Την πιο δύσκολη οικονομετρική άσκηση της τριαντάχρονης ακαδημαϊκής καριέρας του καλείται να λύσει ο νέος υπουργός Οικονομικών κ. Γκίκας Χαρδούβελης, ο οποίος, παρά τη μακρά εμπειρία στο backstage της πολιτικής, βρέθηκε αίφνης στην πρώτη γραμμή του πυρός.
Οι παράμετροι στην άσκηση αυτή δεν είναι μόνο πολλές, είναι και απρόβλεπτες, και δεν έχουν σχέση τόσο με τα μακροοικονομικά μεγέθη και την ελάφρυνση του χρέους όσο με τη διαχείριση της καθημερινότητας που για τον κ. Χαρδούβελη πρακτικά σημαίνει η… συνύπαρξη με υπουργούς που προέρχονται από τη Β’ Αθηνών.
Τώρα ο κ. Χαρδούβελης θα κληθεί να δώσει λύσεις στη μεγάλη πίεση που υπάρχει στην κυβέρνηση για να προχωρήσει σε αλλαγές, διόρθωση πορείας στην οικονομική πολιτική, με φιλολαϊκή κατεύθυνση.
Εκεί θα απαιτηθούν λεπτοί χειρισμοί και περίτεχνοι ελιγμοί για να μη διαταραχθούν ισορροπίες.
Η προσωπική αυτή επιλογή του πρωθυπουργού κ. Αντώνη Σαμαρά, ο οποίος διάλεξε έναν πιο αυστηρό τεχνοκράτη για τη θέση του κ. Γιάννη Στουρνάρα –ο οποίος έπειτα από δύο περιπετειώδη χρόνια στην πλατεία Συντάγματος τοποθετήθηκε στη θέση του διοικητή της Τράπεζας της Ελλάδος –αποτελεί εγγύηση για τη συνέχεια της οικονομικής πολιτικής. «Διαβατήριο για το εξωτερικό» τον χαρακτηρίζουν κυβερνητικά στελέχη.
Δεν παύουν όμως να σημειώνουν ότι έχει διαφορετικό προφίλ από τον κ. Στουρνάρα, ο οποίος, όπως λένε, αποτελούσε μια πυξίδα για την κατεύθυνση της οικονομικής πολιτικής και κυρίως για το τι είναι πιο σωστό για τη χώρα.
Ο κ. Χαρδούβελης έχει ασφαλώς τα προσόντα για αυτόν τον ρόλο, ωστόσο μένει να αποδειχθεί ότι θα θελήσει να έχει αυτόν τον ρόλο.
Οσοι γνωρίζουν και τους δύο διαπιστώνουν ότι είναι διαφορετικοί χαρακτήρες, με τον πρώην υπουργό Οικονομικών να περιγράφεται ως «ανοιχτός χαρακτήρας» και περισσότερο επικοινωνιακός από τον αυστηρό ακαδημαϊκό κ. Χαρδούβελη.
Από αυτή τη θέση όμως ο νέος υπουργός καλείται να ολοκληρώσει την εφαρμογή των μνημονιακών υποχρεώσεων, με κομβικό το ζήτημα της ελάφρυνσης του χρέους, και ταυτόχρονα να σηματοδοτήσει το άνοιγμα της κυβέρνησης προς τα νοικοκυριά και τις επιχειρήσεις.
Το έργο αυτό της παρακολούθησης των μνημονιακών στόχων ήταν άλλωστε το βάρος που σήκωσε από τη θέση του οικονομικού συμβούλου στην κυβέρνηση Παπαδήμου και ταυτόχρονα τον έφερε κοντά στον κ. Σαμαρά και στον κ. Ευάγγελο Βενιζέλο.
Στις πρώτες ενημερωτικές συναντήσεις που είχε με τους υπουργούς και υπηρεσιακούς παράγοντες φάνηκε ότι υπάρχει διαμορφωμένη άποψη πως κατά απόλυτη προτεραιότητα πρέπει να δοθούν ανάσες στα νοικοκυριά και στις επιχειρήσεις, χωρίς να ανατρέπονται οι στόχοι και οι πολιτικές του Μνημονίου.
