Αναπάντητα ερωτήματα για την κατάρριψη του Boeing στην Ουκρανία ταλανίζουν τη διεθνή κοινότητα

Όλοι οι 298 επιβαίνοντες στο Boeing 777 της πτήσης Άμστερνταμ-Κουάλα Λουμπούρ που καταρρίφθηκε την Πέμπτη πάνω από την εμπόλεμη Ουκρανία θεωρούνται νεκροί. Τα δεδομένα για την πτήση είναι λίγα, τα στοιχεία ακόμη ελάχιστα -ακόμη και η έρευνα είναι εμπρηστικό ζήτημα λόγω του βάρους της στην ουκρανική κρίση- αλλά τα ανοικτά ζητήματα πολλά.


Όλοι οι 298 επιβαίνοντες στο Boeing 777 της πτήσης Άμστερνταμ-Κουάλα Λουμπούρ που καταρρίφθηκε την Πέμπτη πάνω από την εμπόλεμη Ουκρανία θεωρούνται νεκροί. Τα δεδομένα για την πτήση είναι λίγα, τα στοιχεία ακόμη ελάχιστα -ακόμη και η έρευνα είναι εμπρηστικό ζήτημα λόγω του βάρους της στην ουκρανική κρίση- αλλά τα ανοικτά ζητήματα πολλά.

Στην πτήση MH17, που απογειώθηκε το μεσημέρι της Πέμπτης από το Schiphol του Άμστερνταμ με προορισμό την Κουάλα Λουμπούρ βρίσκονταν συνολικά 298 επιβαίνοντες, εκ των οποίων οι 15 απάρτιζαν το πλήρωμα. Αρκετές αναφορές υποστηρίζουν ότι πολλοί από τους επιβάτες, ενδεχόμενως μέχρι και εκατό, ταξίδευαν με τελικό προορισμό τη Μελβούρνη για να πάρουν μέρος στο 20ο παγκόσμιο συνέδριο για το AIDS.

Οι Μαλαισιανές Αερογραμμές έχουν ταυτοποιήσει μέχρι στιγμής την εθνικότητα όλων των θυμάτων πλην τεσσάρων. Οι περισσότεροι από τους επιβαίνοντες ήταν Ολλανδοί (189), 29 Μαλαισιανοί, 27 Αυστραλοί, 12 Ινδονήσιοι, 9 Βρετανοί, 4 Γερμανοί, 4 Βέλγοι, 3 Φιλιππινέζοι, ένας Καναδός και ένας Νεοζηλανδός. Η εθνικότητα των υπόλοιπων δεν είναι ακόμη γνωστή.

Έχουν ανασυρθεί μέχρι στιγμής 181 σοροί από το σημείο της συντριβής και πιθανότατα θα μεταφερθούν στην κοντινή πόλη Χάρκοβο που ελέγχεται από την κεντρική κυβέρνηση.

Το πλήρωμα αποτελούσαν συνολικά 15 άτομα. Οι περισσότεροι από τους επιβαίνοντες ήταν Ολλανδοί (τουλάχιστον 154 από αυτούς), 27 Αυστραλοί, 23 Μαλαισιανοί, 12 Ινδονήσιοι, 6 Βρετανοί, 4 Γερμανοί, 4 Βέλγοι, 3 Φιλιππινέζοι και ένας Καναδός. Η εθνικότητα των υπόλοιπων δεν είναι ακόμη γνωστοί.

ο αεροσκάφος ήταν ένα Boeing 777-200ΕR που είχε απογειώθηκε από το Άμστερνταμ στις 12:15. H ΙΑΤΑ αναφέρει ότι η πορεία που θα ακολουθούσε το αεροσκάφος περνούσε μεν πάνω από τις «θερμές» περιοχές της Ουκρανίας, αλλά δεν ήταν απαγορευμένη για πτήσεις.

Το αεροπλάνο πετούσε κανονικά σε ύψος περίπου 33.000 ποδιών, υψηλότερα δηλαδή από τη ζώνη την οποία οι ουκρανικές αρχές έχουν αποκλείσει ως επικίνδυνη.

