Με ένα επίκαιρο και εκπαιδευτικά βατό θέμα, την «ανθρωπιά» όπως την φωτογραφίζει ο Ι.Μ. Παναγιωτόπουλος στο κείμενο του «Ο Σύγχρονος Άνθρωπος»,ξεκίνησαν σήμερα οι πανελλαδικές εξετάσεις για περίπου 100.000 υποψηφίους για την εισαγωγή στα Πανεπιστήμια και τα ΤΕΙ της χώρας. Οι τελειόφοιτοι του Λυκείου διαγωνίστηκαν σήμερα στην Νεοελληνική Γλώσσα.Γενικής Παιδείας.
Το κείμενο αναφέρεται στην στάση του ανθρώπου απέναντι στα κοινωνικά προβλήματα που βλέπει γύρω του κι όπως σχολίασαν οι φιλόλογοι που μίλησαν στο «Βήμα» το θέμα του αποτελεί μια από τις βασικές αρχές που διδάσκονται στο Λύκειο. Στην ίδια κατεύθυνση βατές ήταν και οι ασκήσεις που συνόδευαν το κείμενο.
«Τα θέματα στην Νεοελληνική Γλώσσα ήταν κατανοητά και βατά, χωρίς ιδιαίτερες δυσκολίες» δηλώνει η φιλόλογος κυρία Μαρά Αδάμ σχολιάζοντας την σημερινή πρώτη ημέρα των πανελλαδικών εξετάσεων. «Οι υποψήφιοι δεν θα αισθανθούν ιδιαίτερες δυσκολίες, γιατί είχαν να χειριστούν ένα θέμα που έχει διδαχθεί πολύ στο Λύκειο» συνεχίζει.
«Η ‘ανθρωπιά’ είναι μια λέξη του καιρού μας, ένας όρος κοινόχρηστος, ένα νόμισμα που κυκλοφορεί σ’ όλα τα χέρια, γιατί συμβαίνει η ανταλλακτική του αξία να είναι πολύ μεγάλη. Και με την «ανθρωπιά» εννοούμε, φυσικά, τη συμπόνια, τη συμμετοχή, με τον ένα ή τον άλλο τρόπο, στο πάθος του γείτονα. Και όχι μόνο του γείτονα. Του κάθε ανθρώπου. Άλλοτε χρησιμοποιούσαν τον όρο «ανθρωπισμός». Έλεγαν: «αυτός είναι μεγάλος ανθρωπιστής» και με τούτο εσήμαιναν μια προσωπικότητα που ξοδευόταν ολόκληρη για να κάμει το καλό. Ο Ντυνάν, για παράδειγμα, ο ιδρυτής του «Ερυθρού Σταυρού», υπήρξε ένας τέτοιος ανθρωπιστής. Πέρα απ’ ό,τι θα μπορούσε να ενδιαφέρει αποκλειστικά το άτομό του, εσυλλογίσθηκε τους ανθρώπους που έπασχαν, έξω από διάκριση φυλής και θρησκείας, «εν πολέμω και εν ειρήνη» αναφέρεται στο κείμενο του Ι.Μ.Πανγιωτόπουλου.
«Ο ‘ανθρωπιστής’, ένας άνθρωπος με σπουδαίες ικανότητες, που αναλίσκεται με ειλικρίνεια, χωρίς υστεροβουλία, ακόμη και χωρίς τη θεμιτή, επιτέλους, από πολλές απόψεις, επιθυμία της υστεροφημίας, υπήρξε, για πολλούς αιώνες, ένα θαυμάσιο ιδανικό, που οι προγενέστεροι το επρόβαλλαν στους μεταγενέστερους. Ακόμη τότε η «ανθρωπιά», μολονότι δεν έπαυε να είναι κοινή απαίτηση, δεν είχε καταντήσει κοινόχρηστος όρος. Ήταν η σπάνια, η
υψηλή παρουσία, όπου μόνο μερικές εκλεκτές φύσεις κατόρθωναν να φτάσουν. Και ακόμη, μια καθημερινή άσκηση που ο καθένας την επιθυμούσε για τον εαυτό του, θεωρώντας την αυτονόητο χρέος του, χωρίς να συλλογίζεται ότι θα μπορούσε και διαφορετικά να την αξιοποιήσει».
« Το γεγονός ότι η απαίτηση της «ανθρωπιάς» έχει γίνει κοινός τόπος σήμερα δεν είναι χωρίς ιδιαίτερη σημασία. Δείχνει πως η οικουμενική ψυχή αισθάνεται βαθύτερα την ταλαιπωρία του ανθρώπου και αναζητεί διέξοδο. Περιττό να προστεθεί πως και η ανθρωπιά, καθώς κι ένα σωρό άλλοι όροι, έχει υποστεί τρομακτικές διαστρεβλώσεις. Όποιος είπε πως οι ιδέες είναι καθώς τα υγρά, που παίρνουν το σχήμα του μπουκαλιού τους, είχε, βέβαια, πολύ δίκιο. Και με τους όρους το ίδιο συμβαίνει. Αλλάζουν νόημα, αλλάζουν απόχρωση, κατά τον τρόπο που τους μεταχειρίζεται κανείς και κατά τον σκοπό που επιδιώκει χρησιμοποιώντας τους. Έτσι, μπορούμε να μιλούμε όλοι για ανθρωπιά, αλλά να εννοούμε ολωσδιόλου διαφορετικό πράγμα ο καθένας.