Οπως σημειώνουν μιλώντας προς «Το Βήμα» παράγοντες του οικονομικού επιτελείου, αυτό μπορεί να προέλθει άμεσα από μια νέα γενναία ρύθμιση οφειλών φορολογουμένων και επιχειρήσεων προς το Δημόσιο και τα ασφαλιστικά ταμεία. Η «πάγια ρύθμιση» που αποφασίστηκε με την τρόικα, όλα τα χρέη να ρυθμίζονται σε 12 δόσεις, έχει κατ’ ουσίαν ναυαγήσει λόγω της περιορισμένης ρευστότητας που υπάρχει στην αγορά. Η λύση αναζητείται στην επιμήκυνση, δηλαδή την αύξηση του αριθμού των μηνιαίων δόσεων σε 48 (δηλαδή σε τέσσερα χρόνια), και στη μείωση των επιβαρύνσεων. Το κυριότερο όμως πρόβλημα, αυτό που ζητεί η αγορά, είναι μια νέα ρύθμιση των οφειλών ΦΠΑ μεταξύ επιχειρήσεων και προς το Δημόσιο, ώστε να κινηθεί εκ νέου. Ασφαλώς το μεγάλο στοίχημα του νέου υπουργού είναι η ενίσχυση της ρευστότητας στην οικονομία.
Η δεύτερη κατεύθυνση είναι να επανεξεταστεί το εύρος των δημοσίων δαπανών (πλην μισθών και συντάξεων που είναι ανελαστικές δαπάνες), ακόμη και η καταβολή επιδομάτων κοινωνικής πολιτικής, ώστε να εξοικονομηθούν πόροι και να δημιουργηθούν τα περιθώρια για μείωση φόρων από το 2015.
Ηδη ο αναπληρωτής υπουργός Οικονομικών κ.
Χρήστος Σταϊκούρας ενημέρωσε τον κ. Χαρδούβελη ότι το Γενικό Λογιστήριο του Κράτους «προχωρεί στην επισκόπηση στοχευμένων κατηγοριών δημοσίων δαπανών spending review σε όλα τα υπουργεία και κυρίως των εποπτευόμενων φορέων». Οπως αναφέρεται στην επιστολή, «
στόχος της προσπάθειας είναι η αύξηση της αποτελεσματικότητας των δημοσίων πόρων και η ενίσχυση, σταδιακά, των δαπανών που έχουν υψηλό πολλαπλασιαστή στην ανάπτυξη της οικονομίας». Η κεντρική κατεύθυνση είναι ότι όλες οι αποφάσεις κινούνται μέσα στα όρια του Μεσοπρόθεσμου Προγράμματος. Το δημοσιονομικό κενό του 2015 είναι 911 εκατ. ευρώ, και αυτό προκειμένου να αυξηθεί το πρωτογενές πλεόνασμα του προϋπολογισμού στο 3% του ΑΕΠ, που θεωρείται και οροφή της προσπάθειας που μπορεί να κάνει η χώρα. Εφόσον αυτό καλυφθεί από την αναμενόμενη αύξηση των εσόδων το β’ εξάμηνο του 2014, τότε πλέον το οικονομικό επιτελείο θα προσδιορίσει και τα περιθώρια μείωσης της φορολογίας για το 2015.
Στο τραπέζι φθηνό πετρέλαιο και έκτακτη εισφορά Συζητήσεις για φοροελαφρύνσεις που θα «αντέξουν» στη διαπραγμάτευση με την τρόικα
Στο τραπέζι με το «καλημέρα» μπήκαν δύο καυτά θέματα οικονομικής πολιτικής αμέσως μόλις κάθησε στην καρέκλα του υπουργού Οικονομικών ο κ. Γκίκας Χαρδούβελης:
1. Η επανεξέταση με στόχο τη μείωση της φορολογίας στο πετρέλαιο θέρμανσης.
2. Η διασφάλιση όλων των προϋποθέσεων ώστε το 2014 να είναι η τελευταία χρονιά με έκτακτη εισφορά αλληλεγγύης.
Το στίγμα του νέου υπουργού, ο «ρεαλισμός», δόθηκε στις πρώτες συσκέψεις με στενούς συνεργάτες του, όπου παράλληλα με την ενημέρωση συζητήθηκαν φοροελαφρύνσεις που θα «αντέξουν» στη διαπραγμάτευση με την τρόικα το φθινόπωρο και θα μπορούσαν να εφαρμοστούν, αν όλα πάνε καλά, από τη νέα χρονιά.
Παρόντες ήταν ο αναπληρωτής υπουργός κ. Χρήστος Σταϊκούρας, ο υφυπουργός κ. Γιώργος Μαυραγάνης και (το πρώτο βράδυ) ο σύμβουλος του Πρωθυπουργού κ. Σταύρος Παπασταύρου.
