Βαθμολογία
5: εξαιρετική, 4: πολύ καλή, 3: καλή, 2: ενδιαφέρουσα, 1: μέτρια, 0: απαράδεκτη, _: χωρίς άποψη
– – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
– – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
«Τα δύο πρόσωπα του Ιανουαρίου»
(«The two faces of January», ΗΠΑ / Αγγλία / Γαλλία, 2014) του Χοσέιν Αμίνι, με τους Βίγκο Μόρτενσεν, Κίρστεν Ντανστ, Οσκαρ Αϊζακ.
Από τις οκτώ νέες κινηματογραφικές ταινίες, με άνεση ξεχωρίζει αυτή η μεταφορά μυθιστορήματος της Πατρίτσια Χάισμιθ που γυρίστηκε ως επί το πλείστον στην Ελλάδα (Πλάκα, Ακρόπολη, Κνωσός) με κάποιες σκηνές στην Κωνσταντινούπολη (η Χάισμιθ έγραψε το μυθιστόρημα που κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Αγρα ύστερα από μια επίσκεψή της στη χώρα μας στα sixties). Ο σκηνοθέτης Χοσέιν Αμίνι μοιάζει κυριολεκτικά ερωτευμένος με το ελληνικό αστικό και φυσικό τοπίο περασμένων εποχών (μέσα δεκαετίας του 1960) και η δουλειά στη σκηνογραφία και στα κοστούμια συχνά κλέβει την παράσταση.
Στον πυρήνα της ιστορίας ένα αινιγματικό ζεύγος Αμερικανών (Βίγκο Μόρτενσεν, Κίρστεν Ντανστ) που προσπαθεί να διαφύγει από την Ελλάδα όταν ο άντρας –ο οποίος ούτως ή άλλως είναι φυγάς στην πατρίδα του –δολοφονεί έναν άνθρωπο στο ξενοδοχείο τους. Η συμμετοχή ενός τρίτου προσώπου (Οσκαρ Αϊζακ) στη φυγή τους δημιουργεί ένα διαστροφικό ερωτικό τρίγωνο και η ταινία αποκτά τον χαρακτήρα μιας σπουδής πάνω στην ενοχή και στην αμαρτία –θέματα που ανέκαθεν απασχολούσαν το έργο της Χάισμιθ και που ο Αμίνι υπηρετεί με συνέπεια.
Βαθμολογία: 3
Αίθουσες
ΣΤΗΝ ΑΘΗΝΑ: ΦΙΛΟΘΕΗ – ΟΛΑ ΤΑ VILLAGE MALL – ΘΗΣΕΙΟΝ – ΕΛΛΗΝΙΣ – ΑΙΓΛΗ ΖΑΠΕΙΟΥ – ΦΛΟΙΣΒΟΣ – ΡΙΑ ΒΑΡΚΙΖΑ – ODEON STARCITY – ΜΠΟΜΠΟΝΙΕΡΑ – STER IΛION – ΑΘΗΝΑΙΟΝ CINEPOLIS ΓΛΥΦΑΔΑ – ΝΑΝΑ – ΑΕΛΛΩ – ΤΑ ΧΡΟΝΙΑ ΤΗΣ ΑΘΩΟΤΗΤΑΣ – ΦΙΛΙΠ ΝΕΑ ΣΜΥΡΝΗ – ΑΛΣΟΣ ΝΕΑ ΦΙΛΑΔΕΛΦΕΙΑ – ΡΙΒΙΕΡΑ – ΑΛΕΞ ΠΟΡΤΟ ΡΑΦΤΗ – ΛΑΟΥΡΑ – ΔΙΑΝΑ – ΑΜΑΡΥΛΛΙΣ – ΣΙΝΕ ΠΕΡΑΝ – ΤΥΜΒΟΣ ΜΑΡΑΘΩΝΑΣ – ΤΡΙΑ ΑΣΤΕΡΙΑ – ΛΙΛΑ – ΣΕΛΗΝΗ ΣΑΛΑΜΙΝΑ – ΣΙΝΕ ΠΑΛΛΗΝΗ – ΑΒΑΝΑ (ΧΕΙΜΕΡΙΝΟΣ)
ΣΤΗ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ: ΕΛΛΗΝΙΣ – ΑΥΡΑ – ΠΑΝΟΡΑΜΑ – VILLAGE COSMOS – VILLAGE ΛΙΜΑΝΙ – STER ΜΑΚΕΔΟΝΙΑ
«Το λάθος αστέρι»
(«The fault in our stars», ΗΠΑ, 2014), του Τζος Μπουν, με τους Σέιλιν Γούντλι, Ανσελ Ελγκορτ, Λόρα Ντερν, Γουίλεμ Νταφόε.
