Βαθμολογία: 5: εξαιρετική, 4: πολύ καλή, 3: καλή, 2: ενδιαφέρουσα, 1: μέτρια, 0: απαράδεκτη, _: χωρίς άποψη


«Στο σπίτι» (Ελλάδα / Γερμανία, 2013) του Αθανάσιου Καρανικόλα
με τους Μαρία Καλλιμάνη , Αλέξανδρο Λογοθέτη, Μαρίσσα Τριανταφυλλίδου, Νίκο Γεωργάκη
Το «Στο σπίτι» (Ελλάδα / Γερμανία, 2013) είναι κατ’ αρχάς μια ταινία που μπορεί να μιλήσει με ουσιαστικό τρόπο για την οικονομική (και όχι μόνον) κρίση της εποχής μας, χωρίς να ουρλιάζει με το δάχτυλο υψωμένο ψηλά σαν να κάνει κήρυγμα για όλα τα κακά του κόσμου. Συγχρόνως είναι πολύ όμορφο σινεμά και περιέχει μια ερμηνεία που σίγουρα θα ζηλέψουν πολλές ηθοποιοί που θα δουν την ταινία. Η Μαρία Καλλιμάνη αγγίζει υψηλά επίπεδα υποκριτικής υποδυόμενη τη Νάντια, γεωργιανή οικιακή βοηθό τού σχετικά νέου ζευγαριού (Αλέξανδρος Λογοθέτης, Μαρίσσα Τριανταφυλλίδου) η οποία έπειτα από πολλά χρόνια υπηρεσίας θα πρέπει «να πάει στο καλό» με μερικά χρήματα ως «αποζημίωση». Σαν μην υπήρξε ποτέ στην οικογένεια. Με ηρεμία, ψυχραιμία και αξιοθαύμαστη παρατηρητικότητα ο Αθανάσιος Καρανικόλας, έλληνας σκηνοθέτης που όμως έχει γαλουχηθεί στη Γερμανία, όπου και διαμένει, χτίζει έναν βουβό θρήνο που εισχωρεί στο μυαλό σου και δεν λέει να το αφήσει σε ησυχία. Δεν χρειάζονται υπερβολές για να φανεί ο μικροαστικός ρατσισμός του φίλου του ζευγαριού (Νίκος Γεωργάκης) όταν λέει στη Νάντια «δεν μοιάζεις καθόλου με ξένη». Η επαγγελματική πίεση του συζύγου είναι ευδιάκριτη στο αγχωμένο και συγχρόνως αμήχανο ύφος του Λογοθέτη που παίζει έναν άνθρωπο που ενώ δεν ήταν κυνικός, οι συνθήκες τον έκαναν. «Ενα χιλιάρικο τον μήνα λιγότερα έξοδα για μένα» λέει για να στηρίξει την απόφασή του. Ομως η Καλλιμάνη τελικά είναι εκείνη που σε κερδίζει με τη σιωπή, το βλέμμα και τον τρόπο με τον οποίο δηλώνει ότι η γνήσια αξιοπρέπεια δεν εξαγοράζεται με τίποτε!
Βαθμολογία: 3
Αίθουσες
ΑΘΗΝΑ: ΜΙΚΡΟΚΟΣΜΟΣ –ΚΗΦΙΣΙΑ
ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ: ΠΑΥΛΟΣ ΖΑΝΝΑΣ
«Αξέχαστος μήνας» («The grand seduction», Καναδάς, 2013) του Ντον Μακ Κέλαρ, με τους Μπρένταν Γκλίσον, Τέιλορ Κιτς
Η οικονομική κρίση παίζει ρόλο και στη δραματουργία της ταινίας του Ντον Μακ Κέλαρ μόνο που εδώ το είδος είναι η κωμωδία και το σύνολο πολύ πιο ευχάριστο, μέσα στην αναπόφευκτη υπερβολή του. Η ταινία εστιάζει στην προσπάθεια ενός από τους ελάχιστους κατοίκους σε κάποιο αποξενωμένο χωριό του Καναδά (εγγύηση όπως πάντα ο Μπρένταν Γκλίσον) να το βάλει και πάλι στον χάρτη των επαγγελματικών δραστηριοτήτων. Η παρουσία ενός μόνιμου γιατρού κρίνεται απαραίτητη και σε αυτό το σημείο θα προσπαθήσει να δελεάσει έναν αμερικανό γιατρό (Τέιλορ Κιτς) που υπηρετεί στο χωριό ως τιμωρία. Η ταινία σε κερδίζει με τα μικρά, ασήμαντα περιστατικά που συμβαίνουν διαρκώς στο χωριό, είτε μιλάμε για ένα ψάρεμα, είτε για τις επισκέψεις στο ιατρείο. Το μεγαλύτερο όπλο της είναι ότι σου προτείνει με ειλικρίνεια να κοιτάξεις τη ζωή σαν ένα μισογεμάτο και όχι μισοάδειο ποτήρι.