Την Πέμπτη, δύο ημέρες μετά την αποχώρηση του κ. Γιάννη Στουρνάρα από το υπουργείο, το Γενικό Λογιστήριο του Κράτους παραδέχθηκε ότι το μέτρο της εξίσωσης του φόρου στο πετρέλαιο θέρμανσης και κίνησης, έτσι όπως εφαρμόστηκε (με εκτίναξη του φορολογικού συντελεστή), απέτυχε (και) από οικονομική σκοπιά…
Χάνονται έσοδα
Τα επίσημα στοιχεία του ΓΛΚ δείχνουν ότι τον πρώτο χειμώνα που εφαρμόστηκε ο αυξημένος φόρος, τη σεζόν 2012-2013, καταγράφηκαν απώλεια εσόδων 300 εκατ. ευρώ και μείωση της κατανάλωσης πετρελαίου θέρμανσης 71% σε σύγκριση με τη σεζόν 2011-2012, δηλαδή με το αντίστοιχο διάστημα χωρίς την εφαρμογή του αυξημένου φόρου. Ακολούθως τη σεζόν 2013-2014 καταγράφηκε μείωση στην κατανάλωση κατά 66,6% σε σύγκριση με τη σεζόν 2011-2012, ενώ τα έσοδα κινήθηκαν κάτω από τον στόχο του Προγράμματος Οικονομικής Πολιτικής.
Συνολικά οι απώλειες τα δύο χρόνια της εφαρμογής του μέτρου εκτιμώνται σε 500 εκατ. ευρώ, όσο περίπου ήταν το «κοινωνικό μέρισμα» από το πρωτογενές πλεόνασμα του 2013!
«Είναι ένα θέμα που πρέπει να εξεταστεί από το υπουργείο Οικονομικών. Οταν δεν πιάνουμε τους στόχους, πρέπει να ξαναβλέπουμε τη στρατηγική» δηλώνει κορυφαίο στέλεχος του οικονομικού επιτελείου, σηματοδοτώντας στροφή 180° από τη γραμμή Στουρνάρα.
Εξίσου σημαντικός στόχος είναι η οριστική κατάργηση της έκτακτης εισφοράς αλληλεγγύης. Η παράταση και την επόμενη χρονιά δεν έχει νομοθετηθεί, ενώ κυβερνητικά στελέχη εκτιμούν ότι δεν μπορεί να περάσει από τη Βουλή.
Είναι χαρακτηριστικό ότι το μέτρο δεν έχει συμπεριληφθεί στους στόχους του Μεσοπρόθεσμου ως έσοδο, ωστόσο από την πλευρά του ΔΝΤ βρίσκεται πρώτο στη λίστα των μέτρων που θα ληφθούν αν κάτι πάει στραβά, ώστε να κλείσει το (εκτιμώμενο) δημοσιονομικό κενό των 2 δισ. ευρώ για το 2015.
Και για τα δύο θέματα, το πετρέλαιο και την εισφορά, στελέχη του Ταμείου, όπως ο επικεφαλής στην τρόικα Πόουλ Τόμσεν και ο μόνιμος εκπρόσωπος στην Αθήνα Γουές Μακ Γκρου, λέγεται ότι τείνουν ευήκοα ώτα, υπό δύο αυστηρές προϋποθέσεις:
1. Να υπάρχει καταγεγραμμένη υπεραπόδοση των εσόδων.
2. Να προχωρήσουν οι μεταρρυθμίσεις στον φοροεισπρακτικό μηχανισμό και στο Δημόσιο.
Ωστόσο, με δεδομένο ότι η εισφορά αποφέρει έσοδα πάνω από 1,5 δισ. ευρώ, δεν αποκλείονται ενδιάμεσες λύσεις, όπως να μειωθεί στο μισό ή να υπάρξει αναδιάρθρωση-ελάφρυνση φορολογικών συντελεστών ή να προστεθούν περισσότερα κλιμάκια.
Το συνολικό θέμα της μείωσης των φόρων θα συζητηθεί με την τρόικα στη βάση της διάταξης του Μνημονίου που αναφέρει ότι εφόσον υπάρχει σταθερή υπεραπόδοση στα έσοδα τότε μπορεί να τεθεί στο τραπέζι η μείωση συντελεστών. Εκκινώντας από την ανάκαμψη των εσόδων τον Μάιο και το πρώτο δεκαήμερο του Ιουνίου, στο υπουργείο Οικονομικών εκτιμούν ότι το «δείγμα» της εκτέλεσης του Προϋπολογισμού το πρώτο επτάμηνο θα ενισχύσει τη διαπραγματευτική θέση της κυβέρνησης έναντι της τρόικας.
