Η γενεσιουργός αιτία της Ενώσεως εγγράφεται μάλλον στην παράδοση και στον μύθο παρά στην πραγματικότητα. Σύμφωνα λοιπόν με τον γενεσιουργό μύθο, η Ενωσις ιδρύθηκε μετά την αγανάκτηση που προκάλεσε στους αθηναίους δημοσιογράφους ο θάνατος άπορου συναδέλφου τους σε κάποιο δωμάτιο φτηνού ξενοδοχείου στο Μοναστηράκι, για την κηδεία και την ταφή του οποίου έγινε έρανος μεταξύ τους. Σε καμία αξιόπιστη πηγή δεν εντοπίζεται και επομένως δεν μπορεί να επαληθευτεί αυτή η ιστορία.
Ως μύθος είναι όμως ωραίος, παρά τον βικτωριανό αναχρονισμό του, γιατί η αλληλεγγύη είναι ένα από τα συνεκτικά στοιχεία των ενώσεων. Για παράδειγμα, η National Union of Journalists (Εθνική Ενωση Δημοσιογράφων) Βρετανίας και Ιρλανδίας ιδρύθηκε το 1907 και το 1910 καθιέρωσε το πρώτο ταμείο αλληλοβοηθείας (charity), που οι πόροι του στηρίζονταν στην εθελοντική προσφορά των μελών της με στόχο τη συνδρομή σε χήρες, ορφανά και αναξιοπαθούντα εξαρτώμενα άτομα των οικογενειών των δημοσιογράφων.
Στην Αθήνα η ίδρυση της Ενώσεως Συντακτών συνοδεύτηκε ταυτόχρονα από την ίδρυση του Ταμείου Αλληβοηθείας, με διοικητική και οικονομική ανεξαρτησία από το επαγγελματικό σωματείο. Η Ενωσις και το Ταμείο αναγνωρίστηκαν από το Πρωτοδικείο και άρχισαν να λειτουργούν στις 13 Φεβρουαρίου 1915.
Νέοι ρεπόρτερ
Εξυπακούεται ότι δημοσιογράφοι που εργάζονται σε εβδομαδιαίες ή δισεβδομαδιαίες εφημερίδες δεν μπορούν να γίνουν μέλη, αφού η συνθήκη του επαγγελματία συνδέεται αποκλειστικά με τον 24ωρο κύκλο. Μια βιογραφική επεξεργασία του πρακτικού ίδρυσης της Ενώσεως, όπου από τις 34 υπογραφές έχουμε αναγνωρίσει και ταυτίσει τις 30, μας δίνει ορισμένα χαρακτηριστικά του επαγγελματία δημοσιογράφου στις αρχές της δεκαετίας του 1910. Από όλους όσοι υπογράφουν μόνο ένας κινείται στον υβριδικό χώρο μεταξύ του συγγραφέα και του δημοσιογράφου.
Είναι ο Δημήτριος Χατζόπουλος, γνωστός και με το φιλολογικό ψευδώνυμό του Μποέμ. Ολοι οι άλλοι έχουν αμιγή ταυτότητα, είναι δημοσιογράφοι, που είτε έχουν «εκπαιδευτεί» μέσα στις ημερήσιες εφημερίδες της Αθήνας είτε μόλις αρχίζουν τη δημοσιογραφική σταδιοδρομία τους σε αυτές, δηλαδή μέσα στον ειδησεογραφικό Τύπο μεγάλου κοινού. Με την εξαίρεση του Δημήτριου Χατζόπουλου, που όταν υπογράφει το πρακτικό είναι 44 ετών, η πλειονότητα των υπόλοιπων ιδρυτικών μελών είναι γύρω στα 30, αρκετοί κάτω από τα 30, ενώ δεν λείπουν και οι εικοσάχρονοι νεόφυτοι.
Το μέλλον
Πολυμεσική έκθεση
Για πρώτη φορά η ΕΣΗΕΑ ανοίγει τα αρχεία της και την πολύτιμη πινακοθήκη της οργανώνοντας μια έκθεση για τα 100χρονά της, που απλώνεται σε πολλούς ορόφους του κτιρίου της, στην οδό Ακαδημίας. Επιμελητές της έκθεσης είναι ο Χάρης Καμπουρίδης και η Θεοδώρα Πασαχίδου. Οι επιμελητές οργάνωσαν το υλικό γύρω από τέσσερις άξονες:
Το δημοσιογραφικό έργο, που υπηρετούν τα μέλη της Ενώσεως, τις πρωτοβουλίες και την εξέλιξη του δημοσιογραφικού επαγγέλματος, τις τέχνες και τον πολιτισμό που γεννιέται και αναπτύσσεται μέσα από το έργο της Ενώσεως και την αδιάλειπτη και συνεχή συμβολή των δημοσιογράφων στους αγώνες της κοινωνίας και της δημοκρατίας.
Πορτρέτα δημοσιογράφων-λογίων, έργα τέχνης –δάνεια στην ΕΣΗΕΑ –σύγχρονων καλλιτεχνών, αλλά και ιδιωτικών και δημοσίων φορέων που παραχωρήθηκαν ειδικά για την έκθεση, οπτικοακουστικά έργα τα οποία δημιουργήθηκαν για την ιστορική βιβλιοθήκη και το πολύτιμο αρχείο της ΕΣΗΕΑ, καθώς και ντοκιμαντέρ για το έργο του δημοσιογράφου και την ιστορία της είδησης, ένα χρονικό που καταγράφει τους σημαντικότερους σταθμούς των 100 χρόνων της ΕΣΗΕΑ, αλλά και η εικόνα του δημοσιογράφου όπως έχει καταγραφεί στον κινηματογράφο αποτελούν κομμάτια της έκθεσης.
Αποτυπώνονται, επίσης, οι διεκδικήσεις αλλά και η κρίση που πλήττει το δημοσιογραφικό επάγγελμα. Για την όλη διοργάνωση καθοριστική είναι η συμβολή του Μορφωτικού Ιδρύματος της Ενωσης.
INFO
Η έκθεση θα διαρκέσει ως τις 29 Ιανουαρίου 2015 και παρουσιάζεται στο κτίριο της ΕΣΗΕΑ (Ακαδημίας και Βουκουρεστίου, στο κέντρο της Αθήνας)
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