Η αισιοδοξία κυριαρχεί μέσα στη γενικότερη κατάθλιψη του θέματος με το οποίο καταπιάνεται η ταινία «Το λάθος αστέρι» που στηρίζεται στο μπεστ σέλερ του Τζον Γκριν (εκδόσεις Λιβάνη). Δύο έφηβοι –πολύ καλοί, με φυσικές ερμηνείες οι Σέιλιν Γούντλι και Ανσελ Ελγκορτ – αποφασίζουν να μοιραστούν κάθε ανησυχία τους, από τα θέματα υγείας ως την κοινή αγάπη τους για τη λογοτεχνία, γεγονός που τους ωθεί στο να αναζητήσουν τον συγγραφέα του αγαπημένου συγγραφέα της κοπέλας στο Αμστερνταμ (ένα στιλάτο πέρασμα του Γουίλεμ Νταφόε). Το κομμάτι του Αμστερνταμ είναι εντελώς τουριστικό, με μια αρκετά μεγάλη ξενάγηση στο σπίτι της Αννας Φρανκ, σε μια ταινία που ακολουθεί τα βήματα του «Love story», με σύνθημα όμως «πεθαίνουμε αλλά το διασκεδάζουμε».
Βαθμολογία: 2
Αίθουσες
ΣΤΗΝ ΑΘΗΝΑ: ΑΕΛΛΩ CINEMAX – ΑΡΤΕΜΙΣ ΠΑΠΑΓΟΥ – ΜΑΡΓΑΡΙΤΑ ΧΑΛΑΝΔΡΙ – ODEON KOSMOPOLIS ΜΑΡΟΥΣΙ – ODEON STAR CITY – STER ΙΛΙΟΝ – VILLAGE MALL – VILLAGE ΦΑΛΗΡΟ – VILLAGE PENTH – ΑΘΗΝΑΙΑ – ODEON ΓΛΥΦΑΔΑ
ΣΤΗ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ: ΟDEON ΠΛΑΤΕΙΑ – VILLAGE COSMOS
«Η δική μας νύχτα»
(«Mauvais sangue», Γαλλία, 1986), του Λεός Καράξ, με τους Ντενί Λαβάν, Ζιλιέτ Μπινός, Μισέλ Πικολί.
Για πρώτη φορά στις ελληνικές αίθουσες προβάλλεται η δεύτερη ταινία του Λεός Καράξ που έχει κάτι από τη σπαζοκεφαλιά του Ζαν-Λικ Γκοντάρ και κάτι από τη μαγεία του Ζαν Κοκτό, χωρίς να είναι ούτε το ένα ούτε το άλλο. Off αφήγηση, ένα νυχτερινό μονοπλάνο του Ντενί Λαβάν με μουσική υπόκρουση το «Modern love» του Ντέιβιντ Μπάουι, η Ζιλιέτ Μπινός παιδάκι ακόμη, με κόμμωση α λα Αννα Καρίνα, μούσας κάποτε του Γκοντάρ (διόλου τυχαία η Μπινός λέγεται Αννα), η Ζιλί Ντελπί, ένα διεστραμμένο αγγελούδι, καπνός από τσιγάρα αναμμένα με κόκκινο αναπτήρα Ronson, μια αμερικανίδα γριά γκανγκστερίνα, ο Μισέλ Πικολί που ξυρίζεται διαρκώς με μηχανή, ταχυδακτυλουργικά κόλπα. Η αποθέωση του κινηματογραφικού στιλιζαρίσματος, σε μια ταινία που χαίρεσαι να κοιτάζεις αλλά δεν μπορείς με τίποτε να αγαπήσεις. Οπως συμβαίνει γενικότερα με το έργο του δημιουργού του «Holy Motors».
