Η άκαρπη προσπάθεια της προέδρου του Τμήματος Ναυτιλίας του Πανεπιστημίου Αιγαίου κυρίας Ελένης Α. Θανοπούλου μια ημέρα του 2012 να ενημερωθεί από λιμεναρχείο για το εάν υπήρχε απαγορευτικό απόπλου την οδήγησε στο να πάρει την απόφαση να προτείνει τη δημιουργία της ιστοσελίδας apagoreytiko.gr.
Στόχος της, λέει, να ενημερώνονται οι επιβάτες έγκαιρα για τις ημέρες και ώρες που δεν θα αναχωρούν τα πλοία λόγω δυσμενών καιρικών συνθηκών αλλά και να εκπαιδευτούν πάνω σε θέματα ασφάλειας. Οπως επισημαίνεται σε σχετική ανακοίνωση, σκοπός είναι «η διευκόλυνση του έργου των λιμενικών και τουριστικών υπηρεσιών και η εκπαίδευση του κοινού και προώθηση της κουλτούρας ασφάλειας (safety culture)». Και σημειώνει ότι υπάρχουν στιγμές που οι επιβάτες μη γνωρίζοντας ότι η απαγόρευση αναχώρησης πλοίου γίνεται πρωτίστως για τη δική τους ασφάλεια αντιδρούν έντονα.
Η ιστοσελίδα –σύμφωνα με την πρότασή της –θα είναι σε τέσσερις γλώσσες. Στα ελληνικά, στα αγγλικά ως διεθνή γλώσσα καθώς επίσης στα ρωσικά και στα κινεζικά, καθώς ένας σημαντικός αριθμός τουριστών που επισκέπτεται τα ελληνικά νησιά μιλούν τις συγκεκριμένες γλώσσες.
Επίσης από τη στιγμή που θα ξεκινήσει να λειτουργεί η ιστοσελίδα, η δημιουργία της οποίας αποτελεί πρωτοβουλία μελών του Τμήματος Ναυτιλίας και Επιχειρηματικών Υπηρεσιών με την υποστήριξη μελών του Τμήματος Μηχανικών Οικονομίας και Διοίκησης, θα διαμορφωθούν και εφαρμογές για «έξυπνα» τηλέφωνα έτσι ώστε ο επιβάτης να γνωρίζει ανά πάσα στιγμή εάν θα αναχωρήσει το πλοίο με το οποίο σκοπεύει να ταξιδέψει.
Το κόστος προετοιμασίας έχει αναληφθεί εξ ολοκλήρου από τα μέλη της ομάδας πρωτοβουλίας από το 2012 και έχει ενημερωθεί τόσο η πολιτική όσο και η φυσική ηγεσία του Λιμενικού Σώματος που το έχουν δει θετικά.
Οπως τονίζεται στην ανακοίνωση, «πρόκειται για μια ιστοσελίδα σχεδιασμένη από μέλη του Πανεπιστήμιου Αιγαίου για τα λιμεναρχεία έτσι ώστε το κάθε κατά τόπους λιμεναρχείο να συνδέεται με τα στοιχεία που θα του έχουν χορηγηθεί για να εισαγάγει την κατάσταση ύπαρξης απαγορευτικού απόπλου και την ώρα επόμενης ενημέρωσης για όλα τα προγραμματισμένα δρομολόγια επιβατηγών πλοίων».

Αναφορικά με τα αναμενόμενα άμεσα αποτελέσματα αυτά θα είναι: «Η άμεση ηλεκτρονική ενημέρωση και πληροφόρηση του κοινού, η αποφυγή ταλαιπωρίας από την πλευρά των λιμεναρχείων αφού με μια διαδικασία λεπτών θα έχουν ενημερώσει το κοινό, η αποφυγή ταλαιπωρίας από την πλευρά του κοινού καθώς δεν θα περιμένει χωρίς λόγο στο λιμάνι συχνά σε κάκιστες καιρικές συνθήκες (για περιπτώσεις πλοίων σε γραμμή με προσεγγίσεις σε περισσότερα από ένα λιμάνια) και η αποφυγή ταυτόχρονης ταλαιπωρίας λιμεναρχείων – κοινού, καθώς προβλέπεται να μειωθούν δραστικά τα τηλεφωνήματα στα κατά τόπους λιμεναρχεία που οδηγούν σήμερα πολλές φορές στο να παραμένουν κατειλημμένες οι γραμμές έκτακτης ανάγκης».

Οπως είπε η κυρία Θανοπούλου αμέσως μετά την ορκωμοσία κυβέρνησης η πρόταση αυτή θα κατατεθεί εκ νέου στην πολιτική ηγεσία και ευελπιστεί σε σύντομο χρονικό διάστημα να υλοποιηθεί.
Η καθηγήτρια του Πανεπιστημίου Αιγαίου θέτει και μια άλλη παράμετρο για να είναι έγκυρη η ενημέρωση των επιβατών. Θα πρέπει, σημειώνει, να κλείσει ένα «παράθυρο» γιατί σε αντίθετη περίπτωση τα όσα αναγράφει η ιστοσελίδα δεν θα είναι έγκυρα. Το «παράθυρο» αυτό σχετίζεται με όσα αναφέρονται στην παράγραφο 2 του άρθρου 18 της Ευρωπαϊκής Οδηγίας (2002/59/ΕΚ), σύμφωνα με την οποία ο πλοίαρχος κατά την κρίση του αποφασίζει εάν θα αναχωρήσει το πλοίο παρά το απαγορευτικό.
Η πρόεδρος του Τμήματος Ναυτιλίας επισημαίνει σχετικά ότι «στην ευρύτερη πρότασή της σκοπεύει να προωθήσει –με τη συνεργασία νομικών –την αφαίρεση κάθε υποκειμενικού στοιχείου στη διαδικασία χορήγησης άδειας απόπλου των πλοίων θεωρώντας ότι όταν υπεισέρχεται υποκειμενική κρίση μπορεί να υπεισέλθει και υποκειμενικό λάθος με τραγικές και ανέκκλητες συνέπειες».

HeliosPlus