Έπειτα, ένας όρος, μια λέξη, μια έκφραση, που βρίσκεται ολοένα στο στόμα μας, σιγά σιγά φτωχαίνει, αδειάζει, αποστεώνεται, αυτοακυρώνεται. Φοβούμαι πως ίσια ίσια αυτό έχει συμβεί με την ανθρωπιά. Αρκεί μια ματιά ολόγυρά μας, για να το νιώσουμε καλύτερα τούτο. Η καθημερινή ζωή ολοένα και περισσότερο χάνει τη θαλπωρή, τη γλυκιά ζεστασιά της. Είναι ένας χειμώνας χωρίς αλκυονίδες. Η «καλημέρα», αυτό το χαρούμενο άνοιγμα παραθύρου προς τον αίθριο ουρανό, μεταβάλλεται σιγά σιγά σε μορφασμό. Η ανθρώπινη λαιμαργία, η δίψα της ευζωίας δεν αφήνει τόπο για ευγενικά αισθήματα. Κάτι περισσότερο: τα ευγενικά αισθήματα θεωρούνται ξεπερασμένα.
« Λησμονούμε, ωστόσο, πως η ανθρωπιά είναι κυριότατα βούληση, δεν είναι γνώση, δεν είναι μόνο γνώση. Και δεν είναι λόγος, είναι πράξη. Είναι ένας ολόκληρος εσωτερικός κόσμος, στην τελείωσή του, που ακτινοβολεί παντού. Η ανθρωπιά αποκλείει τη μισαλλοδοξία, την καταφρόνηση του άλλου ανθρώπου· είναι επιεικής και ήπια. Περιέχει πολλή συγκατάβαση και πολλή κατανόηση. Η ανθρωπιά είναι κυκλική παρουσία. Δεν βρίσκεται στραμμένη προς ένα
μονάχα σημείο του ορίζοντα. Εκείνος που είναι αληθινά ανθρώπινος δεν μπορεί παρά να είναι, σε κάθε περίσταση, ανθρώπινος. Η ανθρωπιά δεν είναι επάγγελμα, δεν είναι όργανο αυτοπροβολής και επιτυχίας. Είναι απάρνηση. Πρέπει πολλά ν’ αρνηθείς, για να κερδίσεις τα ουσιωδέστερα. Αλλά δεν είναι και παθητική κατάσταση. Ολωσδιόλου αντίθετα, αποτελεί μορφή αδιάκοπης ενέργειας. Είναι πολύ ευκολότερο να γίνεις «μέγας ανήρ» παρά να γίνεις «μεγάλος
άνθρωπος». Η Ιστορία είναι γεμάτη παραδείγματα μεγάλων ανδρών. Αλλά έχει πολύ λίγους «ανθρώπους» να παρουσιάσει» αναφέρεται το κείμενο.
Οι εξετάσεις συνεχίζονται την Παρασκευή, 30 του μήνα, με τα μαθήματα της Βιολογίας, Φυσικής, Μαθηματικών και Στοιχείων Στατιστικής και Ιστορίας Γενικής Παιδείας
Το μήνυμα του υφυπουργού Παιδείας στις μαθήτριες και τους μαθητές
«Σήμερα αρχίζουν οι πανελλαδικές εξετάσεις. Εύχομαι ολόψυχα καλή επιτυχία, δύναμη, και νηφαλιότητα στις μαθήτριες και τους μαθητές» δήλωσε σήμερα ο υφυπουργός Παιδείας κ. Συμεών Κεδίκογλου.
«Βρίσκεστε μπροστά σε μια μεγάλη πρόκληση και ευκαιρία στη ζωή σας, από τις πολλές που εύχομαι να συναντήσετε στο δρόμο σας. Οι πανελλαδικές εξετάσεις είναι επίσης και μια δοκιμασία για τους γονείς και τους εκπαιδευτικούς, χάρη στις προσπάθειες των οποίων διανύσαμε φέτος μια καλή σχολική χρονιά που φτάνει στο τέλος της. Νιώθω την ανάγκη να τους ευχαριστήσω και να ευχηθώ καλή δύναμη στην επιτυχή διεξαγωγή των πανελλαδικών εξετάσεων και καλά αποτελέσματα στους μαθητές» κατέληξε ο κ. Κεδίκογλου.