Μία ημέρα μετά την επίσκεψη του κινέζου πρεσβευτή στον νέο πρωθυπουργό κ. Αλέξη Τσίπρα στο Μέγαρο Μαξίμου ο αναπληρωτής υπουργός Ναυτιλίας και Αιγαίου κ. Θεόδωρος Δρίτσας αναφερόμενος στο θέμα της Cosco δήλωσε ότι τέτοιου είδους συμφωνίες θα γίνονται στο πλαίσιο διακρατικών συμφωνιών.
Παράλληλα σημείωσε ότι επιδίωξη είναι η ενίσχυση των σχέσεων τόσο με την Κίνα όσο και με άλλες χώρες σημειώνοντας όσοι τον άκουσαν πως έστειλε μήνυμα προς τη Ρωσία που ενδιαφέρεται για το λιμάνι της Θεσσαλονίκης. Επίσης τόνισε ότι κάθε συμφωνία θα πρέπει να ανταποκρίνεται στις ανάγκες της κοινωνίας και της οικονομίας.
Διακρατικές συμφωνίες
Ειδικότερα, όπως είπε, δεν ερχόμαστε για να δημιουργήσουμε προβλήματα, αλλά για να επιλύσουμε. «Κάθε τι που έχει εγκατασταθεί με συμβάσεις στη χώρα μας δεν μπορεί παρά να είναι κατ’ αρχήν σεβαστό. Εμείς θέλουμε να πούμε ότι αντιμετωπίζουμε με πολλή σοβαρότητα τις συμβατικές υποχρεώσεις που έχει αναλάβει το ελληνικό κράτος. Έχουμε την άποψή μας πάντα στις επενδύσεις και στις συμβάσεις ότι πρέπει να κυριαρχεί το δημόσιο συμφέρον και πρέπει κάθε τέτοια σύμβαση να ανταποκρίνεται πρωτίστως στις ανάγκες της κοινωνίας και της οικονομίας» ανέφερε ο κ. Δρίτσας.
Και συμπλήρωσε: «Το πρώτιστο ζήτημα για εμάς είναι ότι τέτοιου είδους κεντρικού και στρατηγικού χαρακτήρα συμφωνίες εντάσσονται στο πλαίσιο διακρατικών συμφωνιών αναβάθμισης των σχέσεων της χώρας μας με κάθε χώρα πέραν της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Επιδιώκουμε συστηματική αναβάθμιση των σχέσεών μας με την Κίνα όπως και με άλλες χώρες στην κατεύθυνση μιας συνολικότερης διαδικασίας προώθησης λύσεων και συμφωνιών αμοιβαίου ενδιαφέροντος».
Σταματά η ιδιωτικοποίηση των λιμανιών
Σημείωσε ακόμη ότι όλη η ναυτιλιακή κοινότητα είδαν με πολύ μεγάλη επιφύλαξη ή και με πολύ μεγάλο αρνητισμό και διαφωνία την εξέλιξη για την πώληση του πλειοψηφικού πακέτου του Οργανισμού Λιμένος Πειραιά (ΟΛΠ) σε ιδιώτες και εναντιώθηκαν σε αυτό.
Πρόσθεσε μάλιστα: «Αυτή η κυβέρνηση έρχεται να δικαιώσει την άποψη αυτή. Ο Οργανισμός Λιμένος Πειραιά και ο Οργανισμός Λιμένα Θεσσαλονίκης (ΟΛΘ) πρέπει να διατηρηθούν σε παράλληλη βάση γιατί αυτό πραγματικά μπορεί να αποτελέσει την προϋπόθεση για μια παραγωγική ανασυγκρότηση».
Η τοποθέτηση αυτή προκάλεσε τα έντονα χειροκροτήματα των παρευρισκομένων στην τελετή.
Ερωτηματικό προκαλεί πλέον και η συνέχιση ή όχι της λειτουργίας της Ρυθμιστικής Αρχής Λιμένων (ΡΑΛ) καθώς στόχος της Αρχής ήταν να παρακολουθεί την εφαρμογή των όρων και των διατάξεων των συμβάσεων παραχώρησης στους λιμένες, αλλά και την εφαρμογή της κείμενης εθνικής και ευρωπαϊκής νομοθεσίας και η σύστασή της είχε κριθεί απαραίτητη από τα στελέχη της τρόικας προκειμένου να ξεκινήσει η διαδικασία αποκρατικοποιήσεων των λιμένων.
Επιπροσθέτως ο κ. Δρίτσας, απευθυνόμενος στο προσωπικό, ένστολο και πολιτικό, τους διαβεβαίωσε ότι δεν θα τους αιφνιδιάσουν ποτέ και δεν θα αντιμετωπίσουν αυθαίρετες επιλογές και επίσης πως δεν τους θεωρούν αναλώσιμους, αλλά πλουτοπαραγωγική πηγή.