«Είπε» ο νέος υπουργός… Για την ανάπτυξη: «Θα έρθει με ενεργητικές πολιτικές, πέραν του Μνημονίου και της τρόικας, που αγκαλιάζουν όλη την κοινωνία και δεν διατάσσονται ούτε γίνονται με πράξεις νομοθετικού περιεχομένου αλλά αποτελούν κτήμα της κοινωνίας και χαρακτηριστικό της κουλτούρας μας… Η ανάπτυξη θα έρθει αν η χώρα βελτιώσει τους θεσμούς της, τη διαφάνεια, τη μηχανογράφηση, αν επιταχύνει την απονομή δικαιοσύνης, αν απεγκλωβιστεί από τις συντεχνίες, όταν σε όλες τις αγορές επικρατήσει ανταγωνισμός με τη σωστή εποπτεία, όταν μειωθούν τα γραφειοκρατικά εμπόδια στο επιχειρείν, όταν ο δημόσιος υπάλληλος αντιληφθεί ότι η δουλειά του είναι να εξυπηρετεί και όχι να παρεμποδίζει τον πολίτη, όταν ο Ελληνας εμπιστευθεί τη δική του τράπεζα εντός συνόρων, όταν τολμήσει να επενδύσει σε κάτι καινοτόμο με σκοπό τις εξαγωγές, όταν υπάρξει κεντρικός σχεδιασμός για το πού θέλουμε να πάμε και ποιες είναι οι προτεραιότητές μας με τα λιγοστά χρήματα που έχουμε ως κράτος να επενδύσουμε, όταν η φορολογική μας πολιτική γίνει περισσότερο δίκαιη και αναπτυξιακή και σταματήσει να είναι αυθαίρετη». (Ιανουάριος 2014 άρθρο «Το Βήμα της Κυριακής».)
Για τη φορολογική πολιτική: «Θα πρέπει να είναι ιδιαίτερα προσεκτική ώστε να μην πλήξει το διαθέσιμο εισόδημα των νοικοκυριών και η κατανάλωση συνεχίσει την πτωτική της πορεία». (Σεπτέμβριος 2013, Ομιλία.)
Για το δημόσιο χρέος: «Οι τελικές αποφάσεις για μέτρα ανακούφισης του χρέους αναμένονται μετά το καλοκαίρι του 2014 και μόνο μετά την ολοκλήρωση κατά 100% των συμφωνημένων διαρθρωτικών μεταρρυθμίσεων. Το άμεσο κούρεμα δεν είναι βιώσιμη επιλογή. Το έμμεσο κούρεμα μέσω της μείωσης των επιτοκίων και της επέκτασης των ωριμάνσεων είναι εύλογη επιλογή». (Ιούνιος 2014 Παρουσίαση Eurobank.) «Ενα χρέος είναι βιώσιμο, από τη στιγμή που αποπληρώνονται οι τόκοι» (Σεπτέμβριος 2013, Ομιλία).
Για την πολιτική: «Τέσσερα χρόνια μετά την κρίση, δεν γίνεται ουσιαστική αντιπαράθεση με βάση ολοκληρωμένα προγράμματα πολιτικής, δηλαδή με βάση σαφείς προτεραιότητες στα περιθώρια που επιτρέπει ένας προϋπολογισμός. Το πολιτικό μας σύστημα δεν έχει πλήρως ωριμάσει. Η κρίση όμως και οι δυσκολίες τα τελευταία χρόνια ωρίμασαν τον Ελληνα… Αυτή η ωριμότητα του πολίτη είναι καιρός να μετουσιωθεί και σε ωριμότητα του πολιτικού μας συστήματος». (Ιανουάριος 2014, Αρθρο «Το Βήμα της Κυριακής».)
Ερχεται μείωση εισιτηρίων Τη μείωση των εισιτηρίων στις αστικές συγκοινωνίες της Αθήνας αναμένεται να ανακοινώσει τη Δευτέρα ο υπουργός Υποδομών κ. Μιχάλης Χρυσοχοΐδης.
