυβέρνηση αναλαμβάνει εν μέσω σχολικής χρονιάς είναι βέβαιον ότι δεν πρέπει να αναταράξει συστήματα και να προχωρήσει σε άμεσες και βαθιές αλλαγές». Ο νέος υπουργός Παιδείας ξεκαθαρίζει ότι εφέτος θα γίνουν μόνο μικροδιορθώσεις στο σύστημα, ενώ οι αλλαγές που έχει συμπεριλάβει ο ΣΥΡΙΖΑ στο πρόγραμμά του θα θεσμοθετηθούν μεν το επόμενο χρονικό διάστημα αλλά θα ισχύσουν από την επόμενη χρονιά και έπειτα από προσεκτικό σχεδιασμό και διάλογο για να αποφευχθούν και οι παρενέργειες που ακολουθούν, σχεδόν πάντοτε, τη βιασύνη.
«Ανενεργή η «Τράπεζα»
Το βέβαιο είναι ότι θα γίνουν μεγάλες αλλαγές στο σύστημα των πανελλαδικών εξετάσεων. Αυτές όμως θα ισχύσουν από την επόμενη χρονιά.

Απο εφέτος, ωστόσο, δεν θα εφαρμοσθεί ο θεσμός της «Τράπεζας θεμάτων» στο Λύκειο, χωρίς όμως και να καταργείται επίσημα, εν μέσω σχολικής χρονιάς. Ετσι, η «Τράπεζα θεμάτων» θα υπάρχει ουσιαστικά στα σχολεία, αλλά θα είναι πιθανότατα ανενεργή, καθώς θα είναι στην διακριτική ευχέρεια των εκπαιδευτικών το αν θα χρησιμοποιήσουν ή όχι τα θέματά της. Οι εκπαιδευτικοί δεν θα είναι υποχρεωμένοι να κάνουν χρήση της «Τράπεζας», αλλά ταυτόχρονα αν την χρειαστούν για όσα θέματα θέλουν θα μπορούν να το κάνουν.

Παράλληλα, οι πανελλαδικού τύπου εξετάσεις στην Α’ και την Β’ Λυκείου καταργούνται ουσιαστικα από εφέτος, καθώς πρόκειται για ένα θεσμό που σύμφωνα με τον νόμο που ισχύει θα «εξαργυρωνόταν» στις πανελλαδικές εξετάσεις της επόμενης και της μεθεπόμενης χρονιάς για τους εφετινούς μαθητές των δυο αυτών τάξεων.
Οι εφετινοί μαθητές της Α’ και της Β΄Λυκείου έτσι, θα πρέπει να ξέρουν ότι οι επιδόσεις τους το καλοκαίρι, στις προαγωγικές εξετάσεις των σχολείων τους, δεν θα μετρούν σε κανένα ποσοστό για τις πανελλαδικές εξετάσεις που θα δώσουν στην Γ’ Λυκείου.
Κατα τα άλλα δεν αλλάζει τίποτα εφέτος για όσους μαθητές του Λυκείου δίνουν προαγωγικές ή πανελλαδικές εξετάσεις το καλοκαίρι. Απλά θα «ελαφρύνει» κατα το δυνατόν η εξεταστική πίεση για τους χιλιάδες υποψήφιους, κατά τη έκφραση που χρησιμοποίησε ο κ. Μπαλτάς, μιλώντας στο «Βήμα».
Σε κάθε περίπτωση, προτεραιότητα για τον νέο υπουργό Παιδείας θα είναι η «ανθρωπιστική κρίση», όπως χαρακτηριστικά την αποκάλεσε, στον χώρο της Παιδείας, δηλαδή οι άνθρωποι που απομακρύνθηκαν από τις τάξεις, οι εκπαιδευτικοί, οι σχολικοί φύλακες, η αποκατάσταση της θέρμανσης και της καθαριότητας και η ενίσχυση των σχολικών υποδομών.

«Οπως είπε και ο Πρωθυπουργός στο πρώτο Υπουργικό Συμβούλιο της κυβέρνησής μας, όποιες δηλώσεις έγιναν για θέματα πολιτικής μας πριν από τις προγραμματικές δηλώσεις της κυβέρνησης ήταν πρόωρες»
δηλώνει ο κ. Μπαλτάς μιλώντας στο «Βήμα». «Τα θέματα που αφορούν το δικό μου υπουργείο είναι πολλά. Για κάθε θέμα που έχει τεθεί θα μελετηθούν όλα τα επί μέρους ζητήματα που το συνθέτουν και θα γίνουν ανακοινώσεις μετά τις προγραμματικές δηλώσεις της κυβέρνησης» αναφέρει.
Πάντως αναφέρει ότι πρόκειται για ένα υπουργείο «τεράστιο, που χρειάζεται μια αντίληψη που να συνενώνει σε ένα νέο σώμα τις αντιλήψεις μας για όλες τις πλευρές του, για την Παιδεία, τον αθλητισμό, την έρευνα, τον πολιτισμό. Πρέπει όλες αυτές οι πλευρές να συνδεθούν μεταξύ τους χωρίς καμία να προσπαθήσει να καπελώσει την άλλη» υπογραμμίζει.
Τα ΑΕΙ και τα συμβούλια
Ο κ. Μπαλτάς, προερχόμενος ο ίδιος από ένα πανεπιστήμιο με δυναμική την εκπροσώπηση της αριστερής διανόησης αλλά και έντονη την ανάμειξή του στην έρευνα, στη βιομηχανία και στην αγορά, το Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο, αναλαμβάνει το χαρτοφυλάκιό του με το βλέμμα στραμμένο στα πανεπιστήμια. Πρόκειται άλλωστε για τον χώρο που βρίσκεται σε αναβρασμό επί δύο συνεχόμενα χρόνια, με ιδρύματα στο θεσμικό… έλεος ενός νόμου-πλαισίου ο οποίος, σύμφωνα με μεγάλη μερίδα της πανεπιστημιακής κοινότητας, έχει αποτύχει, υποχρηματοδοτούμενα, χωρίς τις στοιχειώδεις υπηρεσίες φύλαξης και καθαριότητας, αλλά και με ανοικτές τις πληγές που άνοιξε το καθεστώς της διαθεσιμότητας των διοικητικών υπαλλήλων τους.

