Αναξιοποίητες είναι ακόμα οι δυνατότητες που δίνει το Διαδίκτυο και η κινητή τηλεφωνία στη διάθεση ξενοδοχειακών υπηρεσιών, ιδιαίτερα σε ό,τι αφορά μονάδες χαμηλών κατηγοριών στην Ευρώπη.
Σύμφωνα με την «Ευρωπαϊκή Μελέτη Ξενοδοχειακών Υπηρεσιών 2014», ποσοστό 25% των συνολικών διανυκτερεύσεων σε ξενοδοχεία ευρωπαϊκών χωρών γίνεται μέσω διαδικτυακών μεσαζόντων, On Line Tour Agents και Global Distribution Systems.
Ωστόσο τα μισά από τα ξενοδοχεία (46%) δεν γνωρίζουν τις δυνατότητες ένταξηςσε μηχανές ταξιδιωτικού meta-search, ενώ ένα στα πέντε ξενοδοχεία αν και τις γνωρίζει, δεν εντοπίζει επιχειρηματικό ενδιαφέρον.
Την ίδια ώρα, μόνο ένα στα δύο ξενοδοχεία χρησιμοποιεί κανάλια κρατήσεων μέσω κινητής τηλεφωνίας. Η αναλογία των ξενοδοχείων που δεν έχουν στρατηγική διάθεσης των υπηρεσιών τους μέσω κινητού είναι υψηλότερη στα ξενοδοχεία 1 έως 3 αστέρων, σε σύγκριση με τα ξενοδοχεία 4 και 5 αστέρων.
Η διαδικτυακή διάθεσηξενοδοχειακών υπηρεσιών αποτελεί ένα σημαντικό εργαλείο για την ευρωπαϊκή ξενοδοχειακή βιομηχανία. Κατά μέσο όρο εκτιμάται ότι το 2013 πάνω από μία στις πέντε διανυκτερεύσεις πραγματοποιήθηκεαπό διαδικτυακούς Tour Operators (OTA), κυρίως μέσω της Priceline (
booking.com, Agoda), Expedia (συμπ. των
hotels.com, Venere) και HRS (συμπ. των
hotel.de, Tiscover), οι οποίοι στο σύνολό τους αντιπροσωπεύουν περίπου το 90% της συγκεκριμένης αγοράς.
Αν και περισσότερες από πέντε στις δέκα διανυκτερεύσεις πραγματοποιούνται μέσω απευθείας κρατήσεων μεταξύ των επισκεπτών και των ξενοδοχείων, οι παραδοσιακοί μεσάζοντες (π.χ. ταξιδιωτικό γραφείο, τουριστικός πράκτορας) παράγουν το 16,5% των διανυκτερεύσεων. Από την άλλη, οι εθνικοί τουριστικοί οργανισμοί διαδραματίζουν πολύ μικρό ρόλο στη διάθεση ξενοδοχειακών υπηρεσιών με ποσοστό 1,35% επί των διανυκτερεύσεων.
Η μελέτη με τίτλο «Η άνοδος των διαδικτυακών μεσαζόντων», που πραγματοποιήθηκε για λογαριασμό της HOTREC (Πανευρωπαϊκή Συνομοσπονδία Επιχειρήσεων Ξενοδοχίας, Εστίασης και Καφέ), όπου το Ξενοδοχειακό Επιμελητήριο της Ελλάδας (ΞΕΕ) αποτελεί μέλος της Εκτελεστικής Επιτροπής (Executive Committee).
Πρόκειται για έρευνα που διεξάχθηκε μεταξύ Ιανουαρίου και Απριλίου 2014, από 26 ευρωπαϊκές Ξενοδοχειακές Ενώσεις, υπό το συντονισμό της HOTREC, σε συνεργασία με το Ινστιτούτο Τουρισμού του Πανεπιστημίου Εφαρμοσμένων Επιστημών και Τεχνών Δυτικής Ελβετίας Valais (HES-SO Valais) στη Sierrre. Τα αποτελέσματα βασίζονται στις απαντήσεις 2.298 μεμονωμένων ξενοδοχείων και στα συμπληρωματικά στοιχεία από πέντε ξενοδοχειακές αλυσίδες στη Γερμανία, οι οποίες αντιπροσωπεύουν περίπου 600 ξενοδοχεία.
Η ευρωπαϊκή ξενοδοχειακή αγορά χαρακτηρίζεται από μία σημαντική αναλογία μικρού και μεσαίου μεγέθους ξενοδοχειακών επιχειρήσεων, οι οποίες ανήκουν κυρίως στην κατηγορία της οικονομικής και μεσαίας τάξης. Τα μοντέλα διάθεσηςγια το συγκεκριμένο είδος ξενοδοχείων διαφέρουν από τη συνολική εικόνα. Τα αποτελέσματα της μελέτης υποδηλώνουν ότι όσο μικρότερη είναι η ξενοδοχειακή μονάδα τόσο μεγαλύτερο είναι το μερίδιο των διαδικτυακών tour operators.
Στα ξενοδοχεία με λιγότερο από 100 δωμάτια οι διαδικτυακοί tour operators καταλαμβάνουν σημαντικά υψηλότερο μερίδιο από το μέσο όρο, ενώ στα μεγαλύτερα ξενοδοχεία με δυναμικότητα άνω των 100 δωματίων καταλαμβάνουν σημαντικά χαμηλότερο μερίδιο από το μέσο όρο. Στα ξενοδοχεία 1 έως 3 αστέρων το μερίδιο των διαδικτυακών tour operators είναι σημαντικά υψηλότερο, σε σύγκριση με τα ξενοδοχεία πολυτελείας (4 και 5 αστέρια).
Κατά τη μελέτη της HOTREC διαφαίνεται ότιηπλειονότητατων ξενοδοχείων της έρευνας (51%) διαχειρίζονται τις τιμές και τη διαθεσιμότητά τους χειροκίνητα. Η χρήση channel manager και ξενοδοχειακού λογισμικού είναι φανερά υψηλότερη στα ξενοδοχεία 4 και 5 αστέρων, από ό,τι σε άλλες κατηγορίες ξενοδοχείων.
Επίσης η παρουσία των ξενοδοχείων με δικό τους website (94%) και η παροχή δωρεάν wifi στους επισκέπτες (74%), αποτελούν τα πιο δημοφιλή χαρακτηριστικά των τεχνολογιών πληροφορίας και επικοινωνίας (ΤΠΕ) που χρησιμοποιούν τα ξενοδοχεία που συμμετείχαν στην έρευνα. Το 71% των ξενοδοχείων έχουν σελίδα στο facebook, ενώ το 59% των ξενοδοχείων διαθέτει διαδικτυακό σύστημα κρατήσεων μέσω της δικής του ιστοσελίδας.