Οπως είχε αποκαλύψει «Το Βήμα της Κυριακής» στις 27 Απριλίου 2014, ο Οργανισμός Αστικών Συγκοινωνιών Αθηνών (ΟΑΣΑ) έχει εισηγηθεί στα υπουργεία Υποδομών και Οικονομικών τη μείωση τόσο του απλού εισιτηρίου σε 1,20 ευρώ (αντί 1,40 ευρώ σήμερα) όσο και των μηνιαίων καρτών για όλα τα μέσα, κατά τουλάχιστον 10-15 ευρώ (σήμερα κοστίζει 45 ευρώ). Παρ’ όλο που το υπουργείο Υποδομών τηρεί σιγήν ιχθύος για τις νέες τιμές, είναι βέβαιο ότι ο κ. Χρυσοχοΐδης θα προχωρήσει σε μειώσεις.
Σύμφωνα με πληροφορίες, έχει προηγηθεί επιτυχής διαπραγμάτευση τόσο με την τρόικα όσο και με τις υπηρεσίες του υπουργείου Οικονομικών.
Το ΔΝΤ βάζει νερό στο κρασί του για το χρέος Εγκαταλείπει την απόλυτη θέση για ονομαστικό «κούρεμα»
Σημάδια χαλάρωσης της στάσης του για το χρέος εμφανίζει το ΔΝΤ στην τελευταία έκθεση που έδωσε στη δημοσιότητα την περασμένη Τρίτη. Τραπεζικοί κύκλοι εκτιμούν ότι με βάση την Ανάλυση Βιωσιμότητας του Χρέους, το Ταμείο φαίνεται να εγκαταλείπει την απόλυτη θέση του για ονομαστικό «κούρεμα» και να αφήνει πλέον ανοικτά όλα τα ενδεχόμενα.
«Τα Ταμείο φαίνεται να βάζει νερό στο κρασί του και να επιχειρεί με εύσχημο τρόπο να πάει σε λύση επέκτασης των λήξεων και μείωσης επιτοκίων» αναφέρουν χαρακτηριστικά.
«Με το χρέος ως ποσοστό του ΑΕΠ να υπερβαίνει τον στόχο είναι επομένως απαραίτητο οι ευρωπαίοι εταίροι να επιβεβαιώσουν τις δεσμεύσεις τους για τη συμφωνηθείσα στρατηγική του χρέους και να είναι έτοιμοι να παράσχουν την πρόσθετη ελάφρυνση που απαιτείται για να διατηρηθεί το χρέος σε βιώσιμη πορεία» επισημαίνεται στην έκθεση.
«Αυτή τη στιγμή το ΔΝΤ εμφανίζεται ως ο ισχυρότερος σύμμαχός μας στην προσπάθεια ελάφρυνσης του χρέους καθώς πιέζει τους Ευρωπαίους για άμεσες αποφάσεις» αναφέρουν κυβερνητικές πηγές και προσθέτουν ότι «οι εταίροι μας από την πλευρά τους προσπαθούν να δώσουν όσο το δυνατόν λιγότερα σε όσο το δυνατόν περισσότερο χρόνο».
Σύμφωνα με τις εκτιμήσεις του ΔΝΤ το χρέος ως ποσοστό του ΑΕΠ θα κορυφωθεί φέτος στο 174% και θα υποχωρήσει στο 128% το 2020 και στο 117% το 2022. Οι εκτιμήσεις αυτές είναι υψηλότερες από την προηγούμενη αξιολόγηση όταν προβλεπόταν ότι θα διαμορφωθεί σε 124% και 114% αντίστοιχα. Σύμφωνα με καλά πληροφορημένες πηγές η εκτίμηση του ΔΝΤ θα μπορούσε να είναι υψηλότερη, πάνω από 130% του ΑΕΠ, ακόμη και κοντά στο 135% το 2020. Ωστόσο, οι επαφές που είχαν προηγηθεί ανάμεσα σε εκπροσώπους των δύο πλευρών και η συνάντηση του πρώην υπουργού Οικονομικών κ. Γιάννη Στουρνάρα και του πρωθυπουργικού συμβούλου κ. Σταύρου Παπασταύρου στο Παρίσι με τη διευθύντρια του ΔΝΤ Κριστίν Λαγκάρντ πριν από περίπου 10 ημέρες έπεισαν τους αξιωματούχους του Ταμείου ότι η εξέλιξη του χρέους θα είναι ευνοϊκότερη.