«Υπάρχουν πολλά και επείγοντα ζητήματα που πρέπει να λυθούν στα πανεπιστήμια, έχουν γίνει πολύ μεγάλες αδικίες και ο διάλογος πρέπει να ξεκινήσει άμεσα για να βρούμε λύσεις»
λέει ο κ. Μπαλτάς. «Είναι γνωστό ότι διαφωνούμε κάθετα με αυτόν τον νόμο, είμαστε αντίθετοι» λέει ξεκάθαρα ο νέος υπουργός Παιδείας. Ωστόσο ξεκαθαρίζει ότι σε όλες τις αλλαγές θα πρέπει να προηγηθεί διάλογος.
Ανοικτό παραμένει ωστόσο το ερώτημα αν θα συνεχίσουν τη θητεία τους οι πρυτάνεις που εξελέγησαν σε οκτώ πανεπιστήμια το καλοκαίρι με βάση τις διατάξεις του νέου νόμου-πλαισίου που προωθήθηκε επί υπουργίας Διαμαντοπούλου στην Παιδεία. Από αυτά ακέφαλο παραμένει μόνο το Πανεπιστήμιο Αθηνών, όπου όμως οι διαδικασίες εκλογής του νέου πρύτανη προχωρούν κανονικά, με επικρατέστερο υποψήφιο για τη θέση τον πρόεδρο της Ιατρικής Σχολής Αθηνών κ. Θάνο Δημόπουλο.
Για το θέμα αυτό ο νέος υπουργός Παιδείας δεν έχει λάβει ακόμη καμία απόφαση, ενώ θα μελετήσει το θέμα τις επόμενες ημέρες, έπειτα από συναντήσεις και με τους εκπροσώπους των πανεπιστημίων. Βέβαιο θεωρείται ωστόσο ότι, ακόμη και αν δεν καταργηθούν, θα παροπλιστούν πλήρως τα Συμβούλια Ιδρυμάτων, τα μέλη των οποίων ωστόσο δεν έκαναν και τίποτε τα προηγούμενα χρόνια για την αναζήτηση πόρων χρηματοδότησης των ΑΕΙ εκτός κρατικού προϋπολογισμού, «αποστολή» που είχε διαφημιστεί και συνδεθεί στενά με τη συγκρότησή τους.

Βαθιές τομές
Τι θα γίνει με τους καθηγητές της δευτεροβάθμιας

Ο νέος υπουργός Παιδείας είναι παλιό και ιστορικό στέλεχος του πανεπιστημιακού «μπλοκ» της ριζοσπαστικής Αριστεράς και ανήκε στην ευρύτερη ομάδα των «λοχαγών» του ΕΜΠ που αποτελούν τον ιδεολογικό πυρήνα του κόμματος στο Ιδρυμα. Οι εκπρόσωποι του ΕΜΠ πρωτοστάτησαν και στις διαμαρτυρίες για την απομάκρυνση των διοικητικών υπαλλήλων των ΑΕΙ με το μέτρο της διαθεσιμότητας. Πάνω σε αυτό, ο αναπληρωτής υπουργός κ. Κουράκης δήλωσε ότι θα επιστρέψουν όλοι κανονικά στις θέσεις τους.
Η κυβέρνηση θα επεξεργαστεί τις επόμενες ημέρες πώς θα μπορέσουν να επιστρέψουν στις θέσεις τους ακόμη οι εκπαιδευτικοί της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης που απολύθηκαν, κυρίως εκείνοι της Επαγγελματικής Εκπαίδευσης και των ειδικοτήτων που καταργήθηκαν επί ηγεσίας Αρβανιτόπουλου στην παιδεία.
Πάντως ο κ. Μπαλτάς δήλωσε ήδη ότι «από τη μεταπολίτευση και μετά η παιδεία αντιμετωπίζεται ευκαιριακά και δεν αντιμετωπίζεται ως δημόσιο αγαθό. Αυτό πρέπει να το αλλάξουμε. Θα προχωρήσουμε σε βαθιές αλλαγές, που όμως δεν θα είναι απλά αντίδραση σε παλαιότερες πολιτικές». Και ξεκαθάρισε ότι αυτό είναι ένα «πολύ μεγάλο έργο, που πρέπει να αναληφθεί από την ίδια την κοινωνία, γιατί το σχολείο πρέπει να γίνει ένα κύτταρο ζωής», ένα κύτταρο που θα ενώσει την κάθε γειτονιά, θα φέρει κοντά τους ανθρώπους της και θα γίνει η καρδιά της και εκεί ακριβώς θα αναζητηθούν νέες εκπαιδευτικές κατευθύνσεις με τη συμμετοχή όλων.

ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Ακολούθησε το Βήμα στο Google news και μάθε όλες τις τελευταίες ειδήσεις.