Πρώτα παραλία, μετά τα ψώνια…

Απογοητευμένοι δηλώνουν οι έμποροι από τον τζίρο της τελευταίας Κυριακής που τα καταστήματα ήταν ανοιχτά, σύμφωνα με τον νόμο Χατζηδάκη.

Απογοητευμένοι δηλώνουν οι έμποροι από τον τζίρο της τελευταίας Κυριακής που τα καταστήματα ήταν ανοιχτά, σύμφωνα με τον νόμο Χατζηδάκη. Η Εθνική Συνομοσπονδία Εμπόρων Ελλάδος (ΕΣΕΕ), η οποία πλέον βρίσκεται σε ανοιχτή σύγκρουση με τις κυβερνητικές επιλογές για το ωράριο των καταστημάτων, διερεύνησε την κίνηση στην αγορά την Κυριακή των καλοκαιρινών εκπτώσεων 20 Ιουλίου κατά την οποία τα καταστήματα σε όλη τη χώρα μπορούσαν να είναι ανοιχτά. Η έρευνα ήταν τηλεφωνική σε τυχαίο δείγμα 227 εμπορικών επιχειρήσεων στις αγορές της Αθήνας, της Θεσσαλονίκης και ορισμένων σημαντικών περιφερειακών αγορών της Αττικής (Πειραιάς, Μαρούσι, Ν. Ιωνία, Γλυφάδα, Χαλάνδρι, Κηφισιά, Περιστέρι, Ν. Ιωνία, Ν. Σμύρνη). Το κύριο κριτήριο για την επιλογή της επιχείρησης ήταν η εγκατάστασή της σε παραδοσιακούς εμπορικούς δρόμους στα κέντρα πόλεων.
Από τα σημαντικότερα ευρήματα της έρευνας είναι ότι πολύ μεγάλο ποσοστό επιχειρήσεων δεν άνοιξαν καν το κατάστημά τους την Κυριακή 20 Ιουλίου. Συγκεκριμένα το ποσοστό αυτό ανέρχεται στο 40%, με το ποσοστό για τη Θεσσαλονίκη να φτάνει στο 53%.
Για τα καταστήματα που άνοιξαν υπήρξε σχετική ταύτιση των απόψεων των επιχειρηματιών αναφορικά με την πορεία του τζίρου και της κίνησης της επιχείρησης την Κυριακή σε σύγκριση με τις άλλες Κυριακές. Ετσι ποσοστό 78% των επιχειρήσεων δεν έμεινε ικανοποιημένο αφού ο τζίρος της Κυριακής 20 Ιουλίου ήταν πολύ μικρότερος σε σύγκριση τόσο με την Κυριακή 3 Νοεμβρίου όσο και με την Κυριακή 19 Ιανουαρίου. Το συμπέρασμα αυτό, αν και μπορεί ως έναν βαθμό να αιτιολογηθεί λόγω της καλοκαιρινής περιόδου και όσον αφορά την εγχώρια κατανάλωση, δεν αποτελεί ενθαρρυντικό στοιχείο σχετικά με την προσδοκώμενη κατανάλωση από τον τουρισμό. Ιδιαίτερα για το κέντρο της Αθήνας και με δεδομένο ότι η τουριστική κίνηση είναι σαφώς αυξημένη, οι προσδοκίες ήταν μεγάλες, σύμφωνα με τους υποστηρικτές του μέτρου.

Αλλωστε, το κυριακάτικο άνοιγμα στηρίζεται κυρίως στο επιχείρημα του τουρισμού. Και όμως, ιδίως για το κέντρο της Αθήνας δεν υπήρξε καμία θετική απάντηση για την πορεία του τζίρου χθες σε σύγκριση με τις προηγούμενες Κυριακές.
Στο πλαίσιο της έρευνας οι επιχειρηματίες βαθμολόγησαν το μέτρο του κυριακάτικου ανοίγματος ελεύθερα από το 1 ως το 5 με βάση την αποτελεσματικότητά του και την αύξηση του τζίρου της επιχείρησης συνολικά και όχι μόνο την Κυριακή. Οπως φαίνεται και διαγραμματικά, η απόλυτη πλειονότητα κατατάσσει το μέτρο ως τελείως αναποτελεσματικό, ενώ οριακές και διάσπαρτες είναι οι απαντήσεις που δόθηκαν από το 3 ως το 5.
Αρκετό ενδιαφέρον παρουσίασαν οι απαντήσεις των εμπόρων αναφορικά με την αύξηση του λειτουργικού κόστους της επιχείρησης από το άνοιγμα της Κυριακής. Το 64% επιβαρύνεται από το άνοιγμα, ενώ ένα αρκετά σημαντικό ποσοστό, το 36%, δείχνει ότι κρίνει αμελητέα ως και μηδενική την επιβάρυνση.
Τέλος, στην πρόθεση πρόσληψης υπαλλήλου με αφορμή το άνοιγμα της επιχείρησης την Κυριακή όλοι σχεδόν οι έμποροι απαντούν αρνητικά όχι μόνο για τώρα αλλά και για το μέλλον. Δηλαδή, επιχειρήσεις οι οποίες ανοίγουν την Κυριακή δεν προτίθεται να προσλάβουν υπάλληλο. Το ποσοστό είναι συντριπτικό για να μπορεί κανείς να το αμφισβητήσει και αποδυναμώνει πλήρως το επιχείρημα των υποστηρικτών του ανοίγματος περί αύξησης της απασχόλησης.
Ο πρόεδρος της ΕΣΕΕ κ. Βασίλης Κορκίδης δήλωσε: «Φαίνεται ότι την Κυριακή οι παραλίες κέρδισαν τις εκπτώσεις. Κατά γενική ομολογία, η κίνηση στις περισσότερες αγορές ήταν υποτονική. Οπου υπήρχαν ανοιχτά μαγαζιά και ειδικότερα στην Αθήνα μάλλον λειτούργησαν ως «κράχτες» και «τουριστικό ντεκόρ», αφού λίγοι ήταν οι πελάτες που τα επισκέφθηκαν, λιγότεροι αγόρασαν, ενώ ελάχιστοι ήταν οι τουρίστες καταναλωτές. Η εμπορική κίνηση σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη χαρακτηρίζεται μάλλον μέτρια και στον Πειραιά απογοητευτική. Κερδισμένοι της Κυριακής, εκτός από τα Μall και τα εκπτωτικά χωριά, είναι και οι αγορές της Λάρισας και της Πάτρας, όπου τα καταστήματα παρέμειναν κλειστά».

HeliosPlus

Ακολούθησε το Βήμα στο Google news και μάθε όλες τις τελευταίες ειδήσεις.