Είπε ακόμη ότι κινδυνεύει η ναυτοσύνη των Ελλήνων στη χώρα μας από τις εξελίξεις και στέλνοντας ένα μήνυμα προς όλους τους παριστάμενους ανέφερε ότι θα επιδιωχθεί η αναβάθμιση του Λιμενικού και πως οι πόρτες του υπουργείου θα είναι ανοικτές σε όλο τον κόσμο της ναυτιλίας, τους επιχειρηματίες και τους εργαζόμενους, χωρίς ιδιαίτερη προνομιακή μεταχείριση κανενός. Τόνισε επιπλέον ότι ένα από τα πρώτιστα ζητήματα που θα εξεταστεί είναι η ανεργία των ναυτικών.
Βιώσιμες λύσεις για την ακτοπλοΐα
Από την πλευρά του ο υπουργός Οικονομίας, Υποδομών, Ναυτιλίας και Τουρισμού κ. Γιώργος Σταθάκης διευκρίνισε ότι είναι αδιαπραγμάτευτη η αυτοτέλεια του υπουργείου Ναυτιλίας.
Είπε ακόμη ότι «θα υπάρχει διάλογος, θα υπάρχει συζήτηση, θα υπάρχει η καλύτερη δυνατή αναζήτηση λύσεων με τον τρόπο που θα δίνει πραγματικά μια διέξοδο και μια προοπτική».
Ο νέος υπουργός ανέφερε ακόμη ότι «η δυναμική της Ναυτιλίας είναι τεράστια και σας υπενθυμίζω ότι ένα στα τρία ευρώ που έρχεται ως συνάλλαγμα στη χώρα μας προέρχεται από τη Ναυτιλία».
Πρόσθεσε ακόμη ότι η ναυτιλία πρέπει να αποτελέσει έναν πόλο γύρω από τον οποίο να αυξηθούν οι διασυνδέσεις με την εγχώρια οικονομία και εκεί μπορούν να γίνουν πολλά πράγματα.
Συμπλήρωσε επίσης ότι «το ίδιο ισχύει και για την ακτοπλοΐα, πρέπει να βρούμε λύσεις βιώσιμες που να ανταποκρίνονται στις ανάγκες των συμπολιτών μας στα νησιά».
Για τα λιμάνια είπε ότι «δεν υπάρχει η παραμικρή αμφιβολία ότι θα δουλέψουμε με κάθε τρόπο τη δυνατότητα της Ελλάδας να είναι ένας διεθνής κόμβος μεταφορών και από ένα σημείο και πέρα να έχει υποστηρικτικές δραστηριότητες» αλλά θα αλλάξει ο τρόπος και οι διαδικασίες που είχαν επιλεγεί ως τώρα.
Μ. Βαρβιτσιώτης: Κίνδυνος ανασφάλειας για επενδύσεις
Νωρίτερα ο απερχόμενος υπουργός κ. Μιλτιάδης Βαρβιτσιώτης είχε πει ότι «υπογράψαμε με τη ναυτιλιακή κοινότητα συμφωνία για 420 εκατ. αύξηση της φορολογίας μέσα από το πρακτικό της οικειοθελούς συνεισφοράς. Και επιβάλαμε φόρους για πρώτη φορά και ήδη φορολογούνται υποχρεωτικά περίπου 3.800 πλοία, ενώ μέσα από την οικειοθελή συνεισφορά άλλα 420 εκατ. ευρώ θα εισρεύσουν στα κρατικά ταμεία, τα επόμενα τρία χρόνια».
Για την ακτοπλοΐα είπε ότι «οποιεσδήποτε λογικές κρατικοποίησης του συγκεκριμένου κλάδου θα φέρουν πίσω τη θετική προοπτική που υπάρχει». Σημείωσε ακόμη ότι «είναι σημαντικό να μη διαταράξουμε τη σχέση που έχει αναπτύξει η χώρα μας, της στρατηγικής συνεργασίας με την Κίνα. Και δεν είναι φρόνιμο μια συμφωνία που άρχισε ήδη από προχθές να υλοποιείται μετά την ψήφιση της στη Βουλή να μπει πάλι στις ελληνικές καλένδες οποιασδήποτε αναδιαπραγμάτευσης που θα σημάνει ανασφάλεια στο επενδυτικό περιβάλλον».
Για τις ιδιωτικοποιήσεις του ΟΛΠ και του ΟΛΘ ο κ. Βαρβιτσιώτης σημείωσε ότι «οι μεγαλύτερες εταιρείες του πλανήτη στη διαχείριση λιμανιών ανταποκρίθηκαν με επενδύσεις που σήμαιναν αρκετά δισεκατομμύρια ευρώ. Αυτό το επενδυτικό κλίμα που έχει καλλιεργηθεί θα πρέπει να διατηρηθεί αν θέλουμε να βγάλουμε τη χώρα μας από την ύφεση και αν θέλουμε να αντιμετωπίσουμε τον μεγάλο βρόγχο της ανεργίας».
Πριν από την τελετή τηρήθηκε ενός λεπτού σιγή για τους δύο πιλότους της Πολεμικής Αεροπορίας που έχασαν τη ζωή τους στην Ισπανία.