«Τέσσερα ευρώ» το θέμα κόστισε η περίφημη Τράπεζα Θεμάτων του υπουργείου Παιδείας που έφερε τις πανελλαδικές εξετάσεις στο κατώφλι της Α’ Λυκείου για 88.000 μαθητές. Δαπανήθηκαν συνολικά 1.067.000 ευρώ, το αποτέλεσμα ωστόσο δεν άφησε τις καλύτερες εντυπώσεις. Την προχειρότητα της διαδικασίας σχολίασαν ποικιλοτρόπως καθηγητές και μέλη επιστημονικών ενώσεων, ενώ οι πληροφορίες του «Βήματος» αναφέρουν ότι λάθη και επιστημονικά προβλήματα στα θέματα των Μαθηματικών, της Φυσικής και της Χημείας πέρασαν χωρίς να ελεγχθούν ελέω στενότητας χρόνου.
Η Τράπεζα Θεμάτων πρακτικά ολοκληρώθηκε τους τελευταίους τρεις μήνες (στελέχη του υπουργείου Παιδείας δήλωναν στο «Βήμα» τα Χριστούγεννα του 2013 ότι οι σχετικές διαδικασίες έχουν καθυστερήσει και ο θεσμός πρακτικά δεν μπορεί να εφαρμοσθεί εφέτος). Παρά τις εκκλήσεις επιστημονικών ενώσεων για πιλοτική εφαρμογή του θεσμού εφέτος, η ηγεσία του υπουργείου Παιδείας επέμεινε σε πλήρη εφαρμογή των σχετικών αποφάσεων και κλήρωση κατά 50% των θεμάτων στις εξετάσεις της Α’ Λυκείου.
Αποτέλεσμα; Τα θέματα από τη νεοεμφανισθείσα Τράπεζα (από 250 ως 400 σε κάθε μάθημα) δημοσιοποιήθηκαν την περασμένη Δευτέρα, τρεις ημέρες πριν από την έναρξη των εξετάσεων. Οπως αποκαλύπτουν πληροφορίες του «Βήματος», το βράδυ της Τετάρτης, λίγες ώρες δηλαδή πριν από τις εξετάσεις, αποσύρθηκαν τρία θέματα της Νεοελληνικής Γλώσσας, 16 θέματα της Αλγεβρας, τα οποία, όπως αναφέρουν μαθηματικοί, δεν λύνονταν καν ή δεν ακολουθούσαν λογικό ειρμό στη διατύπωσή τους, 20 της Γεωμετρίας και 13 της Φυσικής.
Εύκολα – δύσκολα
Συνολικά στην Τράπεζα Θεμάτων υπάρχουν 9.042 διαφορετικά αρχεία θεμάτων για όλα τα εξεταζόμενα μαθήματα σε όλους τους τύπους λυκείων και έχουν ακριβώς τη μορφή με την οποία θα τεθούν στις εξετάσεις. Σύμφωνα με τον νόμο, οι καθηγητές πρέπει να διαλέξουν από την Τράπεζα το δεύτερο θέμα των εξετάσεων (η Εφαρμογή του πρώτου θέματος, βασισμένου στη Θεωρία) αλλά και το τέταρτο θέμα (το απαιτητικότερο των εξετάσεων).
«Θα πρέπει να τονιστεί ότι τα θέματα δεν είναι όλα της ίδιας ή έστω παρόμοιας δυσκολίας» λέει μαθηματικός που μίλησε στο «Βήμα». «Υπάρχουν πολύ εύκολα τέταρτα αλλά ταυτόχρονα και πολύ δύσκολα τέταρτα θέματα. Θα υπάρχουν λοιπόν μέτριοι μαθητές που μπορεί εύκολα να πάρουν 20 αν κληρωθεί ένα εύκολο θέμα στην κατηγορία του τέταρτου και από την άλλη πολύ καλοί μαθητές που θα πέσουν πάνω σε ένα πολύ δύσκολο θέμα και θα γράψουν το πολύ 16-17».
Και στα φιλολογικά μαθήματα όμως καθηγητές κατηγορούν τους εμπνευστές των θεμάτων της Τράπεζας για παιδαγωγική της περασμένης δεκαετίας. Η κυρία Βασιλική Καρτάλη που διδάσκει Αρχαία Ελληνικά αναρωτιέται πώς είναι δυνατόν να έχει επιλεγεί ερώτημα το οποίο ζητεί από τους μαθητές να τοποθετήσουν κατά χρονολογική σειρά τα γεγονότα της ζωής του Ξενοφώντα! Στο ίδιο μάθημα άλλο ερώτημα ζητεί να γράψει ο μαθητής τα δημοφιλή αναγνώσματα του Ξενοφώντα κατά την Αναγέννηση!
Οπως αναφέρουν πληροφορίες από σχολεία, στα μαθήματα της Θετικής Κατεύθυνσης αναμένεται βαθμολογική «σφαγή» στην εφετινή Α’ Λυκείου, καθώς δεν ήταν λίγες οι περιπτώσεις με πολλές ερωτήσεις που αφιερώθηκαν από την Τράπεζα Θεμάτων σε κεφάλαια της ύλης για τα οποία υπήρχαν οδηγίες από το υπουργείο Παιδείας να διδαχθούν σε τέσσερις ώρες ολόκληρη τη σχολική χρονιά.