Η τελευταία επαφή καταγράφηκε στις 16:15 στην περιοχή πάνω από το Ντονέτσκ, ελάχιστα χιλιόμετρα ανατολικά του.

Το σκάφος διαλύθηκε στον αέρα και τα συντρίμμια του διασκορπίστηκαν σε ακτίνα δέκα χιλιομέτρων στο έδαφος. Και τα δύο μαύρα κουτιά έχουν εντοπιστεί.

Το κεντρικό ερώτημα είναι η αιτία της πτώσης. Όλες οι πλευρές θεωρούν σίγουρο ότι το αεροπλάνο καταρρίφθηκε, αλλά εδώ υπεισέρχεται το πολιτικά κρισιμότατο ζήτημα του βάρους της ευθύνης στην ουκρανική κρίση -Κίεβο και φιλορώσοι αλληλοκατηγορούνται, χωρίς ακόμη να είναι σε θέση να παρουσιάσουν κανένα στοιχείο.

Η ούτως ή άλλως δύσκολη έρευνα δυσχεραίνεται από την κατάσταση που επικρατεί στο σημείο της πρόσκρουσης -οι εμπειρογνώμονες που θα κληθούν να συλλέξουν τα στοιχεία θα πρέπει να εργάζονται σε εμπόλεμη περιοχή ενώ ήδη εκφράζονται σοβαρές αμφιβολίες για το εάν τα στοιχεία έχουν φαλκιδευτεί.

Βίντεο που δημοσιεύτηκε σε ιστότοπο που πρόσκειται στους φιλορώσους ενόπλους φέρεται να δείχνει την ώρα της πρόσκρουσης τμήματος του αεροσκάφους. Τα όσα δείχνει δεν φαίνονται, σε μία πρώτη ανάγνωση, να αντιφάσκουν με τα όσα είναι ήδη γνωστά.

Πέραν αυτών, οι εκτιμήσεις και εικασίες -που συνήθως περισσεύουν σε τέτοιες περιπτώσεις- μπλέκονται με την πολιτική διάσταση του ζητήματος και οι γραμμές μεταξύ υποθέσεων, βάσιμων εκτιμήσεων ή και σκόπιμα ψευδών αναφορών θολώνουν εύκολα.

Αναφέρεται, επί παραδείγματι, ότι η μορφή και τα χρώματα του αεροπλάνων θα έμοιαζαν σε παρατηρητή επί εδάφους με εκείνα ρωσικών αεροσκαφών.

Εμπειρογνώμονες που επικαλείται το Associated Press εκτιμούν ότι η κατάρριψη μπορεί να έγινε με μέσα του πυραυλικού συστήματος BUK (SA-11 ή SA-17), που μπορούν θεωρητικά να φτάσουν και στο διπλάσιο ύψος από εκείνο στο οποίο βρισκόταν το αεροσκάφος. Τα μέσα αυτά πιστεύεται ότι είναι διαθέσιμα σε όλες τις δυνάμεις που βρίσκονται στην περιοχή, δηλαδή και στον ουκρανικό στρατό, και στους φιλορώσους (και φυσικά ακόμη και στις ρωσικές δυνάμεις στην άλλη πλευρά της κοντινής μεθορίου).

Το ρωσικό υπουργείο Άμυνας ανέφερε το μεσημέρι της Παρασκευής ότι εντόπισε δραστηριότητα του ουκρανικού πυραυλικού συστήματος Buk το απόγευμα της Πέμπτης νότια της πόλης του Ντονέτσκ.

Από την άλλη, το πρωί της Παρασκευής, η ουκρανική υπηρεσία πληροφοριών είχε δημοσιεύσει τρία ηχητικά αποσπάσματα που υποστηρίζει ότι είναι υποκλαπείσες συνομιλίες φιλορώσων ενόπλων που τους δείχνουν ως υπεύθυνους.

Η γνησιότητά τους δεν μπορεί να επιβεβαιωθεί ανεξάρτητα και ηγετικά στελέχη των ενόπλων αρνήθηκαν, όπως αναμενόταν, την γνησιότητά τους.

Ακολούθησε το Βήμα στο Google news και μάθε όλες τις τελευταίες ειδήσεις.