Παράνομη η απεργία στο Δημόσιο, «κερδισμένη» η ΑΔΕΔΥ

Αν και η απεργία που είχε προκηρύξει η ΑΔΕΔΥ τον Ιούλιο, διαμαρτυρόμενη για τις διαδικασίες αξιολόγησης των δημοσίων υπαλλήλων, κρίθηκε παράνομη με την απόφαση 4843/2014 του Εφετείου, η οποία εξεδόθη το πρωί της Πέμπτης, εν τούτοις οι συνδικαλιστές νιώθουν δικαιωμένοι. Και αυτό διότι το δικαστήριο αποφάνθηκε για το ποιο όργανο είναι αρμόδιο για να προκηρύξει απεργία.

Αν και η απεργία που είχε προκηρύξει η ΑΔΕΔΥ τον Ιούλιο, διαμαρτυρόμενη για τις διαδικασίες αξιολόγησης των δημοσίων υπαλλήλων, κρίθηκε παράνομη με την απόφαση 4843/2014 του Εφετείου, η οποία εξεδόθη το πρωί της Πέμπτης, εν τούτοις οι συνδικαλιστές νιώθουν δικαιωμένοι. Και αυτό διότι το δικαστήριο αποφάνθηκε για το ποιο όργανο είναι αρμόδιο για να προκηρύξει απεργία.
Από την πλευρά της η κυβέρνηση με την αγωγή της ζητούσε να κηρυχθεί παράνομη η απεργία επειδή η απόφαση για την προκήρυξή της δεν ελήφθη από τη γενική συνέλευση – συνέδριο της ΑΔΕΔΥ (ένα όργανο 800 ατόμων, δυσκίνητο ως προς τη σύγκλησή του), αλλά από την Εκτελεστική Επιτροπή της συνομοσπονδίας. Άλλωστε με αυτό τον τρόπο, όπως καταγγέλλουν τα μέλη της συνδικαλιστικής οργάνωσης των δημοσίων υπαλλήλων, ουσιαστικά θα απαγορευόταν τρόπον τινά η απεργία καθώς δεν θα μπορούσε να προκηρυχθεί.
Εν τέλει το δικαστήριο απεφάνθη ότι η απεργία μπορεί να προκηρύσσεται από ένα ενδιάμεσο όργανο, το Γενικό Συμβούλιο, το οποίο και συγκαλείται τακτικά σχεδόν σε μηνιαία βάση.

«Αισθανόμαστε δικαιωμένοι επειδή είναι πού πιο εύκολη και πιο απλή η διαδικασία προκήρυξης της απεργίας σε σχέση με όσα απαιτούσε η κυβέρνηση»

σχολίασε στο «Βήμα» τη δικαστική απόφαση η εργατολόγος και δικηγόρος της ΑΔΕΔΥ κυρία Μαρία Τσίπρα.
Εντός της ημέρας συνεδριάζουν τα αρμόδια όργανα της ΑΔΕΔΥ για να εκτιμήσουν τη διαμορφωθείσα κατάσταση και να αποφασίσουν τις περαιτέρω κινήσεις τους.
Η εξέλιξη αυτή ήρθε σε συνέχεια της τροπολογίας που κατέθεσε το υπουργείο Διοικητικής Μεταρρύθμισης και Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης για τις διαδικασίες αξιολόγησης των δημοσίων υπαλλήλων.
Ουσιαστικά, όπως εκτιμούν πηγές της ΑΔΕΔΥ, αναγνωρίζονται οι αιτιάσεις της συνομοσπονδίας τόσο όσον αφορά τους χρόνους αξιολόγησης, όσο και σχετικά με την αντιμετώπιση των υπαλλήλων που θα αξιολογηθούν σε χαμηλή κλίμακα καθώς αναφέρεται ρητά στην τροπολογία ότι δεν θα επέλθει δυσμενής μεταβολή ούτε μισθολογικά ούτε σε εργασιακά.
Άλλωστε αυτά αποτελούν και τη βασική επιχειρηματολογία της ΑΔΕΔΥ στην προσφυγή που έχει κατατεθεί στο ΣτΕ και θα συζητηθεί στις 10 Οκτωβρίου.