1.942 εξετάσεις μαθημάτων
Η πρεμιέρα της Τράπεζας Θεμάτων ήταν την περασμένη Πέμπτη και σε όλους τους τύπους λυκείων της χώρας πραγματοποιήθηκαν 1.942 εξετάσεις μαθημάτων. Οπως έχει γράψει ήδη «Το Βήμα», κάθε σχολείο με ειδικό κωδικό κλήρωνε το ήμισυ των θεμάτων των προαγωγικών εξετάσεων στην Α’ Λυκείου από την Τράπεζα και τις υπόλοιπες ερωτήσεις τις επέλεγαν οι καθηγητές του σχολείου. Υπενθυμίζεται ότι ο βαθμός του απολυτηρίου των μαθητών της εφετινής Α’ Λυκείου θα συνυπολογιστεί σε ένα ποσοστό για την εισαγωγή τους στα πανεπιστήμια και στα ΤΕΙ της χώρας ύστερα από δύο χρόνια –και ενώ θα τελειώνουν πλέον τη Γ’ Λυκείου -, οπότε και θα εφαρμοσθεί πλήρως το νέο σύστημα.
Η Τράπεζα Θεμάτων εφέτος δεν θα εφαρμοσθεί κατά τις προαγωγικές και απολυτήριες εξετάσεις για τους μαθητές των Εκκλησιαστικών Λυκείων στα υποχρεωτικά μαθήματα ειδικότητας, των Λυκείων Ειδικής Αγωγής, σε όσους φοιτούν σε λύκεια μειονοτικών σχολείων και ιεροδιδασκαλείων και σε ελληνικά λύκεια του εξωτερικού, καθώς και για τους ρωμαιοκαθολικούς μαθητές που φοιτούν σε λύκεια στα οποία διδάσκεται το ρωμαιοκαθολικό δόγμα στο εξεταζόμενο μάθημα των Θρησκευτικών.
Διαπιστώσεις
Λάθη και παρατράγουδα
«Αποδεικνύεται πόσο δίκιο είχαμε που είχαμε ζητήσει εφέτος πιλοτική εφαρμογή του θεσμού» λέει στο «Βήμα» ο αντιπρόεδρος της Ελληνικής Μαθηματικής Εταιρείας κ. Γιάννης Τυρλής, ο οποίος αναρωτιέται: «Κάναμε κάτι τελικά με αυτή την αλλαγή ώστε να βελτιωθεί η Παιδεία;». Σε πειραματικό σχολείο του κέντρου της Αθήνας δόθηκε θέμα με τυπογραφικό λάθος και οι καθηγητές του αναγκάστηκαν να συμπληρώσουν τη μαθηματική σχέση που ελλιπής.
Διαπιστώσεις
Λάθη και παρατράγουδα
«Αποδεικνύεται πόσο δίκιο είχαμε που είχαμε ζητήσει εφέτος πιλοτική εφαρμογή του θεσμού» λέει στο «Βήμα» ο αντιπρόεδρος της Ελληνικής Μαθηματικής Εταιρείας κ. Γιάννης Τυρλής, ο οποίος αναρωτιέται: «Κάναμε κάτι τελικά με αυτή την αλλαγή ώστε να βελτιωθεί η Παιδεία;». Σε πειραματικό σχολείο του κέντρου της Αθήνας δόθηκε θέμα με τυπογραφικό λάθος και οι καθηγητές του αναγκάστηκαν να συμπληρώσουν τη μαθηματική σχέση που ελλιπής.
Οπως αναφέρουν μαθηματικοί, στη Γεωμετρία και στην Αλγεβρα υπήρχαν πολλά θέματα τα οποία δεν είχαν μάθει να επεξεργάζονται οι μαθητές στα περισσότερα σχολεία. «Και ναι μεν σε σχολείο ενός μεγάλου αστικού κέντρου οι μαθητές μπορεί να είχαν προετοιμαστεί κάνοντας φροντιστήριο, αλλά σε ένα νησί ή σε ένα απομακρυσμένο χωριό είμαστε σίγουροι ότι ισχύει το ίδιο;» επισημαίνει ο κ. Τυρλής.
Στη Φυσική, υπήρχαν ασκήσεις που αποσύρθηκαν επειδή είχαν λάθος δεδομένα και ζητούμενα ή οδηγούσαν σε άλλο αποτέλεσμα ανάλογα με τη μέθοδο που θα ακολουθούσε ο μαθητής.
Στη Χημεία, όπως λέει ο εκπαιδευτικός κ. Ι. Ζαμπέλης, και στην κατηγορία του τέταρτου θέματος οι περισσότερες προτεινόμενες ασκήσεις ήταν παραλλαγές του ίδιου ερωτήματος με διαφορετικά αριθμητικά δεδομένα…
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