Το τιμητικό αφιέρωμα «1914-2014: 100 χρόνια ελληνικός κινηματογράφος» που πραγματοποιείται με αφορμή τα 100 χρόνια του ελληνικού σινεμά είναι ίσως το πιο σημαντικό γεγονός του εφετινού Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης. Είκοσι μάλιστα από τις 36 ταινίες που θα παιχθούν επελέγησαν με τη συνδρομή του κοινού που ψήφισε στην ιστοσελίδα του φεστιβάλ την προτίμησή του. Στο πλαίσιο αυτού του εορτασμού θα τιμηθούν μέσα στο δεκαήμερο 31 Οκτωβρίου – 10 Νοεμβρίου οι σκηνοθέτες Παντελής Βούλγαρης και Λάκης Παπαστάθης και οι ηθοποιοί Βούλα Ζουμπουλάκη και Αννα Συνοδινού. Το φεστιβάλ θα επισκεφθούν μεταξύ άλλων η Γερμανίδα Χάνα Σιγκούλα, μούσα του Ράινερ Βέρνερ Φασμπίντερ, η οποία είναι και το πρόσωπο που ξεχωρίζει, και ο μόνιμος επισκέπτης του, ο Γερμανός τουρκικής καταγωγής Φατίχ Ακίν, ο οποίος θα παρουσιάσει την τελευταία ταινία του «The cut» που καταπιάνεται με τη σφαγή των Αρμενίων.
Τρεις ώρες έξω από την Αντίς Αμπέμπα, ένα έξυπνο 14χρονο κορίτσι επιστρέφει αμέριμνο σπίτι του. Ξαφνικά άντρες πάνω σε άλογα εμφανίζονται από το πουθενά και την απάγουν. Η κοπέλα θα αρπάξει μια καραμπίνα και θα προσπαθήσει να δραπετεύσει αλλά τελικά θα καταλήξει δολοφόνος του μελλοντικού συζύγου της, ο οποίος τη βίασε. Οι σκηνές ανήκουν στην ταινία «Difret» του Αιθίοπα Ζερεσενέ Μπερχάνε Μεχαρί αλλά στη χώρα του αποτελούν μια κατάσταση καθημερινότητας.
Ο ίδιος ο Μεχαρί δεν έζησε τέτοιες καταστάσεις όταν ήταν παιδί, όμως μετά την επαφή του με τη δικηγόρο Μεάζα Ασενάφι, την ιδρύτρια μιας οργάνωσης για την προστασία ταλαιπωρημένων γυναικών της Αιθιοπίας, ήρθε σε επαφή με τη Χιρέτ Ασέφα, την οποία η Ασενάφι υπεράσπιζε όταν κατηγορήθηκε για τον φόνο του απαγωγέα και βιαστή της. Ετσι προέκυψε η ταινία.
Η νύχτα της 17ης Φεβρουαρίου του 2008 στο Βελιγράδι έχει χαραχθεί στη μνήμη του σέρβου σκηνοθέτη Ιβαν Ικιτς, ο οποίος επιστρέφει σε αυτήν με τους «Βαρβάρους», «μια ταινία για μία ακόμη γενιά χαμένη στη σκόνη της σερβικής αλλαγής». Εκείνη τη νύχτα το Βελιγράδι «τυλίχτηκε» στις φλόγες, νέοι άνθρωποι από όλη τη χώρα κατέστρεφαν τα πάντα, αποπροσανατολισμένοι από τον πυρετό οργής και της βίας· το ξέσπασμα της αναρχίας που επί χρόνια έβραζε. Ο Λούκα, κεντρικός ήρωας της ταινίας, είναι ένας προβληματικός έφηβος, αρχηγός ομάδας χούλιγκαν, διασπασμένος από την ούτως ή άλλως διαλυμένη οικογένειά του και πιεσμένος από τους κοινωνικούς λειτουργούς (βρίσκεται έξω με αναστολή) αλλά και από το γεγονός ότι δεν μπορεί να έχει την κοπέλα που επιθυμεί.
Στη «Νατζίμα» της Ζάνα Ισαμπάγκεβα, 44χρονης σκηνοθέτριας από το Καζακστάν, μια 18χρονη κοπέλα που έχει μεγαλώσει σε ορφανοτροφείο, αφού η μητέρα της την εγκατέλειψε όταν ήταν βρέφος, δεν μπορεί να ξεφύγει από τον φαύλο κύκλο της βίας και της μοναξιάς που χαρακτηρίζουν παιδιά μεγαλωμένα στην ορφάνια. Θα προσπαθήσει να βοηθήσει την έγκυο καλύτερή της φίλη που βρίσκεται στην ίδια κοινωνική αθλιότητα με εκείνη, αλλά τελικά η προσπάθειά της θα πέσει στο κενό.
Τέλος, η οικογενειακή βία είναι το θέμα που θίγει ο αργεντινός σκηνοθέτης Ντιέγκο Λερμάν στον «Πρόσφυγα», όπου μια μάνα και ένας γιος αναγκάζονται να εγκαταλείψουν το σπίτι τους και να βρουν καταφύγιο στην επαρχία εξαιτίας της βίαιης καταπίεσης που ασκεί πάνω τους ο σύζυγος της πρώτης. Η ταινία γυρίστηκε έπειτα από επίπονες έρευνες επί του ζητήματος, το οποίο καθώς φαίνεται αποτελεί συχνό φαινόμενο στη χώρα προέλευσής της.

πότε & πού:

  • «Νατζίμα»: Τετάρτη 5/11, 13.00, αίθ. «Τζον Κασσαβέτης». και Παρασκευή 7/11, 16.00, αίθ. «Τζον Κασσαβέτης»

  • «Βάρβαροι»: Τετάρτη 5/11, 23.00, αίθ. «Σταύρος Τορνές» και Παρασκευή 7/11, 20.30, αίθ. «Σταύρος Τορνές»

  • «Difret»: Κυριακή 2/11, 14.30, αίθ. «Τζον Κασσαβέτης». και Κυριακή 9/11, 17.30, αίθ. «Τζον Κασσαβέτης»

  • «Πρόσφυγας»: Σάββατο 1/11, 15.00, αίθ. «Τώνια Μαρκετάκη» και Δευτέρα 3/11, 21.30, αίθ. «Φρίντα Λιάππα»

ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