Τις πρώτες πωλήσειςτης στο εξωτερικόέχει ξεκινήσειη Velo Lab,έναstart-up από την Αθήνα,τοοποίο σχεδιάζει και παράγει χειροποίητα ποδήλατα με καινοτόμο εργονομικό σχεδιασμό. Η εταιρεία ιδρύθηκε τον Ιούνιο του 2013 από τον 38χρονο μηχανολόγο-μηχανικό κ. Στάθη Στασινόπουλο, έναν έμπειρο ποδηλάτη, μεπερισσότερα από15χρόνια στον χώρο της αγωνιστικήςποδηλασίας.
«Το ποδήλατο είναι τρόπος ζωής. Μέχρι το καλοκαίρι του 2014 δεν ζούσα από το ποδήλατο.Αποφάσισα όμωςνα αφήσω την πρωινή μου δουλειά για να αφοσιωθώ σε αυτό» διηγείται στο «Βήμα». Ολα ξεκίνησαν στα τέλη του 2010 από το υπόγειο του σπιτιού του, όταν ο σχεδιαστής του Folding Project έβαλε στο χαρτί τα πρώτα σχέδια και έναν χρόνο αργότερα κατασκεύασε τοπρώτοπρωτότυπο.
Ακολούθησαν εντατικές μελέτες και δοκιμές για να οδηγήσουν μετά από περίπουτρία χρόνιαστο τελικό μοντέλο. Οπως υπολογίζει ο κ. Στασινόπουλος, χρειάστηκαν περίπου 3.500 ώρες έρευνας και ανάπτυξης. Τον Αύγουστο του 2013 τοFolding Project ήταν το πρώτο ελληνικό ποδήλατο που συμμετείχε στον παγκόσμιο διαγωνισμό σχεδίουIF DesignΑwardsστη Γερμανία, ενώ έναν μήνα αργότερα παρουσιάστηκε επίσημα στοAthens Bike Festival. Το 2014 τοFolding Project ήτανfinalistστα Ελληνικά Βραβεία Επιχειρηματικότητας, ενώ συμμετείχε στη μεγαλύτερη έκθεση ποδηλάτου στον κόσμο, Eurobike.
Ο σχεδιασμός έχει γίνει από τον ιδρυτή της εταιρείας, κάτι το οποίο, όπως λέει, «δεν είναι απλό και απαιτεί βαθιά γνώση των υλικών, της τέχνης, της επιστήμης καθώς και σημαντική έρευνα». «Η εμπειρία μου από τη μηχανολογία και την αγωνιστική ποδηλασία με οδήγησαν σε ένα περίεργο σχέδιο, πρωτότυπο στον χώρο μας, που έχει πολλά καινοτόμα χαρακτηριστικά και ήδη έχει προσελκύσει το ενδιαφέρον του διεθνούς κλαδικού τύπου και της βιομηχανίας του ποδηλάτου» εξηγεί ο κ. Στασινόπουλος. Και κάπως έτσι τον Σεπτέμβριο του 2014 ξεκίνησε η παραγωγή του ποδηλάτουστις εγκαταστάσεις τηςViepecoστο Κορωπί. Σημειωτέον ότι στην Ευρώπη πωλούνται περίπου 20 εκατ. ποδήλατα τον χρόνο.
Το FP είναι ένα αλουμινένιο αναδιπλούμενο ποδήλατο με τροχούς 26 ιντσών και είναι πλήρως λειτουργικό όπως ένα κανονικό ποδήλατο πολλών ταχυτήτων, αναφέρει ο κ. Στασινόπουλος. «Η γεωμετρία έχει όλα αυτά τα χαρακτηριστικά που το κάνουν άνετο στην πόλη, ευέλικτο στην κίνηση, διατηρώντας παράλληλα κάποια βασικά χαρακτηριστικά της αγωνιστικής ποδηλασίας που έχουν να κάνουν με τη σωστή μεταφορά της δύναμης του αναβάτη στο πετάλι. Στοχεύει συνεπώς στον ποδηλάτη που καλύπτει αποστάσεις μεγαλύτερες των 3-4 χιλιομέτρων την ημέρα αλλά ταυτόχρονα έχει ανάγκη το χαρακτηριστικό της αναδίπλωσης» σημειώνει.
