Ο θεσμός της «λευκής νύχτας» χτύπησε την πόρτα της Ελλάδας πέρυσι το καλοκαίρι, όταν ο Δήμος Ιλίου διοργάνωσε την πρώτη ελληνική λευκή νύχτα το τελευταίο Σάββατο του Ιουνίου. Και από ό,τι φαίνεται, ήρθε για να μείνει. «Το σκεφτόμασταν 4-5 χρόνια προτού υλοποιήσουμε τη δράση αυτή. Επειτα από αρκετές δυσκολίες το τολμήσαμε πέρυσι στις 28 Ιουνίου 2013» λέει στο «Βήμα» ο κ. Γιώργος Σχίζας, πρόεδρος του Εμπορικού Συλλόγου Ιλίου. «Είναι μια δράση τόνωσης της αγοράς. Πράγματι, γίνεται πολύ μεγάλος τζίρος. Κάποιοι καταστηματάρχες μάζεψαν μέσα σε δύο ώρες 1.000 ευρώ» εξηγεί, σημειώνοντας παράλληλα ότι υπάρχουν σκέψεις για να βοηθηθούν και τα περιθωριακά μαγαζιά, εκείνα που βρίσκονται δηλαδή εκτός του δημοτικού εμπορικού κέντρου.
Οι οικονομικές προσφορές σε συνδυασμό με τις πολιτιστικές εκδηλώσεις που διοργανώνονται φαίνεται ότι προσελκύουν κόσμο ο οποίος περνάει ευχάριστα το βράδυ του κάνοντας παράλληλα και οικονομικές αγορές. «Ως τις 6 το πρωί ο κόσμος ψώνιζε στην Καλαμάτα» λέει ο αντιπρόεδρος του Εμπορικού Συλλόγου Καλαμάτας κ. Φώτης Μπουγάς. «Πέρυσι ήταν κάτι το ανεπανάληπτο αυτό που συνέβη. Εφέτος ήμασταν πιο οργανωμένοι αλλά και ο κόσμος που είχε ενημερωθεί εφέτος προγραμμάτισε τις διακοπές του ώστε να δει από κοντά τη λευκή νύχτα. Τα ξενοδοχεία μας είχαν 100% πληρότητα και κάποια εστιατόρια πέρυσι δεν άνοιξαν την επομένη γιατί δεν είχαν προμήθειες».
Στο Μαρούσι η «λευκή νύχτα» ήταν μια αφορμή για την ανάδειξη της νέας εικόνας του εμπορικού κέντρου της πόλης μετά την ολοκλήρωση της βιοκλιματικής ανάπλασης των πεζοδρόμων. «Με αυτή την αφορμή της ανάπλασης είπαμε να το γιορτάσουμε. Ηταν μια κίνηση που γενικά απέδωσε. Είναι καλό αυτό που γίνεται, ο κόσμος μπορεί να βγει έξω να ψωνίσει οικονομικά. Να δώσουμε ανάσα στα καταστήματα» λέει ο κ. Γιάννης Νικολαράκος, πρόεδρος του Εμπορικού Συλλόγου Αμαρουσίου.
Υπολογίζεται ότι στην κίνηση που έγινε στις 21 Ιουνίου στο Μαρούσι ο κόσμος που περπάτησε στους πλακόστρωτους δρόμους του εμπορικού κέντρου άγγιξε τις 60.000. Αντίστοιχη η εικόνα και στο Ιλιον, όπου και οι δύο «λευκές νύχτες» σημείωσαν μεγάλη επιτυχία, με περίπου 70.000 κατοίκους από όλο το Λεκανοπέδιο να επισκέπτονται την περιοχή. «Είναι μια κίνηση που δίνει ανάσα στην αγορά» σχολιάζει ο κ. Σχίζας.
Μπορεί ο καιρός στη μεσσηνιακή πρωτεύουσα το Σάββατο 30 Αυγούστου να ανησύχησε αρχικά καταστηματάρχες και διοργανωτές, φαίνεται όμως ότι δεν πτόησε τις χιλιάδες κόσμου (ντόπιους και επισκέπτες) που ξεχύθηκαν στους δρόμους της Καλαμάτας.
Στην Αλεξανδρούπολη
Σε 29.000 υπολογίζονται οι επισκέπτες που βρέθηκαν στις δύο συνεχόμενες βραδιές του θεσμού στην Αλεξανδρούπολη που πραγματοποιήθηκαν στις 31 Ιουλίου και την 1η Αυγούστου. Σύμφωνα μάλιστα με έρευνα που διενήργησε ο Εμπορικός Σύλλογος Αλεξανδρούπολης, ο τζίρος και τις δύο βραδιές άγγιξε το 1,5 εκατ. ευρώ.
Το 95% των ερωτώμενων καταστηματαρχών εξέφρασε την ικανοποίησή του τόσο για την εικόνα που παρουσιάστηκε στο κέντρο της πόλης όσο και για τα οικονομικά αποτελέσματα που προέκυψαν στις επιχειρήσεις. Μόλις ένα 5% δεν έλαβε την ικανοποίηση που προσδοκούσε και αυτό οφείλεται στο γεγονός ότι δραστηριοποιείται κατά κύριο λόγο σε περιοχές εκτός των πεζοδρόμων του εμπορικού κέντρου όπου λαμβάνουν χώρα και οι εκδηλώσεις.
Επίσης 86% των ερωτωμένων δήλωσε ότι οι «Λευκές Νύχτες Εμπορίου» συνεισέφεραν στην αύξηση του τζίρου τους σε σχέση με τις προηγούμενες ημέρες των εκπτώσεων, με μια μέση αύξηση τζίρου της τάξεως του 24%, ενώ μόλις ένα 14% δεν είδε τα οικονομικά του αποτελέσματα να βελτιώνονται.
Υποψιασμένοι οι καταναλωτές
Φαίνεται πάντως ότι οι καταναλωτές ήταν υποψιασμένοι και απομόνωσαν καταστηματάρχες οι οποίοι δεν εναρμονίστηκαν στο κλίμα της λευκής νύχτας, χωρίς δηλαδή να προχωρήσουν σε κάποιες προσφορές. «Υπήρχαν καταστήματα τα οποία δεν έκαναν ιδιαίτερο τζίρο και αυτό δικαιολογείται γιατί δεν προσέφεραν κάτι το διαφορετικό» εξηγεί ο κ. Γρηγόρης Καραδήμας, αντιπρόεδρος του Εμπορικού Συλλόγου Αμαρουσίου. Γεγονός που επιβεβαιώνει και ο κ. Μπουγάς: «Ο κόσμος ήταν υποψιασμένος και δεν πήγαινε σε αυτούς που δεν είχαν προσφορές».
Πάντως, σύμφωνα με τα ως τώρα δεδομένα, η πλειονότητα των επιχειρηματιών είναι θετική ως προς τον θεσμό της «λευκής νύχτας», με ορισμένους να θεωρούν ότι οι βραδιές αυτές βοηθούν την κίνηση της αγοράς και τις επόμενες ημέρες καθώς ο κόσμος γνωρίζει τα εμπορικά κέντρα της κάθε περιοχής. «Μας το ζητάει ο κόσμος να το συνεχίσουμε. Αλλά αν το διοργανώσουμε 2-3 φορές τον χρόνο, τότε ως θεσμός θα ξεφτίσει. Γι’ αυτό συμφωνήσαμε η λευκή νύχτα στην Καλαμάτα να διοργανώνεται το τελευταίο Σάββατο του Αυγούστου» λέει ο κ. Μπουγάς.
HeliosPlus