Για έναν δημοσιογράφο, οι ευκαιρίες εξειδικευμένης γνώσης, πέρα από την εμπειρία που του δίνει η ίδια η δουλειά, είναι λίγες. Πόσω μάλλον όταν πρόκειται για ένα σεμινάριο δημοσιογραφίας, με στοχευμένη και πρακτικής αξίας ενημέρωση, σε ένα από τα κορυφαία πανεπιστήμια των ΗΠΑ.
Ο στόχος του International Journalists Seminar από το Graduate School of Journalism του Columbia University στη Νέα Υόρκη ήταν ακριβώς αυτός: να λειτουργήσει σαν πυξίδα για το μέλλον της δημοσιογραφίας και να δώσει σε βάθος πληροφόρηση για τις πολιτικές που αναπτύσσονται στο παγκόσμιο πολιτικοοικονομικό πεδίο.
Οι 18 δημοσιογράφοι απ’ όλον τον κόσμο –με αντικείμενο το οικονομικό και επιχειρηματικό ρεπορτάζ, έχοντας βραβευθεί ο καθένας στη χώρα του –βρεθήκαμε στις αρχές Ιουνίου για 10 ημέρες στις Ηνωμένες Πολιτείες προκειμένου να παρακολουθήσουμε ένα εξειδικευμένο σεμινάριο στο πλαίσιο του προγράμματος Journalistic Excellence Award, το οποίο διοργανώνει η Citigroup σε συνεργασία με το Columbia. Παρά την ποικιλομορφία της σύνθεσης και τις ιδιαιτερότητες κάθε χώρας, οι προκλήσεις, όπως φάνηκε, ήταν κοινές.
Η μετάβαση από το χαρτί στα ψηφιακά μέσα και ο ρόλος της τεχνολογίας, η βιωσιμότητα των media στο νέο περιβάλλον και ο στόχος για καλή δημοσιογραφία ήταν από τις κύριες αιχμές των εισηγητών. Η εξέλιξη του κλάδου στη νέα εποχή και, κυρίως, η εκδοτική και οικονομική ευρωστία των ειδησεογραφικών οργανισμών αποτελούν τον «πονοκέφαλο» των ειδημόνων. Ωστόσο ανάμεσα στα συμπεράσματα που αναδείχθηκαν προκύπτει ότι σε αυτό το ρευστό περιβάλλον ο ρόλος των δημοσιογράφων μεταλλάσσεται και είναι ακόμη πιο ζωτικός και καθοριστικός στη διαμόρφωση των εκδοτικών σχημάτων.
Καλούνται να λειτουργήσουν όχι μόνο ως δημιουργοί αλλά και ως διαχειριστές της αρθρογραφίας τους, ενεργοποιώντας την παρουσία τους στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης. Η κινητικότητα του καθενός ξεχωριστά θα λειτουργήσει ως «φάρος», ο οποίος θα φέρει το νέο κοινό πιο κοντά στο ψηφιακό περιβάλλον του παραδοσιακού ή μη Μέσου που εκπροσωπεί.
Αυτό που διαπιστώνεται είναι ότι το ηλεκτρονικό περιεχόμενο αποδίδει καλύτερα όταν τα θέματα έχουν «προσωπική φωνή», ταυτότητα και άποψη. Τότε το θέμα είναι αναγνωρίσιμο και δεν αντιγράφεται, καθώς φέρει το «brand» του συντάκτη. Ηλεκτρονικό περιεχόμενο δεν σημαίνει και έκπτωση στην ποιότητα. Τα στάνταρντ ποιότητας που έχει το χαρτί (διόρθωση, επιμέλεια, αρχισυνταξία) θα πρέπει να περάσουν και στο ψηφιακό προϊόν.
Σύμφωνα με τον καθηγητή Βίκτορ Ναβάσκι, διευθυντή του The New York Times Magazine και του The Nation, η ταχύτητα θα πρέπει να θυσιαστεί στον βωμό της ποιότητας. Το Διαδίκτυο μπορεί να παρασύρει σε καταιγιστικούς ρυθμούς βραχυπρόθεσμα, όμως στην πορεία ο κόσμος θα επιλέξει websites που του παρέχουν έγκυρες και ποιοτικές εκδοτικά ειδήσεις, οι οποίες θα εμβαθύνουν στην πληροφόρηση.
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