Βαθμολογία: 3
Αίθουσες
ΑΘΗΝΑ: ΑΛΕΞΑΝΔΡΑ –ΔΑΝΑΟΣ – ODEON ΓΛΥΦΑΔΑ –ΔΙΑΝΑ – ΣΙΝΕ ΠΑΡΙ – ΣΙΝΕ ΦΛΟΙΣΒΟΣ – ΣΙΝΕ ΨΥΧΙΚΟ – ΤΡΙΑΝΟΝ – ΣΙΝΕ ΑΡΓΥΡΟΥΠΟΛΙΣ –ΧΛΟΗ
«Equalizer» (ΗΠΑ, 2014) του Αντουάν Φουκουά, με τους Ντενζέλ Ουάσιγκτον, Χλόη Γκρέις Μόρετζ
«Οι δυο πιο σημαντικές μέρες της ζωής σου είναι όταν γεννιέσαι και όταν ανακαλύπτεις τον λόγο» ακούμε στην αρχή του «Equalizer», ταινία η οποία ωστόσο ελάχιστη σχέση έχει με τον λόγο και την ζωή και πάρα πολλή με τον… θάνατο. Ο θάνατος είναι η ειδικότητα του αινιγματικού κ. Μακ Κολ (Ντενζέλ Ουάσιγκτον), ο οποίος απ’ ό,τι φαίνεται υπήρξε κάποτε μέλος σκοτεινής κυβερνητικής υπηρεσίας των ΗΠΑ και σήμερα, αποτραβηγμένος, εργάζεται σε πολυκατάστημα περνώντας τον ελεύθερο χρόνο του διαβάζοντας σπουδαία λογοτεχνία σε καφέ. Είναι ο ορισμός της ζεν ιδιοσυγκρασίας, αν και παρατηρώντας τον λίγο πιο προσεκτικά αντιλαμβάνεσαι αμέσως ότι λίγο θέλει για να βγει από τον λήθαργο. Αυτό το λίγο θα του το δώσει μια ρωσίδα πόρνη (Χλόη Γκρέις Μόρετζ), θύμα εκμετάλλευσης της ρωσικής μαφίας, που για μία ακόμη φορά σε αμερικανική ταινία αλωνίζει στις Ηνωμένες Πολιτείες σπέρνοντας φόβο και πτώματα. Μηχανή θανάτου στην κυριολεξία, ο Μακ Κολ με λίγες, μελετημένες κινήσεις αλλά απόλυτη αφοσίωση στον στόχο μπορεί να ξεπαστρέψει πέντε «κακούς» στα 16 δευτερόλεπτα (το χρονομετράει άλλωστε) και φυσικά η ταινία του Αντουάν Φουκουά δοξάζει τα κατορθώματά του προκαλώντας ηδονοβλεπτικές διαθέσεις στον θεατή. Καλογυρισμένα και άδεια όλα αυτά ανάμεσα σε φρικτές καρικατούρες ρώσων κακοποιών και διεφθαρμένων αμερικανών αστυνομικών. Συχνά το θέαμα σου προκαλεί κάτι ανάμεσα στο γέλιο και την απώθηση (η ταινία στηρίζεται σε μια πολύ διαφορετική τηλεοπτική σειρά της δεκαετίας του 1980 με τον ίδιο τίτλο).