Τα επιτόκια
Οπως αναφέρουν τραπεζικές πηγές, οι διαφορές αυτές συνδέονται κατά κύριο λόγο με το ύψος των επιτοκίων που υπολογίζεται η εξέλιξη του χρέους. Με την ελληνική πλευρά να επιδιώκει τη μετατροπή των κυμαινόμενων επιτοκίων σε σταθερά, με βάση τα σημερινά ιστορικά χαμηλά επίπεδα, εκτιμάται ότι είναι εφικτή η περαιτέρω μείωση του χρέους ως ποσοστού του ΑΕΠ.
Πάντως, το ΔΝΤ ανησυχεί ότι τα σημάδια κόπωσης στην εφαρμογή του προγράμματος θα φέρουν χαλάρωση και η ρητορική περί «κοινωνικού μερίσματος» και «όχι άλλα νέα μέτρα» θα καταστήσουν ανέφικτο τον στόχο για ετήσιο πρωτογενές πλεόνασμα 4% του ΑΕΠ τα επόμενα χρόνια που είναι απαραίτητος για να καταστεί βιώσιμο το χρέος.
ΣΟΕ: ο Π. Τσακλόγλου παραδίδει στον καθηγητή Μ. Μαματζάκη
Η αλλαγή υπουργού Οικονομικών φέρνει και αλλαγή στο νευραλγικό πόστο του προέδρου του Συμβουλίου Οικονομικών Εμπειρογνωμόνων (ΣΟΕ). Στη θέση του κ. Πάνου Τσακλόγλου πληροφορίες αναφέρουν ότι θα τοποθετηθεί ο κ. Μανώλης Μαματζάκης, ο οποίος έχει συνεργαστεί (επιστημονικά) στο παρελθόν με τον αναπληρωτή υπουργό Οικονομικών κ. Χρήστο Σταϊκούρα.
Ο κ. Μαματζάκης, καθηγητής Οικονομικών στο Πανεπιστήμιο του Sussex, ήλθε αυτή την εβδομάδα από το Σάσεξ στην Αθήνα, συναντήθηκε με τον νέο υπουργό Οικονομικών κ. Γκίκα Χαρδούβελη και στη συνέχεια συνόδευσε τον κ. Τσακλόγλου στη Λισαβόνα όπου συνεδρίαζε το Συμβούλιο των εκπροσώπων των υπουργών Οικονομικών του Eurogroup (Euro Working Group).
Η θέση του προέδρου του ΣΟΕ δεν είναι η οποιαδήποτε κυβερνητική «καρέκλα», αν σκεφθεί κανείς ότι στη θέση αυτή έχουν θητεύσει οι κ.κ. Γιάννης Στουρνάρας (πρώην υπουργός Οικονομικών και νέος διοικητής της Τράπεζας της Ελλάδος), Γιώργος Ζανιάς (πρώην υπουργός Οικονομικών και πρόεδρος της Εθνικής Τράπεζας) και Βασίλης Ράπανος (πρώην πρόεδρος της Εθνικής και νέος πρόεδρος της Alpha Bank).
Σε κάθε περίπτωση πρόκειται για τον θεσμικό «αντ’ αυτού» κάθε υπουργού Οικονομικών ο οποίος εκπροσωπεί τη χώρα μας στην Ομάδα Εργασίας του Eurogroup. «Τα ακούει» από τους Ευρωπαίους προτού τα ακούσει ο υπουργός αλλά ενίοτε εισπράττει τα εύσημα εξασφαλίζοντας την τελική έγκριση των δόσεων.
Ο κ. Τσακλόγλου, ο οποίος υπηρέτησε αθόρυβα κα αποτελεσματικά επί δύο χρόνια σε αυτό το πόστο, αντιμετώπισε με ψυχραιμία τα νεύρα των Ευρωπαίων (και τις ειρωνείες του… «σκιέρ» επικεφαλής του Οργάνου κ. Τόμας Βίζερ) και έγινε ο πρώτος εκπρόσωπος της χώρας που έθεσε θεσμικά το αίτημα της Ελλάδας για τη μείωση του χρέους στις 24 Απριλίου στις Βρυξέλλες αμέσως μετά την πιστοποίηση του πρωτογενούς πλεονάσματος του 2013. Ο κ. Τσακλόγλου είναι καθηγητής του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών.
Ο κ. Μαματζάκης, είναι πρώην μέλος του Συμβουλίου Οικονομικών Εμπειρογνωμόνων (2006-2009) και έχει συμμετάσχει στο παρελθόν στην ελληνική αντιπροσωπεία σε συνεδριάσεις του Eurogroup και του Eco/Fin στις Βρυξέλλες.