Βαθμολογία: 2
Aίθουσες: ΔΕΞΑΜΕΝΗ ΚΟΛΩΝΑΚΙ – ΣΙΝΕ ΨΥΡΡΗ
Επανεκδόσεις
>>Εξαιτίας μιας γυναίκας (Μάρσια Γκέι Χάρντεν), ο βοηθός ενός ιρλανδού γκάνγκστερ στην Αμερική της ποτoαπαγόρευσης (Γκάμπριελ Μπερν, Αλμπερτ Φίνεϊ αντιστοίχως) προδίδει το αφεντικό του και στρέφεται με το μέρος της ιταλικής φαμίλιας. Μήπως όμως με την εικόνα του αριβίστα που παρουσιάζει, θέλει στην ουσία να τον προστατέψει; Δύο ατσίδες του σινεμά, οι δαιμόνιοι αδελφοί Κοέν (ο Τζόελ σκηνοθέτης, ο Ιθαν παραγωγός και οι δύο σεναριογράφοι), έφτιαξαν το «Πέρασμα του Μίλερ» («Miller’s crossing», ΗΠΑ, 1989), μια ταινία-ορόσημο στο φιλμ νουάρ, μέσα από μια περίπλοκη μαύρη ιστορία που μοιάζει με homage στον «Κόκκινο θερισμό» του Ντάσιελ Χάμετ. Το πανέξυπνο, όλο ανατροπές σενάριο, οι ρεαλιστικοί διάλογοι, η φωτογραφία, η μουσική του Κάρτερ Μπάργουελ, η ανάπλαση της εποχής και το προσεκτικά επιλεγμένο επιτελείο των θαυμάσιων ηθοποιών (από τους οποίους ξεχωρίζει ο καταπληκτικός Τζον Τορτούρο στον ρόλο ενός παλιανθρώπου) συνθέτουν μία από τις καλύτερες ταινίες της καριέρας τους. Οι Κοέν «παίζουν» μαζί μας, και αυτό το παιχνίδι τούς θέλει εκ των προτέρων νικητές. Δείτε όσοι δεν έχετε δει την αριστουργηματική αυτή ταινία σε μεγάλη οθόνη και θα νιώσετε τη μαγεία που μόνον ο κινηματογράφος μπορεί να προσφέρει.
Βαθμολογία: 4
Αίθουσες
ΣΤΗΝ ΑΘΗΝΑ: ΒΟΞ – ΣΙΝΕ ΠΑΡΙ – ODEON ΓΛΥΦΑΔΑ
ΣΤΗ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ: ΝΑΤΑΛΙ
>>Στο «Θεώρημα» («Teorema», Ιταλία, 1968), την πιο συμβολική ταινία του αριστερού Πιερ-Πάολο Παζολίνι, τα μέλη μιας μεγαλοαστικής οικογένειας του Μιλάνου (ένας καθρέφτης της νωθρής και κοιμισμένης καπιταλιστικής κοινωνίας) οδηγούνται σιγά-σιγά στην αποσύνθεση, στην απόγνωση και στην παράνοια εξαιτίας της ξαφνικής επίσκεψης ενός αινιγματικού ξένου που φιλοξενείται στην έπαυλή τους. Προσφέροντας στην οικογένεια τη Θεία Φώτιση, ο επισκέπτης, «ο τρομερός Θεός της δημιουργίας», όπως ο ίδιος ο Παζολίνι τον αποκάλεσε, ξυπνά τα ένστικτά της και την οδηγεί προς την καταστροφή, γιατί κανένα μέλος της δεν έχει «εκπαιδευθεί» ώστε να αντέξει την κυριαρχία των συναισθημάτων και της ειλικρίνειας απέναντι στον εαυτό του. Με τους Τέρενς Σταμπ (ξένος), Σιλβάνα Μανγκάνο, Μάσιμο Τζιρότι και Λάουρα Μπέτι.
Βαθμολογία: 4
Αίθουσα
ΣΤΗΝ ΑΘΗΝΑ: ΖΕΦΥΡΟΣ
Επίσης στις αίθουσες
>>Ο «Καθρέφτης της κολάσεως» («Oculus», ΗΠΑ, 2014) του Μάικ Φλάναγκαν είναι ένα θρίλερ δωματίου όπου ένας καθρέφτης συλλεκτικής αξίας και υπερφυσικών δυνάμεων προκαλεί τρόμο. Ωστόσο μεγαλύτερο τρόμο προκαλεί το ίδιο το σενάριο, από το οποίο δεν λείπουν οι σιχαμένες σκηνές, όπως π.χ. εκείνη με το μασούλημα ενός γλόμπου. Από τους παραγωγούς των ταινιών «Μεταφυσική δραστηριότητα» και «Παγιδευμένη ψυχή», οπότε τα σχόλια περιττεύουν… (Παίζουν Κάρεν Τζίλιαν, Μπρέντον Θουέντες, Κέιτι Σάκοφ κ.ά.)
