Συνεργασία των 33 μουσείων του Εθνικού Πιλοτικού Σχεδίου με την Ανωτάτη Σχολή Καλών Τεχνών για τη δημιουργία αντικειμένων για τα πωλητήριά τους, συνένωση δυνάμεων για τις ορχήστρες της Αθήνας, τοποθέτηση στο ζήτημα των τουρκικών σχεδίων για την Αγια-Σοφιά και θεσμική ενίσχυση του Ελληνικού Ιδρύματος Πολιτισμού και ανακοίνωσε ο υπουργός Πολιτισμού και Αθλητισμού Πάνος Παναγιωτόπουλος σε συνέντευξη Τύπου εφ’ όλης της ύλης στο Υπουργείο Πολιτισμού την Πέμπτη 29 Μαΐου.
Μουσεία: Εθνικό Πιλοτικό Σχέδιο και έσοδα
Ο υπουργός Πολιτισμού έδωσε στη δημοσιότητα κατάλογο των μουσείων και αρχαιολογικών χώρων με το διευρυμένο ωράριο και τις εισπράξεις τους συγκριτικά για τον Απρίλιο του 2014 και τον Απρίλιο του 2013 σχολιάζοντας ότι παρατηρείται «πολύ μεγάλη αύξηση των εισπράξεων σε πολλούς χώρους», η οποία ερμηνεύεται ως αποτέλεσμα των ληφθέντων μέτρων αναβάθμισης.
Τα αποτελέσματα είναι ενδεικτικά των πρώτων εβδομάδων (από 1ης Απριλίου 2014) κατά τις οποίες ίσχυσε το διευρυμένο ωράριο και τα έσοδα αφορούν από κοινού τόσο εισπράξεις από εισιτήρια όσο και εισπράξεις από τα πωλητήρια. Εν αναμονή καλύτερων επιδόσεων το καλοκαίρι, και ειδικά τους μήνες Ιούλιο και Αύγουστο (όταν πραγματοποιούνται οι κρουαζιέρες στα ελληνικά νησιά), στην πρώτη θέση βρίσκεται το Ακρωτήρι της Θήρας με αύξηση εσόδων 115,81% (παρ’ ότι δεν έχει μπει ακόμη στο πρόγραμμα των κρουαζιερόπλοιων) και ακολουθεί το Αρχαιολογικό Μουσείο Ηρακλείου με 109,59 % (του οποίου οι πτέρυγες στο σύνολό τους άνοιξαν πάλι στο κοινό πριν από τρεις εβδομάδες). Στις τελευταίες θέσεις από άποψη εσόδων βρίσκεται το Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο, με αύξηση από τον περασμένο Απρίλιο μόλις 23,96%, η Ενότητα Αρχαιολογικών Χώρων (Βράχος Ακρόπολης, Θέατρο Διονύσου, Αρχαία Αγορά, Ρωμαϊκή Αγορά, Βιβλιοθήκη Αδριανού) με 17 %, το Αρχαιολογικό Μουσείο Ρόδου με 16,48 % και ο Αρχαιολογικός Χώρος του Σουνίου με 14,12 %.
Η Ανωτάτη Σχολή Καλών Τεχνών και τα πωλητήρια
Δεδομένου ότι το Εθνικό Πιλοτικό Σχέδιο περιλαμβάνει, εκτός από την επέκταση του ωραρίου, την ανακαίνιση και επαναλειτουργία των πωλητηρίων και τον επανασχεδιασμό της πολιτικής των πωλητέων ειδών, ανακοινώθηκε η συνεργασία του ΥΠΠΟΑ με νέους δημιουργούς της Ανωτάτης Σχολής Καλών Τεχνών (ΑΣΚΤ), με σκοπό, όπως ανέφερε ο υπουργός Πολιτισμού, «να αναδείξουμε τα νέα δημιουργικά ταλέντα της χώρας μας, να διευκολύνουμε τη συνάντηση του σύγχρονου πολιτισμού με τη μεγάλη μας παράδοση, αλλά και να προσφέρουμε ένα οικονομικό όφελος στους νέους καλλιτέχνες».
