Η ανέλκυση του Costa Concordia

Σε μια από τις μεγαλύτερες και ακριβότερες επιχειρήσεις ανέλκυσης στην ιστορία της ναυσιπλοΐας, διεθνής κοινοπραξία ολοκλήρωσε τη Δευτέρα το πρώτο στάδιο της ανέλκυσης του Costa Concordia, δύο χρόνια μετά τη βύθιση του κρουαζιερόπλοιου στις ιταλικές ακτές. Το animation του Γαλλικού Πρακτορείου Ειδήσεων εξηγεί.

Σε μια από τις μεγαλύτερες και ακριβότερες επιχειρήσεις ανέλκυσης στην ιστορία της ναυσιπλοΐας, διεθνής κοινοπραξία ολοκλήρωσε τη Δευτέρα το πρώτο στάδιο της ανέλκυσης του Costa Concordia, δύο χρόνια μετά τη βύθιση του κρουαζιερόπλοιου στις ιταλικές ακτές.

Το πλοίο των 114.500 τόνων, περίπου διπλάσιο σε μέγεθος από τον Τιτανικό, ανασηκώθηκε το μεσημέρι περίπου ένα μέτρο πάνω από την υποβρύχια πλατφόρμα που το κρατούσε σταθερό και όρθιο από το Σεπτέμβριο του 2013.

Εφόσον διατηρήσει το κύτος τη δομική του ακεραιότητα, οι μηχανικοί της επιχείρησης θα είναι έτοιμοι να ξεκινήσουν το Σάββατο την επιχείρηση ρυμούλκησης μέχρι τη Γένοβα, όπου το πλοίο θα διαλυθεί και θα πουληθεί για σκραπ.



Παγωμένο στο χρόνο: βίντεο από το εσωτερικό του βυθισμένου κρουαζιερόπλοιου

«Το πλοίο βρίσκεται σε όρθια θέση και δεν γέρνει κατά μήκος ή κατά πλάτος. Αυτό είναι εξαιρετικά θετικό» δήλωσε ο Φράνκο Πορσελάκια, επικεφαλής της ιταλο-αμερικανικής κοινοπραξίας που ανέλαβε την ανέλκυση, περίπου έξι ώρες μετά την έναρξη των εργασιών της Δευτέρας.

Τα στάδια της όλης επιχείρησης από τη βύθιση του Costa Concordia μέχρι τη διάλυσή του παρατίθενται στο παραπάνω animation που δημιούργησε το Γαλλικό Πρακτορείο Ειδήσεων.

Τιτάνια προσπάθεια

Το κρουαζιερόπλοιο, μήκους 290 μέτρων, προσέκρουσε σε ύφαλο λίγο έξω από τις ακτές του νησιού Τζίλιο της Τοσκάνης τον Ιανουάριο του 2012, με αποτέλεσμα να πεθάνουν 32 από τους 4.200 επιβαίνοντες.

Το σκάφος έγειρε με τη δεξιά πλευρά στον ύφαλο και μόνο ένα μικρό τμήμα παρέμενε πάνω από την επιφάνεια.

Στην πρώτη φάση της επιχείρησης, το σκάφος δέθηκε με συρματόσχοινα για να μην κυλήσει στον κεκλιμένο βυθό. Ο κενός χώρος ανάμεσα στο κύτος και τον ύφαλο γεμίστηκε με σάκους τσιμέντου, ενώ στην αριστερά πλευρά του πλοίου τοποθετήθηκαν γιγάντια μεταλλικά κουτιά που σταδιακά γέμισαν νερό για να αυξήσουν το βάρος.



Timelapse της περυσινής επιχείρησης ανόρθωσης του Costa Concordia

Στην επόμενη φάση, η οποία ολοκληρώθηκε το Σεπτέμβριο του 2013, συρματόσχοινα τράβηξαν την αριστερή πλευρά και οριζοντίωσαν το σκάφος, το οποίο ακούμπησε σε μια τεχνητή πλατφόρμα που είχε κατασκευαστεί στο μεταξύ σε βάθος περίπου 30 μέτρων.

Οι δεξαμενές νερού που χρησιμοποιήθηκαν στην ανόρθωση του σκάφους, μαζί με τις αντίστοιχες δεξαμενές που συνδέθηκαν στη δεξιά πλευρά, βοηθούν τώρα στην ανέλκυση του σκάφους.

Τη Δευτέρα οι μηχανικοί της επιχείρησης άρχισαν να διοχετεύουν αέρα μέσα στα γιγάντια κουτιά για να απομακρύνουν το νερό και να αυξήσουν την πλευστότητα μέχρι το σκάφος να ανασηκωθεί από το βυθό.

«Οι βασικοί κίνδυνοι που αντιμετωπίζει η επιχείρηση είναι ότι το σκάφος θα μπορούσε να λυγίσει καθώς ανασηκώνεται, ή ότι οι αλυσίδες που περνούν κάτω από το πλοίο θα μπορούσαν να σπάσουν» είπε στο Γαλλικό Πρακτορείο ο Νικ Σλόουν, επικεφαλής των εργασιών.

Στη διάρκεια της επιχείρησης βρισκόταν πάνω στο Costa Concordia ομάδα 42 ατόμων, τα θα οποία θα έπρεπε να απομακρυνθούν εσπευσμένα αν κάτι πήγαινε στραβά.

Το κύτος επιπλέει τώρα περίπου ένα μέτρο πάνω από την υποβρύχια πλατφόρμα, και τα 13 καταστρώματα θα πρέπει να εξεταστούν προσεκτικά για σημεία δομικών βλαβών.

Αν το κρουαζιερόπλοιο σπάσει σε κομμάτια θα πρέπει να διαλυθεί επιτόπου, ένα ενδεχόμενο που ανησυχεί τη Greenpeace και άλλων οργανώσεων λόγω του κινδύνου διαρροής τοξικών υλικών.

Η επιχείρηση ανέλκυσης αναμένεται να κορυφωθεί από την Πέμπτη έως το Σάββατο,οπότε θα διοχετευτεί περισσότερος αέρας στις πλευρικές δεξαμενές και το σκάφος θα ανυψωθεί περαιτέρω, μέχρι να μείνουν βυθισμένα μόνο τα 18 κατώτερα μέτρα.

Η επιχείρηση απομάκρυνσης θα μπορούσε να ξεκινήσει το Σάββατο. Στο τελικό του ταξίδι, το Costa Concordia θα ρυμουλκηθεί με σταθερή ταχύτητα δύο κόμβων στο τετραήμερο ταξίδι μέχρι τη Γένοβα.

Πριν αρχίσει η διάλυση του πλοίου όλοι οι χώροι θα ερευνηθούν με την ελπίδα ανεύρεσης των δύο του τελευταίου θύματος της τραγωδίας που δεν έχει βρεθεί ως σήμερα -η σορός ενός σερβιτόρου του κρουαζιερόπλοιου, του Ινδού Ρούσελ Ρέμπελο.

Η Costa Crociere, ιδιοκτήτρια εταιρεία του Costa Concordia, εκτίμησε την περασμένη εβδομάδα ότι το συνολικό κόστος από τη βύθιση του κρουαζιερόπλοιου, συμπεριλαμβανομένων των εξόδων ανέλκυσης και διάλυσης, θα υπερβεί το 1,5 δισ. ευρώ.

Ακολούθησε το Βήμα στο Google news και μάθε όλες τις τελευταίες ειδήσεις.