Η απόφαση

Στην απόφαση 4843/2014 του Εφετείου αναφέρεται επί λέξει για το επίμαχο θέμα του ποιος προκηρύσσει απεργία: «Ειδικότερα, όσον αφορά στις δευτεροβάθμιες και τριτοβάθμιες συνδικαλιστικές οργανώσεις, το αρμόδιο όργανο για την κήρυξη απεργίας είναι η Γενική Συνέλευση (ΓΣ). Με την απόφαση για την κήρυξη της απεργίας η ΓΣ δύναται να καθορίσει και τις λεπτομέρειες διεξαγωγής της. Δύναται, όμως, βάσει του καταστατικού της οργανώσεως, να εξουσιοδοτήσει άλλο όργανο ως προς τον καθορισμό των λεπτομερειών της διεξαγωγής της απεργίας και την πραγματοποίησή της.

Συνεπώς, η ΓΣ δεν δύναται να εξουσιοδοτήσει άλλο καταστατικό όργανο να λάβει αυτό την απόφαση κηρύξεως της απεργίας, διότι τούτο αντίκειται στη διάταξη του άρθρου 30 παρ. 8 εδ. β’ του Ν. 1264/1982. […]

Συνεπώς, βάσει του άρθρου 30 παρ. 8 εδ. β’ του Ν. 1264/1982, αρμόδιο όργανο για την κήρυξη απεργίας κάθε είδους (αποχής, στάσης εργασίας) είναι η ΓΣ της ΑΔΕΔΥ. Σύμφωνα με το άρθρο 12 του Καταστατικού της ΑΔΕΔΥ, όργανα αυτής είναι το Συνέδριο, το Γενικό Συμβούλιο, η Εκτελεστική Επιτροπή, η Ελεγκτική Επιτροπή και η Επιτροπή Πιστοποίησης.

Η έλλειψη αναφοράς ενός εκ των οργάνων ως ΓΣ δεν σημαίνει ότι η ΑΔΕΔΥ δεν διαθέτει αρμόδιο όργανο για την κήρυξη απεργιών, αλλά ότι η διαπίστωση του αρμοδίου οργάνου, επέχοντος θέση ΓΣ, προς κήρυξη απεργίας πρέπει να συναχθεί από τις προβλεπόμενες αρμοδιότητες των οργάνων, κατά το Καταστατικό. […]

Από τον συνδυασμό των ανωτέρω άρθρων του Καταστατικού της εναγομένης – εγκαλούσης – αντεφεσιβλήτου προκύπτει ότι:

α) Αρμόδιο όργανο για την κήρυξη απεργίας –συνεπώς όργανο επέχον θέση ΓΣ– είναι το Γενικό Συμβούλιο της ΑΔΕΔΥ και όχι το Συνέδριο αυτής. Τόσο διότι, αφενός, το Συνέδριο είναι το ανώτατο και κυρίαρχο όργανο επί ζητημάτων όμως τα οποία δεν ρυθμίζονται στο Καταστατικό και αφετέρου διότι το ζήτημα της κηρύξεως απεργίας ρυθμίζεται στο Καταστατικό και την αρμοδιότητα αυτή τη διαθέτει το Γενικό Συμβούλιο και

β) Το Γενικό Συμβούλιο, κηρύσσον απεργία, εξουσιοδοτεί την Εκτελεστική Επιτροπή να προβεί στον καθορισμό των λεπτομερειών τςη διεξαγωγής και την πραγματοποίησή της.

Συνεπώς το Καταστατικό της εναγομένης – εκκαλούσης – εφεσιβλήτου, εγκριθέν δια της υπ’ αριθμ. 825/1927 αποφάσεως του Μονομελούς Πρωτοδικείου Αθηνών, ως έχει τροποποιηθεί μέχρι σήμερα, δεν συγκρούεται με τις επιταγές του Ν. 1264/1982 και ειδικότερα με αυτήν του άρθρου 30 παρ. 8 εδ. β’ αυτού.

Ωστόσο, σύμφωνα με τη διάταξη αυτή και όσα εκτενώς, ως άνω, στη μείζονα σκέψη διαλαμβάνονται, το Γενικό Συμβούλιο δεν επιτρέπεται να εξουσιοδοτήσει την Εκτελεστική Επιτροπή να προβεί αυτή στην κήρυξη της απεργίας, καθόσον τούτο θα συνιστούσε εκχώρηση εξουσίας, η οποία δεν προβλέπεται υπό του Καταστατικού της ΑΔΕΔΥ και ορθώς […]».

Ακολούθησε το Βήμα στο Google news και μάθε όλες τις τελευταίες ειδήσεις.