Βαθμολογία: 2
Αίθουσες
ΑΘΗΝΑ: ODEON KOSMOPOLIS ΜΑΡΟΥΣΙ – ODEON STARCITY – STER ΙΛΙΟΝ – ΟΛΑ ΤΑ VILLAGE –ΑΕΛΛΩ – ΑΘΗΝΑΙΟΝ – ΑΘΗΝΑΙΟΝ CINEPOLIS ΓΛΥΦΑΔΑ – ΑΙΓΛΗ – ΑΛΕΞΑΝΔΡΑ ΚΑΛΛΙΘΕΑ – ΝΑΝΑ – ΣΙΝΕ ΑΝΟΙΞΙΣ – ΣΙΝΕ ΠΑΛΛΗΝΗ – ΣΠΟΡΤΙΓΚ – ΤΡΙΑ ΑΣΤΕΡΙΑ –ΦΟΙΒΟΣ
ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ: ΝΑΤΑΛΙ –VILLAGE COSMOS –VILLAGE ΛΙΜΑΝΙ –STER ΜΑΚΕΔΟΝΙΑ –ODEON ΠΛΑΤΕΙΑ
«Διαφθορά» («Filth», Αγγλία, 2013) του Τζον Μπερντ, με τους Τζέιμς Μακ Αβόι, Τζέιμι Μπελ, Ιμογκεν Πουτς
Κεντρικός ήρωας στη «Διαφθορά» του Τζον Μπερντ είναι ένας όντως διεφθαρμένος αστυνομικός (Τζέιμς Μακ Αβόι) που κινείται μεταξύ φθοράς και αφθαρσίας, σαν ερπετό υπό την επήρεια στους δρόμους της Γλασκώβης. Εκβιάζει, εκμεταλλεύεται την ισχύ του σήματός του με πολλούς τρόπους (το σεξ είναι ένας από αυτούς), είναι αλκοολικός και κοκαϊνομανής. Ωστόσο, είναι επίσης ένας άνθρωπος με βαθιά τραυματισμένο παρελθόν και αυτό μέχρις ενός σημείου τον κάνει ενδιαφέροντα κινηματογραφικό ήρωα, χωρίς ωστόσο να μπορεί να συγκριθεί με τον αστυνομικό του Χάρβεϊ Καϊτέλ στο «Bad lieutenant» του Εϊμπελ Φεράρα που επίσης παίχθηκε στην Ελλάδα ως «Διαφθορά». Η ταινία βασίζεται στο μυθιστόρημα του Ερβιν Γουέλς (γνωστού από το «Trainspotting») το οποίο εκδόθηκε στην Ελλάδα από τις εκδόσεις Οξύ.
Βαθμολογία:2
Αίθουσες
ΑΘΗΝΑ: ΔΕΞΑΜΕΝΗ – ΓΑΛΑΞΙΑΣ
ΠΡΟΒΑΛΛΟΝΤΑΙ ΕΠΙΣΗΣ
>>Με το «Ενας πύργος στην Ιταλία» («Un chateau en Italie», 2013, Γαλλία / Ιταλία) η Βαλέρια Μπρούνι-Τεντέσκι (αδελφή της Κάρλα Μπρούνι) αποπειράθηκε να ενορχηστρώσει μια ανάλαφρη δραματική κομεντί ορμώμενη, εν μέρει, από την ιστορία της οικογένειάς της. Στον πυρήνα της βρίσκεται η ίδια η σκηνοθέτρια στον ρόλο της 43χρονης που αγωνίζεται να βρει την ισορροπία ανάμεσα στους νεόπτωχους γονείς της, το καινούργιο της φλερτ (Λουί Γκαρέλ) και τον άρρωστο αδελφό της (Φίλιπο Τίμι). Αν και οικογενειακή κυρίως υπόθεση, η ταινία παρακολουθείται με περιέργεια αλλά συγχρόνως εύκολα μπορεί να φύγει από τη μνήμη.