Παράλληλα, η Velo Lab έχει σχεδιάσει και κατασκευάσεικαι τηνηλεκτρική έκδοση, τοe-FP.Ολα τα ηλεκτρικά συστήματαυποβοήθησης βρίσκονταιστο εσωτερικό του ποδηλάτου και δεν είναι εμφανή. Ζυγίζει 17,5 κιλά, έχει κινητήρα direct drive και θεωρείται το μοναδικό στον κόσμο τέτοιου βάρους, «μονόμπρατσο», αναδιπλούμενο,ηλεκτρικό ποδήλατο.
«
Η χρήση ηλεκτρικά υποβοηθούμενων ποδηλάτων βρίσκει ένθερμους οπαδούς σε όλη τηνΕυρώπη, ιδίως απόάτομα μειωμένηςκινητικότητας ήμεγαλύτερης ηλικίας, καθώς τους δίνει τη δυνατότητα νακαλύψουν τις ανάγκες της αστικής μετακίνησης ευκολότερακαι ταχύτερα» εξηγεί ο ιδρυτής της Velo Lab.
Επίσης, η εταιρεία σχεδίασε ένα ακόμη μοντέλο: το μηαναδιπλούμενο NFP,με τροχούςαγωνιστικών ποδηλάτων δρόμου (700C), το οποίο θα παρουσιαστείτον Μάρτιο στο Βερολίνο στη διεθνή έκθεσηποδηλάτουBerliner Fahrrad schau.
ToNFP,το οποίο φτιάχνεται από αλουμίνιο και είναι χειροποίητο, συνεχίζει ο ιδρυτής της Velo Lab, χαρακτηρίζεται από το εντυπωσιακό του σχέδιο και από τη δυνατότητα εγκατάστασης δύο ειδών τροχώνείτε 26 ιντσών είτε 700C. «Οι μεγαλύτεροι τροχοί προσφέρουνεξαιρετική οδηγική συμπεριφορά. Είναι άκαμπτο και είναι ιδεώδες ως fitness ποδήλατο πόλης» εξηγεί.
Η Velo Lab βρίσκεται σε συνομιλίες με εταιρείεςκυρίωςεκτός Ελλάδας για την ανάπτυξη ενός δικτύου λιανικής. Ηδη έχειπραγματοποιήσει τις πρώτες πωλήσεις σεΑγγλία, Γερμανία και Κατάρ. Ωστόσο, όπως παραδέχεται, οι εξαγωγές είναι δύσκολες, ιδίως για ένα start-up, αν και τονίζει ότι η παρουσία σε εκθεσιακά γεγονότα του εξωτερικού είναι αποτελεσματική.
«Υπάρχει το τεράστιο εμπόδιο του οικονομικού και της εξασφάλισης χρηματοδότησης. Το Folding Project τρέχει με δικά του κεφάλαια και χρειάζεται πολύ κυνήγι» σημειώνει ο κ. Στασινόπουλος, ο οποίος υπογραμμίζει ότι ειδικά στην Ελλάδα υπάρχει έλλειμμα αντίληψης για τις αληθινές προοπτικές ενός τέτοιου επιχειρηματικού σχεδίου.
«Στις εκθέσεις, οι ξένοι δεν μπορούσαν να το πιστέψουν ότι αυτό το ποδήλατο φτιάχνεται στην Ελλάδα» τονίζει και σημειώνει ότι θα πρέπει να πιστέψουμε ότι μπορούμε να φτιάξουμε πράγματα. «Το να σχεδιάσεις ένα απλό τρίγωνο ποδήλατο δεν είναι δύσκολο. Δύσκολο είναι να επιχειρήσειςόχι μόνονα σχεδιάσεις κάτι που διαφέρειαλλά και να το κατασκευάσεις» εξηγεί και σημειώνει ότι για στο Folding Project χρειάστηκε πάρα πολύς χρόνος για τησχεδίαση,μοντελοποίηση του πρωτοτύπου και τις δοκιμές.
HeliosPlus