Βαθμολογία: 1
Αίθουσες
ΣΤΗΝ ΑΘΗΝΑ: ODEON KOSMOPOLIS ΜΑΡΟΥΣΙ – ODEON STAR CITY – STER ΙΛΙΟΝ – ΟΛΑ ΤΑ ΚΛΕΙΣΤΑ VILLAGE
ΣΤΗ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ: ODEON ΠΛΑΤΕΙΑ – STER ΜΑΚΕΔΟΝΙΑ – VILLAGE COSMOS
>>Το «Μαζί με το ζόρι» («Blended», ΗΠΑ, 2014) του Φρανκ Κοράτσι είναι η τελευταία ως σήμερα κωμωδία του κινηματογραφικού ζευγαριού Ανταμ Σάντλερ και Ντριου Μπάριμορ με τους οποίους ποτέ δεν γέλασα και πολύ φοβάμαι ότι ούτε πρόκειται. Υστερα από ένα καταστροφικό ραντεβού στα τυφλά οι single γονείς Λόρεν και Τζιμ (Σάντλερ και Μπάριμορ) συμφωνούν ότι δεν θέλουν να ξαναϊδωθούν ποτέ! Οχι μόνο θα ξαναϊδωθούν αλλά θα περάσουν μαζί με τα παιδιά τους διακοπές στην Αφρική. Ολα αυτά μέσα στο πλαίσιο ενός κρυόμπλαστρου χιούμορ με εμετούς κρεμμυδόσουπας και αγορές σερβιετών σε σουπερμάρκετ.
Αίθουσες
ΣΤΗΝ ΑΘΗΝΑ: ΟΛΑ ΤΑ ΚΛΕΙΣΤΑ VILLAGE MALL – ΟDEON KOSMOPOLIS ΜΑΡΟΥΣΙ – ΟDEON STARCITY – STER IΛION – ΑΘΗΝΑΙΟΝ CINEPOLIS ΓΛΥΦΑΔΑ – ΑΕΛΛΩ – ΝΑΝΑ – XΛΟΗ ΚΗΦΙΣΙΑ – TPIANON ΣΑΡΩΝΙΔΑ
ΣΤΗ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ: VILLAGE COSMOS – VILLAGE ΛΙΜΑΝΙ
>>Τέλος, ένας ακόμη Αρνολντ Σβαρτσενέγκερ! Αφού διετέλεσε κυβερνήτης της Καλιφόρνιας, ο Σβάρτσι, στα γεράματα, είπε να το ξαναρίξει στην ηθοποιία περιπετειών που θυμίζουν απελπιστικά εκείνες στις οποίες έπαιζε τη δεκαετία του ’80 (τι του φταίξαμε;). Μετά το «Μη μου χαλάς τη μέρα» και το «Σχέδιο απόδρασης» (και ενώ περιμένουμε τους τρίτους «Αναλώσιμους»- δηλαδή έλεος!), ιδού το «Σαμποτάζ» («Sabotage», ΗΠΑ, 2014) του Ντέιβιντ Αγερ όπου ο Σβαρτσενέγκερ υποδύεται τον ηγέτη μιας σούπερ ομάδας δίωξης ναρκωτικών, η οποία κατηγορείται για κλοπή. Δεν είναι σαν να έχετε δει την ταινία ακόμη και αν δεν την έχετε δει;
Βαθμολογία: _
Αίθουσες
ΣΤΗΝ ΑΘΗΝΑ: ODEON KOSMOPOLIS ΜΑΡΟΥΣΙ – ODEON STARCITY – VILLAGE MALL – VILLAGE ΡΕΝΤΗ – VILLAGE AΓ. ΔΗΜΗΤΡΙΟΣ – ΑΘΗΝΑΙΟΝ CINEPOLIS ΓΛΥΦΑΔΑ – ΝΑΝΑ
ΣΤΗ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ: ODEON ΠΛΑΤΕΙΑ