Βαθμολογία: 2
Αίθουσες
ΑΘΗΝΑ: CINERAMA – ΑΘΗΝΑΙΟΝ – ΑΙΓΛΗ – ΑΛΕΞΑΝΔΡΑ ΚΑΛΛΙΘΕΑ – ΕΛΛΗ – ΚΗΦΙΣΙΑ – ΤΑΙΝΙΟΘΗΚΗ –ΛΑΪΣ ΘΕΡΙΝΟΣ (ΠΕΜΠΤΗ –ΚΥΡΙΑΚΗ) – ΤΑΙΝΙΟΘΗΚΗ (ΔΕΥΤΕΡΑ –ΤΕΤΑΡΤΗ)
ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ: ΜΑΚΕΔΟΝΙΚΟΝ
>>Σκηνοθετικό ντεμπούτο της Τζία Κόπολα, κόρης του Φράνσις και αδελφής της Σοφία, το «Palo Alto» (ΗΠΑ, 2014) είναι κάτι σαν συρραφή μικροϊστοριών με νεαρούς που βράζει το αίμα τους στην περιοχή της Καλιφόρνιας που δηλώνει ο τίτλος. Η ιστορία του καθηγητή ποδοσφαίρου (Τζέιμς Φράνκο) που ενδιαφέρεται περισσότερο από όσο θα έπρεπε για μια μαθήτριά του (Εμα Ρόμπερτς) είναι η πιο ενδιαφέρουσα γιατί σε κάνει να ενδιαφερθείς για την εξέλιξή της. Κατά τα άλλα, η ταινία είναι περιγραφική, με άγριες σκηνές (σεξ, μεθύσια, πάρτι, βία) που προσωπικά δεν μου είπαν κάτι παραπάνω από το «Kids» του Λάρι Κλαρκ, το οποίο ούτε θέλω να θυμάμαι.
Βαθμολογία: 2
Αίθουσες
ΑΘΗΝΑ: ODEON ΕΜΠΑΣΣΥ – NANA – ΝΙΡΒΑΝΑ – ΚΗΦΙΣΙΑ – ΑΛΕΞΑΝΔΡΑ ΠΑΤΗΣΙΩΝ – ODEON KOSMOPOLIS ΜΑΡΟΥΣΙ – ODEON STARCITY
>>Τα ευφάνταστα κινούμενα σχέδια «Το παιδί με την κουρδιστή καρδιά» («The boy with Cuckoo clok heart», Γαλλία / Βέλγιο, 2014) των Στεφάν Μπερλά και Ματιάς Μαλζιέ, παρακολουθούν την πορεία ενός παιδιού που έχει ρολόι στην θέση της καρδιάς με αποτέλεσμα να πρέπει να προσέχει τις συναισθηματικές αντιδράσεις του και κυρίως να μην ερωτευτεί ποτέ! Γίνεται όμως κάτι τέτοιο; Μάλλον όχι. Επομένως το ερώτημα είναι πως το κορίτσι που θα ερωτευτεί θα τον λυτρώσει. Βασίζονται σε μυθιστόρημα του πρώτου στηρίζεται το σενάριο.
Αίθουσες
ΑΘΗΝΑ: ΑΕΛΛΩ – ΝΙΡΒΑΝΑ – ΚΗΦΙΣΙΑ – NANA – ΑΛΕΞΑΝΔΡΑ ΠΑΤΗΣΙΩΝ – ODEON KOSMOPOLIS ΜΑΡΟΥΣΙ – ODEON STARCITY – STER ESCAPE ΙΛΙΟΝ – VILLAGE MALL – VILLAGE ΡΕΝΤΗ – VILLAGE ΦΑΛΗΡΟ
ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ: ODEON ΠΛΑΤΕΙΑ – STER ΜΑΚΕΔΟΝΙΑ – VILLAGE COSMOS
Το «The guest» (ΗΠΑ, 2014) του Ανταμ Γουίνγκαρντ είναι ένα επιτηδευμένα φτηνιάρικο θρίλερ που κοιτάζοντας λοξά προς τα b movies της δεκαετίας του 1980 εξιστορεί τις περιπέτειες ενός βετεράνου του πολέμου στο Ιράκ (Νταν Στίβενς) που θρονιάζεται με απειλητικές διαθέσεις στο σπίτι ενός πεθαμένου συμπολεμιστή του
ΑΕΛΛΩ – NANA – ODEON KOSMOPOLIS MΑΡΟΥΣΙ – ODEON STARCITY – STER ESCAPE ΙΛΙΟΝ – VILLAGE ΡΕΝΤΗ
ΣΤΗ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ
ODEON ΠΛΑΤΕΙΑ – STER ΜΑΚΕΔΟΝΙΑ