Παρών στη συνέντευξη Τύπου ήταν και ο πρύτανης της ΑΣΚΤ Γιώργος Χαρβαλιάς, ο οποίος εξήγησε ότι η ανάθεση των έργων θα γίνει με διαγωνισμό στον οποίο θα συμμετέχουν εθελοντικά τελειόφοιτοι της ΑΣΚΤ. Θα σχεδιαστούν αντικείμενα με αρχαιοελληνικές αναφορές, αντιπροσωπευτικά της πολιτιστικής μας κληρονομιάς, τα οποία είναι εύκολο να πωληθούν (έργα μικρογλυπτικής, κοσμήματα κτλ.). Τα έργα θα κρίνει επιστημονική επιτροπή υπό τον καθηγητή της ΑΣΚΤ Άγγελο Αντωνόπουλο.
Για τα αντικείμενα που θα πωλούνται στα πωλητήρια των μουσείων -με εξαίρεση τα ακριβή αντίγραφα των εκθεμάτων τους- θα υπάρξει συνεργασία με μικρομεσαίες επιχειρήσεις και βιοτεχνικά επιμελητήρια, επεσήμανε η γενική γραμματέας του ΥΠΠΟΑ Λίνα Μενδώνη, η οποία τόνισε ότι η χρηματοδότηση του προγράμματος μπορεί να ενταχθεί στο επόμενο ΣΕΣ (ΕΣΠΑ).
Το Εθνικό Πιλοτικό Σχέδιο αναβάθμισης σχεδιάζεται να επεκταθεί και σε μουσεία και αρχαιολογικούς χώρους στην Ήπειρο, στην Ανατολική Μακεδονία και στο Βόρειο Αιγαίο.
Ελληνικό Ίδρυμα Πολιτισμού και «Βιβλιονέτ»
Παρόντος του προέδρου του Ελληνικού Ιδρύματος Πολιτισμού (ΕΙΠ) Χριστόδουλου Γιαλλουρίδη και της διευθύντριας του Παραρτήματός του στο Βερολίνο Ελένης Βαροπούλου, ο υπουργός Πολιτισμού υπενθύμισε τις πρόσφατες δράσεις του ΕΙΠ. Αναφερόμενος στην 11η Διεθνή Έκθεση Βιβλίου Θεσσαλονίκης, τη χαρακτήρισε «ένα στοίχημα που κερδίσαμε» και πρόσθεσε ότι βρέθηκαν τα ευρωπαϊκά κονδύλια για την επόμενη έκθεση, η οποία προγραμματίζεται από τετραήμερη να γίνει επταήμερη με τη συνεργασία του Υπουργείου Παιδείας, των πανεπιστημίων και των σχολείων της πόλης.
«Αναστήσαμε δύο ημιθανείς, το Ελληνικό Ίδρυμα Πολιτισμού και το Εθνικό Κέντρο Βιβλίου» είπαν ο υπουργός Πολιτισμού και ο πρόεδρος του ΕΙΠ, και ο υπουργός ανακοίνωσε ότι προωθούνται στη Βουλή «διατάξεις για τη σύσταση οργανισμού, ώστε να ενισχυθεί η αυτοτέλεια και η δύναμη του ΕΙΠ».
Από πλευράς ΕΙΠ, σταθερές είναι οι αναφορές στη συμπαράσταση του ΥΠΠΟΑ και «των εργαζομένων του πρώην ΕΚΕΒΙ, χάρη στους οποίους προετοιμάστηκε η Διεθνής Έκθεση Βιβλίου σε χρόνο ρεκόρ», όπως είπε ο πρόεδρος του ΕΙΠ, ο οποίος επανέλαβε ότι έχουν δρομολογηθεί οι διαδικασίες για την ενεργοποίηση των προγραμμάτων «Φράσις» και «Φιλαναγνωσία».
