Το Βρετανικό Μουσείο όχι μόνο αρνείται να επιστρέψει στην Αθήνα τα Γλυπτά του Παρθενώνα, αλλά σε μία κίνηση που ερμηνεύεται και ως «επίδειξη ισχύος» αποφάσισε να δανείσει στο Μουσείο Ερμιτάζ της Αγίας Πετρούπολης ένα από τα γλυπτά που αφαίρεσε ο λόρδος Έλγιν -το ακέφαλο άγαλμα του Ιλισσού.
Το γλυπτό μεταφέρθηκε στη Ρωσία υπό άκρα μυστικότητα και θα παρουσιαστεί σήμερα, Παρασκευή, στο Μουσείο Ερμιτάζ, στο πλαίσιο των εορτασμών που έχουν προγραμματιστεί για τη συμπλήρωση 250 χρόνων λειτουργίας του. Θα παραμείνει στην Αγία Πετρούπολη ώς τις 18 Ιανουαρίου και είναι η πρώτη φορά που ένα από τα γλυπτά του Παρθενώνα περνά τα σύνορα της Βρετανίας.
Η διοίκηση του Βρετανικού Μουσείου απορρίπτει σε όλους τους τόνους και με κάθε ευκαιρία το αίτημα της Ελλάδας για την επιστροφή των Γλυπτών -αίτημα που έθεσε για πρώτη φορά η Μελίνα Μερκούρη το 1982.
«Δεν ζητούμε την επιστροφή ενός πίνακα ή ενός αγάλματος. Ζητούμε την αποκατάσταση ενός μοναδικού μνημείου, ξεχωριστού συμβόλου ενός πολιτισμού. Και πιστεύω ήρθε ο καιρός αυτά τα Μάρμαρα να γυρίσουν πίσω, στον γαλάζιο ουρανό της Αττικής, στο φυσικό τους χώρο, εκεί που αποτελούν δομικό και λειτουργικό μέρος ενός μοναδικού συνόλου» ήταν η δήλωση της Μελίνας Μερκούρη από το βήμα της Παγκόσμιας Συνδιάσκεψης της UNESCO, δήλωση που σήμανε την αρχή για τον πολυετή αγώνα των εκάστοτε ελληνικών κυβερνήσεων.
Επί πολλά έτη το Βρετανικό Μουσείο προέβαλε το επιχείρημα ότι η Αθήνα δεν είχε τον κατάλληλο χώρο για να τα δεχθεί. Ωστόσο, ακόμα και μετά τη λειτουργία του νέου Μουσείου της Ακρόπολης -μουσείο που συγκαταλέγεται στα καλύτερα του κόσμου- το Βρετανικό Μουσείο συνεχίζει να αρνείται και αποφεύγει τη συζήτηση για συνεργασία των δύο ιδρυμάτων, ώστε τα Γλυπτά να επιστρέψουν στο πλαίσιο συμφωνίας μακροχρόνιου δανεισμού.
«Η ελληνική προσέγγιση αφορά περισσότερο το πού ανήκουν τα γλυπτά σε μόνιμη βάση» είναι η δήλωση του διευθυντή του Βρετανικού Μουσείου Νιλ ΜακΓκρέγκορ στην Telegraph. «Μέχρι και σήμερα (σ.σ. οι Έλληνες) δηλώνουν ότι δεν θα τα επιστρέψουν. Αυτό παγώνει κάθε συζήτηση» προσθέτει.
Ο ίδιος έγραψε στην ιστοσελίδα του μουσείου ότι το Βρετανικό Μουσείο «είναι ένα οικουμενικό μουσείο, ένα μουσείο για όλο τον κόσμο» και αυτό -σύμφωνα με τον Νιλ ΜακΓκρέγκορ- το επιβεβαιώνει με τον καλύτερο τρόπο η απόφαση να ταξιδέψει στην Αγία Πετρούπολη το γλυπτό.
Οργή Σαμαρά για το Βρετανικό Μουσείο που δάνεισε γλυπτό του Παρθενώνα στο Ερμιτάζ
«Προκαλεί τον Ελληνικό λαό η απόφαση του Βρετανικού Μουσείου να «δανείσει» ένα από τα γλυπτά του Παρθενώνα σε έκθεση στην Αγία Πετρούπολη», τονίζει ο Πρωθυπουργός Αντώνης Σαμαράς σε δήλωσή του με την οποία επισημαίνει ότι «το τελευταίο μέχρι σήμερα Βρετανικό δόγμα περί «αμετακίνητων» γλυπτών του Παρθενώνα παύει να ισχύει».
Όπως καταρρίφθηκε με τη λειτουργία του Μουσείου της Ακρόπολης και το άλλο «επιχείρημά» τους, αυτό της έλλειψης ανάλογου χώρου που θα μπορούσε να τα φιλοξενήσει».
Ο Πρωθυπουργός σημειώνει επίσης ότι «ο Παρθενώνας και τα γλυπτά του υπήρξαν αντικείμενο λεηλασίας. Η αξία των γλυπτών είναι ανεκτίμητη. Οι Έλληνες είμαστε ταυτισμένοι με την Ιστορία και τον πολιτισμό μας! Τα οποία δεν τεμαχίζονται, δεν δανείζονται και δεν παραχωρούνται!».
Προκλητική χαρακτηρίζει την απόφαση του Βρετανικού Μουσείου ο Κ. Τασούλας
Με αφορμή τον δανεισμό από το Βρετανικό Μουσείο του ακέφαλου αγάλματος του ποτάμιου θεού Ιλισσού, που ανήκει στα Γλυπτά του Παρθενώνα, για έκθεση στο Μουσείο Ερμιτάζ της Αγίας Πετρούπολης, ο Υπουργός Πολιτισμού και Αθλητισμού κ. Κώστας Τασούλας έκανε την ακόλουθη δήλωση:
«Η απόφαση του Βρετανικού Μουσείου είναι προκλητική διότι αντιμετωπίζει τα λεηλατημένα Γλυπτά του Παρθενώνα ως αντικείμενα μεμονωμένου δανεισμού.
Ωστόσο, μια ακόμη απόλυτη θέση της βρετανικής πλευράς παύει να ισχύει. Εκείνη του ότι τα Γλυπτά δεν πρόκειται να μετακινηθούν ποτέ.
Η χώρα μας έχει καλέσει τη Μ. Βρετανία, μέσω της UNESCO, σε διαδικασία διαμεσολάβησης για την επανένωση των Γλυπτών.
Τελικός προορισμός γι’ αυτή την επανένωση είναι η Αθήνα και το περίφημο Μουσείο της Ακρόπολης».