Επιβατικό αεροσκάφος της σκανδιναβικής εταιρείας SAS, που εκτελούσε πτήση από την Κοπεγχάγη στη Ρώμη με 132 επιβάτες, παρ’ολίγον να συγκρουστεί στις 3 Μαρτίου κοντά στο Μάλμε της Σουηδίας με ρωσικό αναγνωριστικό αεροσκάφος που πετούσε «αόρατο» χωρίς να μεταδίδει το στίγμα του, βάσει έκθεσης που καταγράφει τα συμβάντα ανάμεσα στη Ρωσία και κράτη της Δύσης -τα οποία πλέον έχουν επανέλθει στα επίπεδα του Ψυχρού Πολέμου.
Περίπου 40 σοβαρά αεροπορικά και άλλα συμβάντα έχουν καταγραφεί τους τελευταίους μήνες, αναφέρεται στην έκθεση που δημοσιοποίησε τη Δευτέρα το εδρεύων στο Λονδίνο European Leadership Network (ELN), στο οποίο συμμετέχουν ιδίως Ευρωπαίοι πρώην αξιωματούχοι.
«Αυτά τα γεγονότα συνθέτουν μία πολύ ανησυχητική εικόνα παραβιάσεων του εναέριου χώρου, κατεπειγουσών απογειώσεων για αναχαιτίσεις, αποφυγών εναέριων συγκρούσεων, ναυτικών επεισοδίων, προσομοίωσης βομβαρδισμών και άλλων επικίνδυνων ενεργειών σε τακτική βάση και σε μια πολύ ευρεία γεωγραφική περιοχή» επισημαίνει το European Leadership Network (ELN).
Το NATO είχε τονίσει πρόσφατα ότι έχουν γίνει περισσότερες από 100 αναχαιτίσεις ρωσικών αεροσκαφών στον ευρωπαϊκό εναέριο χώρο από την αρχή του τρέχοντος έτους, ήτοι οι τριπλάσιες από ό,τι το αντίστοιχο περυσινό διάστημα.
Στην πλειονότητά τους, τα συμβάντα αυτά έχουν καταγραφεί στη Βαλτική θάλασσα, αλλά επίσης έχουν υπάρξει και παρολίγον δυστυχήματα βορειότερα, στη Μαύρη Θάλασσα και κατά μήκος των συνόρων των ΗΠΑ και του Καναδά.
Ανάμεσα στα πιο σοβαρά συμβάντα τα οποία καταγράφει το δίκτυο ELN, πέραν όσων ήδη έχει αποκαλύψει το NATO, είναι η σύγκρουση που παραλίγο να σημειωθεί την 3η Μαρτίου ανάμεσα σε αεροσκάφος της σκανδιναβικής εταιρείας SAS με 132 επιβάτες και ένα ρωσικό αναγνωριστικό αεροσκάφος που είχε θέσει εκτός λειτουργίας το σύστημα μετάδοσης της θέσης του στα πολιτικά ραντάρ.
Το συμβάν αυτό σημειώθηκε περίπου 50 μίλια νοτιοανατολικά της σουηδικής πόλης Μάλμε. Σύμφωνα με την έκθεση του ELN, «η σύγκρουση φαίνεται πως αποφεύχθηκε χάρη μόνον στην καλή ορατότητα και την επαγρύπνηση των πιλότων του επιβατικού αεροσκάφους», ενός Boeing 737.
«Εάν τα δύο αεροσκάφη είχαν συγκρουστεί με αποτέλεσμα να προκληθούν μεγάλες απώλειες άμαχων πολιτών συγκρίσιμες με εκείνες της πτήσης MH17 στην ανατολική Ουκρανία, αυτό είναι σχεδόν βέβαιο ότι θα οδηγούσε σε νέες κυρώσεις της Δύσης στη Ρωσία, θα αύξανε τις αεροπορικές περιπολίες του NATO», αναφέρει η έκεθση.
Και προσθέτει ότι οι χώρες της Ευρώπης «θα απαγόρευαν προληπτικά» τις πτήσεις αεροσκαφών που δεν έχουν υποβάλει σχέδια πτήσης ή έχουν κλείσει τις συσκευές μετάδοσης δεδομένων για τη θέση τους.
Πολλά σουηδικά μέσα ενημέρωσης έχουν αναφερθεί στο συμβάν που σημειώθηκε πάνω από διεθνή ύδατα.
Σύμφωνα με δημοσιεύματα στον σκανδιναβικό Τύπο, τα δύο αεροσκάφη πέρασαν 90 μέτρα το ένα από το άλλο. Το ρωσικό αεροσκάφος δεν γνωστοποιούσε μεν τη θέση του, αλλά είχε εντοπιστεί παρ’ όλ’ αυτά από ένα ραντάρ και Δανοί ελεγκτές εναέριας κυκλοφορίας προειδοποίησαν τους πιλότους του Boeing της SAS, οι οποίοι ακολούθως βγήκαν από την πορεία τους για να αποφευχθεί το δυστύχημα.