Σε ό,τι αφορά τη «Βιβλιονέτ» και σχετικά δημοσιεύματα που κάνουν λόγο για σκάνδαλο που σχετίζεται με κλείδωμα του site από τον τέως χειριστή του πληροφοριακού συστήματος στο ΕΚΕΒΙ και το ενδεχόμενο να έχουν χαθεί στοιχεία, ο πρόεδρος του ΕΙΠ αναφέρθηκε και σε «ανορθόδοξα μέσα» που χρειάστηκε να χρησιμοποιηθούν για την επανάκτηση των στοιχείων, τόνισε όμως ότι δεν έχουν χαθεί στοιχεία και ότι η «Βιβλιονέτ» -μόλις τελειώσει το έργο των ορκωτών λογιστών που ελέγχουν τα οικονομικά της- θα χρηματοδοτηθεί για να συνεχίσει το έργο της.
Νέα είδηση ήταν η απόφαση του ΕΙΠ να διανείμει τα βιβλία που έχουν συγκεντρωθεί στη «Βιβλιονέτ» -βιβλία που καταθέτουν οι εκδότες για την εξυπηρέτηση του έργου της καταλογογράφησης των τίτλων- σε δημόσιες βιβλιοθήκες προκειμένου να εμπλουτιστεί ο κατάλογός τους.
«Προτεραιότητά μου θα είναι ο σύγχρονος πολιτισμός, για τον οποίο οι Γερμανοί ενδιαφέρονται και αξίζει να τον γνωρίσουν περισσότερο», είπε η νέα διευθύντρια του Παραρτήματος του ΕΙΠ στο Βερολίνο Ελένη Βαροπούλου. Τον Ιούλιο θα φιλοξενηθεί στη Χαλκιδική συνάντηση με εκπροσώπους των παραρτημάτων του ΕΙΠ από όλον τον κόσμο προκειμένου να γίνει οριστικοποίηση της στρατηγικής του ιδρύματος.
«Το θέμα της Αγίας Σοφίας είναι διεθνές»
Με αφορμή τη συμπλήρωση, στις 29 Μαΐου, 561 ετών από την Άλωση της Αγίας Σοφίας, και τα τουρκικά σχέδια για το άνοιγμα της Αγίας Σοφίας για προσευχή, τη μετατροπή της δηλαδή σε τζαμί, ο υπουργός Πολιτισμού υπογράμμισε ότι «είναι αδιανόητο το θέμα της Αγίας Σοφίας να μπαίνει στο στόχαστρο για εσωτερικές, κομματικές και πολιτικές σκοπιμότητες», χαρακτήρισε τον ναό «ανεκτίμητο θησαυρό πολιτισμού για ολόκληρη την ανθρωπότητα» και είπε ότι θα πρέπει «να συγκροτηθεί μια task force σε επίπεδο ευρωπαϊκών θεσμών ως ανάχωμα απέναντι σε κάθε είδους απειλές, είτε είναι πρόσφατες, όπως οι φθορές από φυσικά φαινόμενα στα Βαλκάνια, είτε παλαιότερες, αλλά διαρκείς, όπως οι καταστροφές της πολιτιστικής κληρονομιάς στο βόρειο κατεχόμενο κομμάτι της Κυπριακής Δημοκρατίας». Απαντώντας σε δημοσιογραφική ερώτηση για την ανάληψη σχετικής δράσης τοποθετήθηκε λέγοντας ότι πρέπει να δράσει η διεθνής κοινότητα διότι το «θέμα είναι διεθνές και αφορά την Ευρώπη, τη διεθνή κοινότητα, την πολιτιστική κληρονομιά της ανθρωπότητας».
Ορχήστρες και οικονομίες κλίμακος
Τέλος, παρουσιάζοντας τον αρχιμουσικό Γεώργιο Βράνο, ο οποίος τοποθετείται στη θέση του καλλιτεχνικού διευθυντή της Κρατικής Ορχήστρας Θεσσαλονίκης, και ερωτώμενος για την τύχη της Ορχήστρας των Χρωμάτων, με αφορμή και τη συμπλήρωση εφέτος 20 χρόνων από τον θάνατο του Μάνου Χατζιδάκι, ο υπουργός Πολιτισμού είπε ότι δεν πρόκειται να κλείσει και αναφερόμενος στις ορχήστρες της Αθήνας έκανε λόγο για «συνένωση δυνάμεων και οικονομίες κλίμακος».